Xtreme keerlus n00bvraagje
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Xtreme keerlus n00bvraagje
Goedenmorgen,
Nu zie ik dat in gevallen van keerlussen vaak gebruik wordt gemaakt van de xtreme keerlus module. Na dit een keertje opgezocht te hebben wat het precies inhoudt, rest mij een vraag hier over.
Ik lees steeds dat het middelste deel (sectie C volgens de handleiding) groter moet zijn dan de langste trein die je er door wilt laten rijden. Dit omdat de detectiestukken B en D niet tegelijk bereden mogen worden door een stroomafnemende trein. Dit is mij toto zo ver duidelijk.
Echter nu zou ik in mijn baanplan een keerdriehoek willen plaatsen, waar een trein met een x aantal wagons aan komt rijden, dan voor of achteruit het keerspoor op gaat, en weer door gaat in de richting waarvan hij is vertrokken. Nu is mijn theorie: de wagons nemen geen stroom af, en hebben geisoleerde assen. Alleen de locomotief neemt stroom af, dus zou de sectie C in mijn gedachten dan maar een cm of 15 hoeven te zijn.
Denk ik nu te simpel, of klopt mijn redenatie?
Nu zie ik dat in gevallen van keerlussen vaak gebruik wordt gemaakt van de xtreme keerlus module. Na dit een keertje opgezocht te hebben wat het precies inhoudt, rest mij een vraag hier over.
Ik lees steeds dat het middelste deel (sectie C volgens de handleiding) groter moet zijn dan de langste trein die je er door wilt laten rijden. Dit omdat de detectiestukken B en D niet tegelijk bereden mogen worden door een stroomafnemende trein. Dit is mij toto zo ver duidelijk.
Echter nu zou ik in mijn baanplan een keerdriehoek willen plaatsen, waar een trein met een x aantal wagons aan komt rijden, dan voor of achteruit het keerspoor op gaat, en weer door gaat in de richting waarvan hij is vertrokken. Nu is mijn theorie: de wagons nemen geen stroom af, en hebben geisoleerde assen. Alleen de locomotief neemt stroom af, dus zou de sectie C in mijn gedachten dan maar een cm of 15 hoeven te zijn.
Denk ik nu te simpel, of klopt mijn redenatie?
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Een keerdriehoek is geen keerlus, in een keerdriehoek heb je geen last van kortsluiting.
En wat betreft je stroomafname, als het goederenwagons zijn klopt het verhaal, maar rijtuigen uitgerust met verlichting nemen wel stroom af.
En wat betreft je stroomafname, als het goederenwagons zijn klopt het verhaal, maar rijtuigen uitgerust met verlichting nemen wel stroom af.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
In een keerdriehoek creeer je wel degelijk een keerlus, zie onderstaande foto.
Het is dus de bedoeling dat er een fabriek komt, met links de aansluiting naar de vrije baan, rechts wagons voor gereed product, en beneden voor grondstoffenaanvoer. Het zal dus alleen bereden worden met goederenwagons en iets van een v100
Het is dus de bedoeling dat er een fabriek komt, met links de aansluiting naar de vrije baan, rechts wagons voor gereed product, en beneden voor grondstoffenaanvoer. Het zal dus alleen bereden worden met goederenwagons en iets van een v100
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (34.1 KiB) 5639 keer bekeken
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
De trein moet volledig in C passen. Punt.
De reden is dat je met je wielen een verbinding kunt maken tussen de secties als deze precies op de scheiding staat.
De reden is dat je met je wielen een verbinding kunt maken tussen de secties als deze precies op de scheiding staat.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Je keert inderdaad in een keerdriehoek, maar door de combinatie van wissels en sporen heb je geen last van kortsluiting.Evoluzione schreef:In een keerdriehoek creeer je wel degelijk een keerlus, zie onderstaande foto.
Uw tekening houd geen rekening met de wisselstanden.
Je hebt dus geen keerlusmodule nodig.
Tenzij je keerdriehoek een deel is van een groter geheel.
Maar dat kan ik niet afleiden uit de tekst
Een keerdriehoek werd/wordt in hoofdzaak gebruikt om stomers te keren en sporadische een wagon.
