Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Heren,
heeft er iemand tips voor het "uitlijnen" van de wieltjes van stoomlocs en tenders? Ik meet bijvoorbeeld op 1 tender de afstanden 7.2/7.4/7.4/7.2; hoe zet je ze mooi allemaal op 7.4? Hoe doe je dat bij een loc waarbij die prachtige spaakwielen in een netwerk van aandrijfstangen zitten?
Thanks!
heeft er iemand tips voor het "uitlijnen" van de wieltjes van stoomlocs en tenders? Ik meet bijvoorbeeld op 1 tender de afstanden 7.2/7.4/7.4/7.2; hoe zet je ze mooi allemaal op 7.4? Hoe doe je dat bij een loc waarbij die prachtige spaakwielen in een netwerk van aandrijfstangen zitten?
Thanks!
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Niet.
De kwartierstand van gekoppelde drijfwielen luistert heel nauwkeurig. De minste afwijking zorgt voor stroeflopende, tot vastlopende drijfwielen. Dus wanneer je geen problemen hebt met de loc, niet aankomen.
Voor de tenderwielen en loopwielen is het geen probleem. Daar kan je aan pulken zoals aan elke BoBo of CoCo.
De kwartierstand van gekoppelde drijfwielen luistert heel nauwkeurig. De minste afwijking zorgt voor stroeflopende, tot vastlopende drijfwielen. Dus wanneer je geen problemen hebt met de loc, niet aankomen.
Voor de tenderwielen en loopwielen is het geen probleem. Daar kan je aan pulken zoals aan elke BoBo of CoCo.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Hi Michiel,
Maar HOE doet "men" dat? Hoe zet je die wieltjes 1 mm naar buiten? Ik kan er wel aan gaan lopen trekken, maar echt subtiel is dat niet....is er een "trucje"? Ik zet nu een klein schroevendraaiertje tussen het wieltje en het frame en probeer dan een beetje kracht te zetten, maar echt betrouwbaar lijkt me dat niet...
Maar HOE doet "men" dat? Hoe zet je die wieltjes 1 mm naar buiten? Ik kan er wel aan gaan lopen trekken, maar echt subtiel is dat niet....is er een "trucje"? Ik zet nu een klein schroevendraaiertje tussen het wieltje en het frame en probeer dan een beetje kracht te zetten, maar echt betrouwbaar lijkt me dat niet...
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Ik zou er niet aankomen, 0,2 mm is niks daar merkt de loc niks van. En hoe weet je dat het 7,4 moet zijn en niet 7,3 of 7,2.
Je praat over 1 mm naar buiten dan wordt het 8,4.
Je praat over 1 mm naar buiten dan wordt het 8,4.
Laatst gewijzigd door BenQ op 06 feb 2018 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Inderdaad, met een schoevendraaier wat gaan hefbomen is niet subtiel. Je zal snel met vrij grote sprongen het wiel verschuiven op de as, en zelfs het wiel wat scheef duwen.
Ik neem de beide wielen tussen de vingers, en draai een beetje heen en weer terwijl ik lichtjes trek of duw. Dat gaat een stuk preciezer, maar dat gaat enkel met vrij fijne vingers. Met dikke vingers wordt dat wat lastiger.
Ik neem de beide wielen tussen de vingers, en draai een beetje heen en weer terwijl ik lichtjes trek of duw. Dat gaat een stuk preciezer, maar dat gaat enkel met vrij fijne vingers. Met dikke vingers wordt dat wat lastiger.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Fair enough; dat moest 0,1 zijn. Toch heb ik het bij een eerdere loc op de voorloper gecorrigeerd; dat maakte een wereld van verschil...De standaard zegt toch gewoon 7.4?BenQ schreef:Ik zou er niet aankomen, 0,2 mm is niks daar merkt de loc niks van. En hoe weet je dat het 7,4 moet zijn en niet 7,3 of 7,2.
Je praat over 1 mm naar buiten dan wordt het 8,4.
