scheiding digitaal/analoog
scheiding digitaal/analoog
hallo.
Wie kan mij vertellen hoe een spoor zowel digitaal als analoog kan benutten m.a.w. hoe sluit ik zoiets aan.
heeft er iemand misschien een schema hoe dat kan
mvg Jan
Wie kan mij vertellen hoe een spoor zowel digitaal als analoog kan benutten m.a.w. hoe sluit ik zoiets aan.
heeft er iemand misschien een schema hoe dat kan
mvg Jan
Re: scheiding digitaal/analoog
Jan,
het is in feite erg simpel. De rails kan je voeden via een booster en centrale, en dan rij je digitaal. Als je de rails aansluit via een klassieke transfo, dan rij je analoog. Je kan steeds wisselen.
Waar je moet op letten:
- vermijd keerlussen, omdat de oplossing hiervoor analoog en digitaal verschillend is.
- de schakeling om de wissels te sturen hou je gescheiden van de rails. Je zal moeten keizen of je de wissels steeds analoog of steeds digitaal gaat bedienen.
- als je een beetje uitkijkt, kan je bezetmelders gebruiken die zowel analoog als digitaal werken; dat geeft ook analoog een paar perspectieven.
- stopsecties worden analoog en digitaal totaal verschillend uitgevoerd, dus dat wordt moeilijk combineren.
Er bastaan hybride-systemen die zowel analoge als digitale treinen op de baan toelaten. Misschien is dat iets voor jou?
groetjes,
het is in feite erg simpel. De rails kan je voeden via een booster en centrale, en dan rij je digitaal. Als je de rails aansluit via een klassieke transfo, dan rij je analoog. Je kan steeds wisselen.
Waar je moet op letten:
- vermijd keerlussen, omdat de oplossing hiervoor analoog en digitaal verschillend is.
- de schakeling om de wissels te sturen hou je gescheiden van de rails. Je zal moeten keizen of je de wissels steeds analoog of steeds digitaal gaat bedienen.
- als je een beetje uitkijkt, kan je bezetmelders gebruiken die zowel analoog als digitaal werken; dat geeft ook analoog een paar perspectieven.
- stopsecties worden analoog en digitaal totaal verschillend uitgevoerd, dus dat wordt moeilijk combineren.
Er bastaan hybride-systemen die zowel analoge als digitale treinen op de baan toelaten. Misschien is dat iets voor jou?
groetjes,
Re: scheiding digitaal/analoog
Hallo Michiel.
Dank je voor het antwoord.
het is zo dat ik op mijn station 2 sporen zowel digitaal als analoog wil ga bedienen
dus dat er een trein binnenkomt en dan analoog afrangeren
mvg Jan
Dank je voor het antwoord.
het is zo dat ik op mijn station 2 sporen zowel digitaal als analoog wil ga bedienen
dus dat er een trein binnenkomt en dan analoog afrangeren
mvg Jan
Re: scheiding digitaal/analoog
Hallo Jan,
ik had dus niet begrepen dat je digitaal en analoog gelijktijdig zou willen gebruiken. Als je treinen, en baan al volledig gedigitaliseerd zijn, snap ik niet waarom je je trein nog analoog zou willen wegrangeren.
Is je vraag eigenlijk niet, of je automatisch bedrijf (per computer) en handbediening (per handset) zou kunnen mengen, met digitale sturing?
groetjes,
ik had dus niet begrepen dat je digitaal en analoog gelijktijdig zou willen gebruiken. Als je treinen, en baan al volledig gedigitaliseerd zijn, snap ik niet waarom je je trein nog analoog zou willen wegrangeren.
Is je vraag eigenlijk niet, of je automatisch bedrijf (per computer) en handbediening (per handset) zou kunnen mengen, met digitale sturing?
groetjes,
Re: scheiding digitaal/analoog
Hallo Michiel,
Het feit is dat ik een aantal rangeer lokjes heb die niet digitaal te maken zijn vanwege de ruimte.
Mvg Jan
Het feit is dat ik een aantal rangeer lokjes heb die niet digitaal te maken zijn vanwege de ruimte.
Mvg Jan
Re: scheiding digitaal/analoog
Hoi Jan,
Nu snap ik wat je wilt bereiken en waarom!
Er zijn 2 oplossingen:
- een dubbelpolige schakelaar (of dmv een meerpolige relais) het spoor omgeschakelen tussen digitaal en analoog. Je zal best nog een paar voorzorgmaatregelen treffen opdat de 2 stroomgroepen niet met elkaar in contact kunnen komen (bij isolatielassen).
- maar ik zou de moete steken in het digitaliseren van die kleinere locomotiefjes. De meeste locomotieven zijn mits wat moete en geduld te digitaliseren. Dan ben je ook meteen veel vrijer in je rangeerbewegingen. Om welke rangeerlocjes gaat het? Misschien hebben er hier collega's alvast tips voor de ombouw.
groetjes,
Nu snap ik wat je wilt bereiken en waarom!
Er zijn 2 oplossingen:
- een dubbelpolige schakelaar (of dmv een meerpolige relais) het spoor omgeschakelen tussen digitaal en analoog. Je zal best nog een paar voorzorgmaatregelen treffen opdat de 2 stroomgroepen niet met elkaar in contact kunnen komen (bij isolatielassen).
- maar ik zou de moete steken in het digitaliseren van die kleinere locomotiefjes. De meeste locomotieven zijn mits wat moete en geduld te digitaliseren. Dan ben je ook meteen veel vrijer in je rangeerbewegingen. Om welke rangeerlocjes gaat het? Misschien hebben er hier collega's alvast tips voor de ombouw.
groetjes,
Re: scheiding digitaal/analoog
Hallo michiel,
de locjes zijn een klein dieseltje en een klein zwart stoomlokje , beide afkomstig uit een startset
Mvg Jan
de locjes zijn een klein dieseltje en een klein zwart stoomlokje , beide afkomstig uit een startset
Mvg Jan
Re: scheiding digitaal/analoog
er zijn miniscule locjes die te digitaliseren zijn kijk hier maar eens naar.
http://www.tacomodels.nl/default.asp?contentID=558
Das de Sik digitaal in N spoor!
http://www.tacomodels.nl/default.asp?contentID=558
Das de Sik digitaal in N spoor!
Groeten Chris
Re: scheiding digitaal/analoog
Overal past en decoder in. En zeker in die begindoos lokjes b.v. de zwarte Anna.jan schreef:Hallo michiel,
de locjes zijn een klein dieseltje en een klein zwart stoomlokje , beide afkomstig uit een startset
Mvg Jan
Mvg
Wim.