Kopstation ter beoordeling.
Kopstation ter beoordeling.
Ik ben van plan om een nieuwe baan aan te gaan leggen.
Het betreft hier een Kopstation met een flinke goederen overslag.
Met een schaduwstation met zo'n 8 opstelsporen.
En aan de linkerkant heb ik een aftakking naar boven voor containers en hout overslag.
Het sporen plankont uit een Eisenbahn Journal Anlagenplanung.
Het betreft hier een Kopstation met een flinke goederen overslag.
Met een schaduwstation met zo'n 8 opstelsporen.
En aan de linkerkant heb ik een aftakking naar boven voor containers en hout overslag.
Het sporen plankont uit een Eisenbahn Journal Anlagenplanung.
- Bijlagen
-
- Kopstation 4 pers sporenkopie.jpg (98.21 KiB) 7229 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Kopstation ter beoordeling.
Hoe ga je van lok wisselen/omlopen op de kopsporen in het station?
Of zet je er steeds een andere lok voor, en waar haal je die vandaan, hoe komt die bij de trein?
Of ga je alleen met treinstellen werken?
Of zet je er steeds een andere lok voor, en waar haal je die vandaan, hoe komt die bij de trein?
Of ga je alleen met treinstellen werken?
Re: Kopstation ter beoordeling.
kijk eens op youtube, misschien doe je er inspiratie op.
https://www.youtube.com/watch?v=nrLsQ5l-q00
Bad Durkheim Part 1.
In totaal zijn er 4 delen.
Guus
https://www.youtube.com/watch?v=nrLsQ5l-q00
Bad Durkheim Part 1.
In totaal zijn er 4 delen.
Guus
Re: Kopstation ter beoordeling.
Hoi Kees & Guus,
Het is idd mijn bedoeling om lok wissel toe te passen!
Deze komen van de twee korte sporen, daar wil ik continu een lok hebben.
Verder kan ik eventueel nog wissels plaatsen bij de vier kopsporen tbv het omrijden!
Het filmpje is leuk om te zien, maar daar worden toch ook lok wissel toegepast?
Het is idd mijn bedoeling om lok wissel toe te passen!
Deze komen van de twee korte sporen, daar wil ik continu een lok hebben.
Verder kan ik eventueel nog wissels plaatsen bij de vier kopsporen tbv het omrijden!
Het filmpje is leuk om te zien, maar daar worden toch ook lok wissel toegepast?
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
-
- Berichten: 1579
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Kopstation ter beoordeling.
Met wat voor materiaal en tijdperk wil jij rijden???
Sporenplan is niet verkeerd, echter zoals ik zie wil jij het bouwen met een bak diepte rond de 50 cm. En een enkel spoor in jouw klimspiraal.
Daar zitten naast voordelen ook nadelen aan.
Zet alles rustig op een rijtje voor je begint te bouwen.
Tip, gebruik flexrails voor je bochten en maak niet alles recht.
Je mag me ook altijd pb sturen
Sporenplan is niet verkeerd, echter zoals ik zie wil jij het bouwen met een bak diepte rond de 50 cm. En een enkel spoor in jouw klimspiraal.
Daar zitten naast voordelen ook nadelen aan.
Zet alles rustig op een rijtje voor je begint te bouwen.
Tip, gebruik flexrails voor je bochten en maak niet alles recht.
Je mag me ook altijd pb sturen
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Kopstation ter beoordeling.
Beste Mark,
Ik rij periode 3-4 in Duitsland, mijn klimspiraal is dubbel, een steigende en dalend spoor.
Verder rij ik alleen met diesels, kommentaar is geen probleem! Ik heb het plan enigszins aangepast ten opzichte van het plan uit een Anlagenplannung boekje. Maar in grote lijnen is hij goed overgenomen. Voor wat betreft de rails die ik ga gebruiken, die is niet conform de getekende rails.
Ik rij periode 3-4 in Duitsland, mijn klimspiraal is dubbel, een steigende en dalend spoor.
Verder rij ik alleen met diesels, kommentaar is geen probleem! Ik heb het plan enigszins aangepast ten opzichte van het plan uit een Anlagenplannung boekje. Maar in grote lijnen is hij goed overgenomen. Voor wat betreft de rails die ik ga gebruiken, die is niet conform de getekende rails.
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Kopstation ter beoordeling.
