Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Hallo iedereen, via Martin Domburg hier terecht gekomen, en gelijk een account aangemaakt.
Ik ben Willem, en ik ben begin dit jaar na het bezoeken van de Nederlandse Modelspoor Dagen begonnen met het digitale avontuur.
Ik heb een rondlopende dubbele hoofdbaan die aan beide kanten eindigen in een schaduwstation, het welbekende hondebot, en een aftakkende zijlijn naar een kopstation, en een mijn.
Ik rijdt tijdperk 3 en van de week van Piko de Br 221 aangeschaft, dus tijdperk 4 hoort er nu ook bij.
Ik heb van Digikeijs de centrale, wissel decoders, en bezetmelders aangeschaft, en wissselmotoren van Conrad.
Ik ben in Koploper begonnen, maar Itrain werkt wat simpeler, alleen de prijs houdt me nog tegen om een licentie aan te schaffen.
Ik heb helaas ook een probleem!
Ik heb geprobeerd een aantal analoge loks proberen om te bouwen naar digitaal, maar dat lukt nog niet echt.
Ik ben begonnen met de Br 65 van Fleischmann, en ik snap er geen bal van, maar de lok reed analoog heel goed, ook langzaam.
Ik heb hem eerst helemaal schoon gemaakt, de collector gepolijst en het plaat je wat aan de massa ligt uit de motor gehaald.
Vervolgens de ontstorings spoelen en condensator verwijderd, en de voorlamp van de plus geïsoleerd.
Ik heb alles doorgemeten, en er is geen enkele verbinding te meten.
Bij Martin geinformeerd wat de beste decoder is voor deze machine, dat is de D en H 10C bedraad, dus deze ingebouwd, alles nomaals doorgemeten, op het programmeerspoor gezet en met de Sprog 3 hem proberen uit te lezen, maar helaas, geen decoder gevonden.
Het bleek dat ik niet goed had gekeken, ik had de zwarte draad op de rechter kant, en de rode op de linker, jammer joh.
Weer een nieuwe ingebouwd nu wel de draden aan de goede kant, alles doorgemeten, geen verbindingen zichtbaar, via de Sprog geprobeerd om hem te programmeren ,maar helaas........ weer geen decoder gevonden.
16 koppen koffie verdervan de stress, met een V100 nogmaals geprobeerd ,en weer hetzelfde, geen verbindingen te meten, maar weer een decoder overleden.
Ik wordt er een beetje moedeloos van.
De enigste die wel gelukt is, wat ikzelf een veel moeilijkere lok vind om te digitaliseren is de Br 23 van Fleischmann.
Heeft iemand raad voor mij, want anders wordt het straks een locomotieven kerkhof i.p.v. een mijn!
PFF ik hoop dat ik jullie niet te veel verveel met dit hele verhaal.
Groetjes, en alvast bedankt Willem
Ik ben Willem, en ik ben begin dit jaar na het bezoeken van de Nederlandse Modelspoor Dagen begonnen met het digitale avontuur.
Ik heb een rondlopende dubbele hoofdbaan die aan beide kanten eindigen in een schaduwstation, het welbekende hondebot, en een aftakkende zijlijn naar een kopstation, en een mijn.
Ik rijdt tijdperk 3 en van de week van Piko de Br 221 aangeschaft, dus tijdperk 4 hoort er nu ook bij.
Ik heb van Digikeijs de centrale, wissel decoders, en bezetmelders aangeschaft, en wissselmotoren van Conrad.
Ik ben in Koploper begonnen, maar Itrain werkt wat simpeler, alleen de prijs houdt me nog tegen om een licentie aan te schaffen.
Ik heb helaas ook een probleem!
Ik heb geprobeerd een aantal analoge loks proberen om te bouwen naar digitaal, maar dat lukt nog niet echt.
Ik ben begonnen met de Br 65 van Fleischmann, en ik snap er geen bal van, maar de lok reed analoog heel goed, ook langzaam.
Ik heb hem eerst helemaal schoon gemaakt, de collector gepolijst en het plaat je wat aan de massa ligt uit de motor gehaald.
Vervolgens de ontstorings spoelen en condensator verwijderd, en de voorlamp van de plus geïsoleerd.
Ik heb alles doorgemeten, en er is geen enkele verbinding te meten.
Bij Martin geinformeerd wat de beste decoder is voor deze machine, dat is de D en H 10C bedraad, dus deze ingebouwd, alles nomaals doorgemeten, op het programmeerspoor gezet en met de Sprog 3 hem proberen uit te lezen, maar helaas, geen decoder gevonden.