Dus heb je normaal een spoor dat in- en uitrit is en twee doodlopers.
En dus geen kortsluiting en dus geen module nodig.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Dit geldt waarschijnlijk alleen als je de wissels de stroomtoevoer laat bepalen. Ik sluit ieder railstuk het liefst aan op een ringleiding, en dan ontstaat er toch echt kortsluiting, dus is er wel een module nodig.Modelbouwerke schreef:Je keert inderdaad in een keerdriehoek, maar door de combinatie van wissels en sporen heb je geen last van kortsluiting.Evoluzione schreef:In een keerdriehoek creeer je wel degelijk een keerlus, zie onderstaande foto.
Uw tekening houd geen rekening met de wisselstanden.
Je hebt dus geen keerlusmodule nodig.
Tenzij je keerdriehoek een deel is van een groter geheel.
Maar dat kan ik niet afleiden uit de tekst
Een keerdriehoek werd/wordt in hoofdzaak gebruikt om stomers te keren en sporadische een wagon.
Dus heb je normaal een spoor dat in- en uitrit is en twee doodlopers.
En dus geen kortsluiting en dus geen module nodig.
Kijk, duidelijk en simpel antwoord! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Vraag beantwoord naar mijn mening!dwarsligger schreef:De trein moet volledig in C passen. Punt.
De reden is dat je met je wielen een verbinding kunt maken tussen de secties als deze precies op de scheiding staat.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Modelbouwerke schreef: Je keert inderdaad in een keerdriehoek, maar door de combinatie van wissels en sporen heb je geen last van kortsluiting.
Dit is echt niet waar en ik hoop dat Modelbouwerke zo zijn tekst gaat aanpassen of gaat verwijderen. Zonder extra schakeling heb je kortsluiting. dus:
In een keerdriehoek heb je wel kortsluiting.
sorry dat dit groot is geschreven, maar de beweringen hierboven kloppen echt niet. Kijk maar naar de tekening. Daarin zitten een rode en zwarte lijn welke correspondeert met de linker en rechter rail. Rechtsboven komen de rode en zwarte bij elkaar en dus is er kortsluiting.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Jahoor Joost. Maar t slaat nergens op. T blijft kortsluiting geven, tenzij je ergens de polariteit omschakeld.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Zou niet weten waarom ik mijn tekst moet aanpassen.dwarsligger schreef:Modelbouwerke schreef: Je keert inderdaad in een keerdriehoek, maar door de combinatie van wissels en sporen heb je geen last van kortsluiting.
Dit is echt niet waar en ik hoop dat Modelbouwerke zo zijn tekst gaat aanpassen of gaat verwijderen. Zonder extra schakeling heb je kortsluiting. dus:
In een keerdriehoek heb je wel kortsluiting.
sorry dat dit groot is geschreven, maar de beweringen hierboven kloppen echt niet. Kijk maar naar de tekening. Daarin zitten een rode en zwarte lijn welke correspondeert met de linker en rechter rail. Rechtsboven komen de rode en zwarte bij elkaar en dus is er kortsluiting.
Puur technisch gezien heb je in een keerdriehoek geen kortsluiting.
Daar zorgen de wisselstanden voor.
En uw rode en zwarte lijn houden geen rekening met de wisselstanden, daarom teken je een kortsluiting.
Alleen als alles aangesloten is op een ringleiding kan deze tekening kloppen, anders niet.
Als je alles op een ringleiding gaat aansluiting zal je er wel rekening mee moeten houden.
Puur analoog met hier en daar een aansluitpunt en spanning via je inritspoor naar de keerdriehoek heb je geen kortsluiting.
En als je hier aan twijfelt, leg even een keerdriehoek met enkele stukje spoor en test het even uit.
Daar zit het verschil tussen een keerlus en een keerdriehoek.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Hannes, Erik heeft hier wel gewoon een punt, als jij door middel van het schakelen van je wissel je polariteit van 1 rail omdraait heb je nergens last van.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Het gaat erom dat er een half advies gegeven wordt aan een noob (topic starter geeft dit zelf al aan) zonder verdere toelichting. Natuurlijk kun je dit maken zonder een keerlusmodule, maar dat kan op een normale keerlus ook. Daarin is dit dus gelijk aan een normale keerlus.
