Ik kan het een en ander wel wat voor je verduidelijken:
-Op foto 1 van je 2e link zie je de silos staan. deze zijn onderling met buizen verbonden. Onderlangs loopt 1 buis, en van daaruit naar elke silo 1 omhoog naar de bovenkant. Door die buizen "blazen" ze het cementpoeder de silo in. Onderop de silo zit een soort van trechter. De vrachtwagen wordt hier onder gereden, klep open en het valt zo de bulkwagen in. Dit betekent dus dat de onderdoorgang hoog genoeg is voor een vrachtwagen!
-Op dezelfde foto zie je de eenvoudige losinstallatie voor wagons. Op de meest rechter silo loopt de buis voor het vullen van de silo tot een metertje van de grond. Hier zal een koppeling zitten waar een slang aan zit. Deze slang wordt weer gekoppeld aan de losopening van de wagon. De luchtdruk voor het lossen zal wel ondergronds naar een machinekamer lopen, en ter hoogte van de silos uit de grond komen. Ook deze wordt door middel van een slang gekoppeld met de persleiding van de wagon.
-Op de voorgrond zie je de truck direct geladen worden vanaf de wagon. De slang aan de achterkant rechts van de truck, die helemaal het dak op loopt, zit gekoppeld aan de losopening van de wagon. Waarschijnlijk is de compressor van de vrachtwagen ook gekoppeld met de wagon, om deze van druk te voorzien voor het lossen.
Hoe het vroeger precies in zijn werk ging, weet ik niet, daar ben ik niet oud genoeg voor! Maar de techniek is nog steeds hetzelfde als ik zo de installaties zie. Je aanname is dus deels goed! Alleen het lossen in de silo's zal dan niet mogelijk zijn zonder een vrachtwagen in de buurt. Dit is dus eenvoudig op te lossen door een vaste compressor en een buis, al dan niet onder de grond door.
Met betrekking tot je module en de gebouwen/silo's die je gekozen hebt en mijn ideeën/oplossingen:
- In het ontvangstgebouw lijkt me een soort van "magazijn" te zitten, gezien de 2 schuifdeuren. Nu heb je niet direct een groot magazijn nodig. Genoeg ruimte om hier een behoorlijke compressor neer te zetten. Paar ventilatieroosters en een uitlaat door de muur, en het is plausibel genoeg.
Voorbeeldje:
- Vanuit het gebouw laat je een leiding langs het spoor/onder de grond naar de silo's lopen. Daar aangekomen een klep/afsluiter en een koppeling voor een slang. Verder nog een bedieningskast met drukmeters en schakelaars voor de bediening van de kleppen.
- Zo te zien kun je niet met de vrachtwagen onder je silo's door rijden. Simpele oplossing is de boel verhogen, zodat dit wel kan. Een andere oplossing: De compressorleiding splitsen, en deze op de onderkant van alle silo's aansluiten doormiddel van een t koppeling op de silos. Via deze pijp kan je dan meteen ook de trailer laden.
![Afbeelding](http://www.tremcar.com/wp-content/uploads/2014/04/dry-bulk-4-1850-3-axles-600x400.jpg)
(de afbeelding is van een trailer met meerdere compartimenten, maar qua werking gelijk aan silo's)
De 3 trechters onderaan zijn de onderkanten van je silo's. Hier loopt 1 leiding onder door die ze allemaal verbindt. Tussen de silo en deze leiding zit een afsluiter, zodat je kan kiezen welke silo je gaat lossen. In geval van dit plaatje komt van rechts de lucht van de compressor, En zit uiterst links een koppeling voor een slang, welke weer verbonden kan worden met hetgene waar je in lost. In jou geval dus even de wielen en alles vergeten, dan komt van rechts de lucht, je kiest welke silo je wilt lossen, doet die klep open, en het "valt" in de luchtstroom. Deze zal het meevoeren naar uiterst links, waar je het geheel doormiddel van een slang aan de bulktrailer koppelt. Alle afsluiters open, lucht er op en blazen maar!
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel! Mvg Willem