Mijn eerste baanplan
Mijn eerste baanplan
Vooralsnog een klein try-out baantje opgezet. Ga hiermee naar DTS om e.e.a. te bespreken.
Ben echter ook bezig in AnyRail om de uiteindelijke baan op te zetten. Plan is tafel van 240x120 cm welke op 4 wielen van de muur af te halen is.
Wordt een enkel spoor rechtsom rijdend. Link en rechts een helix om achter naar niveau 9 cm te gaan. Rechts wordt de 1e ring naar beneden uitgebreid met twee rechte stukken, want daar wil ik ook een klein stationnetje met berg landschap maken. Links ook maar zonder station. Ik wil met wat korte passagierstreinen o.a de Liliput L163973, en de zelflosser Erz IIId werken. Ik kom ieder jaar in Oostenrijk en dus ook wat met bergen. Moet dan ook een echt laden en lossysteem worden, maar ben daar nu een beetje van aan het terugkomen. Kan er weinig of niets van terugvinden op forums of YouTube Misschien zijn er hier op het forum mensen die een voorbeeld hiervan kunnen tonen.
Lijkt me leuk om ook wat te laden en lossen op de baan
Het kopstation wordt thuishaven voor de personen treinen. En er zullen drie tot vier van rond rijden.
De passagierstreinen gaan vooral in de rondte rijden om met de vrachttreinen er tussendoor.
https://zonneveld.nl/beunspoor/2019-01-04.png
Ik waardeer op-of aanmerkingen
Ben echter ook bezig in AnyRail om de uiteindelijke baan op te zetten. Plan is tafel van 240x120 cm welke op 4 wielen van de muur af te halen is.
Wordt een enkel spoor rechtsom rijdend. Link en rechts een helix om achter naar niveau 9 cm te gaan. Rechts wordt de 1e ring naar beneden uitgebreid met twee rechte stukken, want daar wil ik ook een klein stationnetje met berg landschap maken. Links ook maar zonder station. Ik wil met wat korte passagierstreinen o.a de Liliput L163973, en de zelflosser Erz IIId werken. Ik kom ieder jaar in Oostenrijk en dus ook wat met bergen. Moet dan ook een echt laden en lossysteem worden, maar ben daar nu een beetje van aan het terugkomen. Kan er weinig of niets van terugvinden op forums of YouTube Misschien zijn er hier op het forum mensen die een voorbeeld hiervan kunnen tonen.
Lijkt me leuk om ook wat te laden en lossen op de baan
Het kopstation wordt thuishaven voor de personen treinen. En er zullen drie tot vier van rond rijden.
De passagierstreinen gaan vooral in de rondte rijden om met de vrachttreinen er tussendoor.
https://zonneveld.nl/beunspoor/2019-01-04.png
Ik waardeer op-of aanmerkingen
Re: Mijn eerste baanplan
Ik vind het lastig om je plan te interpreteren. Wat komt er uiteindelijk zichtbaar op je baan? Kun je in anyrail aangeven wat zichtbaar wordt of anders met verschillende kleuren en wat uitleg duidelijk maken hoe je eea van plan bent te gaan uitvoeren? Anders de 3d afbeelding er ook even bij plaatsen dan is duidelijker wat op welke hoogte komt.
Re: Mijn eerste baanplan
doniek schreef:Ik vind het lastig om je plan te interpreteren. Wat komt er uiteindelijk zichtbaar op je baan? Kun je in anyrail aangeven wat zichtbaar wordt of anders met verschillende kleuren en wat uitleg duidelijk maken hoe je eea van plan bent te gaan uitvoeren? Anders de 3d afbeelding er ook even bij plaatsen dan is duidelijker wat op welke hoogte komt.
Zit nog een beetje te stunten met de foto weergave.
Ik hoop dat zo duidelijker is. Alvast bedankt.