Daarom zei ik ook dat zonder verdere schakeling dit leidt tot kortsluiting. Als je dit wil schakelen via een wissel of middels een relais of schakelaar. Prima, doen. Is ook goedkoper. Maar leg dan wel even uit, waar isolaties moeten komen en welke wissel welke rails omschakelt, dan is dit ook te begrijpen voor een noob.
Maar geef geen halve adviezen, want iemand zonder verdere kennis sluit dit gewoon aan en dan heb je kortsluiting.
Daarom zei ik ook dat zonder verdere schakeling dit leidt tot kortsluiting. Als je dit wil schakelen via een wissel of middels een relais of schakelaar. Prima, doen. Is ook goedkoper. Maar leg dan wel even uit, waar isolaties moeten komen en welke wissel welke rails omschakelt, dan is dit ook te begrijpen voor een noob.
Maar geef geen halve adviezen, want iemand zonder verdere kennis sluit dit gewoon aan en dan heb je kortsluiting.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Net snel geprobeerd met wat oude fleischmann h0 rails die ik nog heb, maar het geeft toch echt kortsluiting hoor. Ik weet dat er in de h0 wissels een draadbruggetje zit, als je die weghaalt zal je theorie wel kloppen, maar met normale fabrieksaf wissels gaat het dus fout.Modelbouwerke schreef:Zou niet weten waarom ik mijn tekst moet aanpassen.dwarsligger schreef:Modelbouwerke schreef: Je keert inderdaad in een keerdriehoek, maar door de combinatie van wissels en sporen heb je geen last van kortsluiting.
Dit is echt niet waar en ik hoop dat Modelbouwerke zo zijn tekst gaat aanpassen of gaat verwijderen. Zonder extra schakeling heb je kortsluiting. dus:
In een keerdriehoek heb je wel kortsluiting.
sorry dat dit groot is geschreven, maar de beweringen hierboven kloppen echt niet. Kijk maar naar de tekening. Daarin zitten een rode en zwarte lijn welke correspondeert met de linker en rechter rail. Rechtsboven komen de rode en zwarte bij elkaar en dus is er kortsluiting.
Puur technisch gezien heb je in een keerdriehoek geen kortsluiting.
Daar zorgen de wisselstanden voor.
En uw rode en zwarte lijn houden geen rekening met de wisselstanden, daarom teken je een kortsluiting.
Alleen als alles aangesloten is op een ringleiding kan deze tekening kloppen, anders niet.
Als je alles op een ringleiding gaat aansluiting zal je er wel rekening mee moeten houden.
Puur analoog met hier en daar een aansluitpunt en spanning via je inritspoor naar de keerdriehoek heb je geen kortsluiting.
En als je hier aan twijfelt, leg even een keerdriehoek met enkele stukje spoor en test het even uit.
Daar zit het verschil tussen een keerlus en een keerdriehoek.
Okee, een complete n00b ben ik niet qua stroom etc. Dat sloeg meer op de vraag waarom er een complete trein in moest passen. Dat het kortsluiting veroorzaakt, was ook niet mijn vraag, dat had ik zelf al gevonden, echter krijg ik geen complete trein in die schakeling op de door mij toegepaste manier.dwarsligger schreef:Het gaat erom dat er een half advies gegeven wordt aan een noob (topic starter geeft dit zelf al aan) zonder verdere toelichting. Natuurlijk kun je dit maken zonder een keerlusmodule, maar dat kan op een normale keerlus ook. Daarin is dit dus gelijk aan een normale keerlus.
Daarom zei ik ook dat zonder verdere schakeling dit leidt tot kortsluiting. Als je dit wil schakelen via een wissel of middels een relais of schakelaar. Prima, doen. Is ook goedkoper. Maar leg dan wel even uit, waar isolaties moeten komen en welke wissel welke rails omschakelt, dan is dit ook te begrijpen voor een noob.
