rail keuze
rail keuze
het zal wellicht al eerder gevraagd zijn, maar ik kan het niet vinden...
"vroeger" in mijn vorige modelspoor cariere werkte de meeste mensen met rail van fleischmann, roco of minitrix.
In bijna alle draadjes die ik nu zie kiest men voor Peco.
In mijn orienterende fase voor mijn nieuwe baan nu dus de vraag, waarom is dat?
"vroeger" in mijn vorige modelspoor cariere werkte de meeste mensen met rail van fleischmann, roco of minitrix.
In bijna alle draadjes die ik nu zie kiest men voor Peco.
In mijn orienterende fase voor mijn nieuwe baan nu dus de vraag, waarom is dat?
Re: rail keuze
Vanwege het realistischere uiterlijk van deze rails. De "bekende" merken gebruiken een rail profiel wat ze code 80 noemen. Dit heeft te maken met de hoogte van de railstaaf.
Peco levert ook code 80, daarnaast dus ook code 55 .
Deze ziet er veel realistischer uit doordat de railstaaf verzonken is.
Daarnaast is het goedkoper, hebben ze slankere wissels en alleen maartikel flex rail waardoor je zelf de bogen kan bepalen.
Peco levert ook code 80, daarnaast dus ook code 55 .
Deze ziet er veel realistischer uit doordat de railstaaf verzonken is.
Daarnaast is het goedkoper, hebben ze slankere wissels en alleen maartikel flex rail waardoor je zelf de bogen kan bepalen.
Re: rail keuze
Peco is mooi fijn en gedetailleerd. Je hebt ze in twee versies code80 en code55.
Het verschil is de hoogte van de railstaven in de bedding. Code 55 is lager en heeft daardoor als het is voorzien van ballast een veel natuurlijkere uitstraling. Heeeeeeel oud rijdend materieel wil wel eens niet op code55 rijden omdat de flensen van de wielen te hoog zijn, maar al het moderne spul van de laatste decennia gaan prima.
Beide kunnen door elkaar gebruikt worden code80 is wat goedkoper en zou je in een schaduwstation kunnen gebruiken.
Het verschil is de hoogte van de railstaven in de bedding. Code 55 is lager en heeft daardoor als het is voorzien van ballast een veel natuurlijkere uitstraling. Heeeeeeel oud rijdend materieel wil wel eens niet op code55 rijden omdat de flensen van de wielen te hoog zijn, maar al het moderne spul van de laatste decennia gaan prima.
Beide kunnen door elkaar gebruikt worden code80 is wat goedkoper en zou je in een schaduwstation kunnen gebruiken.
Re: rail keuze
Ik heb er niks aan toe te voegen. Peco55 is echt top. Maar ik zou gewoon even kijken wat je wensenlijstje is, de voor en nadelen even opschrijven en dan je keuze maken.
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Re: rail keuze
Ga je geen spijt van krijgen, het is wel iets meer werk maar zeker de moeite waard
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Re: rail keuze
Peco is het nieuwe Fleischmann/Roco etc. (gekeken naar de tijdsgeest, waar men vroeger zweerde bij Fleischmann/Roco, tel je tegenwoordig bijna niet meer mee als je geen Peco hebt) Zonder twijfel eens met alles wat hier gemeld wordt door mensen, maar het blijft een persoonlijke keuze.
Realisme is voor mij maar relatief. We hebben een modelbaan en dat is per definitie niet realistisch. Het gaat er om hoe hoog leg je de lat voor jezelf.
Ik persoonlijk kies voor een stukje gemak en gebruik Kato rails. Voor mij realistisch genoeg als ik kijk naar de afwijkingen bij al het materieel en scenery ten opzichte van de werkelijkheid.
Maar ik zal niemand hier tegenspreken, Peco ziet er zonder meer mooi uit.
Realisme is voor mij maar relatief. We hebben een modelbaan en dat is per definitie niet realistisch. Het gaat er om hoe hoog leg je de lat voor jezelf.
Ik persoonlijk kies voor een stukje gemak en gebruik Kato rails. Voor mij realistisch genoeg als ik kijk naar de afwijkingen bij al het materieel en scenery ten opzichte van de werkelijkheid.
Maar ik zal niemand hier tegenspreken, Peco ziet er zonder meer mooi uit.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: rail keuze
Als Peco komt met rail MET ballast ben ik ook om.
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: rail keuze
Kijk voor Brohl-Lutzing heb ik gekozen voor Fleischmann Piccolo met ballsast, dit omdat ik niet wilde "kloten met ballasten van de rails, maar lekker neerleggen en rijden.
Maar nu ik Kochel am See maak gebruik ik Peco code 55, en ballast ik wel met fleischmann ballast, echter sommige delen vervuil ik weer
Het is gewoon simpel, wil je onder je rails ballast niet zelf neerleggen, heb je weinig keuze, dan is het KLatoo of fleischmann picollo.
En wil je zelf ballasten dan heb je een heel veel keuze.
Maar nu ik Kochel am See maak gebruik ik Peco code 55, en ballast ik wel met fleischmann ballast, echter sommige delen vervuil ik weer
Het is gewoon simpel, wil je onder je rails ballast niet zelf neerleggen, heb je weinig keuze, dan is het KLatoo of fleischmann picollo.
En wil je zelf ballasten dan heb je een heel veel keuze.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: rail keuze
Nog een kleine opmerking. Het feit dat oud materieel niet zou rijden op peco code 55 is niet waar Edwin.
Ook met hoge wielflensen gaat het goed. Misschien materieel wat voor 1970 gemaakt is. Maar eigenlijk alles wat later gemaakt is rijdt alles zonder problemen.
Daarnaast vind ik persoonlijk kant en klare ballast rails geen gezicht.
Ook met hoge wielflensen gaat het goed. Misschien materieel wat voor 1970 gemaakt is. Maar eigenlijk alles wat later gemaakt is rijdt alles zonder problemen.
Daarnaast vind ik persoonlijk kant en klare ballast rails geen gezicht.