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Hi Michiel,Michiel schreef: Ik neem de beide wielen tussen de vingers, en draai een beetje heen en weer terwijl ik lichtjes trek of duw. Dat gaat een stuk preciezer, maar dat gaat enkel met vrij fijne vingers. Met dikke vingers wordt dat wat lastiger.
ze zitten op een wormwiel, via een zwik tandwieltjes Ik heb geen havenwerkers handen, maar wat jij doet, lukt me niet
Ik had vroeger eens een asentrekker nodig voor een old-timer, misschien dat die te vinden zijn voor N
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Je zal de assen wel uit de tender moeten halen, kan ook vrij eenvoudig, daarna kan je de methode van Michiel gebruiken.
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Haha, we gaan langs elkaar heen geloof ik; ik kan die assen er bij deze lok volgens mij niet uithalen zonder de wieltjes er eerst af te halen, maar zal straks effe kijken!BenQ schreef:Je zal de assen wel uit de tender moeten halen, kan ook vrij eenvoudig, daarna kan je de methode van Michiel gebruiken.
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Je had het over wormwielen op de assen maar dat zou bij N de eerste keer zijn dat er wormwielen op de wielassen zitten.
Op een wielas zit meestal een gewoon tandwiel, het wormwiel zit op de as van de motor, om te vertragen en voor de hoek van 90 gr.
En zie nu dat je bij de wielen drukker/trekker van fohrmann.com de assen ook uit moet bouwen.
Kan je trouwens het merk en type geven van deze loc ?
Op een wielas zit meestal een gewoon tandwiel, het wormwiel zit op de as van de motor, om te vertragen en voor de hoek van 90 gr.
En zie nu dat je bij de wielen drukker/trekker van fohrmann.com de assen ook uit moet bouwen.
Kan je trouwens het merk en type geven van deze loc ?
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
het voorbeeld is nu de 7171 van FLM, maar ik heb nog een doosje "meuk"...Denk dat deze trouwens ook aan restauratie toe is, helaas
1 tandwiel gaf ellende, die krijg ik niet mooi aan het meelopen, eruit halen is geen optie, dan heeft hij NUL trekkracht...Solo loopt hij dan nog prima, maar zodra er iets achter hangt komt hij (zeer wijde) bochten al niet door...
Volgens het boekie zouden er 2 asb's op moeten, maar mij is nog niet helder wat "beter" is; wel of niet..en waarom dan niet op alle aangedreven assen..
http://www.mtkb.de/Firmen_PDF/Waschzett ... _br012.htm
1 tandwiel gaf ellende, die krijg ik niet mooi aan het meelopen, eruit halen is geen optie, dan heeft hij NUL trekkracht...Solo loopt hij dan nog prima, maar zodra er iets achter hangt komt hij (zeer wijde) bochten al niet door...
Volgens het boekie zouden er 2 asb's op moeten, maar mij is nog niet helder wat "beter" is; wel of niet..en waarom dan niet op alle aangedreven assen..
http://www.mtkb.de/Firmen_PDF/Waschzett ... _br012.htm
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Heb even wat foto's gemaakt, deze zijn wel van een 7175 maar de constructie is vergelijkbaar.
Eerst het bovendeel er afhalen dan hou je dit over. Motor was er al uit.
Aan een kant zit een schroef waarmee het rode chassis vast zit aan het metalen chassis met de wielen.
Nu kan je makkelijk de wielen met een beetje draaien zoals Michiel aangaf op hun plek zetten.
Bij deze zitten alleen op de voorste en achterste as ASB wielen. Als je deze op alle vier/vijf assen wil hebben moet je de middelste assen vervangen door assen met ASB wielen.
Sterkte.
Eerst het bovendeel er afhalen dan hou je dit over. Motor was er al uit.
Aan een kant zit een schroef waarmee het rode chassis vast zit aan het metalen chassis met de wielen.
Nu kan je makkelijk de wielen met een beetje draaien zoals Michiel aangaf op hun plek zetten.
Bij deze zitten alleen op de voorste en achterste as ASB wielen. Als je deze op alle vier/vijf assen wil hebben moet je de middelste assen vervangen door assen met ASB wielen.
Sterkte.
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Super info Ben!
Ik heb het tandwiel probleem kunnen verhelpen, maar helaas trekt hij nog steeds niet....ik ga nieuwe bandjes omleggen en toch stiekem alles op 7.4 zetten....
Dank!
Ik heb het tandwiel probleem kunnen verhelpen, maar helaas trekt hij nog steeds niet....ik ga nieuwe bandjes omleggen en toch stiekem alles op 7.4 zetten....