Gr. Rob
Re: Mijn eerste baanplan
hoi Rob,
dit maakt het wel iets duidelijker.
mijn opmerkingen zijn:
in het zicht liggende sporen kun je beter 15° graden wissels of peco's gebruiken ipv 24° wat ik opmaak uit de tekening.
het kopstation ligt eigenlijk te dicht bij het grote station en de sporen hiervan zou je dichter bij de stationssporen kunnen leggen en gebruiken als opstelspoof voor rijtuigen ofzo.
hierdoor zou de helix aan de linkerkant ook iets groter kunnen worden.
de wissels in het hoofdstation zou ik anders leggen dan worden de perronsporen wat langer
________
/_________
____/__________
groet,
Bert
dit maakt het wel iets duidelijker.
mijn opmerkingen zijn:
in het zicht liggende sporen kun je beter 15° graden wissels of peco's gebruiken ipv 24° wat ik opmaak uit de tekening.
het kopstation ligt eigenlijk te dicht bij het grote station en de sporen hiervan zou je dichter bij de stationssporen kunnen leggen en gebruiken als opstelspoof voor rijtuigen ofzo.
hierdoor zou de helix aan de linkerkant ook iets groter kunnen worden.
de wissels in het hoofdstation zou ik anders leggen dan worden de perronsporen wat langer
________
/_________
____/__________
groet,
Bert
Re: Mijn eerste baanplan
Bedankt voor je reactie, Robbpieters schreef:hoi Rob,
dit maakt het wel iets duidelijker.
mijn opmerkingen zijn:
de sporen van het hoofdstation zou ik zo leggen ___________
/____________
______________/______________
Excuses, maar dit is voor mij nog niet duidelijk
verder kun je hiervoor beter
15° graden wissels of peco's gebruiken ipv 24° wat ik opmaak uit de tekening.
Ben ik met je eens en zal ik met Martin in Ermelo bespreken. Ik heb wat materiaal gekocht via de veiling, maar denk, als ik aan de grote baan begin alles nieuw aan te schaffen of anders van een gerenommeerde verkoper.
het kopstation ligt eigenlijk te dicht bij het grote station en de sporen hiervan zou je dichter bij de stations sporen kunnen leggen en gebruiken als opstelspoor voor rijtuigen ofzo.
hierdoor zou de helix aan de linkerkant ook iets groter kunnen worden.
Goed idee, ga ik uitproberen
groet,
Bert
Re: Mijn eerste baanplan
hoi Rob,
even over de wissels.
je hebt nu in het hoofdspoor van het station 3 links wissels achter elkaar liggen voor de perronsporen aan beide zijden.
vanaf de linkerzijde beginnend :de 1e = linkse wissel is goed, daarna aan het gebogen deel een rechts wissel enz. en dat aan beide zijden van het station (wel gespiegeld uiteraard). zo heb je maar 2 wissels in je hoofdspoor ipv 6. en zijn je perronsporen ook langer.
groet,
Bert
even over de wissels.
je hebt nu in het hoofdspoor van het station 3 links wissels achter elkaar liggen voor de perronsporen aan beide zijden.
vanaf de linkerzijde beginnend :de 1e = linkse wissel is goed, daarna aan het gebogen deel een rechts wissel enz. en dat aan beide zijden van het station (wel gespiegeld uiteraard). zo heb je maar 2 wissels in je hoofdspoor ipv 6. en zijn je perronsporen ook langer.
groet,
Bert
Re: Mijn eerste baanplan
En hier dan weer een nieuwe versie. Ben gestart om Peko wissels in onderste station te verwerken. Geeft wel een vloeiendere overgang. Wil alleen de servo's wel aan de bovenkant van de tafel houden want onder de tafel te kruipen zal niet meer zo makkelijk gaan
Maar met een kastje er overheen moet dat wel lukken. Voorbeelden hiervan zijn welkom.
Ga dit ook voor de rest inplannen. Wordt dus wel een nieuwe aanschaf €!
Maar met een kastje er overheen moet dat wel lukken. Voorbeelden hiervan zijn welkom.
Ga dit ook voor de rest inplannen. Wordt dus wel een nieuwe aanschaf €!
