De baan van Smolderz

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Smolderz

Re: De baan van Smolderz

Bericht door Smolderz »

Hey Michiel,

Ik heb een paar schetsen met een hoogte berekening en het komt erop neer dat er bijna niets vlak ligt. :mrgreen: Ik moet die hoek inderdaad nog eens gedetailleerd bekijken, dat heb ik nog niet gedaan maar ik verwacht niet al teveel problemen. De afstanden zijn groot genoeg.

In principe is er nu maar 1 toegang, rechtsonder. De 4 sporen die naar boven lopen worden voorlopig niet gebruikt. Die zullen in de verre toekomst misschien naar een nieuwe module lopen. Jammer voor nu, leuk voor later.

De opstelsporen kunnen naast het traject liggen bij de onderste sporen. Parallel aan de HSL aftakking maar dan aan de overkant... volg je me? :D En ik wil er hooguit een paar locs op kwijt, geen complete treinstellen. ;) Ze kunnen na het knooppunt van het station aangesloten worden zodat alle station sporen erbij kunnen.

Onderwerp starter
Smolderz

Bericht door Smolderz »

Gisteren heb ik kritisch naar de hoogteverschillen gekeken en ik kwam inderdaad in de knoop zoals Michiel voorspelde. Hiervoor heb ik 1 spoorbrug veranderd. 10 punten voor diegene ziet welke. Het gaat interessant worden met al die hoogte verschillen! Het zal tijdens de bouw allemaal duidelijk worden. ;)

De HSL aftakking gaat onder de HSL door en over de NS sporen, dat heb ik hier nog niet getekend...

Afbeelding

Ik heb gekozen voor 1 kort opstelspoor. Deze is nu goed voor 2 locs. Zo kan er tijdens het kopmaken een verse loc voor gereden worden.

Hookies

Bericht door Hookies »

Midden boven gaat het niet rode spoor (van links naar rechts) onder een brug door, waar dat eerst nog over een brug was.

Kun je in je baanplan de hoogteverschillen niet aangeven met hoogtes of in 3D weergeven? Dan kunnen we makkelijker zien wat jij in gedachten hebt.

Mg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Smolderz

Bericht door Smolderz »

Hey Martin,

10 punten voor jou ;) Dat ga ik regelen, is zoiezo ook handig voor mezelf! Tevens wil ik dan ook de taluten in het baanplan tekenen.
Laatst gewijzigd door Smolderz op 22 apr 2010 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel

Bericht door Michiel »

Het ziet er indrukwekkend uit. Als je al die bruggen en hellingen goed kan krijgen, zal het een machtig zicht worden.

Ik vind het wel vreemd dat de HSL over een kort stukje enkelspoor gaat. Kan je de HSL niet dubbelsporig over de wisselstraat doortrekken tot de voorziene HLS perronsporen? Dat zou me logische lijken, maar ik weet niet of dat kwa wissels uitkomt.

Heb je de spiraal rechtsonder ook als eens onder loep genomen? De HSL begint de spiraal een 5-tal cm hoger dan het gewoon spoor. Na 1 wentel krijg je volgens mijn een probleem.

Heb je ook al eens het principe van het schaduwstation met de toekomende lijnen op papier gezet? Dat zal ook nog kopbrekers opleveren op het vlak ven hoogten en hellingen.

Success met het verder plannen van je droombaan!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Smolderz

Bericht door Smolderz »

Beste mensen,

Dankzij Michiel heb ik nog een paar kritische verbeterpunten gevonden in mijn baanplan :) Ik heb het inmiddels opgelost door de HSL en NS sporen in de spiraal te verwisselen. De HSL kan zo, aan de binnenkant, ietsje hoger klimmen en over het NS spoor heen steken voordat deze uit de spiraal komen.

Voorlopig ben ik even bezig met de spiraal, deze wentelt 6x rond voordat hij boven is. Er gaat een hoop rails in zeg... :? Binnenkort besteld ik weer een paar pakken Peco rails, en dan heb ik waarschijnlijk niet genoeg. Het gaat wel even duren voordat dit af is! Omdat het zo saai is maak ik nog geen nieuw draadje met de bouw van de baan. Hiermee wacht ik totdat beide spiralen al werken. Dan is er ook genoeg te zien. ;)

Hier alvast wat beelden van de spiraal in aanbouw. Hopelijk binnenkort een draadje onder "Mijn N-Baan"!
Afbeelding

Afbeelding

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Zooooo heeee , dat zit er mooi uit!!!

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Rob (smolders) ,
ziet er goed uit wat een werk om 4 railsen naast elkaar omhoog te gaan .
Ik had het geluk dat er railsen van fleischmann waren en geen flex, maar dat komt in de
boven bouw wel van peco .

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Krab

Bericht door Krab »

Hee Rob ,
ben je al een beetje verder ??
We zien graag foto's hoor .
groetjesss Sjaak

Onderwerp starter
Smolderz

Bericht door Smolderz »

Hey Sjaak,

Het bouwen ging eventjes moeizaam zonder raillasjes. :lol: Afgelopen week heb ik gelukkig een aantal nieuwe van eBay binnengekregen.
De spiraal is nu halverwege, er zit ongeveer 16 meter rails in. Komend weekend ga ik de detectiepunten in de spiraal aanbrengen.

Misschien is het dan ook een goed idee om een topic te starten onder "Mijn N-Baan".

Mvg,

Rob

Krab

Bericht door Krab »

Rob , dat is zeker een goed idee heb zelf nu het digitale gedeelte in de helix
en de test is goed afgelopen .
N ben ik bezig het schaduwstation van bezetmelders te voorzien en gelijk aante sluiten .
groetjesss Sjaak

Michiel

Bericht door Michiel »

Toch wel indrukwekkend, zo'n 4-sporige spiraal! :o Trouwens, heb je nog een klem nodig? :D

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Smolderz

Bericht door Smolderz »

@Sjaak,
Ik had laatst ook een "kleine" test gedaan met mijn ertstrein. Mijn tijdelijke opstelspoor kon maar 25 wagens aan en deze trein ging er goed doorheen! Uiteindelijk hoop ik dat hij de 40 wagens haalt, al is die kans klein.

@Michiel,
Als je nog klemmen hebt dan kom ze maar brengen hoor! :lol: Morgen ga ik er nog een aantal bijhalen, dat werkt sneller. Ik heb de hele zaterdag gereserveerd om eraan te werken. Zal vervolgens meteen een verslagje maken.

Plaats reactie