N-spoorderbosch

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Alfisti-164

N-spoorderbosch

Bericht door Alfisti-164 »

Na mijn spullen al jaren in dozen hebben zitten komt er eindelijk een einde aan de spreekwoordelijke tunnel.
Met een nieuw gekochte woning is er lekker veel ruimte om een mooie baan te beginnen. Hoewel we er pas in februari in kunnen is het toch leuk om alvast na te denken over de baan!

Het sporenplan was niet zo snel gemaakt en dat komt omdat ik eigenlijk niet wist wat ik nu wilde... Ik ben zelf machinist bij NS en rijdt het hele land door. Er zijn zoveel mooie plekjes waar je een fragment uit na kunt maken dat ik altijd ruimte te kort zou hebben. Nu heb ik eindelijk veel van mijn wensen in mijn ontwerp kunnen verwerken!

Afbeelding
De kamer is 5.30m bij 4.10m

Het is getekend met Fleischmann spoor. Het liefst ga ik natuurlijk Peco finescale gebruiken maar houdt het voorlopig even op Fleischmann omdat ik hier vanaf kinds af aan al bergen van heb verzameld en deze rails relatief goedkoop te krijgen is. Door de korte wissels kan ik het emplacement kwijt, wat ik met realistische wissel van Peco misschien niet voor elkaar krijg. Het station kan nog meer naar achteren zodat ik een langere wisselstraat kan maken, dus wie weet, maar om een grote investering uit de weg te gaan (kan ik beter materieel van kopen) zal ik het met Fleischmann moeten doen.

Het ontwerp
Ik zocht een station waar alles kon rijden: goederentreinen, binnenlandse- én internationale treinen. Dit omdat ik wel enigszins naar werkelijkheid wil gaan rijden.
Station Den Bosch is het uiteindelijke geworden, hier kan de ICE rijden als deze is omgeleid omdat Arnhem verstoord is, de autoslaaptrein reed hier, er komen genoeg goederentreinen doorheen en er is divers nederlands materieel. Door de monumentale overkapping kan ik er ook met ouder materieel terecht. De nieuwe fly-over heeft de doorslag gegeven. Die wil ik op mijn baan hebben! :) (hoewel die me verplicht modern te rijden. Hier maak ik dan weer graag een uitzondering!)

Afbeelding

Afbeelding
De fly-over bij Den Bosch

Toen ik het emplacement nabouwde in SCARM met Fleischmann rails (korte wissels etc.) had ik al 12 meter nodig. Dat ging niet werken.

Ik heb de perronsporen verkort en de wisselstraten in bogen gelegd. Dan blijkt dat ik al beter uitkom. Het opstelterrein dat aan de Utrechtsekant (naast de fly-over) ligt past er niet meer op. Ergens wel jammer, want het was leuk geweest om die verrijdbare trappetjes na te maken. Ik zit er nog aan te denken om van de opstelsporen aan de andere kant, waar de autoslaaptrein hoort te staan, een opstelterrein te maken incl. trappetjes (En dan ook een autoslaaptrein erbij!). Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Natuurlijk moet dan ook Vught Aansluiting erbij: hoewel ik hem niet 100% nagebootst heb, is hij er wel op gebaseerd en zal de omgeving ook aangekleed worden om het herkenbaar te maken.
De sporen richting Tilburg gaan het schaduwstation in en de sporen naar Boxtel lijden op mijn baan naar de Veluwe...

In deze lange boog komt het stukje spoor tussen Assel en Apeldoorn. Een welbekende foto plek voor spotters en mijn favoriete stukje spoor om overheen te rijden. Vooral de details wil ik gaan weergeven zoals de nooduitgang-trappen en het schakelstation. Ook de betonnen bovenleidingsportalen horen hier thuis.

Afbeelding
Assel

Aan het einde van de bocht rijden we via een aanbrug over de uiterwaarden van een rivier om daarna met een grote boogbrug de fictieve rivier over te steken. Deze brug moet uitneembaar zijn omdat er een deur achter zit naar een andere ruimte. Welke brug het gaat worden ben ik nog niet over uit. De maasbrug past er wel in om in de buurt van Den Bosch te blijven maar de brug bij Arnhem is ook erg fraai.

Afbeelding
De brug bij Arnhem (Oosterbeek)

Vanaf de brug rijden we terug naar het station. Hier bouw ik een stukje traject na dat tussen de Ringvaartbrug en station Sassenheim ligt op het traject Leiden-Schiphol. Door de hoge bomen aan een kant krijg je veel diepte op de baan. De klucht vanaf de ringvaartbrug gebruik ik nu voor de boogbrug.
Onderstaande foto is gemaakt op precies dat stukje spoor.