Re: Mijn eerste baanplan
dat ziet er al prima uit zo!
helaas heb ik geen info over bovergrondse servo's.
peco heeft wel een bovengrondse adapter met huisje maar dat is voor de standaard peco-aandrijving.
pecoaandrijvingen kun je ook rechtstreeks onder aan het wissel bevestigen en deze dan in een gat in de plaat laten zakken.gat afdekken met karton oid en dan ballasten.
misschien dat andere forumleden wat meer van servo's weten.
groet,
Bert
helaas heb ik geen info over bovergrondse servo's.
peco heeft wel een bovengrondse adapter met huisje maar dat is voor de standaard peco-aandrijving.
pecoaandrijvingen kun je ook rechtstreeks onder aan het wissel bevestigen en deze dan in een gat in de plaat laten zakken.gat afdekken met karton oid en dan ballasten.
misschien dat andere forumleden wat meer van servo's weten.
groet,
Bert
Re: Mijn eerste baanplan
Misschien zit hier iets voor je bij:
viewtopic.php?f=21&t=12237
Je kunt het beste het eerts eens testen,
Met vriendelijke groeten,
Gerard
viewtopic.php?f=21&t=12237
Je kunt het beste het eerts eens testen,
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Re: Mijn eerste baanplan
Halo Hub,
Ja heb ik gevonden bedankt. Ga zaterdag op beurs in Rijswijk rond kijken.
De baan krijgt nu toch wel uiteindelijke vorm. Wilde eerst schaduw station op -1 maken maar zie daar toch maar vanaf. Ik wil in me in principe toe leggen op het rangeren met vrachttreinen en daar om heen de personen treinen laten rijden. Liefst dan nog fysiek wat vervoeren met de vrachttreinen. Heb alleen geen idee waar ik zulk modelwerk c.q. voorbeeld kan vinden. Heb veel gezocht op You Tube maar niets of weinig gevonden.
Hier mijn nieuwe opzet. Denk alles in Peko 55 met liefst de servo's bovengronds. (daar moeten we nog wat op vinden om dat netjes onder te brengen)
.
https://www.zonneveld.nl/beunspoor/2019-01-10.png
Zal misschien nog wel wat wijzigen, maar denk toch zo wel
Ja heb ik gevonden bedankt. Ga zaterdag op beurs in Rijswijk rond kijken.
De baan krijgt nu toch wel uiteindelijke vorm. Wilde eerst schaduw station op -1 maken maar zie daar toch maar vanaf. Ik wil in me in principe toe leggen op het rangeren met vrachttreinen en daar om heen de personen treinen laten rijden. Liefst dan nog fysiek wat vervoeren met de vrachttreinen. Heb alleen geen idee waar ik zulk modelwerk c.q. voorbeeld kan vinden. Heb veel gezocht op You Tube maar niets of weinig gevonden.
Hier mijn nieuwe opzet. Denk alles in Peko 55 met liefst de servo's bovengronds. (daar moeten we nog wat op vinden om dat netjes onder te brengen)
.
https://www.zonneveld.nl/beunspoor/2019-01-10.png
Zal misschien nog wel wat wijzigen, maar denk toch zo wel
Re: Mijn eerste baanplan
Rob,
Mooi plan!
Bij de methode die ik heb toegepast met bovengronds, door servo’s, aangedreven wissels zijn er wel een paar dingen die ik de volgende keer anders zou doen. De keuzes die ik gemaakt heb zijn ook ingegeven door de beperking dat ik niets onder het tafelblad kon hebben. Ook geen bedrading.
Volgende keer beter:
- puntstuk polarisatie van de Peco wissels met relais
- alle wissels aandrijven met een trekdrukstang door een buis; servo relatief ver weg van het wissel. Als je de rails op een kurklaag legt van 2 mm dik dan kun je buisjesnemen met een buiten diam van 2 mm.
Binnen diameter 1 mm en trekstang van 0,8 mm.
- veel bedrading; sleuven in het tafelblad.
- etc.
Er zijn op dit forum vast nog wel meer tips.
Heb je ook Kato rails overwogen? Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik denk dat installatie, bedrading en aandrijving eenvoudiger is.
Groetjes,
Gerard (hube)
Mooi plan!
Bij de methode die ik heb toegepast met bovengronds, door servo’s, aangedreven wissels zijn er wel een paar dingen die ik de volgende keer anders zou doen. De keuzes die ik gemaakt heb zijn ook ingegeven door de beperking dat ik niets onder het tafelblad kon hebben. Ook geen bedrading.
