Restauratie ouwe spoorbaan [Beginner]

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Soron

Restauratie ouwe spoorbaan [Beginner]

Bericht door Soron »

Hallo allemaal,

Over wie ik precies ben, kijk eens in mijn voorsteltopic. :-) Ik wil het hier eens hebben over mijn projectje. Het zit namelijk zo. Toen ik nog een klein jochie was (ik ben 24) hadden mijn ouders en mijn broer al een spoorbaan. Een startset met uitbreiding op een verrijdbare plaat. Ook heb ik daar een eigen startset bij gekregen. Nu heb ik al dat materiaal eens weer tevoorschijn gehaald en van zijn dikke laag stof ontdaan.

De baan is denk ik ouder dan mijzelf. Ik kan me niet herinneren dat we het ooit anders hadden. De baan is dus een heel jeugdsentiment voor mij. :-p Echter wil ik hem restaureren, of beter gezegd; hem strippen en van alle spoor en ander materiaal een nieuwe baan maken. Ik heb immers ook nog los spoor liggen en dat wil ik ook gebruiken. De baan is nu half vergane staat, maar het spoor en de treinen zijn nog in goede conditie. Ik heb een nieuwe plaat nodig, want deze is half doormidden gebroken en de het landschap heeft de vele jaren van intens spelen door kleine kinderen (ik en mijn broer) wel zijn sporen nagelaten.

DUS; afbreken die handel en weer opnieuw leven inblazen. Ik heb de volgende sets tot mijn beschikking:
- 2 keer een startset des Jahres met spoorsets A+B
- 1 keer een uitbreiding met spoorset C (gebruikt men die letters nog steeds?
- 1 dieselloc
- 1 stoomloc
- 6 goederenwagons (enkele hebben nieuwe koppelingen nodig. Kan ik die los bestellen?)
- 2 transformators

Verder is de baan volledig handmatig en analoog. Misschien dat ik dat later eens anders ga doen, maar nu wil ik wat nieuws maken met wat ik al heb. Ik heb dus de volgende spoorsets A+A+B+B+C

Hoe pak ik zoiets aan? Ik zocht een spoorplan met de sets die ik heb, maar kan die niet vinden. Hoe kan ik het beste een nieuwe spoorplan maken? Ik begreep dat men daar ontwerpsoftware voor gebruikt?

Verder ben ik benieuwd waar jullie je materiaal vandaan halen. Ik heb ooit die 2e startesset uit Duitsland gehaald. Zijn er in Nederland nog winkels die N-spoor verkopen en zijn er goede webwinkels waar ik materiaal vandaan kan halen? Ik hoor graag jullie tips om mijn simpel baantje uit mijn kindertijd weer nieuw leven in te blazen.

Foto's van de tig-jaren oude baan komen er nog aan :-p
Laatst gewijzigd door Soron op 22 feb 2010 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

henry

Re: Restauratie ouwe spoorbaan

Bericht door henry »

ik weet niet of je in de gelegenheid bent maar mischien moet je de winkel van hans eens bezoeken.
als ik het zo lees is het fleischmann wat je hebt.
de baan is altijd afhankelijk van de ruimte die je beschikbaar hebt.
als je een plaat (tafel) hebt gemaakt kun je gewoon eens rails gaan uitleggen.
je krijgt dan vanzelf een beeld hoe je het zelf leuk vindt.

groetjes henry

Onderwerp starter
Soron

Bericht door Soron »

Ik heb inderdaad sets van Fleischmann.

Waar is de winkel van Hans dan gevestigd?

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Jeroen,

Waar te beginnen... Maak niet uit. Ik denk dat je eerst moet gaan ontdekken en een beetje freewheelen om zo te ontdekken wat je eigenlijk wil. Met software een baan maken resulteert vaak in te weinig materiaal :o :o

Ik zou eerst eens wat uitleggen, kijken of alles nog een beetje werkt, schoonmaken eventueel repareren etc. Wat betreft je koppelingen die kan je bestellen of plaats een oproep in de vraagbaak. Wel belangrijk is het juiste nummer. Kijk op http://www.Fleischmann.de en je kan dan zien welke types er zijn. Er is genoeg kennis en wil hier om je op gang te helpen zowel analoog als digitaal.

Ja waar haal je je spullen, overal, Marktplaats, Ebay, Houten (net geweest) en bvb Hans en op nog veel meer adressen.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Soron

Bericht door Soron »

Thanks voor de snelle reacties. Ik denk dat ik eerst maar begin om de ouwe baan te strippen en kijken wat weg kan en kan blijven. Denk dat ik dat vanavond eens ga doen. Ik heb niet zo heel veel ruimte. Ik ga uit van een ruime 1 persoonsbed oppervlakte. Maar daar moet toch ook wel wat leuks van te maken zijn toch? Het kan altijd nog groter als ik in de toekomst daar de ruimte en budget voor heb. Ik wil nu eerst simpel, maar toch speels en creatief houden. Klein maar fijn en verrijdbaar. :-p

Om een idee te geven, dit vis ik uit het stoffig hoekje. Al even flink de stofzuiger er over gehaald :-p (lag wel een laken overheen gelukkig)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob Fongers

Re: Restauratie ouwe spoorbaan [Beginner]

Bericht door Rob Fongers »

Jeroen,

Dat stoffige valt wel mee, hield me hart al een beetje vast maar dat ziet er gewoon goed uit en denk dat je daar direkt mee aan de slag kan.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Soron

Bericht door Soron »

Ik had het geluk dat de treinen netjes in de doos zitten en er een laken over de baan lag. Op dat laken lag wel een laag stof. :P

Vanavond ga ik de baan demonteren als ik daar de tijd voor vind. Ik houd in mijn draadje wel de vorderingen bij. Het leek me wel wat hebben om achteraf te kunnen zien hoe iets ouds weer nieuw leven krijgt. :lol:

Ik had nog wel een vraagje; weet iemand waar ik catalogussen en dergelijke kan vinden van Fleischmann? In PDF formaat ofzo? Ik wou daar eens doorheen bladeren om wat inspiratie op te doen.

shoven

Bericht door shoven »

Hier bijvoorbeeld.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Soron