Baanplan van Zita
Re: Baanplan van Zita
Hi, weer een nieuw plan gemaakt en wat adviezen ter harte genomen (denk ik)
Geen stijging in het plan ,geen spaghetti gewoon alles plat op de plaat.
Ruimte voor scenery.
Wel weer voor L vorm gekozen.
250 x 200 cm diepte 70/60 en 50 cm
Hopelijk ben ik nu op de goede weg.
Gr Zita
Geen stijging in het plan ,geen spaghetti gewoon alles plat op de plaat.
Ruimte voor scenery.
Wel weer voor L vorm gekozen.
250 x 200 cm diepte 70/60 en 50 cm
Hopelijk ben ik nu op de goede weg.
Gr Zita
- Bijlagen
-
- Baan_05.jpg (86.77 KiB) 6788 keer bekeken
Re: Baanplan van Zita
Hoi Zita,
Een hele verbetering, idd de eenvoud die het al overzichtelijker maakt.
Wel zie ik dat je nu sowieso 2 keerlussen hebt gemaakt,
is dit een bewuste keus of heb je er niet bij stil gestaan,
is natuurlijk technisch op te lossen maar meld het toch even.
Wat mij verder opvalt,
een leuk station, de nodige rangeer mogelijkheden,
maar enkelsporige aansluitingen, en toch, door de opbouw van het station, de nodige bottelnekjes.
links in het station heb je 3 kopsporen verwerkt,
de onderste kan alleen gebruikt worden door te rangeren via het onderste doorgaande spoor (geen idee of je hier een perron gepland hebt, anders zal je elke beweging moeten doen met stilstaan langs dat perron.
persoonlijk had ik dat onderste doorlopende spoor, naar de lus rechts onder in het plan, een kopspoor van gemaakt.
(waarmee we dus gelijk bij de 2 kopsporen komen die aan de rechter kant in het station liggen)
Als je nu dus het bovenste (rechter kant) kopspoortje eens d.m.v. een wissel aansluit op de binnenkomende/uitgaande sporen er boven.
en je maakt van dat onderste doorlopende spoor een kopspoor.
dan hou je nog 1 spoor over die onder jouw L deel in gaat, als je hier dan d.m.v. een wissel alsnog weer die lus maakt, heb je gelijk daar een keerlus, ipv in het stations gedeelte.
maakt het opties mooier, geeft meer rangeer mogelijkheden in het station, zonder dat je tijdens rangeren, doorgaande sporen en/of perrons blokkeert
en wat vooral belangrijk is, maakt het technisch oplossen van de keerlus problematiek een stuk eenvoudiger. omdat ja daar genoeg ruimte er voor hebt qua treinlengte.
Tevens kun je dan vanaf beide rijrichtingen kiezen of je al dan niet naar het station wilt of naar de bundel opstel(schaduw)sporen achter.
en daarmee komen we dus idd, bij jouw schaduwstation cq opstelsporen.
hier kun je nog wat winnen, en dan vooral in de lengte van de opstelsporen.
probeer ze eens anders te leggen, in ruitvorm.
---\------------------\
\------------------\
\------------------\----
op die manier krijg je op elke opstelspoor de zelfde raillengte beschikbaar waardoor je altijd elke trein op elk spoor weg kunt zetten, zonder er aan te hoeven denken of het vrije spoor wel lang genoeg is, deel je die lengte ook nog eens op in 2 blokken, kun je kortere treinen zelfs eventueel achter elkaar zetten.
Gewoon even wat hersenspinsels van mij,
kijk eens wat je er mee kunt en/of aan hebt.
mvg
Freddy
Een hele verbetering, idd de eenvoud die het al overzichtelijker maakt.
Wel zie ik dat je nu sowieso 2 keerlussen hebt gemaakt,
is dit een bewuste keus of heb je er niet bij stil gestaan,
is natuurlijk technisch op te lossen maar meld het toch even.
Wat mij verder opvalt,
een leuk station, de nodige rangeer mogelijkheden,
maar enkelsporige aansluitingen, en toch, door de opbouw van het station, de nodige bottelnekjes.
links in het station heb je 3 kopsporen verwerkt,
de onderste kan alleen gebruikt worden door te rangeren via het onderste doorgaande spoor (geen idee of je hier een perron gepland hebt, anders zal je elke beweging moeten doen met stilstaan langs dat perron.
persoonlijk had ik dat onderste doorlopende spoor, naar de lus rechts onder in het plan, een kopspoor van gemaakt.
