Gabrilian - Eerste baanplan!
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Gabrilian - Eerste baanplan!
Hallo mensen,
Hier is mijn baanplan dan eindelijk.
Het is behoorlijk kaal, de bochten en sommigen stukken zijn niet echt netjes afgewerkt. Zoals een kink in een lijn.
Dat komt later wel, ik wil eerst even laten zien wat ik nu al heb en graag hoor ik wat jullie ervan vinden en wat
ik zoal kan verbeteren.
Ik heb verschillende banen bekeken, ik was op zoek naar een baan voor vrachtverkeer wat door Duitsland gaat richting Zwitserland,
Oostenrijk en naar Nederland. Je kan dan met behoorlijk veel verschillende materiaal rijden en ook passesier treinen natuurlijk.
Baan ligt tussen twee tunnels, is wat gemakelijker met een schaduw gedeelte en zal dan ook afgeschermt worden met een wand.
aan de linker kant komt boven op de tunnel een boederij denk ik, komen wat wegen, station in het midden en verder kijk ik wel. Niet al te druk.
Wat ik al zei, een baan gemaakt meer voor parade, wil veel tijd besteden aan landschapen en kleine details. Het wordt een module.
Dit is meer omdat ik verlopig ergens verblijf waar ik geen permanente baan kan opzetten.
Hier nog wat feiten;
Tijdperk: DB/SBB/OBB/NS V en VI voornamelijk.
Meetingen: 500cm bij 75cm
Digitaal: DCC waarschijnlijk, ben nog even aan het rondkijken.
rails: Peco 55
mvg,
Albert
Hier is mijn baanplan dan eindelijk.
Het is behoorlijk kaal, de bochten en sommigen stukken zijn niet echt netjes afgewerkt. Zoals een kink in een lijn.
Dat komt later wel, ik wil eerst even laten zien wat ik nu al heb en graag hoor ik wat jullie ervan vinden en wat
ik zoal kan verbeteren.
Ik heb verschillende banen bekeken, ik was op zoek naar een baan voor vrachtverkeer wat door Duitsland gaat richting Zwitserland,
Oostenrijk en naar Nederland. Je kan dan met behoorlijk veel verschillende materiaal rijden en ook passesier treinen natuurlijk.
Baan ligt tussen twee tunnels, is wat gemakelijker met een schaduw gedeelte en zal dan ook afgeschermt worden met een wand.
aan de linker kant komt boven op de tunnel een boederij denk ik, komen wat wegen, station in het midden en verder kijk ik wel. Niet al te druk.
Wat ik al zei, een baan gemaakt meer voor parade, wil veel tijd besteden aan landschapen en kleine details. Het wordt een module.
Dit is meer omdat ik verlopig ergens verblijf waar ik geen permanente baan kan opzetten.
Hier nog wat feiten;
Tijdperk: DB/SBB/OBB/NS V en VI voornamelijk.
Meetingen: 500cm bij 75cm
Digitaal: DCC waarschijnlijk, ben nog even aan het rondkijken.
rails: Peco 55
mvg,
Albert
Laatst gewijzigd door AAHendriks op 02 mei 2017 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Eerste baanplan!
Hallo Albert,
Dat wordt een mooie baan met veel ruimte voor scenery.
Het eerste wat opvalt is dat de treinen in rondjes blijven rijden. Ze rijden links of rechts het station uit en komen aan de andere kant er weer in.
Wat wil je gaan doen op je baan? rondjes rijden met vanuit het schaduwstation iedere keer een andere trein? Of wil je wat meer rangeren? Dan zou ik het rangeergebied drastisch uitbreiden en evt. een industriebaantje erbij fantaseren.
Ik wens je in ieder geval veel bouwplezier met je baan.
Groet Bart
Dat wordt een mooie baan met veel ruimte voor scenery.
Het eerste wat opvalt is dat de treinen in rondjes blijven rijden. Ze rijden links of rechts het station uit en komen aan de andere kant er weer in.
Wat wil je gaan doen op je baan? rondjes rijden met vanuit het schaduwstation iedere keer een andere trein? Of wil je wat meer rangeren? Dan zou ik het rangeergebied drastisch uitbreiden en evt. een industriebaantje erbij fantaseren.
Ik wens je in ieder geval veel bouwplezier met je baan.
Groet Bart
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Eerste baanplan!
Hoi Bart,
De bedoeling is inderdaad rondjes rijden op deze baan. Rangeren is een optie, maar wil het niet te druk maken op de baan.
