Welke transformator zal ik kopen?
Welke transformator zal ik kopen?
Ben nog vrij nieuw in de modelbaan wereld, heb al wat treintjes en ben al flink begonnen met mn baan. Alleen ik mis nog een mooie transformator Je zou denken dat dat een van de eerste dingen zijn die je aanschaft maar dat heb ik dus nog niet . Wel heb ik nog een oude lima transformator van me vader waarmee ik mn treinen heb kunnen testen, maar die werkt heel slecht.
Dus is mijn vraag welke transformator zou je me aanraden?
Zelf ben ik heel erg geneigd naar de Kato Powerpack.
Ik vind het een heel mooi uitziende transformator, veel realistischer dan alleen zon draaiknop. Maar heeft iemand ervaring met deze transformator? Ik kan er vrij weinig over vinden online, en als ik wat vind wordt ie gebruikt voor kato rails gebruikt.
Ik heb minitrix rails en ik zal slechts 1 trein per transformator rijden. Zou die geschikt zijn? Of raden jullie me een andere aan?
Dus is mijn vraag welke transformator zou je me aanraden?
Zelf ben ik heel erg geneigd naar de Kato Powerpack.
Ik vind het een heel mooi uitziende transformator, veel realistischer dan alleen zon draaiknop. Maar heeft iemand ervaring met deze transformator? Ik kan er vrij weinig over vinden online, en als ik wat vind wordt ie gebruikt voor kato rails gebruikt.
Ik heb minitrix rails en ik zal slechts 1 trein per transformator rijden. Zou die geschikt zijn? Of raden jullie me een andere aan?
Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Re: Welke transformator zal ik kopen?
Heeft toch niets met het merk/type rails te maken. Zelfs niet met het merk van je trein. Als je dit mooi vind, gewoon kopen. Je kunt er een treinje mee laten rijden net zoals met alle andere merken treintrafo's.
Groetjes.
Groetjes.
Rails en locomotief zijn inderdaad niet zo relevant. Echter, de ene trafo regelt netter dan de ander, daar zit wel degelijk verschil in. Met deze heb ik, naast even spelen op een beurs, geen ervaring. Vond hem toen trouwens wel fijn werken.
In een ver verleden heb ik gereden met trafo's van Roco, Minitrix en Jouef. Die laatste was beduidend minder van regelkwaliteit, de andere 2 waren wel oké.
In een ver verleden heb ik gereden met trafo's van Roco, Minitrix en Jouef. Die laatste was beduidend minder van regelkwaliteit, de andere 2 waren wel oké.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Ik heb goede ervaringen met de oudere traploos regelbare trafo's van Roco, Trix, Hema( is Trix volgens mij) en Fleischmann. Ik heb ook nog oudere trafo's gebruikt die ik fijn vond maar die waren niet traploos en dus minder fijn regelbaar( iets wat voor mij toen in mijn 0e periode geen probleem was).
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Het verschil van trafo’s kan vooral zitten in het gedrag bij langzaam rijden. Duurdere trafo’s die het vermogen regelen i.p.v. spanning kunnen de treintjes langzamer laten aanlopen cq rijden. Ik zou de trafo’s eerst willen uittesten. Dat moet toch kunnen bij goede dealer of modelspoorwinkel.
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard
-
Ik zou voor een tweedehands gaan, in Houten ben je voor 15 euro klaar. (soms zelfs minder)
Groet Hans
Groet Hans
Lowie
vindt kato hele goede keus , heb ik zelf ook
met kato rails erbij helemaal te gek ,wordt met voeding geleverd
en als je oude tarvo heb kun je alleen kato regel unit nemen en daar achter zetten,
zijn los te krijgen
MVG
Mack
vindt kato hele goede keus , heb ik zelf ook
met kato rails erbij helemaal te gek ,wordt met voeding geleverd
en als je oude tarvo heb kun je alleen kato regel unit nemen en daar achter zetten,
zijn los te krijgen
MVG
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Ik geloof niet dat de getoonde wisselschakelaar ook werkt met wissels met een drie-draads aansluiting. Kato schakelt met 2 draden.