Persoonlijk vind ik dit plan maar "meh". Storend vind ik de twee kopstations die zo parallel maar gescheiden liggen, de zeer merkwaardige wisselstraat, de enkelvoudige spiraal, alles te evenwijdig en haaks liggend, en een dubbel industriethema op te kleine oppervlakte onderaan.
Ik zou het station omwerken tot een enkelvoudig dubbelstation, met langs een kant de perronsporen voor reizigers, en de andere kant de lossporen voor goederen. Dat komt dan meer als een totaalconcept over, indrukwekkender en geloofwaardiger.
De wisselstraat moet volledig herbekeken worden, want wat er nu ligt is erg onwaarschijnlijk en estetisch niet mooi. De wachtsporen voor de wissellocomotieven liggen ook best in het verlengde van de perronsporen, zodat je in 1 beweging van wachtspoor naar stationspoor kan rijden.
De spiraal wordt dubbelsporig, dat is goed, want anders zou het onherroepelijk tot een ergerlijke flessenhals leiden.
Ik zou onderaan opteren voor 1 nijverheid naar keuze, en die dan ook beter uitwerken en inkleden.
Verder zou ik het geheel natuurlijker uitleggen. Nu ligt alles pijnlijk strak evenwijdig en haaks aan (en te dicht tegen) de baanrand. Dat is (lees "vind ik") oersaai, zelfs ergerlijk storend. Ik zou het station een ietsjes schuin leggen, het spoor langs de linker kant in een ruime boog leggen, en de industriesporen onderaan ook meer aanpassen aan reliëf en omgeving. Eerst was er het landschap, dan pas het spoor.
Maar nogmaals, dit zijn mijn persoonlijke voorkeuren. Jij ben baas, jij doet wat jij leuk vind, en dan is het voor mij ook prima.
Ik zou het station omwerken tot een enkelvoudig dubbelstation, met langs een kant de perronsporen voor reizigers, en de andere kant de lossporen voor goederen. Dat komt dan meer als een totaalconcept over, indrukwekkender en geloofwaardiger.
De wisselstraat moet volledig herbekeken worden, want wat er nu ligt is erg onwaarschijnlijk en estetisch niet mooi. De wachtsporen voor de wissellocomotieven liggen ook best in het verlengde van de perronsporen, zodat je in 1 beweging van wachtspoor naar stationspoor kan rijden.
De spiraal wordt dubbelsporig, dat is goed, want anders zou het onherroepelijk tot een ergerlijke flessenhals leiden.
Ik zou onderaan opteren voor 1 nijverheid naar keuze, en die dan ook beter uitwerken en inkleden.
Verder zou ik het geheel natuurlijker uitleggen. Nu ligt alles pijnlijk strak evenwijdig en haaks aan (en te dicht tegen) de baanrand. Dat is (lees "vind ik") oersaai, zelfs ergerlijk storend. Ik zou het station een ietsjes schuin leggen, het spoor langs de linker kant in een ruime boog leggen, en de industriesporen onderaan ook meer aanpassen aan reliëf en omgeving. Eerst was er het landschap, dan pas het spoor.
Maar nogmaals, dit zijn mijn persoonlijke voorkeuren. Jij ben baas, jij doet wat jij leuk vind, en dan is het voor mij ook prima.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Kopstation ter beoordeling.
Michiel,
De ligging van het station is nog niet definitief, mijn huidige station ligt ook in een boog.
Verder zoek ik ook nog naar een mogelijkheid om de sporen anders te leggen!
Maar mijn breedte is erg beperkt. De baan kan max 60 x 300 cm worden. Dan een kleine strook van ca 30 cm naar het spiraal, die het weer een oppervlak van 80 x 100 cm. Langs de linkerkant is de baan 200 cm breedt.
Ik ga kijken wat voor aanpassingen ik nog kan doen.
De ligging van het station is nog niet definitief, mijn huidige station ligt ook in een boog.
Verder zoek ik ook nog naar een mogelijkheid om de sporen anders te leggen!
Maar mijn breedte is erg beperkt. De baan kan max 60 x 300 cm worden. Dan een kleine strook van ca 30 cm naar het spiraal, die het weer een oppervlak van 80 x 100 cm. Langs de linkerkant is de baan 200 cm breedt.
Ik ga kijken wat voor aanpassingen ik nog kan doen.
