LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Michiel

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Bedankt voor jullie reacties. Betreffende de centrale bak, ik ben er zelf eigenlijk nog niet uit, want heb nog geen oplossing gevonden die me helemaal zint. Het idee dat ik had heeft ook een vervelende eigenschap, en zoek dus nog verder. Voorlopig duw ik het probleem voor me uit. We zien wel...

Ondertussen bereid ik de elektrische aansluiting voor van de beide helixen. Bezetmelders, terugmelders, bedrading via ringleiding en terugkoppeling naar centrale... Bestelling van ontbrekende componenten is gedaan. Het soldeerwerk is begonnen.

Maar jammer genoeg heb ik dit weekend niet veel tijd. Gezin en huishoudelijke taken zullen me deze twee dagen dikwijls uit de hobbykamer houden. Volgend weekend beter... (hopelijk)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

dwarsligger

Bericht door dwarsligger »

Michiel,

Zomaar een gedachte.

Waarom maak je de middelste bak niet als een trapezium. Voorzijde breder dan de achterzijde. Voordeel is dat als je de bak ook maar iets naar voren trekt, je direct ruimte hebt. Nadeel is wel de schuine bak overgangen (en dat je de reeds gemaakte bakken al moet aanpassen).

Just my 2 cents. :mrgreen:

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hannes, je voorstel om met een trapezium-vorm te werken heb ik ook overwogen, zowel vertikaal als horizontaal. Ik heb ook nog een half dozijn andere systemen overwogen, Maar voorlopig heb ik nog geen systeem gevonden dat me echt ligt. Ik ga nog wat puzzelen, proberen, schuiven met de bakken en zien welke ideeën ik nog krijg. Ik zal de knoop ooit (lees ergens in de loop van de volgende weken) moeten doorhakken. Maar voor het moment kan ik nog vooruit met de elektrische aansluiting van de helixen, en de verdere afwerking van het schaduwstation (met oa led-verlichting)

Bedankt voor de suggestie!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De levering van componenten voor de aansluiting van de helixsporen blijft uit. Ondertussen dan maar de verlichting van het schaduwstation in elkaar geflanst: zes LED-strips op dunne balkjes gekleefd, dwars over het emplacement geplaatst en verbonden met côto-à-côte. Handig voor wanneer we onderin problemen moeten gaan verhelpen. Het licht is minder geel dan op de middelste foto lijkt. Dat komt door het kleurcontrast tov daglicht en de witcompensatie van de camera. De LEDs zijn van het warm-witte type.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Debvd

Bericht door Debvd »

Top!!!! :D

Waar heb je die led vandaan? Ook van toepassing straks voor mijn baan ;)

shoven

Bericht door shoven »

Debvd schreef:Top!!!! :D

Waar heb je die led vandaan? Ook van toepassing straks voor mijn baan ;)
Even zoeken op eBay.com, daar wordt dit spul met bakken op rollen aangeboden. Voor tussen de 5 en 8 dollar per rol van 5m.
Trafo eraan en gaan.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Inderdaad, eBay: nog geen €3 voor 5m ;) levering in anderhalve week, gratis verzending.

http://www.benl.ebay.be/itm/26246167985 ... EBIDX%3AIT

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Prachtig en netjes gedaan Michiel :o
Heb zelf ook zo'n rol gekocht, maar heb een beetje watervrees om te gaan knippen. Aan een stuk kan ik de strip nog op afstand bedienen, dimmen en in/uit schakelen..
Wat denk jij?

Groet,

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb inderdaad zo'n rol gekocht. Het knippen kan simpel met een schaar tussen twee paar aansluitpuntjes. Het staat aangeduid. Op de rol zitten de leds in goepjes van 3.

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Michiel, met welke lijm heb je de kurk op het hout geplakt, en met welke lijm heb je de rails op de kurk geplakt?

Hoe bevalt het kurk, is het een grote verbetering qua geluid of marginaal?

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben erg tevreden over het geluidsdempdend effect van kurk. Er zijn materialen die nog beter zijn (vb neopreen) maar kurk is iets betaalbaarder. 2mm kurk is wel erg dun, maar 4mm geeft een goed dempend effect. Ik kleef de kurk met gewone houtlijm. Ik heb verglijkend ook boekbinderslijm geprobeerd, maar dat geeft geen enkel verschil. Het is wel belangrijk om de kurk met punten of strepen lijm vast te leggen en niet volledig vlakvullend uitgesmeerd.

Ik probeer ook om de rails zo los mogelijk te laten liggen op de kurk. Hier en daat met een druppeltje houtlijm de rail op z'n plaats houden is voldoende. De grote vraag wordt later wanneer ik met ballast begin. Ik moet nog uitzoeken hoe ik het best die ballast uitvoer met behoud van het geluiddempend effect van de kurk eronder.

nspoorkees

Ik blijf het erg moeilijk vinden om een keus te maken. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 2mm of meer kurk zelf uberhaupt geluid tegenhoud, het is nog best hard materiaal, en in de professionele wereld van geluidsisolatie (studio's etc) kom je kurk dan ook niet tegen althans niet meer sinds de jaren '60, net zo min als eierdozen ;) ... het heeft dus blijkbaar niets te maken met de zachtheid of hardheid van het materiaal en ook niet met de akoestische eigenschappen., maar eerder met de manier waarop het gemonteerd/verlijmd wordt.