(waarmee we dus gelijk bij de 2 kopsporen komen die aan de rechter kant in het station liggen)
Als je nu dus het bovenste (rechter kant) kopspoortje eens d.m.v. een wissel aansluit op de binnenkomende/uitgaande sporen er boven.
en je maakt van dat onderste doorlopende spoor een kopspoor.
dan hou je nog 1 spoor over die onder jouw L deel in gaat, als je hier dan d.m.v. een wissel alsnog weer die lus maakt, heb je gelijk daar een keerlus, ipv in het stations gedeelte.
maakt het opties mooier, geeft meer rangeer mogelijkheden in het station, zonder dat je tijdens rangeren, doorgaande sporen en/of perrons blokkeert
en wat vooral belangrijk is, maakt het technisch oplossen van de keerlus problematiek een stuk eenvoudiger. omdat ja daar genoeg ruimte er voor hebt qua treinlengte.
Tevens kun je dan vanaf beide rijrichtingen kiezen of je al dan niet naar het station wilt of naar de bundel opstel(schaduw)sporen achter.
en daarmee komen we dus idd, bij jouw schaduwstation cq opstelsporen.
hier kun je nog wat winnen, en dan vooral in de lengte van de opstelsporen.
probeer ze eens anders te leggen, in ruitvorm.
---\------------------\
\------------------\
\------------------\----
op die manier krijg je op elke opstelspoor de zelfde raillengte beschikbaar waardoor je altijd elke trein op elk spoor weg kunt zetten, zonder er aan te hoeven denken of het vrije spoor wel lang genoeg is, deel je die lengte ook nog eens op in 2 blokken, kun je kortere treinen zelfs eventueel achter elkaar zetten.
Gewoon even wat hersenspinsels van mij,
kijk eens wat je er mee kunt en/of aan hebt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baanplan van Zita
Hoi Freddy
De keerlussen waren wel bedoeld ,en technisch gezien keerlus modulen zat in de handel die dat probleem oplossen.
Ik heb geprobeerd jou uitleg (dank daar voor) te volgen en uit te voeren in het baanplan.
Met dit als resultaat.
wat opstelsporen betreft die werk ik later nog wel uit.
Gr Zita
De keerlussen waren wel bedoeld ,en technisch gezien keerlus modulen zat in de handel die dat probleem oplossen.
Ik heb geprobeerd jou uitleg (dank daar voor) te volgen en uit te voeren in het baanplan.
Met dit als resultaat.
wat opstelsporen betreft die werk ik later nog wel uit.
Gr Zita
- Bijlagen
-
- Baan_08.jpg (85 KiB) 6605 keer bekeken
Re: Baanplan van Zita
Zita,
Idd zoals ik het bedoelde,
Oogt ook weer een stuk rustiger, geeft je ook wat meer ruimte voor scenery.
De kopspoortjes zouden nu nog wat langer gemaakt kunnen worden, zodat ze een wat meer nuttige lengte krijgen.
mvg
Freddy
Idd zoals ik het bedoelde,
Oogt ook weer een stuk rustiger, geeft je ook wat meer ruimte voor scenery.
De kopspoortjes zouden nu nog wat langer gemaakt kunnen worden, zodat ze een wat meer nuttige lengte krijgen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Baanplan van Zita
Zita,
let wel op dat je in je nieuwe baanplan, en ook je oude trouwens, nu 3 keerlussen maakt:
- Links in de cirkel
- Rechtsonder in de cirkel
- Je gehele schaduwstation.
Vooral die laatste kan je makkelijk over het hoofd zien. Hou er ook rekening mee dat je je langste trein in de keerlus kwijt kan. De stukken waar de keerlusmodules in komen lijken namelijk niet heel lang.
let wel op dat je in je nieuwe baanplan, en ook je oude trouwens, nu 3 keerlussen maakt:
- Links in de cirkel
- Rechtsonder in de cirkel
- Je gehele schaduwstation.
Vooral die laatste kan je makkelijk over het hoofd zien. Hou er ook rekening mee dat je je langste trein in de keerlus kwijt kan. De stukken waar de keerlusmodules in komen lijken namelijk niet heel lang.
Re: Baanplan van Zita
Evoluzione
Thanks
Pffff had er echt maar 2 gezien , ik ga dat wel aanpassen dan.
Gr Zita
Thanks
Pffff had er echt maar 2 gezien , ik ga dat wel aanpassen dan.
Gr Zita
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Baanplan van Zita
Heb zelf met het plannen ook snel last, dat je dingen over het hoofd gaat zien. Je bent er al zo druk mee bezig dat je het niet meer ziet.