Maar geef geen halve adviezen, want iemand zonder verdere kennis sluit dit gewoon aan en dan heb je kortsluiting.
Conclusie: terug naar de tekentafel, en een nieuwe oplossing voor de aansluiting zoeken:)
Laatst gewijzigd door Evoluzione op 04 apr 2017 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Dan zit er niets anders op dan dat ik het zelf ook nog eens ga uittesten, kan zijn dat bij mij die draadbruggetjes niet meer zitten.Evoluzione schreef: Net snel geprobeerd met wat oude fleischmann h0 rails die ik nog heb, maar het geeft toch echt kortsluiting hoor. Ik weet dat er in de h0 wissels een draadbruggetje zit, als je die weghaalt zal je theorie wel kloppen, maar met normale fabrieksaf wissels gaat het dus fout.
Indien het zo is dan heb ik een fout gemaakt en u op een verkeer been gezet.
Sorry, maar al doende leert men, ik maak ook fouten.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 56
- Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Ik heb ook niet gezegd dat je fout was he, onze denkwijzen qua aansluiten zijn verschillend waarschijnlijk. Ik weet niet beter als dat er stroom op de doorgaande spoorstaven blijft staan, ongeacht de wisselstand.Modelbouwerke schreef:Dan zit er niets anders op dan dat ik het zelf ook nog eens ga uittesten, kan zijn dat bij mij die draadbruggetjes niet meer zitten.Evoluzione schreef: Net snel geprobeerd met wat oude fleischmann h0 rails die ik nog heb, maar het geeft toch echt kortsluiting hoor. Ik weet dat er in de h0 wissels een draadbruggetje zit, als je die weghaalt zal je theorie wel kloppen, maar met normale fabrieksaf wissels gaat het dus fout.
Indien het zo is dan heb ik een fout gemaakt en u op een verkeer been gezet.
Sorry, maar al doende leert men, ik maak ook fouten.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Je kan testen wat je wil, maar het lukt toch niet.
Je zult het complete spoor tussen 2 wissels moeten ompolen. Dat betekend beide spoorstaven, welke aan beide kanten geïsoleerd zijn, dus 4x. Ompolen kan geautomatiseerd ( bijv. Met een keerlusmodule), of handmatig (bijv. met een schakelaar)
Met denkende fleischmann wissels kun je alleen de railstaaf die verbonden is met het hartstuk stroomloos zetten. Blijft dat de railstaaf aan de buitenzijde van de wissels altijd onder stroom staan en volgens de tekening dus met elkaar verbonden zijn, dus kortsluiting.
Goed, volgens mij is er nu genoeg over gezegd en hou ik er over op.
Je zult het complete spoor tussen 2 wissels moeten ompolen. Dat betekend beide spoorstaven, welke aan beide kanten geïsoleerd zijn, dus 4x. Ompolen kan geautomatiseerd ( bijv. Met een keerlusmodule), of handmatig (bijv. met een schakelaar)
Met denkende fleischmann wissels kun je alleen de railstaaf die verbonden is met het hartstuk stroomloos zetten. Blijft dat de railstaaf aan de buitenzijde van de wissels altijd onder stroom staan en volgens de tekening dus met elkaar verbonden zijn, dus kortsluiting.
Goed, volgens mij is er nu genoeg over gezegd en hou ik er over op.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
mogelijke oplossing
Hoi Allen,
Na dit draadje nog eens terug gelezen te hebben, denk ik dat de oplossing voor dit probleem niet bij een keerlus module gezocht moet worden.
Bij voldoende lengte van de verbindingsbogen gaat deze wel werken, maar bij de beperkte ruimte hier ligt volgens mij de oplossing bij het gebruik van twee modules voor puntstukpolarisatie.
Ik zal dit even uitleggen aan de hand van onderstaande tekening.
Ervan uitgaande dat A<-->B het doorgaande spoor is, zien we dat de spoorstaven die aansluiten op het puntstuk van wissel C, dezelfde polariteit hebben.
Dit geldt ook voor de buitenste spoorstaven van wissel C.
Dus als we deze buitenste spoorstaven isoleren van de rest van de baan, kunnen we deze bij het omzetten van wissel C, i.p.v. het puntstuk, ompolen.
