H0 is erg mooi, maar vraagt wel erg veel ruimte om een beetje realistische baan te maken. Vandaar mijn keuze voor spoor N. Spoor Z vindt ik simpelweg te klein om mee te werken.
De kamer waar de baan gaat komen is niet bijster groot, ca. 2 x 3.6 meter. Ik ben van plan een baan te maken van 1x 2,5 - 3 m. Er moet nog wat ruimte overblijven om te kunnen werken. Aangezien de baan 1m diep wordt wil ik de baan op wielen zetten zodat ook aan "de achterkant" goed gewerkt kan worden.
Om een baan te bouiwen heb je een baanplan nodig en daar heb ik de afgelopen tijd flink over nagedacht, informatie opgezocht en baanplannen bekeken. De baan moet aan een aantal eisen voldoen:
- Interessant zijn om mee te rijden, geen ΅rondje om de kerk", m.a.w. een redelijk lange baan qua spoor.
- Voldoende ruimte voor scenery, niet alleen rails en gebouwen.
- Geen ovaaltje waarbij de trein links het station binnenkomt en rechts vertrekt an dat steeds opnieuw. Maar binnenkomen in de richting waarin deze vertrokken is.
- Een schaduwstation.
Na enig speurwerk kwam ik een interessant ontwerp tegen op de site van AnyRail:

- Voldoet aan de afmetingen voor mijn ruimte.
- Station dat schuin op de baan ligt, schijnt beter te ogen dan een station dat evenwijdig aan de baan ligt.
- Voldoende rail lengte.
- Aantal lange stukken zichtbare rails, en dus treinen. Met bame het "paradespoor" sprak mij aan.
- Schaduw station.
- Manier waarop het lanschap opgebouwd is.
Toen ik nog eens heel goed naar het ontwerp keek viel mij ineens iets op, waar ik steeds over heen gekeken heb, de baan is een ovaal

Gelukkig stond op de site van AnyRail ook het bestand van het baan ontwerp en heb ik dit in AnyRail aangepast zodat ik wel een baan krijg die geen ovaatjel is. Tenminste.... het is nog steeds een ovaal, maar nu anders. Een enkelsporige ovaal die dusdanig gevormd is zodat het een dubbelsporige baan vormt.
Dit is het aangepaste ontwerp. Het is nog verre van perfect, maar denk dat het een goed uitgangspunt is.

Al ben ik misschien soms eigenwijs, ik sta altijd open voor tips en goede adviezen. Hebben jullie op- of aanmerkingen, tips of commntaar, shoot! Ook complimenten zijn welkom

Edit 07-02-2016:
Nog een kleine aanpassing gedaan en maar even een foto emmertje account aangemaakt om de afbeeldingen direct te kunnen tonen.
Reacties welkom.
Met vriendelijke groet,
Guus