solderen van rails
solderen van rails
Ik zit me af te vragen om de hoeveel rails soldeer je je stroom draadjes? Is daar een berekening voor, of doe je dat naar eigen ervaring?
grt
John
grt
John
#durftevragen
-
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: solderen van rails
Hoi,
Ik soldeer ongeveer om de 50 cm.
Ik soldeer ongeveer om de 50 cm.
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: solderen van rails
Hangt er ook een beetje vanaf wat voor rails je hebt.
Toen ik nog Fleischmann Piccolo gebruikte soldeerde ik net als Tim ongeveer elke 50 cm.
Nu met de Peco soldeer ik aan elke flexrail 2 voedingsdraden (meer als er een snede in de rail zit) en aan elke wissel ook.
Je kunt beter een draad teveel dan te weinig aan je baan solderen.
Toen ik nog Fleischmann Piccolo gebruikte soldeerde ik net als Tim ongeveer elke 50 cm.
Nu met de Peco soldeer ik aan elke flexrail 2 voedingsdraden (meer als er een snede in de rail zit) en aan elke wissel ook.
Je kunt beter een draad teveel dan te weinig aan je baan solderen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: solderen van rails
Dank je wel ik heb op dit moment alleen Fleischmann piccolo rails, dus om de 50 cm, en ook alle wissels van voeding voorzien!
Top genoteerd, dan gaan we maar oefenen met solderen!
grt
John
Top genoteerd, dan gaan we maar oefenen met solderen!
grt
John
#durftevragen
Re: solderen van rails
Ik denk dat de afstand niet zo van belang is, de rails heeft een doorsnede die veel groter is dan de draadjes die je op soldeert.
Wel is het van belang welke rails dat je gebruikt, flex is maximaal ± 70 cm dus die hoef je maar 1x te verbinden.
Heb je 9100, 9101 en 9125, 9130 en 9135 dan zou je elke rails moeten voorzien van 2 draadjes omdat de schuifjes niet altijd een goede verbinding maken, daarom soldeer ik de losse rails allemaal aan elkaar. Vroeger soldeerde ik ook de wissels vast aan de rails (scherpe kant) maar dat doe ik niet meer. Als er problemen zijn heb je een grotere kans op brokken.
Nu soldeer ik 2 draadjes aan de buitenkant van de wissel.
Wel is het van belang welke rails dat je gebruikt, flex is maximaal ± 70 cm dus die hoef je maar 1x te verbinden.
Heb je 9100, 9101 en 9125, 9130 en 9135 dan zou je elke rails moeten voorzien van 2 draadjes omdat de schuifjes niet altijd een goede verbinding maken, daarom soldeer ik de losse rails allemaal aan elkaar. Vroeger soldeerde ik ook de wissels vast aan de rails (scherpe kant) maar dat doe ik niet meer. Als er problemen zijn heb je een grotere kans op brokken.
Nu soldeer ik 2 draadjes aan de buitenkant van de wissel.
Re: solderen van rails
Okay BenQ, ik hou dat in mijn achterhoofd!bedankt voor je aanvulling!
#durftevragen
Re: solderen van rails
Als ik hier even een vervolg vraag op mag stellen. Kun je de draden eventueel ook aan de railverbinders solderen? Of werkt/lukt dat niet?
Re: solderen van rails
Daniel,
Natuurlijk kan je draadjes aan de raillasjes solderen maar dan hou je mijn punt van kritiek op de raillasjes, dat deze soms heel slecht contact maken met de rails en dan heb je een trein die stotterend over de baan gaat.
Bij een vriend van mij die ook Fleischmanrails heeft kon je met de voltmeter precies bepalen welke raillas slecht contact maakte.
Je zet dan een loc aan het eind van een blok waar de loc slecht in reed en dan meet je de spanning bij de aansluiting en je gaat steeds dichter naar de loc toe en op een gegeven moment is de spanning lager en die verbinding moet je dan aanpassen.
Natuurlijk kan je draadjes aan de raillasjes solderen maar dan hou je mijn punt van kritiek op de raillasjes, dat deze soms heel slecht contact maken met de rails en dan heb je een trein die stotterend over de baan gaat.
Bij een vriend van mij die ook Fleischmanrails heeft kon je met de voltmeter precies bepalen welke raillas slecht contact maakte.
Je zet dan een loc aan het eind van een blok waar de loc slecht in reed en dan meet je de spanning bij de aansluiting en je gaat steeds dichter naar de loc toe en op een gegeven moment is de spanning lager en die verbinding moet je dan aanpassen.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 nov 2015 10:59
Re: solderen van rails
Hey,
Ik was dit toevallig vanmorgen in de trein aan het opzoeken... Nu las ik ergens dat je er verstandig aan doet om gewoon elk stuk rails een aparte draad te geven. En bij flex rails (ofwel lange rails) zelfs 2 draden.
Is dit overbodig?
En als dit topic nog hot is, dan ben ik ook best benieuwd wat de mooiste oplossing is... Ik vind aan de zijkant van de rails solderen niet echt mooi.. Ik had dus zelf al bedacht om door de biels heen een gaatje te boren, en de draad dus onder het spoor vast te solderen. Dan zie je de draad niet en geen soldeer... Is dat een slim plan? of zijn er betere manieren?
Ik was dit toevallig vanmorgen in de trein aan het opzoeken... Nu las ik ergens dat je er verstandig aan doet om gewoon elk stuk rails een aparte draad te geven. En bij flex rails (ofwel lange rails) zelfs 2 draden.
Is dit overbodig?
En als dit topic nog hot is, dan ben ik ook best benieuwd wat de mooiste oplossing is... Ik vind aan de zijkant van de rails solderen niet echt mooi.. Ik had dus zelf al bedacht om door de biels heen een gaatje te boren, en de draad dus onder het spoor vast te solderen. Dan zie je de draad niet en geen soldeer... Is dat een slim plan? of zijn er betere manieren?
Re: solderen van rails
Kan het niet beter verwoorden dan Ben hier doetBenQ schreef:Ik denk dat de afstand niet zo van belang is, de rails heeft een doorsnede die veel groter is dan de draadjes die je op soldeert.
Wel is het van belang welke rails dat je gebruikt, flex is maximaal ± 70 cm dus die hoef je maar 1x te verbinden.
Heb je 9100, 9101 en 9125, 9130 en 9135 dan zou je elke rails moeten voorzien van 2 draadjes omdat de schuifjes niet altijd een goede verbinding maken, daarom soldeer ik de losse rails allemaal aan elkaar. Vroeger soldeerde ik ook de wissels vast aan de rails (scherpe kant) maar dat doe ik niet meer. Als er problemen zijn heb je een grotere kans op brokken.
Nu soldeer ik 2 draadjes aan de buitenkant van de wissel.
Hoe:
Lekker aan de onderkant, direct er op solderen geen toeters en bellen
Helemaal niet nodig
Uit het zicht; ook niet te moeilijk doen, lekker aan de zijkant solderen
Gaandeweg merk je dat tijd toch altijd je vriend maar ook vijand is
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: solderen van rails
Op delen waar het spoor zichtbaar is en dus ook scenery heeft zou ik het ook zoveel mogelijk onder aan de rail solderen.
in verdekt liggende sporen (bergen of schaduwstation) zou ik die moeite er niet voor nemen en aan de zijkant solderen.
mvg
Freddy
in verdekt liggende sporen (bergen of schaduwstation) zou ik die moeite er niet voor nemen en aan de zijkant solderen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2