Hiervoor hebben we dan twee ompoolmodules nodig i.p.v. één. Het puntstuk kan permanent gevoed worden.
Ook moeten eventuele verbindingen tussen de railstaven in de wissel verbroken worden.
Volgens mij zou het zo moeten kunnen werken. Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik het graag.
Groetjes: Robby
Na dit draadje nog eens terug gelezen te hebben, denk ik dat de oplossing voor dit probleem niet bij een keerlus module gezocht moet worden.
Bij voldoende lengte van de verbindingsbogen gaat deze wel werken, maar bij de beperkte ruimte hier ligt volgens mij de oplossing bij het gebruik van twee modules voor puntstukpolarisatie.
Ik zal dit even uitleggen aan de hand van onderstaande tekening.
Ervan uitgaande dat A<-->B het doorgaande spoor is, zien we dat de spoorstaven die aansluiten op het puntstuk van wissel C, dezelfde polariteit hebben.
Dit geldt ook voor de buitenste spoorstaven van wissel C.
Dus als we deze buitenste spoorstaven isoleren van de rest van de baan, kunnen we deze bij het omzetten van wissel C, i.p.v. het puntstuk, ompolen.
Hiervoor hebben we dan twee ompoolmodules nodig i.p.v. één. Het puntstuk kan permanent gevoed worden.
Ook moeten eventuele verbindingen tussen de railstaven in de wissel verbroken worden.
Volgens mij zou het zo moeten kunnen werken. Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik het graag.
Groetjes: Robby
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Robby,
Heb je nou maar aan 1 kant onderbroken? Volgens mij werkt een keerlusmodule alleen als het treinstel volledig in een onderbroken (aan beide zijden) stuk komt.
Heb je nou maar aan 1 kant onderbroken? Volgens mij werkt een keerlusmodule alleen als het treinstel volledig in een onderbroken (aan beide zijden) stuk komt.
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Hoi,
Ik ben niet uitgegaan van een keerlusmodule, maar van twee modules voor puntstukpolarisatie.
Het idee is, dat wanneer een trein zich op het spoor na wissel C bevindt, dat dan door het omzetten van deze wissel, de polariteit van de rails omgedraaid wordt.
Dus i.p.v. dat je de polariteit van het puntstuk omdraait, wissel je de polariteit van de buitenste spoorstaven en het aansluitende spoor om.
In de verbindingsbogen wordt dus niets omgepoold.
Het is een iets andere benadering van het probleem, maar volgens mij moet het zo kunnen.
Groetjes: Robby
Ik ben niet uitgegaan van een keerlusmodule, maar van twee modules voor puntstukpolarisatie.
Het idee is, dat wanneer een trein zich op het spoor na wissel C bevindt, dat dan door het omzetten van deze wissel, de polariteit van de rails omgedraaid wordt.
Dus i.p.v. dat je de polariteit van het puntstuk omdraait, wissel je de polariteit van de buitenste spoorstaven en het aansluitende spoor om.
In de verbindingsbogen wordt dus niets omgepoold.
Het is een iets andere benadering van het probleem, maar volgens mij moet het zo kunnen.
Groetjes: Robby
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Volgens mij heb je helemaal gelijk, maar er is dan ook geen enkele reden om de spoorstaafonderbrekingen niet direct na de wissels A en B te doen. Dan wordt de hele driehoek mee geschakeld, maar dat kan geen kwaad. Moet je er alleen nog wel voor zorgen dat A en B NOOIT tegelijk op afbuigend mogen staan. Ik zou zelf denken aan een drie-standen schakelaar, ene kant voor A afbuigend, middenstand voor beide rechtdoor en andere kant voor B afbuigend.
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Er is inderdaad geen enkele reden waarom de onderbreking niet bij A en B zou kunnen zitten, behalve dat dan op één been van de driehoek beide railstaven dezelfde potentiaal hebben.
Ik zou dan eerder deze spoorstaven aan beide wissels isoleren, en het niet te gebruiken spoor dmv. een relais stroomloos schakelen. Dit kan met dezelfde schakelpuls als het omzetten van de wissel.
