Onlangs voor mijn analoge baantje een z21 met multimaus gekocht en nu bezig de locs te digitaliseren. Leuk masr uitdagend klusje. De DB212 ging makkelijk, geen problemen mee gehad.
Vervolgens weer decoders besteld van Kuehn.
Nu bezig met de DB 65 en 38. Beide door mij 4 jaren geleden gekocht bij een opruiming vd plaatselijke modelspoorwinkel. Komen uit dcc-startsets en dus voorzien van decoder. Echter, beide werkten niet lekker zei de verkoper en bij testen in de winkel rookten de decoders. Aangezien ik toen analoog reed heb ik de decoders verwijderd en het analoog aangesloten en de locs rijden prima!
Maar nu dus weer voorzien van decoders. En dan valt me op dat beide locs de linkerwielen verbonden hebben met het chassis. En dus ook met de motor. Kijk ik op 1zu160 dan zie ik bij beide locs niet dat er iets wordt gedaan hieraan. Wel voor de lampen, maar dat is bij mijne al gedaan. Nu heb ik al een decoder gesloopt omdat ik sluiting kreeg.
Voordat ik nu de volgende decoder aansluit een paar vragen:
- hoe kan het ooit gewerkt hebben? Motor aan frame mag toch uberhaupt niet?
- hoe isoleer ik dit...tender vd 38 krijgt via de 'trekhaak' zijn verbinding...ik kan ook het schroefje verwijderen van de stroomopnemer maar daar zit alles mee vast.
- de 65 is minder problematisch, daar is een baan om te buigen zodat het chassis geen verbinding heeft. Rest mij de vraag waarom dit nu een probleem is...
- de 212 die ik als eerste aanpakte heb ik hier helemaal niet op gelet, domweg omdat ik het niet wist. Wel doet daar de achterverlichting het niet...wie weet toch ook door het niet isoleren?
Alvast dank!
Marco