Dank!
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Niet dus, op 7.4 raken de tandwielen aan de binnenkant van het wieltje, het tandwieltje op het frame niet goed....grrr..MadSeven schreef:Super info Ben!
Ik heb het tandwiel probleem kunnen verhelpen, maar helaas trekt hij nog steeds niet....ik ga nieuwe bandjes omleggen en toch stiekem alles op 7.4 zetten....
Dank!
ASBtjes leken mij nog goed; als ze lekker kneedbaar zijn is er toch niks mis mee?
Hebben we nog een trek-specialist in huis?
Wat kan het nog zijn????
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Wat regelmatig gebeurt bij oudjes (occasiemodellen) is dat het metalen lipje tussen loc en tender verbogen is. Als gevolg heb je ofwel dat de achterkant van de loc wordt gedragen door de tender, of de voorkant van de tender wordt gedragen door de loc. Deze laatste heeft als gevolg dat de tender maar een fractie heeft van z'n trekkracht.
Remedie: lipje weer recht plooien, en goed nakijken dat zowel loc als tender op een vlak spoor mooi volledig vrij steunen op hun eigen wielen.
(Ik hoop dat de voorganger niet teveel AFT op de tenderwielen heeft achtergelaten, want dan trekt je tender ook voor geen meter)
Remedie: lipje weer recht plooien, en goed nakijken dat zowel loc als tender op een vlak spoor mooi volledig vrij steunen op hun eigen wielen.
(Ik hoop dat de voorganger niet teveel AFT op de tenderwielen heeft achtergelaten, want dan trekt je tender ook voor geen meter)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
@Michiel; Ok, dat ga ik morgen eens controleren. Ik heb het volledig achterstel uit elkaar gehaald (met dank aan Benq voor de adviezen en dank aan
DTS voor de snelcursus "bezem er door halen"), alle tandwielen met een prikker schoongemaakt, de ashouder (is dat een woord?) van binnen gereinigd, de assen geolied, etc. etc. etc. Hij blinkt fantastisch en trekt zowaar een sleep van drie....nog niet geweldig, maar al heel wat beter....
Ik hoop dat je gelijk hebt Michiel en dat ik morgen een afwijking vind, er moet echt nog een 4e wagon achter...
DTS voor de snelcursus "bezem er door halen"), alle tandwielen met een prikker schoongemaakt, de ashouder (is dat een woord?) van binnen gereinigd, de assen geolied, etc. etc. etc. Hij blinkt fantastisch en trekt zowaar een sleep van drie....nog niet geweldig, maar al heel wat beter....
Ik hoop dat je gelijk hebt Michiel en dat ik morgen een afwijking vind, er moet echt nog een 4e wagon achter...
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Bij tenders met vaste as opstellingen, dus geen draaistellen, is het gebruikelijk om op de buitenste assen de wielen dichter bij elkaar te zetten. Op deze manier kan de tender makkelijker door de bogen. Als je alle vier de assen een gelijke wielafstand geeft gaat de zaak in een boog wringen. Er is dan kans op dat de tender in een boog met de buitenste as tegen de rail gaat klimmen en ontspoort.
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Hm, daar zit wat in...maar die afstanden staan nergens zo te zien ...Gisteren geen tijd aan deze loc besteed, hopelijk straks!
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
De tender lijkt gewoon bij lange na niet genoeg druk op de assen te hebben, terwijl het toch een ouwetje (en dus zwaar) is....iemand eerder gezien bij deze loc?
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Geen idee, maar de 7171 (fleischmann BR011) zou normaal gewoon prima moeten rijden, ook de trekkracht is zeker niet slecht.
Overigens kun je een gelijke en goedrijdende lok vaak wel voor zon 65,- vinden. (houdt hier rekening mee als je besluit geld uit te geven aan reparaties)
Overigens kun je een gelijke en goedrijdende lok vaak wel voor zon 65,- vinden. (houdt hier rekening mee als je besluit geld uit te geven aan reparaties)
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Oude antislipbandjes van een loc dat lang heeft stilgestaan kunnen wat hard zijn geworden. Door een paar uur te rijden worden ze weer soepeler, en krijgen meer grip.