Zo is er geen kans op kortsluiting meer wanneer wissel A en B beide afbuigend staan en er onverwacht een trein aankomt.
Groetjes: Robby
Ik zou dan eerder deze spoorstaven aan beide wissels isoleren, en het niet te gebruiken spoor dmv. een relais stroomloos schakelen. Dit kan met dezelfde schakelpuls als het omzetten van de wissel.
Zo is er geen kans op kortsluiting meer wanneer wissel A en B beide afbuigend staan en er onverwacht een trein aankomt.
Groetjes: Robby
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Hallo Evoluzione,
Toevallig zag ik je vraag over een keerdriehoek en de antwoorden daarop.
Je oorspronkelijke vraag ging over de module van Rosoft en later wijzigde dit in diverse schakelingen voor het ompolen van de railspanning in combinatie met de wisselstanden. Ik denk dat je dat inderdaad zo kunt oplossen. Je moet wel goed rekening houden met eventuele bezetmelders die ook van links naar rechts moeten wisselen.
De keerlusmodule lost alle problemen in een keer op. Ook het feit dat sector C1 langer moet zijn dan je treinlengte is geen probleem. Je kunt een wissel in de keerlus opnemen zodat de rails voor de driehoek al in sector C1 liggen. De bezetmelding loopt altijd goed en de wissels kunnen automatisch worden geschakeld.
Hieronder een schetsje hoe je de driehoek zou moeten aansluiten.
Als je van AB naar AB rijdt wordt de stroom niet omgepoold want voor en na de driehoek is de spanning gelijk. Zie de letters R (rood) en B (bruin) voor de digitale stroom. Hier wordt bij binnenkomst gekeken of de stroom goed staat ingesteld. Bij het verlaten is de stroom na de keerlus altijd goed.
Als je van AB naar DE (of andersom) rijdt wordt de stroom wel omgepoold want voor en na de driehoek is de spanning niet gelijk.
De secties AB linksonder kunnen net zo ver weg liggen als je maar wilt.
Ik gebruik zelf de keerlusmodules, dat betekent natuurlijk niet dat dat de enig juiste manier van aansluiten is. Ik zou het alleen jammer vinden als je deze oplossing niet zou bekijken.
Groeten,
Bert
Toevallig zag ik je vraag over een keerdriehoek en de antwoorden daarop.
Je oorspronkelijke vraag ging over de module van Rosoft en later wijzigde dit in diverse schakelingen voor het ompolen van de railspanning in combinatie met de wisselstanden. Ik denk dat je dat inderdaad zo kunt oplossen. Je moet wel goed rekening houden met eventuele bezetmelders die ook van links naar rechts moeten wisselen.
De keerlusmodule lost alle problemen in een keer op. Ook het feit dat sector C1 langer moet zijn dan je treinlengte is geen probleem. Je kunt een wissel in de keerlus opnemen zodat de rails voor de driehoek al in sector C1 liggen. De bezetmelding loopt altijd goed en de wissels kunnen automatisch worden geschakeld.
Hieronder een schetsje hoe je de driehoek zou moeten aansluiten.
Als je van AB naar AB rijdt wordt de stroom niet omgepoold want voor en na de driehoek is de spanning gelijk. Zie de letters R (rood) en B (bruin) voor de digitale stroom. Hier wordt bij binnenkomst gekeken of de stroom goed staat ingesteld. Bij het verlaten is de stroom na de keerlus altijd goed.
Als je van AB naar DE (of andersom) rijdt wordt de stroom wel omgepoold want voor en na de driehoek is de spanning niet gelijk.
De secties AB linksonder kunnen net zo ver weg liggen als je maar wilt.
Ik gebruik zelf de keerlusmodules, dat betekent natuurlijk niet dat dat de enig juiste manier van aansluiten is. Ik zou het alleen jammer vinden als je deze oplossing niet zou bekijken.
Groeten,
Bert
Re: Xtreme keerlus n00bvraagje
Het staat notabene uitgelegd en uitgetekend in de manual.
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Mvg
Wim.
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Mvg
Wim.