Ik heb nog voldoende tijd om te sleutelen aan de baanplan.
Dank je voor de suggestie, ga eens kijken wat er mogelijk is met rangeren.
mvg,
Albert
De bedoeling is inderdaad rondjes rijden op deze baan. Rangeren is een optie, maar wil het niet te druk maken op de baan.
Ik heb nog voldoende tijd om te sleutelen aan de baanplan.
Dank je voor de suggestie, ga eens kijken wat er mogelijk is met rangeren.
mvg,
Albert
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Eerste baanplan!
Er zijn de nodige wisselcombinaties die met de scherpe kanten tegen elkaar liggen. In het echt komt dat voor, maar dan wel op stukken met zeer beperkte snelheid. Dus kijk daar nog eens na of dat niet op een andere manier kan. Stukje recht ertussen kan volstaan.
Tweede punt wat ik zie en waar ook al een opmerking over is gemaakt is een aansluiting waarbij er geen uithaal spoor is. Ook kan de loc niet omrijden.
Derde punt is het onderste spoor. Geen van de twee sporen lopen over een rechte wissel. Dat is eenvoudig te verhelpen met een andere wissel zodat een van de twee sporen over rechte wissels loopt en dus met een hogere snelheid bereden kan worden.
Vierde punt, probeer links of rechts de tunnelingangen meer naar het centrum te krijgen zodat er een berg gemaakt kan worden waaronder een keerlus verborgen kan worden. Dat geeft de mogelijkheid van treinen die heen en weer rijden.
Tweede punt wat ik zie en waar ook al een opmerking over is gemaakt is een aansluiting waarbij er geen uithaal spoor is. Ook kan de loc niet omrijden.
Derde punt is het onderste spoor. Geen van de twee sporen lopen over een rechte wissel. Dat is eenvoudig te verhelpen met een andere wissel zodat een van de twee sporen over rechte wissels loopt en dus met een hogere snelheid bereden kan worden.
Vierde punt, probeer links of rechts de tunnelingangen meer naar het centrum te krijgen zodat er een berg gemaakt kan worden waaronder een keerlus verborgen kan worden. Dat geeft de mogelijkheid van treinen die heen en weer rijden.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Eerste baanplan!
@Z...King, daar hebben wij nooit last van, @Albert, gewoon zo neerleggen als op ontwerp, en dit advies negeren.
Verder is het een leuk rondje om de kerk.
Groetjes
Verder is het een leuk rondje om de kerk.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Eerste baanplan!
@Zaunkönigs Bahn: Ik wil het lekker simpel houden, zal best hier en daar nog wel wat veranderen, maar voor mij is het meer less is more qua rails. Dank je voor de feedback.
@Willempie: Dank je, ga ik zeker doen!
@Willempie: Dank je, ga ik zeker doen!
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Eerste baanplan!
Als je het graag simpel wil houden kun je de wissels met het scherp tegen elkaar ook vervangen door engelse wissels.AAHendriks schreef:@Zaunkönigs Bahn: Ik wil het lekker simpel houden, zal best hier en daar nog wel wat veranderen, maar voor mij is het meer less is more qua rails. Dank je voor de feedback.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Eerste baanplan!
Wissels 15 graden of lager met punt tegen punt geven hier absoluut geen problemen met geen enkel materiaal! (ik gebruik zelf peco code 55 small radius!)
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Eerste baanplan!
Klopt, dat komt omdat Peco wissels beginnen en eindigen met een stukje recht, het afbuigende deel is korter. Allen in het echt kom je dergelijke situaties bijna niet tegen en dan alleen op industrie aansluitingen.FidOo schreef:Wissels 15 graden of lager met punt tegen punt geven hier absoluut geen problemen met geen enkel materiaal! (ik gebruik zelf peco code 55 small radius!)
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Eerste baanplan!
@Zaunkönigs Bahn: Ben al bezig met wat veranderingen en er zit nu ook wat Engelse wissels tussen. Als de baanplan klaar is zal ik die uiteraard met jullie delen.
Re: Eerste baanplan!
Zaunkönigs Bahn schreef:Klopt, dat komt omdat Peco wissels beginnen en eindigen met een stukje recht, het afbuigende deel is korter. Allen in het echt kom je dergelijke situaties bijna niet tegen en dan alleen op industrie aansluitingen.FidOo schreef:Wissels 15 graden of lager met punt tegen punt geven hier absoluut geen problemen met geen enkel materiaal! (ik gebruik zelf peco code 55 small radius!)
