De afgelopen tijd een beetje zitten "brainscarmen" over een nieuw baanplan en daar is het volgende uitgekomen:
Houtburg
Afmeting U; 3500x2400, 600 diep
De Hoofdbaan;
De hoofdbaan gaat na de wisselstraat naar rechts (R3/4).
Daar komt mogelijk een spoordijk met een overweg en een brug over een klein riviertje.
Nadat het spoor voor de tweede keer naar rechts is gegaan zal de scenery stoppen. Waarschijnlijk door middel van een klein wandje met een viaduct ervoor.
De hoofdbaan zal geëlektrificeerd worden. (Lees; er komen bovenleidingsmasten/-portalen, maar géén rijdraad...)
De wisselstraat;
Door middel van de wisselstraat kunnen:
-Goederentreinen vanaf de hoofdbaan naar Houtburg Goederen en terug,
-Reizigerstreinen naar Houtburg spoor één, twee of drie en terug,
-Kan er gerangeerd worden vanaf het station naar de tuin en terug.
In deze wisselstraat zitten drie punten waar een keerlus gevormd kan worden.
Station Houtburg (afgekort Htb);
Station Houtburg bestaat uit drie sporen;
Beetje afhankelijk van welk tijdperk worden spoor één en twee gebruikt voor intercity's, sneltreinen en Internationale treinen en Spoor drie voor de stoptreinen/regionale treinen.
Bij het station hoort ook de tuin (HtbT), bestaande uit vier sporen, waar materieel opgesteld kan worden.
Zowel Spoor één, twee en drie als de tuin zullen geëlektrificeerd worden.
Houtburg Goederen (HtbG);
Binnenkomende treinen zullen via spoor HG1 doorrijden naar HG2A.
Via HG2B en HG3 kunnen de locs omlopen om vervolgens de wagens naar HG4 of HG5 te rijden. Langs HG5 zal waarschijnlijk een kleine overslag komen.
HG6 wordt gebruikt voor een rangeerlocje.
Daarnaast kan er via HO1 naar HO3 gereden worden. Hier zal iets van een olieoverslag komen.
Via HO4 en HO2 kan er weer omgelopen worden.
Uitgaande treinen zullen vanaf een van de sporen naar HG1 rijden om vervolgens weer naar het hoofdspoor te kunnen.
De sporen HG1, HG2A/B en HG3 zullen waarschijnlijk geëlektrificeerd worden.
Houtburg Goederen wordt Niet Centraal bediend Gebied. Mogelijk dat de wissels ook daadwerkelijk handbediend blijven.
"Schaduw"Station;
Het schaduwstation zal bestaan uit een lus (R2) met aan beide zijdes zeven opstelsporen en een doorgaand spoor.
In totaal zullen er dus 14 treinen opgesteld kunnen worden. (Er kunnen natuurlijk ook meerdere korte trein(stell)en op één spoor geplaatst worden.)
Opzich wel wat mogelijkheden als ik het zo bekijk, maar ook wel wat valkuiltjes vrees ik.
Zo ben ik bang dat het gedwongen heen-en-weer-rijden best snel gaat vervelen/irriteren.
Ook lijkt het mij vrij lastig om dit geheel op (uitwisselbare) modules te maken. Mocht dit baanplan doorgang vinden zullen er dan ook geen modules gemaakt worden.
Daarnaast ben ik het nog niet helemaal een met de spoornummers van Houtburg Goederen en de tuin...
Waarschijnlijk wordt dit meer in de richting van spoor 1G enz voor HtbG en 1T enz voor de tuin, maar dit kan altijd nog.
Al met al een leuk opzetje al zeg ik zelf, maar ik ben er (nog) niet helemaal tevreden mee...
Opmerkingen, suggesties en zelfs kritiek zijn natuurlijk altijd welkom...