ik vermoed dat eea werkt omdat er een laagje materiaal min of meer los op het hout ligt, iets wat je dus feitelijk doet door de kurk niet volledig te verlijmen... zodat het minimaal contact maakt met de onderplaat en er lucht/ruimte tussen blijft zitten, en daar kan contact geluid naar de plaat niet of minder optreden. Compleet los laten liggen zou nog beter zijn maar kan praktisch niet. Ik heb het idee dat als je een 2e laag multiplex of karton of rubber etc gebruiken ipv kurk, wat je op dezelfde manier min of meer zwevend legt, je hetzelfde effect krijgt... misschien is dat dan de enige valide reden voor kurk, omdat het goedkoop is en makkelijk te bewerken...?

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik denk dat je over het algemeen de juiste analyse maakt. De grootste winst maak je door het kontakt tussen rail en ondergrond minimaal te houden. Vooral zachtere materialen zoals kurk, neopreen, fluweel of rubber werken hiervoor goed. Multiplex, piepschuim (Isomo) of karton dan weer wat minder, omdat ze door hun stijfheid de inwendige geluidtrillingen veel gemakkelijker transporteren. Kurk en rvb rubber zijn zachte materialen die het inwendig geluid minder makkelijk transporteren, maar eerder dempen. Dus multiplex op multiplex zal dus helemaal niet effectief zijn, ook al lijm je het met dotjes samen.

nspoorkees

Ja, kurk is wel wat zachter qua materiaal dan hout, dat helpt wel mee. Maar ik vermoed een beetje dat je qua geluidsdemping al heel ver komt als de rails direct op de (multiplex) onderplaat gelijmd wordt met een flexibele lijm, die heel spaarzaam wordt aangebracht, bijv. door de rails alleen aan de buitenkant van de bielzen met een dun lijntje lijm aan het hout te plakken, zodat het midden van de rail vrijwel los blijft liggen (net als de kurk...). Daar ga ik eens mee experimenteren :) uiteraard gaat dit alles even om rails die later geen ballast krijgt.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Welke lijm zou je hiervoor gebruiken?

nspoorkees

Dan zit ik toch te denken aan de boekbinderslijm... die zou flexibeler blijven.

Debvd

Bericht door Debvd »

nspoorkees schreef:Dan zit ik toch te denken aan de boekbinderslijm... die zou flexibeler blijven.
Blijft idd elastischer...gebruikte het ook in de modelbouw 1:350 :-) mooi spul....

@michiel je zei ergens dat 34 mm het laagste van een treinmodel is? klopt dit?

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

@NSpoorKees: ik heb bij het bouwen van de helix vergelijkend houtlijm en boekbinderslijm gebruikt om kurk op multiplex te lijmen, en de rails op de kurk te lijmen. Resultaat: geen verschil in geluid. ;-)

@DebVD: de NEM norm zegt 33mm hoogte (zonder bovenleiding). Ik heb 34mm aangehouden om 1 mm marge te hebben.

nspoorkees

Michiel ja dat had ik begrepen, maar de meeste (alle?) houtlijm wordt zo hard als steen, ik kan me voorstellen dat het voor het plakken van rails op de manier die ik wil, niet goed is... als je er spaarzaam zoals jij doet, het kurk mee lijmt kom je er wel mee weg maar ik zou zelfs dan niet voor houtlijm kiezen.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Gewoon doen, proberen op een teststrook, en vergelijken. Kies een techniek waar je je goed bij voelt. Meer moet dat niet zijn. ;)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben een beetje zoekende. Ik probeer de helix in Koploper voor te stellen, maar helemaal gelukkig met de huidige voorstelling ben ik nog niet. Hoe stellen jullie een helix voor in Koploper dat het een beetje intuïtief en duidelijk is welke spoor stijgt en welk daalt?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos

Bericht door Jos »

Ik heb het zo gedaan (rechtsonder en rechtsmidden zijn 2 helixen). Gewoon 1 doorgaande lijn in de vorm van de helix, elk blok is 1 laag. Blokken in dezelfde laag naast elkaar gezet.

Afbeelding

Groetjes,
Jos

ouwerling

Bericht door ouwerling »

Ik heb het in iTrain zo gedaan.

Afbeelding

Groet
Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb ze als een soort trappetje weergegeven, 2 stuks, een voor omhoog en een voor omlaag. En ik heb er in het Koploper baanontwerp gewoon tekst bij gezet, zodat je weet welke deel omhoog c.q. omlaag gaat.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dwarsligger

Bericht door dwarsligger »

Michiel,

Waarom niet als een spiraal die van buiten naar binnen loopt en dus een steeds kleinere cirkel vormt?

Of zoals Jos heeft gedaan. De spiraal hoeft er natuurlijk helemaal niet uit te zien als een spiraal. Je kunt ook een rechte lijn gebruiken.

Enige puntje wat het bij jou wat moeilijker maakt is dat jij van de spiraal gewoon een heel schaduwstation hebt gemaakt. :mrgreen: Je kunt in je spiraal bijna net zoveel treinen kwijt als in het schaduwstation. :o

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Plaats reactie