In het echt zit er ook een machinist in de loc om hem te bedienen, kruip jij ook in jouw modelspoorlocjes dan ZK bahn?
We hebben nu eenmaal niet allemaal de ruimte om alles, als in het echt, na te bouwen, dus ook ik ben meer van, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Ook ik heb met slanke wissels, ook toen ik nog de 15gr minitrix wissels gebruikte, nooit problemen gehad op deze manier.
Ja ok, als je de locjes (zeker de oudere modellen, die nog als straaljagers over de baan gingen) op topsnelheid over de baan laat gaan, wie weet knalt die er dan een keer uit, ach, heb je meteen een reden om te zeggen, toch maar wat meer op schaalsnelheid gaan rijden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Eerste baanplan!
Hoi allemaal,
Ik ben nog even bezig geweest om hier en daar wat te veranderen aan mijn, hopelijk, toekomstige baan. Mogelijk dat er nog wat aanpassingen in de toekomst komen. Je komt
waarschijnlijk altijd weer dingen tegen die niet gaan en etc.
lengte is 5m
diepte is 1m
Tracks:
groen+rood zichtbaar, waar rood meer voor rangeren is.
zwart: tunnel gedeelte
blauw: schaduw station
pink-ish: wordt een beetje verhoogd.
Ik heb meer lengte gegeven zodat de treinen wat "langer" onderweg zijn. Je kan zien het is inprincipe ingeklapt het schadowstation en aan de achterkant opgeborgen.
Het zijn er twee zoals jullie zien, maar niet met elkaar gekoppeld.
Ajb, als jullie aanmerkingen/verbeterpunten hebben, die zijn altijd welkom.
Hier is versie 2, naam nog niet bekend.
Mvg,
Albert
Ik ben nog even bezig geweest om hier en daar wat te veranderen aan mijn, hopelijk, toekomstige baan. Mogelijk dat er nog wat aanpassingen in de toekomst komen. Je komt
waarschijnlijk altijd weer dingen tegen die niet gaan en etc.
lengte is 5m
diepte is 1m
Tracks:
groen+rood zichtbaar, waar rood meer voor rangeren is.
zwart: tunnel gedeelte
blauw: schaduw station
pink-ish: wordt een beetje verhoogd.
Ik heb meer lengte gegeven zodat de treinen wat "langer" onderweg zijn. Je kan zien het is inprincipe ingeklapt het schadowstation en aan de achterkant opgeborgen.
Het zijn er twee zoals jullie zien, maar niet met elkaar gekoppeld.
Ajb, als jullie aanmerkingen/verbeterpunten hebben, die zijn altijd welkom.
Hier is versie 2, naam nog niet bekend.
Mvg,
Albert
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Hallo allemaal,
Eindelijk een naam kunnen bedenken, de baan gaat Gabrilian heten. Een mix van twee namen, van mijn zoontjes. Moet wat verzinnen eh!
Ik heb ook nog wat dingen veranderd aan de baanplan. Wat wissels erbij gedaan bij in het inrijden van beide schaduwstations.
En nog wat kleine dingetjes.
Feedbacks zijn altijd welkom.
Eindelijk een naam kunnen bedenken, de baan gaat Gabrilian heten. Een mix van twee namen, van mijn zoontjes. Moet wat verzinnen eh!
Ik heb ook nog wat dingen veranderd aan de baanplan. Wat wissels erbij gedaan bij in het inrijden van beide schaduwstations.
En nog wat kleine dingetjes.
Feedbacks zijn altijd welkom.
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Ik vind dit plan er erg goed uit zien: mooie lijn van het station, met behoorlijk wat treinbewegingen mogelijk. Steeds wel wat te zien.
Naar mijn idee zijn er twee puntjes van aandacht/voorkeur:
- de engelsman rechtsboven op het plan, waar alle lijnen samenkomen zal het heel hard te verduren krijgen, en de bottle neck zijn van de hele baan. Mogelijk deze wat ontlasten met een extra poortjes prallel?
- Het dubbelspoor dat vanuit het station via de rode wisselcomplex vertrekt, zou ik enkelsporing maken, om wat variatie te hebben op het soort verkeer op de baan.
Maar voor de rest, uitstekend plan.