Heb je al het stangetje (metalen lipje) tussen loc en tender nagekeken? Mogelijk steunt de tender teveel op de loc. Het lood zit toch nog in de kast van de tender, hé? Zonder lood trekt de tender voor geen meter. En als je er nog meer lood in kan proppen, doen!
Is deze loc gedigitaliseerd? Werd de decoder in de tender ondergebracht ten koste van gewicht? Dat zou een beetje stom zijn geweest van de inbouwer, want tenderaandrijving is steeds al zorgelijk geweest tov trekkracht, en nooit gewicht opofferen voor een decoder.
Indien je aan het grote tandwiel draait, wanneer de motor eruit ligt, draaien dan alle wielen? Misschien ontbreekt er een tandwiel in de reeks, en is de aandrijving maar op een paar wielen.
Veel plezier met deze puzzel!
Heb je al het stangetje (metalen lipje) tussen loc en tender nagekeken? Mogelijk steunt de tender teveel op de loc. Het lood zit toch nog in de kast van de tender, hé? Zonder lood trekt de tender voor geen meter. En als je er nog meer lood in kan proppen, doen!
Is deze loc gedigitaliseerd? Werd de decoder in de tender ondergebracht ten koste van gewicht? Dat zou een beetje stom zijn geweest van de inbouwer, want tenderaandrijving is steeds al zorgelijk geweest tov trekkracht, en nooit gewicht opofferen voor een decoder.
Indien je aan het grote tandwiel draait, wanneer de motor eruit ligt, draaien dan alle wielen? Misschien ontbreekt er een tandwiel in de reeks, en is de aandrijving maar op een paar wielen.
Veel plezier met deze puzzel!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Hi Michiel,
- ASB's gecontroleerd, zijn nog zeer flexibel. Een paar uur lopen wordt de volgende actie....zonder sleep dan..
- het originele lood zit er nog in. Ik ga kijken of ik lood kan toevoegen.
- tandwielen gereinigd met wasbenzine+prikkertje, allen aanwezig en draaien soepel.
- alle assen eruit gehaald, gereinigd
- wormwiel ingevet
- de decoder ligt op het lood (geisoleerd)
Kwor gek van dat ding
Dank voor je hulp!
- ASB's gecontroleerd, zijn nog zeer flexibel. Een paar uur lopen wordt de volgende actie....zonder sleep dan..
- het originele lood zit er nog in. Ik ga kijken of ik lood kan toevoegen.
- tandwielen gereinigd met wasbenzine+prikkertje, allen aanwezig en draaien soepel.
- alle assen eruit gehaald, gereinigd
- wormwiel ingevet
- de decoder ligt op het lood (geisoleerd)
Kwor gek van dat ding
Dank voor je hulp!
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Geen idee hoe het "inrijden" van de asb's is afgelopen, enig verschil?
Ik had ook een tender dat ondermaats trok (BR38). Ik heb uiteindelijk de kunststof kolen uit de bak gesneden, vervangen door een dubbele laag bladlood, en erbovenop weer "echte" kolen gestrooid. Resultaat? Het ziet er meteen een stuk beter uit, en ze trek nu als een van de beste stoomlocs in de verzameling.
(bladlood vind je bij de bouwmarkt bij de dakbedekkingsartikelen)
Ik had ook een tender dat ondermaats trok (BR38). Ik heb uiteindelijk de kunststof kolen uit de bak gesneden, vervangen door een dubbele laag bladlood, en erbovenop weer "echte" kolen gestrooid. Resultaat? Het ziet er meteen een stuk beter uit, en ze trek nu als een van de beste stoomlocs in de verzameling.
(bladlood vind je bij de bouwmarkt bij de dakbedekkingsartikelen)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wieltjes van stoomlocs uitlijnen?
Hij heeft nog niet genoeg rondjes kunnen maken, maar dat gaat zeker na donderdag gebeuren. Heb je de kunstof kolen eruit gefreesd of gesneden? Ik overweeg dat zeker, maar vaak is de ruimte tot de motor minimaal; hoe blijf je daar uit de buurt? (ivm. doorzakken van het lood?)
@Joost; sorry, had je tip niet gezien, maar zal er aan denken!
@Joost; sorry, had je tip niet gezien, maar zal er aan denken!
Laatst gewijzigd door MadSeven op 12 feb 2018 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.