Volgende keer beter:
- puntstuk polarisatie van de Peco wissels met relais
- alle wissels aandrijven met een trekdrukstang door een buis; servo relatief ver weg van het wissel. Als je de rails op een kurklaag legt van 2 mm dik dan kun je buisjesnemen met een buiten diam van 2 mm.
Binnen diameter 1 mm en trekstang van 0,8 mm.
- veel bedrading; sleuven in het tafelblad.
- etc.
Er zijn op dit forum vast nog wel meer tips.
Heb je ook Kato rails overwogen? Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik denk dat installatie, bedrading en aandrijving eenvoudiger is.
Groetjes,
Gerard (hube)
Re: Mijn eerste baanplan
@Hube
Bedankt ga ik ook uitpluizen. Wordt een dure grap, want ik wil alles gelijk nieuw of gebruikt nieuw
Heb er de mogelijkheden voor dus gewoon doen toch?
Ik laat weer van me horen.
Bedankt ga ik ook uitpluizen. Wordt een dure grap, want ik wil alles gelijk nieuw of gebruikt nieuw
Heb er de mogelijkheden voor dus gewoon doen toch?
Ik laat weer van me horen.
Re: Mijn eerste baanplan
kato en tomix hebben wissels met ingebouwde aandrijving.
Nadeel is weer dat ze geen flexrail hebben, maar de hoeveelheid verschillende boogstralen is zodanig dat dat voor jouw baanplan wel moet lukken.Kato met name ziet er wat betreft stootblokken e.d. wel erg japans uit,maar daar is ook wel een mouw aan te passen.Zoals Gerard hierboven zegt is de aansluiting een stuk eenvoudiger dan peco met servo.
groet,
Bert
Nadeel is weer dat ze geen flexrail hebben, maar de hoeveelheid verschillende boogstralen is zodanig dat dat voor jouw baanplan wel moet lukken.Kato met name ziet er wat betreft stootblokken e.d. wel erg japans uit,maar daar is ook wel een mouw aan te passen.Zoals Gerard hierboven zegt is de aansluiting een stuk eenvoudiger dan peco met servo.
groet,
Bert
Re: Mijn eerste baanplan
Hallo mensen,
Gaat zoals het gaat zou m’n broer zeggen. Hij heeft een paar weken geleden te horen gekregen dat zijn prostaat kanker na 11 jaar toch weer aan de wandel is gegaan door zijn lichaam. Op je 75ste dan weer aan de chemo is ook geen pretje. Dat toch de moed er in houden is bewonderenswaardig, want de prognose in eerste instantie is 2 max 3 jaar. We gaan nu toch maar weer voor 10 jaar.
Wat heeft dat met mij te maken zult u zeggen en hoort dat hier op het forum wel thuis. Ja, want als ik op de beurzen rondkijk zijn we bijna allemaal al bezig met onze tweede jeugd. (grapje met kunnen)
Zelf nu ook de 71 gepasseerd heb ik er dus ook nog steeds zin in en ga dan ook nog op cursus om in mijn geval het iTrain gebeuren onder de knie te krijgen en een treinbaan op te zetten. Zoals jullie begrijpen wat minder (tijd)speelruimte dan de jonkies gaan we er voor. Ik heb ook nog een (klein) bedrijf te runnen dus dat houdt me jong.
Waren er contacten om een mooie baan op te zetten met een partij heb ik nu contact met Domburg Train Support. We gaan samen een baan ontwerpen en in fase uit te voeren. Punt hierbij is dat ik op ieder moment kan zeggen vanaf hier wil ik zelf verder, want ook bij mij groeien de centjes nog niet aan de bomen. Qua gezondheid kan ik het zeker aan, en als je omvalt is het gebeurd. Gaat zoals het gaat kun je zeggen.