Ik weet dit echter niet zeker.
Hansman
Ik weet dit echter niet zeker.
Hansman
z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Die Kato regelaar had ik ook op mijn netvlies bij mijn herintreden en als ik voor puur analoog zou zijn gegaan, was het zeker deze geworden.
Voor zover ik het heb kunnen uitvogelen (en onthouden) een tijdje terug voor een andere kato vraag, schakelt Kato de wissels met een ompolende gelijkspanning. Wat ik niet meer paraat heb is hoe de eindafschakeling werkt bij Kato wissels.
gr. Fenna
Voor zover ik het heb kunnen uitvogelen (en onthouden) een tijdje terug voor een andere kato vraag, schakelt Kato de wissels met een ompolende gelijkspanning. Wat ik niet meer paraat heb is hoe de eindafschakeling werkt bij Kato wissels.
gr. Fenna
De Kato is een goede trafo voor je stroomvoorziening in analoog.
Gebruik hem echter in combinatie met de wisselschakelaars alleen als je Kato of Tomix rails gebruikt. Kato heeft eigen wisselschakelaars die je zo aan de trafo kan klikken zoals op de afbeelding is getoond. Deze wissels zijn inderdaad gelijkstroom en hebben dus maar 2 kabeltjes.
Gebruik hem echter in combinatie met de wisselschakelaars alleen als je Kato of Tomix rails gebruikt. Kato heeft eigen wisselschakelaars die je zo aan de trafo kan klikken zoals op de afbeelding is getoond. Deze wissels zijn inderdaad gelijkstroom en hebben dus maar 2 kabeltjes.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Deze KATO hoort gevoed te worden met een AC adapter. Echter de europese importeur levert/leverde er DC adapters bij. Beide functioneren, maar de AC adapter beter.
Met de AC adapter krijg je gepulseerde (100 Hz) gelijkstoom op de rails i.p.v (bijna) rimpelvrije gelijkstroom zoals met een DC adapter. Die 100 Hz pulsen zorgen voor een beter langzaamrijgedrag (is dit 1 woord?).
Bekijk de link met Google Chrome voor een vertaling:
http://www.n-scale.net/article/434351778.html
Dus vervang de standaard DC adapter door een AC adapter!
Helaas worden die steeds zeldzamer.
Ik gebruik 6 V en 9 V AC adapters afhankelijk van de gevoeligheid van de te gebruiken trein. Deze waarden zijn veel lager dan de aanbevolen waarde. Dat heeft 2 voordelen: 1 De regelaar is minder gevoelig, kan verder opdraaien voor dezelfde snelheid. 2 De regelaar wordt minder warm.
Met de AC adapter krijg je gepulseerde (100 Hz) gelijkstoom op de rails i.p.v (bijna) rimpelvrije gelijkstroom zoals met een DC adapter. Die 100 Hz pulsen zorgen voor een beter langzaamrijgedrag (is dit 1 woord?).
Bekijk de link met Google Chrome voor een vertaling:
http://www.n-scale.net/article/434351778.html
Dus vervang de standaard DC adapter door een AC adapter!
Helaas worden die steeds zeldzamer.
Ik gebruik 6 V en 9 V AC adapters afhankelijk van de gevoeligheid van de te gebruiken trein. Deze waarden zijn veel lager dan de aanbevolen waarde. Dat heeft 2 voordelen: 1 De regelaar is minder gevoelig, kan verder opdraaien voor dezelfde snelheid. 2 De regelaar wordt minder warm.
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Daarom is een ouderwetse Minitrix trafo (of Fleischmann) nog het beste.
Wil je het super doen, probeer eens de Weistra regelaar dat is een ontwerp uit 1985 ofzoiets..
Wil je het super doen, probeer eens de Weistra regelaar dat is een ontwerp uit 1985 ofzoiets..
Groet van Frank