Het bleek dat ik niet goed had gekeken, ik had de zwarte draad op de rechter kant, en de rode op de linker, jammer joh.
Weer een nieuwe ingebouwd nu wel de draden aan de goede kant, alles doorgemeten, geen verbindingen zichtbaar, via de Sprog geprobeerd om hem te programmeren ,maar helaas........ weer geen decoder gevonden.
16 koppen koffie verdervan de stress, met een V100 nogmaals geprobeerd ,en weer hetzelfde, geen verbindingen te meten, maar weer een decoder overleden.
Ik wordt er een beetje moedeloos van.
De enigste die wel gelukt is, wat ikzelf een veel moeilijkere lok vind om te digitaliseren is de Br 23 van Fleischmann.
Heeft iemand raad voor mij, want anders wordt het straks een locomotieven kerkhof i.p.v. een mijn!
PFF ik hoop dat ik jullie niet te veel verveel met dit hele verhaal.
Groetjes, en alvast bedankt Willem
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Hoi Willem,
Welkom, voor de ombouw kun je je licht opsteken op onderstaande URL's.
https://www.digit-electronic.de/wiencir ... chmann.php
https://www.digit-electronic.de/wiencir ... chmann.php
Op 1zu160 zijn ook veel ombouw verslagen te vinden.
https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br65.php
Welkom, voor de ombouw kun je je licht opsteken op onderstaande URL's.
https://www.digit-electronic.de/wiencir ... chmann.php
https://www.digit-electronic.de/wiencir ... chmann.php
Op 1zu160 zijn ook veel ombouw verslagen te vinden.
https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br65.php
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Dank je wel, ik heb ook op You tube de live stream van Martin gekeken hoe hij een Br 65 digitaliseerd. en ik heb het op exact dezelfde manier gedaan, maar helaas werkt het niet.
ik ga als ik weer een paar decoders heb weer opnieuw proberen.
Ik laat het weten als het gelukt is.
Fijne dag verder.
ik ga als ik weer een paar decoders heb weer opnieuw proberen.
Ik laat het weten als het gelukt is.
Fijne dag verder.
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Ik heb zelf ook een decoder ingebouwd in een BR65.
Is op zich niet zo moeilijk. Rood, zwart, links of rechts maakt niet uit.
Als je verder geen kortsluiting detecteert dan zijn de decoders waarschijnlijk nog in orde.
Kun je een foto van de ingebouwde decoder plaatsen?
Dan kan 1 van de forumleden misschien zien wat er niet goed zit.
Mijn gok nu is dat een koolborstel geen contact maakt met de collectie van de motor.
Groetjes,
Gerard
Is op zich niet zo moeilijk. Rood, zwart, links of rechts maakt niet uit.
Als je verder geen kortsluiting detecteert dan zijn de decoders waarschijnlijk nog in orde.
Kun je een foto van de ingebouwde decoder plaatsen?
Dan kan 1 van de forumleden misschien zien wat er niet goed zit.
Mijn gok nu is dat een koolborstel geen contact maakt met de collectie van de motor.
Groetjes,
Gerard
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Hoi Willem
Leuk dat je je hebt aangemeld!!!
Het klinkt alsof je het goed hebt gedaan, kan het misschien zijn dat de contacten geen verbinding maken met de motor?
Soldeer de draden van de motor eens direct op de koolborstelhouders van de motor. Dan weet je zeker dat de motor contact maakt.
Groetjes
Leuk dat je je hebt aangemeld!!!
Het klinkt alsof je het goed hebt gedaan, kan het misschien zijn dat de contacten geen verbinding maken met de motor?
Soldeer de draden van de motor eens direct op de koolborstelhouders van de motor. Dan weet je zeker dat de motor contact maakt.
Groetjes
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Dank voor je reactie Gerard.
De koolborstels maken contact met de collector, dus dat kan het niet zijn.
Hoe bedoel je dat het niet uitmaakt of rood of zwart links of rechts zit?
De rode moet toch rechts zitten en de zwarte links, met de rijrichting vooruit?
De koolborstels maken contact met de collector, dus dat kan het niet zijn.
Hoe bedoel je dat het niet uitmaakt of rood of zwart links of rechts zit?
De rode moet toch rechts zitten en de zwarte links, met de rijrichting vooruit?
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Dan je wel Martin, het klopte idd, dat er geen contact was naar de motor aan 1 kant, ik heb de draden nu rechtstreeks op de koolborstelhouders gesoldeerd, maar nog steeds geen lok gevonden volgens de Sprog!!