Waren mijn baanplannen dus allemaal eigen ontwerp ga ik nu met en baan techneut e.e.a. uitwerken, waarbij we beide elkaar aansturen naar een totaal ontwerp. We gaan er voor om eind dit jaar wat rijdend te hebben. Idee is nu Oostenrijks berg landshap met b.v. Lermoos en Ehrwald als stations. Ik ga het op het forum wel bijhouden, want dan maken we er gelijk een business project van. Tenslotte een oud videoproducent moet nog wat te melden hebben. U hoort van me
Gaat zoals het gaat zou m’n broer zeggen. Hij heeft een paar weken geleden te horen gekregen dat zijn prostaat kanker na 11 jaar toch weer aan de wandel is gegaan door zijn lichaam. Op je 75ste dan weer aan de chemo is ook geen pretje. Dat toch de moed er in houden is bewonderenswaardig, want de prognose in eerste instantie is 2 max 3 jaar. We gaan nu toch maar weer voor 10 jaar.
Wat heeft dat met mij te maken zult u zeggen en hoort dat hier op het forum wel thuis. Ja, want als ik op de beurzen rondkijk zijn we bijna allemaal al bezig met onze tweede jeugd. (grapje met kunnen)
Zelf nu ook de 71 gepasseerd heb ik er dus ook nog steeds zin in en ga dan ook nog op cursus om in mijn geval het iTrain gebeuren onder de knie te krijgen en een treinbaan op te zetten. Zoals jullie begrijpen wat minder (tijd)speelruimte dan de jonkies gaan we er voor. Ik heb ook nog een (klein) bedrijf te runnen dus dat houdt me jong.
Waren er contacten om een mooie baan op te zetten met een partij heb ik nu contact met Domburg Train Support. We gaan samen een baan ontwerpen en in fase uit te voeren. Punt hierbij is dat ik op ieder moment kan zeggen vanaf hier wil ik zelf verder, want ook bij mij groeien de centjes nog niet aan de bomen. Qua gezondheid kan ik het zeker aan, en als je omvalt is het gebeurd. Gaat zoals het gaat kun je zeggen.
Waren mijn baanplannen dus allemaal eigen ontwerp ga ik nu met en baan techneut e.e.a. uitwerken, waarbij we beide elkaar aansturen naar een totaal ontwerp. We gaan er voor om eind dit jaar wat rijdend te hebben. Idee is nu Oostenrijks berg landshap met b.v. Lermoos en Ehrwald als stations. Ik ga het op het forum wel bijhouden, want dan maken we er gelijk een business project van. Tenslotte een oud videoproducent moet nog wat te melden hebben. U hoort van me
Re: Mijn eerste baanplan
Hallo Rob,
Als eerste natuurlijk sterkte voor jouw broer, maar ook voor jou en de verdere naasten, want hoe je het ook maar bekijkt, ieder ervaart zo`n ziekte proces op zijn eigen manier, ja natuurlijk is het jouw broer die het ondergaat, maar de rest is net zo goed betrokken. mooi om te lezen dat het op zo`n positief mogelijke manier word bezien.
En natuurlijk mag je ook gerust eens dit soort dingen vermelden op het forum, zal niet weten waarom niet, soms is het gewoon fijn om het ff van je af te schrijven.
Dan jouw baanplan en het verloop er van, leuk dat je op deze manier het je allemaal eigen gaat maken, en zet dat domburgje maar even lekker aan het werk, heeft zijn vrouw ook ff rust.
Maar met Martin zal je zeker tot een mooi resultaat kunnen komen. succes.
mvg
Freddy
Als eerste natuurlijk sterkte voor jouw broer, maar ook voor jou en de verdere naasten, want hoe je het ook maar bekijkt, ieder ervaart zo`n ziekte proces op zijn eigen manier, ja natuurlijk is het jouw broer die het ondergaat, maar de rest is net zo goed betrokken. mooi om te lezen dat het op zo`n positief mogelijke manier word bezien.
En natuurlijk mag je ook gerust eens dit soort dingen vermelden op het forum, zal niet weten waarom niet, soms is het gewoon fijn om het ff van je af te schrijven.
Dan jouw baanplan en het verloop er van, leuk dat je op deze manier het je allemaal eigen gaat maken, en zet dat domburgje maar even lekker aan het werk, heeft zijn vrouw ook ff rust.
Maar met Martin zal je zeker tot een mooi resultaat kunnen komen. succes.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Mijn eerste baanplan
Bedankt spoor65, Inderdaad heeft wel impact op je leven. Maar ik zag al een opzet schaduw station van Martin voorbij komen dus het maalt al bij hem.