Misschien is het een idee om de 2 wissels te laten vervallen en er een ongelijkvloerse kruising van te maken? Om die keermogelijkheid wel te houden zou je eventueel een wissel kunnen leggen na de bocht je schaduwstation uit, en deze dan verborgen onder het landschap door te trekken tot de bocht rechtsonderin je baanplan, heb je meteen ook lengte om je keerlusmodule weg te werken.
Misschien is het een idee om de 2 wissels te laten vervallen en er een ongelijkvloerse kruising van te maken? Om die keermogelijkheid wel te houden zou je eventueel een wissel kunnen leggen na de bocht je schaduwstation uit, en deze dan verborgen onder het landschap door te trekken tot de bocht rechtsonderin je baanplan, heb je meteen ook lengte om je keerlusmodule weg te werken.
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Baanplan van Zita
Hoi Zita,
Als je, in je laatste baanplan, je station dezelfde polariteit als je schaduwstation geeft, dan heb je volgens mij maar twee keerlussen.
Namelijk, de grote lus rechts, en het onderste deel van de cirkel links.
Het is alleen de vraag, of de boog linksonder lang genoeg is, voor een keerlusmodule.
Groetjes: Robby
Als je, in je laatste baanplan, je station dezelfde polariteit als je schaduwstation geeft, dan heb je volgens mij maar twee keerlussen.
Namelijk, de grote lus rechts, en het onderste deel van de cirkel links.
Het is alleen de vraag, of de boog linksonder lang genoeg is, voor een keerlusmodule.
Groetjes: Robby
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Baanplan van Zita
Daar heb je inderdaad een punt. die had ik ook niet gezien zo. Die keerlus links gaat hoe dan ook een probleem worden om te voorzien van keerlus ben ik bang.
Re: Baanplan van Zita
Misschien is dit eventueel de oplossing.
Met een DCC keerlusmodule moet het toch geen probleem zijn.
Gr Zita
Met een DCC keerlusmodule moet het toch geen probleem zijn.
Gr Zita
- Bijlagen
-
- Baan_01.jpg (68.2 KiB) 7224 keer bekeken
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Baanplan van Zita
De lus links is zo opgelost ja. Daar moet nu wel een normale lengte trein inpassen.
Nu alleen je schaduwstation en de lus rechtsonder nog een keerlusmodule en je bent klaar.
Nu alleen je schaduwstation en de lus rechtsonder nog een keerlusmodule en je bent klaar.
Re: Baanplan van Zita
Of je haalt rechts de kruising weg. Het nut daarvan zie ik niet zo.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Baanplan van Zita
errrmm, er zitten nog steeds 3 keerlussen in.
baanplan is wat onlogisch. begin is met dat kleine keerlusje links te verwijderen, die heeft nul, nul doel. want dankzij de keer lus rechts heb je al een heel divers verkeer.
zet een keerlus module tussen je beide stations aan de linkerkant, ruimte zat, zou ook nog eens goed naar je stations kijken, onlogische wissels waaardoor je een aantal hele korte sporen krijg. zet je wat logisch voor langere sporen.
baanplan is wat onlogisch. begin is met dat kleine keerlusje links te verwijderen, die heeft nul, nul doel. want dankzij de keer lus rechts heb je al een heel divers verkeer.
zet een keerlus module tussen je beide stations aan de linkerkant, ruimte zat, zou ook nog eens goed naar je stations kijken, onlogische wissels waaardoor je een aantal hele korte sporen krijg. zet je wat logisch voor langere sporen.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Baanplan van Zita
Hoi Zita,
Je hebt nu inderdaad drie keerlussen.
De cirkel links, de bocht links tussen station en schaduwstation, en de lus rechts.
Als je de kruising rechts weghaalt, dan zijn de laatste twee gelijk opgelost. Je krijgt dan een grote ovaal.
Om de treinenloop iets interesanter te maken, zou je rechts een passeerspoor in de lus kunnen leggen. Hier zou je dan nog eventueel een halte van kunnen maken.
Groetjes: Robby
Je hebt nu inderdaad drie keerlussen.
De cirkel links, de bocht links tussen station en schaduwstation, en de lus rechts.
Als je de kruising rechts weghaalt, dan zijn de laatste twee gelijk opgelost. Je krijgt dan een grote ovaal.
Om de treinenloop iets interesanter te maken, zou je rechts een passeerspoor in de lus kunnen leggen. Hier zou je dan nog eventueel een halte van kunnen maken.
Groetjes: Robby