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Kopstation ter beoordeling.
Heren,
Hier een nieuw ontwerp, willen jullie kijken of deze spoor technisch goed is.
Het gaat hierbij puur on het plan. Ik zal de flexrails gebruiken en ook een boogt in het baanplan.
Hier een nieuw ontwerp, willen jullie kijken of deze spoor technisch goed is.
Het gaat hierbij puur on het plan. Ik zal de flexrails gebruiken en ook een boogt in het baanplan.
- Bijlagen
-
- Nieuw plan.jpg (100.39 KiB) 6931 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Kopstation ter beoordeling.
Je kan van het rechterspoor, gezien van linksonder richting het station, alleen maar op de onderste twee sporen van je station komen. Tevens kan je van datzelfde rechterspoor niet op je goederenstation komen. In dat opzicht was je vorige ontwerp beter.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kopstation ter beoordeling.
Ik heb Ingo's Durkheim ook weer gevonden,
https://www.youtube.com/watch?v=HJWyjunqVC0
Ook hier zijn een aantal delen van.
https://www.youtube.com/watch?v=HJWyjunqVC0
Ook hier zijn een aantal delen van.
Re: Kopstation ter beoordeling.
Wilco,
Daar zeg je me wat! Totaal niet opgemerkt! Ga het aanpassen!

Daar zeg je me wat! Totaal niet opgemerkt! Ga het aanpassen!


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Kopstation ter beoordeling.
En Walter heeft ook een kopstation, ook veel video's:
https://www.youtube.com/watch?v=AvFRvnE8xvE
groet,
Guus
https://www.youtube.com/watch?v=AvFRvnE8xvE
groet,
Guus
Re: Kopstation ter beoordeling.
Ik krijg het nog druk van avond!!! 

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Kopstation ter beoordeling.
tja ... jij begon ....
Dit is mn favouriet van Ingo's Durkheim:
https://www.youtube.com/watch?v=DB6xrXzq7TM
Guus
Dit is mn favouriet van Ingo's Durkheim:
https://www.youtube.com/watch?v=DB6xrXzq7TM
Guus
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
- Locatie: Ermelo
Re: Kopstation ter beoordeling.
Ton, kijk anders even op mijn draadje, kleinweidelbach, daar heb ik ook een kopstation, misschien heb je er wat aan wbt ideeën
Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Re: Kopstation ter beoordeling.
Heren,
Ik heb de filmpjes op You-Tube bekeken. Hier wel weer wat kennis opgedaan mbt kopstations!
De tekening die ik nu plaats, heb ik voor een groot deel overgenomen van Bad Durkheim.
Graag jullie mening hierover. Alleen het wisselpaar links onder gaat er denk ik uit!
Volgens mij zijn die niet echt nodig!
Ik heb de filmpjes op You-Tube bekeken. Hier wel weer wat kennis opgedaan mbt kopstations!
De tekening die ik nu plaats, heb ik voor een groot deel overgenomen van Bad Durkheim.
Graag jullie mening hierover. Alleen het wisselpaar links onder gaat er denk ik uit!
Volgens mij zijn die niet echt nodig!
- Bijlagen
-
- Bad Durkheim.jpg (101.29 KiB) 6519 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Re: Kopstation ter beoordeling.
Dit ziet er al heel veel beter uit. Alleen die vreemde wisselconstructie (3 wissels en engelsman) boven de tekst "tankstation" zou ik anders leggen. Nu komt het hoofdspoor nogal vreemd gescheiden binnen, en maak je nogal veel onnodige zig-zags. Dat stukje van de wisselstraat zou naar mijn idee strakker kunnen. Maar voor de rest, prima!
(wisselpaar (oversteek) links-onder is nodig voor de 2 goederensporen rechts-onder op je plan)
(wisselpaar (oversteek) links-onder is nodig voor de 2 goederensporen rechts-onder op je plan)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Kopstation ter beoordeling.
Michiel,
Die kruiswissel hoort ook niet in het originele plan, die heb ik zelf toegevoegd!
Ik ga e.e.a. Nog eens na zien. Ben op de goeie weg!
Die kruiswissel hoort ook niet in het originele plan, die heb ik zelf toegevoegd!
Ik ga e.e.a. Nog eens na zien. Ben op de goeie weg!
Met vriendelijke groet,
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Ton Duits...
Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…