Inmiddels ben ik begonnen aan de ombouw.
Eerst heb ik alle componenten schoongemaakt, de spoeltjes, condensator, dioden en de lampjes verwijderd.
De lampjes ga ik vervangen omdat er 1 stuk was, dus alle 2 vervangen.
Nadat alle componenten verwijderd waren de print schoongemaakt en de contactjes van de lampjes onderhanden genomen.
Deze zitten geklonken op de print en zijn met de jaren wat los gaan zitten, dus even vastgesoldeerd.
Daarna de contactlipjes van de motor ook wat strakker gezet, want deze waren wat verbogen.
Voor de ombouw van het lokje heb ik dit keer gekozen voor een esu nano en heb deze onder het printplaatje geplakt
in de buurt van de motor contacten. Daar past hij precies mooi onder.
Daarna de benodigde draden aangesloten op de print en de niet gebruikte draden even geisoleerd om geen kortsluiting
te maken tijdens het programmeren en proefrijden.
De draden van de decoder ga ik even nog niet inkorten, todat het lokje helemaal naar mijn zijn loopt.
Inmiddels begonnen met het programmeren en proefrijden. Het valt mij op dat de roco lang niet zo krachtig en soepel loopt dan
de fleischmann. Ik heb echt het idee dat het kwalitatief ff wat minder is mmmmmhhh . . .
Maar nog niet te snel opgeven misschien.
Wat mij direct opvalt bij dit lokje, na hem een tijdje vooruit en achteruit te hebben laten lopen, dat hij vooruit harder loopt dan achteruit.
Ook gaat hij bij een kruipstand zowel voor als achteruit vrij schokkerig. Ook valt hij veel sneller stil in zo'n langzame stand dan bij de
fleischmann het geval was.
Ik zag overigens op een van de fotos van een dergelijk lokje dat er ook een loden gewichtje in hoort.
Misschien is dat wel de oorzaak en maakt hij niet voldoende contact. Het lokje voelt nu wel vrij licht aan namelijk.
Dus dat ga ik nog aanpassen.
Dat hij achteruit minder hard loopt dan vooruit vind ik wel vreemd. Het verschil is erg groot.
Zou dit kunnen liggen aan de koolborstels???
Weten jullie dat zo???
Zie hieronder wat fotootjes (sommige fotos zijn wat vaag helaas)