Schiet mij maar lek.
Schiet mij maar lek.
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Ik heb de Sprog ook maar ff gecheckt, of dat miss het probleem is, maar een reeds gedigitaliseerde lok ziet hij wel.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Kom er eens mee langs in Houten of Rijswijk , dan kunnen we samen even kijken.
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Dat lijkt me het wijsheid idd, ik kom zondag de 12e naar Rijswijk.
Geniet van je vrije dagen.
Onwijs bedankt voor je reactie.
Groeten Willem
Geniet van je vrije dagen.
Onwijs bedankt voor je reactie.
Groeten Willem
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Welkom Willem op het N - forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Dank je Sjaak, ik voel me hier welkom.
Nog ff verder over de decoder inbouw, als ik de motor uit het frame haal, dan wordt de decoder WEL herkent, en de motor draait ook, als ik hem dan weer in de lok plaats........GEEN decoder herkent!!
Nog ff verder over de decoder inbouw, als ik de motor uit het frame haal, dan wordt de decoder WEL herkent, en de motor draait ook, als ik hem dan weer in de lok plaats........GEEN decoder herkent!!
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Kun je met behulp van een multimeter doormeten of de motor contact maakt met het frame? Het klinkt vanaf een afstand alsof dat namelijk gebeurd en er dus kortsluiting optreedt.
Als het bij de motor niets aangeeft qua meting, controleer dan de draden en de stroomafnemers, mogelijk tikken die het frame aan of elkaar waardoor sluiting ontstaat?
Mocht alles niets opleveren, meet eens de kap door? Is die metaal of geleidend? Als die in aanraking met de decoder komt, krijg je ook sluiting/storing.
Oplossing dan is de decoderruimte isoleren met bv tape.
Groetjes,
Hoontje
Als het bij de motor niets aangeeft qua meting, controleer dan de draden en de stroomafnemers, mogelijk tikken die het frame aan of elkaar waardoor sluiting ontstaat?
Mocht alles niets opleveren, meet eens de kap door? Is die metaal of geleidend? Als die in aanraking met de decoder komt, krijg je ook sluiting/storing.
Oplossing dan is de decoderruimte isoleren met bv tape.
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Heb je het plaatje van de koolborstelhouder verwijderd? Die verbind een van de borstels met de chassis can de motor. Hij zit geklemd tussen het motorchassis en de koolborstelhouder.
Dat zou een hoop verklaren.
Dat zou een hoop verklaren.
Re: Weer een nieuweling, met een Groot probleem!!!
Hoontje,
ik heb ook dat al tig keer doorgemeten, maar ook daar geen verbinding, de kap is van kunststof, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik heb op het frame wat verf weggehaald om zeker te weten dat er nergens verbinding zit met de motor, en dat klopte, want ik heb geen verbinding kunnen meten tussen motor, en frame.
Ik ben er inmiddels wel achter dat door het vele prutsen aan de decoder, er een aantal draden inmiddels doormidden waren, en opnieuw aan de decoder moesten worden gesoldeerd, en de koolborstel veertjes verbogen zijn, waardoor de koolborstels geen contact met de collector hebben(denk ik).
Ik heb ze moeten bestellen, dus als ik nieuwe binnen heb, dan laat ik weer wat van me horen.
Martin, ik heb de motor ook uit elkaar gehaald, en het plaatje zat er niet tussen, maar ook daar was geen verbinding met het motorframe.
Dank voor jullie reacties en het meedenken.
Groetjes Willem
ik heb ook dat al tig keer doorgemeten, maar ook daar geen verbinding, de kap is van kunststof, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik heb op het frame wat verf weggehaald om zeker te weten dat er nergens verbinding zit met de motor, en dat klopte, want ik heb geen verbinding kunnen meten tussen motor, en frame.
Ik ben er inmiddels wel achter dat door het vele prutsen aan de decoder, er een aantal draden inmiddels doormidden waren, en opnieuw aan de decoder moesten worden gesoldeerd, en de koolborstel veertjes verbogen zijn, waardoor de koolborstels geen contact met de collector hebben(denk ik).
Ik heb ze moeten bestellen, dus als ik nieuwe binnen heb, dan laat ik weer wat van me horen.
Martin, ik heb de motor ook uit elkaar gehaald, en het plaatje zat er niet tussen, maar ook daar was geen verbinding met het motorframe.
Dank voor jullie reacties en het meedenken.
Groetjes Willem