Trix EMS-loc ombouwen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ceesd

Trix EMS-loc ombouwen

Bericht door ceesd »

Ik kan voor een zeer aantrekkelijke prijs een TRIX-loc kopen. Nu wil het dat deze loc is uitgerust met EMS. Het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn deze om te bouwen naar DCC: alle electronica er uit en een Keuhn N025 erin. Klopt dit?

Graag jullie ervaringen.
Cees

Rob Fongers

Re: Trix EMS-loc ombouwen

Bericht door Rob Fongers »

Cees,

Dat klopt, echter ik zou het nooit doen want het is inmiddels een heel gedateerd model. Ik heb hele slechte ervaringen met dit soort locs.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Hoi Rob,
wat versta jij onder een "Gedateerd" model? Is de techniek verouderd of betreft het het uiterlijk van het model? Ik vond hem er goed uitzien, maar wel erg zwaar. Ter info: het gaat om de BR 221.
Groet,
Cees

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Cees,

Wat ik bedoel is dat EMS al meer dan 10 jaar, zo niet langer niet meer gemaakt wordt. Oude motoren zijn niet echt lekker te krijgen bij ombouw naar digitaal. Kan wel maar er zitten grote nadelen aan (vind ik uit eigen ervaring) Ik zou hem in ieder geval goed schoonmaken nieuwe koolborstels en in laten lopen voordat je hem digitaal maakt.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik zou het niet zo dramatisch voorstellen. Ik rij uitsluitend met modellen van 10 tot 30 jaar oud, want Belgisch TP1 is er niets recent bruikbaar. De meeste rijden ronduit goed eenmaal gedigitaliseerd. Er zijn een paar merken dat je beter vermijdt, zoals Lima en Piko, maar met Arnold, Minitrix, Roco en Fleischmann zijn modellen tot 30 jaar oud meestal nog behoorlijk goed rijdend te krijgen. Een model uit de jaren 60 zou ik niet meer proberen. Die modellen zijn technisch echt niet meer inzetbaar.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Als de lok analoog gewoon goed rijd zie ik geen probleem.

Wel is het advies van Rob een goed idee.. zowiezo schoonmaken. en nieuwe koolborstels kan ook nooit kwaad!

Maar ook ik heb 3 oude loks omgebouwd naar digitaal met Kuehn decoders. en alle 3 lopen gewoon prima. (BR120, BR03 en BR85)
Zijn alleen niet zo geruisloos als de nieuwe motoren. Maar dat vind ik persoonlijk geen probleem!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ceesd

Bericht door ceesd »

Dank voor de tips.
Ik ga het proberen en zal dus een bod uitbrengen. Als de loc mijn eigendom wordt zal ik de resultaten van de ombouw laten weten.
Groet,
Cees

Gert

Bericht door Gert »

Cees,

Ik heb een trix EMS loc 221-137-3 omgebouwd, en deze rijdt prima.!!!

Heerlijk zwaar, goed contact, en goede rijeigenschappen.!!

Succes met de ombouw..

Gert
Bijlagen
BR221-137-3.jpg
BR221-137-3.jpg (28.4 KiB) 2502 keer bekeken

Robboz

Bericht door Robboz »

Ook ik heb twee ex-ems br221 voorzien van een DCC decoder op de ems-print waar ik alle onderdelen vanaf heb gesoldeerd. Voordeel: ruim voldoende plaats, goed bereikbaar en geen verlies van gewicht....Resultaat: door het grote gewicht een oersterke prima rijdende loc.

Succes
Groet, Rob

Gek op stoom!
Plaats reactie