Minories 1983

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Minories 1983

Bericht door Ad_M »

Dat is zeker een schoonheid
Zie ik hier misschien een hint naar een NL module uit deze periode? :lol: :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Ja het lijkt me heel leuk om nog eens een baantje zoals Minories met een NL thema in de jaren 80 te bouwen, de periode dat kleine Jesse voor het eerst naar die imposante gele neuzen stond te kijken.
Maar eerst dit maar eens afmaken hoor :)


met vriendelijke groet, Jesse

marwil
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2016 13:22

Re: Minories 1983

Bericht door marwil »

Hallo Jesse, heb je verhaal met de nodige interesse gevolgd.
Wat 'n mooi baantje heb je hier neergelegd en wat mooi naar het 'eggie' gemaakt.
Hier kan ik wat mee want ben van plan net zoiets te gaan maken geweldig deze oplossing. Ik heb ook weinig ruimte maar zoals jij het gedaan hebt lost dat veel op.
Jammer dat deze post is gestopt had nog graag het einde van je bouw willen zien en hoe e.e.a. in opgeklapte vorm eruit ziet.
Ondanks dat heb je mij ontzettend geïnspireerd en ga het als beginneling proberen.
groet,
marwil.



Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Hoi Marwil,
Leuk dat ik je met het baantje geïnspireerd heb. Dit draadje is zeker niet gestopt hoor, ik ben alleen even wat drukker met andere dingen. En zo nu en dan doe ik een stukje steunmuur voor de achtergrond. Ik post wel weer wat foto's als er wat voortgang te zien is. Een foto van de opgeklapte vorm vindt je op de eerste pagina van dit draadje. Weliswaar in een vroeg stadium, maar de constructie is natuurlijk niet veranderd.
Veel succes met jouw baantje en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel!


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Eindelijk weer eens een kleine update!
Qua scenery is de steunmuur die de achtergrond van het baantje vormt een van de belangrijkste items. Ik vond dat ik er daarom wat meer werk van moest maken dan een kant-en-klaar boogmuurtje uit de verpakking trekken. De inspiratie vormde deze muurbij het voormalige station Birkenhead Woodside (vlakbij Liverpool, net over het water). Door de mix van natuur- en baksteen het verschil in niveaus geeft de muur een mooi diepte-effect vind ik. Hier en daar zit een reparatie van beton of baksteen. Ik heb het ontwerp wel wat moeten aanpassen omdat de bovenzijde van mijn baantje recht moet zijn i.v.m. inklappen. Materialen zijn Evergreen stipjes en Slaters platen. Nu nog een verfje erop en dan kan ik verder met de brug over het spoor die tevens de scharnieren verbergt.
IMG_5294.JPG
IMG_5294.JPG (111.57 KiB) 6360 keer bekeken
IMG_5293.JPG
IMG_5293.JPG (123.46 KiB) 6360 keer bekeken
En nog even over dat Dapol sein: die van mij heeft het inmiddels ook begeven, helaas. Ik ben op zoek naar alternatieven maar het wordt erg lastig om bijvoorbeeld Ratio seinen werkend te maken, vrees ik. Misschien toch maar alleen niet-werkende exemplaren...


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Minories 1983

Bericht door Maurits71 »

Jesse, alle techniek eruit halen en een servo gebruiken, hebben we op Tormouth ook gedaan.

je muurtje is trouwens helemaal top.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Thanks Maurits! Ik zal de behuizing binnenkort eens open maken om te zien hoe het van binnen allemaal in elkaar zit. Ik heb alleen nog nooit met servo's gewerkt dus weet niet hoe ik het allemaal voor elkaar krijg qua aansturing. Het mooiste zou zijn als ik het sein gewoon analoog met een drukknop kan blijven bedienen (1x drukken = aan, nog een keer = uit). Is daar ergens een schema voor te vinden?


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Minories 1983

Bericht door Maurits71 »

vast wel, ik denk dat een van onze analoge goeroes hier op het forum er vast wel een heeft


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5880
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minories 1983

Bericht door FidOo »

Jesse. Zoek even het draadje over: alternatief wisselaandrijving. Zo'n kastje zou voor jou perfect zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Joost, dank voor de tip! Ik zal eens zo'n ding bestellen en kijken wat ik er mee kan. Inmiddels heb ik ook de aandrijving van het sein uit elkaar gehaald. Dat ziet er in ieder geval overzichtelijk uit, het lukt me uiteindelijk vast wel dat ding op een andere manier aan te drijven :)

Intussen op 't baantje...
IMG_5397.JPG
IMG_5397.JPG (98.32 KiB) 6429 keer bekeken
De blokjes hout met de scharnieren heb ik bekleed met natuursteenplaat van Slaters. Dit worden de twee brughoofden waar het autoverkeer straks overheen het spoor kan oversteken. Bijkomend voordeel is dat de (afneembare) brug straks de scharnieren verbergt voor het oog.
IMG_5400.JPG
IMG_5400.JPG (114.27 KiB) 6429 keer bekeken
Uiteraard scharniert het allemaal mee, loopt het motief mooi door...
IMG_5401.JPG
IMG_5401.JPG (77.36 KiB) 6429 keer bekeken
... en dit is een schets van hoe ik de brug bedacht heb (rechterkant doorsnede). Het hele gedeelte boven de verbrede bovenrand van de landhoofden wordt afneembaar. Ook de overgang tussen het baantje en het schaduwstation wordt later met een soortgelijke brug verborgen.


met vriendelijke groet, Jesse

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Minories 1983

Bericht door marco »

Prachtig jesse ben jaloers op je ballast werk het muurtje is ook super anders dan anders zeg maar.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minories 1983

Bericht door niko »

knap werk Jesse , jou scharnier baan/ idee zou ook iets voor mij kunnen zijn daar ik weinig plaats heb voor een baan.
Strak ballast werk 8-)


mvg NiKo

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Minories 1983

Bericht door Oscar »

Mooi gemaakt weer man!

