Met een nieuw gekochte woning is er lekker veel ruimte om een mooie baan te beginnen. Hoewel we er pas in februari in kunnen is het toch leuk om alvast na te denken over de baan!
Het sporenplan was niet zo snel gemaakt en dat komt omdat ik eigenlijk niet wist wat ik nu wilde... Ik ben zelf machinist bij NS en rijdt het hele land door. Er zijn zoveel mooie plekjes waar je een fragment uit na kunt maken dat ik altijd ruimte te kort zou hebben. Nu heb ik eindelijk veel van mijn wensen in mijn ontwerp kunnen verwerken!
De kamer is 5.30m bij 4.10m
Het is getekend met Fleischmann spoor. Het liefst ga ik natuurlijk Peco finescale gebruiken maar houdt het voorlopig even op Fleischmann omdat ik hier vanaf kinds af aan al bergen van heb verzameld en deze rails relatief goedkoop te krijgen is. Door de korte wissels kan ik het emplacement kwijt, wat ik met realistische wissel van Peco misschien niet voor elkaar krijg. Het station kan nog meer naar achteren zodat ik een langere wisselstraat kan maken, dus wie weet, maar om een grote investering uit de weg te gaan (kan ik beter materieel van kopen) zal ik het met Fleischmann moeten doen.
Het ontwerp
Ik zocht een station waar alles kon rijden: goederentreinen, binnenlandse- én internationale treinen. Dit omdat ik wel enigszins naar werkelijkheid wil gaan rijden.
Station Den Bosch is het uiteindelijke geworden, hier kan de ICE rijden als deze is omgeleid omdat Arnhem verstoord is, de autoslaaptrein reed hier, er komen genoeg goederentreinen doorheen en er is divers nederlands materieel. Door de monumentale overkapping kan ik er ook met ouder materieel terecht. De nieuwe fly-over heeft de doorslag gegeven. Die wil ik op mijn baan hebben!

De fly-over bij Den Bosch
Toen ik het emplacement nabouwde in SCARM met Fleischmann rails (korte wissels etc.) had ik al 12 meter nodig. Dat ging niet werken.
Ik heb de perronsporen verkort en de wisselstraten in bogen gelegd. Dan blijkt dat ik al beter uitkom. Het opstelterrein dat aan de Utrechtsekant (naast de fly-over) ligt past er niet meer op. Ergens wel jammer, want het was leuk geweest om die verrijdbare trappetjes na te maken. Ik zit er nog aan te denken om van de opstelsporen aan de andere kant, waar de autoslaaptrein hoort te staan, een opstelterrein te maken incl. trappetjes (En dan ook een autoslaaptrein erbij!). Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Natuurlijk moet dan ook Vught Aansluiting erbij: hoewel ik hem niet 100% nagebootst heb, is hij er wel op gebaseerd en zal de omgeving ook aangekleed worden om het herkenbaar te maken.
De sporen richting Tilburg gaan het schaduwstation in en de sporen naar Boxtel lijden op mijn baan naar de Veluwe...
In deze lange boog komt het stukje spoor tussen Assel en Apeldoorn. Een welbekende foto plek voor spotters en mijn favoriete stukje spoor om overheen te rijden. Vooral de details wil ik gaan weergeven zoals de nooduitgang-trappen en het schakelstation. Ook de betonnen bovenleidingsportalen horen hier thuis.
Assel
Aan het einde van de bocht rijden we via een aanbrug over de uiterwaarden van een rivier om daarna met een grote boogbrug de fictieve rivier over te steken. Deze brug moet uitneembaar zijn omdat er een deur achter zit naar een andere ruimte. Welke brug het gaat worden ben ik nog niet over uit. De maasbrug past er wel in om in de buurt van Den Bosch te blijven maar de brug bij Arnhem is ook erg fraai.
De brug bij Arnhem (Oosterbeek)
Vanaf de brug rijden we terug naar het station. Hier bouw ik een stukje traject na dat tussen de Ringvaartbrug en station Sassenheim ligt op het traject Leiden-Schiphol. Door de hoge bomen aan een kant krijg je veel diepte op de baan. De klucht vanaf de ringvaartbrug gebruik ik nu voor de boogbrug.
Onderstaande foto is gemaakt op precies dat stukje spoor.
Voor een speciale aangelegenheid reed ik deze trein. De omgeving komt op mijn baan.
Maar even terug: na het afkomen van de brug zit een wissel dat naar een paar goederenspoortjes loopt. Dit is gebaseerd op de industriespoortjes die nog over zijn in Almelo. Als je vanaf Almelo naar Deventer rijdt kom je direct na de eerste bocht ook een spoorbrug tegen. Onder deze brug loopt met een krappe bocht een enkel uithaalspoortje. Op mijn baan liggen er twee en zijn het geen uithaalsporen maar wordt het een mini-containerterminal.
Het grappige aan dit spoortje is dat hij over de weg loopt om ruimte te hebben voor de bocht. Een leuk detail om na te bouwen.
Straatspoortje aan de Dollegoorweg in Almelo
Dan rijden we weer onder de fly-over door naar Den Bosch.
Gaan we bij Vucht nu het schaduwstation in komen we uit bij een ander stukje paradebaan. Wat ik hiermee ga doen weet ik nog niet, maar de tunnelingang wordt gebaseerd op de ingang van de schipholtunnel. Ik heb zelfs met het idee gelopen om Schiphol na te bouwen. Er is immers ruimte genoeg. Wie weet haal ik mezelf nog over ook...

De ingang van de Schipholtunnel