Afbeelding
Voor een speciale aangelegenheid reed ik deze trein. De omgeving komt op mijn baan.

Maar even terug: na het afkomen van de brug zit een wissel dat naar een paar goederenspoortjes loopt. Dit is gebaseerd op de industriespoortjes die nog over zijn in Almelo. Als je vanaf Almelo naar Deventer rijdt kom je direct na de eerste bocht ook een spoorbrug tegen. Onder deze brug loopt met een krappe bocht een enkel uithaalspoortje. Op mijn baan liggen er twee en zijn het geen uithaalsporen maar wordt het een mini-containerterminal.
Het grappige aan dit spoortje is dat hij over de weg loopt om ruimte te hebben voor de bocht. Een leuk detail om na te bouwen.

Afbeelding
Straatspoortje aan de Dollegoorweg in Almelo

Dan rijden we weer onder de fly-over door naar Den Bosch.

Gaan we bij Vucht nu het schaduwstation in komen we uit bij een ander stukje paradebaan. Wat ik hiermee ga doen weet ik nog niet, maar de tunnelingang wordt gebaseerd op de ingang van de schipholtunnel. Ik heb zelfs met het idee gelopen om Schiphol na te bouwen. Er is immers ruimte genoeg. Wie weet haal ik mezelf nog over ook... ;) (Moet er dan wel omheen kunnen rijden met goederentreinen).

Afbeelding
De ingang van de Schipholtunnel

Groet,

Martijn

rc.amsterdam

Re: N-spoorderbosch

Bericht door rc.amsterdam »

Nou, je bent heel wat van plan. Jaren knutselen staat eraan te komen. Heb je ook al een planning van welk deel en waneer dat gemaakt gaat worden? Succes en hou ons op de hoogte.

vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

richard7877

Bericht door richard7877 »

Wat een leuk project! verschillende stukken Nederland gaaf.
heb je al wat Nederlands materieel?
ik ga je zeker volgen,.

Groeten Richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

shoven

Bericht door shoven »

Wow, flink plan met mooie stukken spoor er in.
Enige minputje is de Fleischmann rails, maar ik snap dat je niet allemaal nieuw rails gaat kopen als je nog zoveel hebt. Hoewel je eigenlijk het rekensommetje nog zou kunnen maken. Peco is behoorlijk goedkoper dan Flm en als je de oude rails weet te verkopen...afijn.

Maar een indrukwekkend plan, ik ga dit zeker volgen!

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

MarcoFM12

Bericht door MarcoFM12 »

Dat ziet er veelbelovend uit !
Ik ga dit ook met veel interesse volgen hoor.

Groetjes,
Marco

BenQ

Bericht door BenQ »

Mooi project ???? ( een voornaam onder je bericht staat wel zo vriendelijk )
Een lid van beneluxspoor heeft de brug bij Oosterbeek in H0 nagebouwd.
Op deze bladzij van 9mm-spoor staat een link naar dit (uitgebreide) verhaal.
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=43&t=601&start=10

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb mijn bovenlaag getekend met en Flm rails en met Peco 55. Er zijn verschillen, maar minder groot dan aanvankelijk gedacht. Grootste probleem is niet de lengte van de wissel maar de afbuighoek. Bij Flm is dat 15gr en bij Peco is dat 10gr of kleiner. Om dat goed te krijgen zijn wisselstraten met Peco iets langer als je de korte versie gebruikt. Nog iets, Peco wissels beginnen met een recht stukje en eindigen met een recht stukje, als je die van de lengte aftrekt blijft er een kortere wissel over. Die rechte stukjes kun je bij andere rechte stukjes betrekken, gaat natuurlijk niet altijd op, maar het is maar even een puntje om aan te denken.

shoven

Bericht door shoven »

Martijn, Aansluitend daarop: bedenk voor jezelf hoe erg de kleinere wissels zijn. Ik vind de Peco wissels (de lange) echt super, alleen het kost best wat ruimte. De korte Flm wissels zijn ongeveer net zo lang als de korte Peco's, maar bij een station of zo komt het allemaal erg onrealistisch over. De vraag is vooral hoe erg je dat vindt.
Het verschil code 80-code 55 boeit me wat minder.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Alfisti-164

Spoorkeuze
Hoe erg ik het vind... Tsjah, das een goede. De lange wissels van Peco komen overeen met de 1:9 wissels van de NS (40km/u wissels) en geven daardoor een erg realistisch effect op de modelbaan.
Ze zien er ook nog eens prachtig uit en je kunt de aandrijving onder de tafel verstoppen.
Allemaal voordelen waar ik best waarde aan hecht, maar moet ook denken aan de financiën.
De optie om alles te verkopen en Peco ervoor terug te kopen heb ik nog niet uitgezocht. Ik zal eens kijken wat ik ervoor kan krijgen (iemand een idee?) en wat ik daarvoor vervolgens kan kopen.
Daarbij moet ik ook kijken of het in het ontwerp past.

De brug
Bedankt voor het neerzetten van de link van de brug bij Oosterbeek! Ik heb hem live gezien op Eurospoor en hij is prachtig. Ik heb de bouwer al gemaild voor details.
Omdat de brug voor een deur komt moet hij makkelijk uitneembaar zijn als de deur open moet. Het makkelijkst zou zijn als de brug de gehele deur overspant en de brughoofden aan weerzijden net naast de deur komen. Dit betekend echter dat ik een brug moet vinden die (91cmX160) minimaal 145,5 meter overspant. Lange bruggen genoeg in Nederland, maar die hebben allemaal pijlers. Of ik een Nederlandse brug ga vinden met zo'n overspanning is de vraag.
Alternatief is natuurlijk om de brug op een plank te bouwen zodat ik de hele plank uit de baan til. Dan kan ik meerdere pijlers kwijt en (als het die van Oosterbeek wordt) kan ik ook aanbruggen erbij doen.
Dan heb ik een flinke kluif aan de bouw ervan. Ik heb gezien hoe mijn schoonvader de Aalsmeerderbrug in N heeft gemaakt uit styreen dus ken de klappen van de zweep.

Afbeelding
(Klikkerdeklik)

Maar een moderne brug zoals bij Zwolle is natuurlijk ook mooi... Keuzes, keuzes...

Materieel
Ja, ik heb al wat materieel verzameld afgelopen jaren. Het is best een leuk materieelpark uit diverse tijdperken. Een deel zal ik gaan verkopen omdat ik nu weet in welk tijdperk ik ga rijden. Verder houdt ik wel iets van het "oude" spul omdat ik het gewoon mooie treinen vind.

Planning
Het inderdaad een meerjarenplan. Eerst komt uiteraard de ruwbouw om op blank hout mijn rondjes te gaan rijden. Daarna zal ik het deel voor deel moeten aankleden. Wel deel eerst gaat weet ik nog niet. Mezelf kennende zal ik wel overal een beetje aan de slag zijn (hoe onhandig dat ook is).
Ik moet voordat ik begin ook nog beslissen hoe ik de baan wil aansturen. Dat zal ik in een ander topic zetten zodat we hier kunnen blijven praten over het ontwerp van de baan.

Groet,

Martijn

shoven

Bericht door shoven »

Mooie plannen Martijn!

Tja, wat krijg je voor je oude rails... Dat hangt sterk af van de staat waarin het verkeert. Er zijn meerdere aanbieders die inkopen en verkopen, je kunt daar je licht eens opsteken. Ook Marktplaats geeft een idee. Mijn ervaring is dat je voor een oude Flm wissel (zonder aandrijving) een euro of 7 a 8 zou moeten kunnen krijgen, met aandrijving wat meer (€12,50 of meer). Railstukken is wat een gek ervoor geeft, veelal tussen de €0,50 en €1 per stuk.
Een Peco wissel kost nieuw plm. 10 pond als je hem in de UK koopt (met de huidige koers van het pond van €1,12 weer een stuk aantrekkelijker geworden), flexrails is 84 pond voor 30 stuks a 91,5 cm. Daar komen nog aandrijvingen bij voor de wissels, plm. €16 per stuk voor een Servoswitch inc. servo, maar dat kan goedkoper (bijv. OC32 of Arduino oplossingen).

En dan moet het allemaal nog passen... in mijn baan heb ik een hele zwik lange wissels bedacht, maar die dingen vreten inderdaad ruimte.
Succes met het wikken en wegen...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Ik meen dat de Delftse modelspoorvereniging een lange brug heeft.
Ga daar eens neuzen.

Veel plezier met de toekomstige baan.

Onderwerp starter
Alfisti-164

De kogel is door de kerk... Het wordt de brug bij Oosterbeek. Ik heb de bouwer van het H0 model gemaild en de bouwtekeningen gekregen.

Afbeelding

Ik heb plek voor twee aanbruggen. Aan weerszijden komt er een. Ook de stenen "poort" over de weg komt er op zodat ik na de dijk over kan gaan naar de Veluwe.

Omdat de boogbrug niet lang genoeg is om de deur te overspannen zal ik een andere constructie moeten verzinnen zodat ik de brug, inclusief beide aanbruggen eruit kan tillen.

Heeft iemand anders zoiets al eens gedaan? En hoe heb je dan de electrische verbinding gemaakt?
Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen!
Laatst gewijzigd door Alfisti-164 op 06 nov 2016 04:38, 4 keer totaal gewijzigd.

Groet,

Martijn

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Zie weinig afbeelding.

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Afbeeldingen laden niet

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

De foto staat op zijn Google account. Daar kan hij dus alleen zelf bij, iemand anders kan dat niet zien.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

shoven

Bericht door shoven »

Martijn, even je afbeelding ergens anders parkeren zodat wij hem ook zien? (Bijvoorbeeld Photobucket)

Steven

>>> Filmpjes van de baan

RogerB

Bericht door RogerB »

Mooie plannen Martijn. Ik ga je zeker volgen!

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Onderwerp starter
Alfisti-164

Foto aangepast! Dank voor het attenderen!

Groet,

Martijn

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Ops..nog steeds geen foto.

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

shoven

Bericht door shoven »

Ik zie nu een melding van beneluxspoor dat je stout bent geweest bij het gebruik van de foto...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Alfisti-164

Zucht... Alle foto's komen van mijn Google account en werken prima, alleen dit plaatje van de bouwtekening wil niet. Denk ik de bron door te linken krijg ik dit! Ik zal het later even uitzoeken, zo spannend is het plaatje ook weer niet.
Wordt vervolgt!

Groet,

Martijn

Onderwerp starter
Alfisti-164

Doet het plaatje het nu wel? (Ik heb de post aangepast) :roll:

Groet,

Martijn

shoven

Bericht door shoven »

Nee.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Alfisti-164

Dan toch maar via Photobucket...

Afbeelding

Groet,

Martijn

Onderwerp starter
Alfisti-164

Toch naar Peco?

Ik heb om inzicht te krijgen of alles past de baan nogmaals getekend. Nu met Peco materiaal. Wat schept mijn verbazing: het past ook nog! Peco wissels zijn langer, maar de sporenbundel wordt ook smaller. Tevens heb ik de wisselstraat bij de Fly-Over iets schuiner gelegd. Hierdoor kan ik ook een aantal opstelsporen kwijt bij de Fly-Over. Ik kan de helft kwijt van het oorspronkelijke opstelterrein dat in Den Bosch ligt.

Nu ik weet wat ik nodig ga hebben om de baan te bouwen kan ik voorzichtig eens kijken wat ik voor mijn Fleischmann rails kan krijgen. In het schaduw station laat ik wel gewoon fleischmann liggen, daar is het goed genoeg voor.

Afbeelding

ZLSM
Onderaan het plaatje zie je dat ik een enkelsporig stukje baan heb neergelegd. Hier wil ik een stukje Zuid Limburg nabootsen van de ZLSM. Dit heeft voornamelijk te maken met vakantie-sentiment maar het geeft ook een leuke afwisseling op de baan!
De zweedse stoomlok is er niet in model, evenals de Belgische rijtuigen die erachter hangen, dus ik zal iets moeten vinden wat er op lijkt. Onderweg kom je bij Witten een spoorbrug tegen over de Wittenerweg. Deze wil ik ook een plekje geven op de baan omdat we daarop uitkeken vanaf de camping. Het spoortje eindigt in Schin op Geul, in de tijd dat het echt het einde was.

Afbeelding
Station Schin op Geul, 2001

De nog te bepalen stoomlok gaat pendelen tussen Den Bosch en Schin op Geul en zal op beide stations omlopen. Het wordt dé toeristenattractie van de Preistertjes!

Wissels
De rest van de plannen zijn hetzelfde gebleven, ik ben wel blij dat er overal Peco kan komen te liggen!
Ik gebruik de langste en één na langste wissels van Peco om onderscheid te maken tussen de 1:15 wissels (80km/u wissels) en de 1:9 wissels (40km/u wissels). De 1:12 wissels (60km/u wissels) die in Den Bosch liggen heb ik uitgevoerd als 1:15 wissels.

Vucht aansluiting
Vucht aansluiting werd te lang met de Peco wissels. Daarom heb ik ervoor gekozen om gebogen wissels te gebruiken. Dan heb je in elk geval het spoorgebruik en mogelijkheden van de aansluiting.

Voorlopig stop ik met plannen aangezien ik nu voor de rest van mijn leven aan de klus kan met deze baan! :roll: ;)

Groet,

Martijn
Plaats reactie