Naar mijn idee zijn er twee puntjes van aandacht/voorkeur:
- de engelsman rechtsboven op het plan, waar alle lijnen samenkomen zal het heel hard te verduren krijgen, en de bottle neck zijn van de hele baan. Mogelijk deze wat ontlasten met een extra poortjes prallel?
- Het dubbelspoor dat vanuit het station via de rode wisselcomplex vertrekt, zou ik enkelsporing maken, om wat variatie te hebben op het soort verkeer op de baan.
Maar voor de rest, uitstekend plan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij michiel zijn commentaar.
Ik zou het bovenste dubbelspoor dat vertrekt vanaf dat rooie gedeelte wel dubbelspoor in t station maken, maar met een wissel enkel spoor laten vertrekken.
Ik zou het bovenste dubbelspoor dat vertrekt vanaf dat rooie gedeelte wel dubbelspoor in t station maken, maar met een wissel enkel spoor laten vertrekken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Dank jullie wel voor de feedbacks.
Ik heb op drie plekken veranderingen aangebracht.
Zie hieronder baanplan Gabrilian versie 2.3
mvg,
Albert
Ik heb op drie plekken veranderingen aangebracht.
Zie hieronder baanplan Gabrilian versie 2.3
mvg,
Albert
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Hallo Albert,
Ik vind het beter zo. Ik mis in feite nog 2 oversteken, links en rechts van het station om het perron en de rode sectie toegangelijk te maken vanuit de 2 richtingen van het hoofdspoor.
Voor de rest, prima plan. En uit nieuwsgierigheid (mogelijk dat je het al had verteld, sorry dan) wat is die rode sectie eigenlijk? Wat plan je daar?
Ik vind het beter zo. Ik mis in feite nog 2 oversteken, links en rechts van het station om het perron en de rode sectie toegangelijk te maken vanuit de 2 richtingen van het hoofdspoor.
Voor de rest, prima plan. En uit nieuwsgierigheid (mogelijk dat je het al had verteld, sorry dan) wat is die rode sectie eigenlijk? Wat plan je daar?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Hallo Michiel,
Dank je voor de feedback. Ik ben inderdaad dat helemaal vergeten. Ik heb het aangepast zie hieronder versie 2.4
Voor de rode sectie betreft, heb wat ideetjes.
1. Meest linker gedeelte (uitsteeksel) wordt een verlaten loods/of een track wat niet meer in gebruik is
2. Midden gedeelte misschien iets met containers
3. Rechter gedeelte wordt waarschijnlijk een plek waar vrachtwagens geladen kunnen worden of andersom.
Kan optie 1 en 2 ook met elkaar wisselen misschien, meer ruimte voor de containers. Zag een leuke logistiek center DHL kit van faller.
Misschien leuk om dit te combineren met optie 2 , maar dan zonder de DHL stickers.
Verlopig zijn dat de ideetjes wat ik nu heb, kan misschien later weer veranderen.
Mvg,
Albert
Dank je voor de feedback. Ik ben inderdaad dat helemaal vergeten. Ik heb het aangepast zie hieronder versie 2.4
Voor de rode sectie betreft, heb wat ideetjes.
1. Meest linker gedeelte (uitsteeksel) wordt een verlaten loods/of een track wat niet meer in gebruik is
2. Midden gedeelte misschien iets met containers
3. Rechter gedeelte wordt waarschijnlijk een plek waar vrachtwagens geladen kunnen worden of andersom.
Kan optie 1 en 2 ook met elkaar wisselen misschien, meer ruimte voor de containers. Zag een leuke logistiek center DHL kit van faller.
Misschien leuk om dit te combineren met optie 2 , maar dan zonder de DHL stickers.
Verlopig zijn dat de ideetjes wat ik nu heb, kan misschien later weer veranderen.
Mvg,
Albert
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Ik vraag me ook af hoe je je schaduwstation had gedacht kwa hoogteligging. Ik kom niet verder dan dat ze beide in een flauwe helling liggen opdat de roze sporen onder de ander bundel kan lopen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Gabrilian - Eerste baanplan!
Roze gedeelte gaat omhoog, tenminste dat is de planning. dit valt allemaal onder een berg/heuvel (Half).
Aan beide kanten komt er een tunnel. Een scheiding wordt geplaatst tussen de zichtbaar gedeelte en
de schaduwstations.
mvg,
Albert
Aan beide kanten komt er een tunnel. Een scheiding wordt geplaatst tussen de zichtbaar gedeelte en
de schaduwstations.
mvg,
Albert