Groet,
Oscar


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Minories 1983

Bericht door gek op stoom »

mooi werk Jesse
ook goed gevonden om er een brug van te maken

Gr Andy



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Minories 1983

Bericht door Adriaan »

Een hele mooie slim gemaakte oplossing.
Mijn complimenten!



Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Dank voor de complimenten!
Alle credits voor het baanontwerp zijn voor Cyril J. Freezer die het eerste ontwerp voor 'Minories' al in 1957 tekende en publiceerde in 'Railway Modeller', inclusief het verborgen scharnierpunt. Velen hebben intussen het baantje gebouwd, in allerlei uitvoeringen. Ik vind het een leuke uitdaging om zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp te blijven.
IMG_5402.JPG
IMG_5402.JPG (109.95 KiB) 7232 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse

niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minories 1983

Bericht door niko »

Jesse schreef: Alle credits voor het baanontwerp zijn voor Cyril J. Freezer die het eerste ontwerp voor '
IMG_5402.JPG
Jesse ik wist niet dat dit ontwerp al zolang rond gaat, maar iemand had me u draadje eens aangeraden te lezen en ik moet zeggen dat het me wel aanstaat .
Ik ga hier meer over opzoeken en eens het een en ander passen en meten , maar als het zou lukken word het wel een Duits baantje ;) .
En nogmaals knap werk


mvg NiKo

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Veel succes met het baanontwerp! Zoals je zult zien, zijn er vele variaties mogelijk. Het aantrekkelijke voor mij is dat je met een Minories-baantje op een zeer klein oppervlak een druk kopstation in de stad kunt uitbeelden. Met treinen die tegelijk aankomen en vertrekken, locwissels en de incidentele korte stukgoederen/posttrein. Houd er wel rekening mee dat het baanplan voor linksrijdend treinverkeer ontworpen is. Ik denk dat het wel mogelijk is het baantje rechtsrijdend te maken maar de rangeerbewegingen en mogelijkheden om met twee treinen tegelijk te rijden zijn dan wel anders. Maar je hoeft je natuurlijk ook niet letterlijk aan het ontwerp te houden. In N spoor zijn er legio mogelijkheden op zo'n klein oppervlak.


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Alweer een stukje verder met de brug. In eerste instantie had ik hem iets te kort gemaakt, waardoor het er uit zag alsof ie net op het randje van de bruggenhoofden balanceerde. Vanavond versie 2 gemaakt; stukken beter. :)
IMG_5420.JPG
IMG_5420.JPG (77.73 KiB) 7115 keer bekeken
IMG_5423.JPG
IMG_5423.JPG (85.28 KiB) 7115 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse

niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Minories 1983

Bericht door niko »

Jesse schreef:Veel succes met het baanontwerp! Zoals je zult zien, zijn er vele variaties mogelijk. Het aantrekkelijke voor mij is dat je met een Minories-baantje op een zeer klein oppervlak een druk kopstation in de stad kunt uitbeelden. Met treinen die tegelijk aankomen en vertrekken, locwissels en de incidentele korte stukgoederen/posttrein. Houd er wel rekening mee dat het baanplan voor linksrijdend treinverkeer ontworpen is. Ik denk dat het wel mogelijk is het baantje rechtsrijdend te maken maar de rangeerbewegingen en mogelijkheden om met twee treinen tegelijk te rijden zijn dan wel anders. Maar je hoeft je natuurlijk ook niet letterlijk aan het ontwerp te houden. In N spoor zijn er legio mogelijkheden op zo'n klein oppervlak.
Bedankt Jesse voor de uitleg , ik heb in gedachte een enkel spoorlijntje met een kopstation ;)

Versie 2 van de brug is inderdaad een stuk beter


mvg NiKo

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

En zo goed als klaar. Toch aardig weggewerkt, dat scharnier :)
IMG_5427.JPG
IMG_5427.JPG (86.83 KiB) 6890 keer bekeken
IMG_5431.JPG
IMG_5431.JPG (103.18 KiB) 6889 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse

Zolderspoor
Berichten: 813
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Minories 1983

Bericht door Zolderspoor »

Servus.

Goed bedacht en gaaf uitgevoerd, mijn complimenten!


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Minories 1983

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Knap werk en nog mooi (netjes) gemaakt ook.

Ik blijf het volgen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Minories 1983

Bericht door gek op stoom »

heel netjes gemaakt een dikke duim

Gr Andy


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4551
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minories 1983

Bericht door spoor65 »

Dit ziet er mooi uit,
echt goed doordacht en uitgevoerd,

Blijf je zeker volgen.

Kom je met die kunststukje ook naar Hilversum eind mei?
Want deze baan zou een mooie aanvulling zijn, zeker ook door de manier van opbouw van de bakken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie