3D printen?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Folkert van Wijk

3D printen?

Bericht door Folkert van Wijk »

Een collega zij laatst dat 3D printen misschien wel een optie is voor allerhande zaken op mijn baan.

Aangezien ik voor mijn baan een specifieke periode en omgeving in gedachten heb kan iets helemaal zelf maken wel een optie zijn, maar zullen de kosten en de moeite opwegen tegen het zelf knutselen met plastic en karton?
Verder is de vraag of wat ik zou willen al te krijgen is als STL (?) 3D print document of dat ik het zelf ook moet gaan tekenen en hoe lastig is dat?
Verder zal de bruikbaarheid ook afhangen van de kwaliteit en de hoeveelheid nabewerking er nodig en mogelijk.

Kortom voorlopig ga ik zo'n ding nog niet kopen, maar ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

TonN

Re: 3D printen?

Bericht door TonN »

Ik heb het ook overwogen, maar heb ervoor gekozen dat ik juist wat meer het handwerk wil opzoeken ipv weer achter het scherm om dingen te tekenen.

Onderwerp starter
Folkert van Wijk

Ja dat geldt voor mij eigenlijk ook. Nu ben ik wel wat bekend met digitale tekenprogramma's dus ik vraag me af of het werkelijk zoveel werk is om iets te tekenen. En het ligt natuurlijk ook aan wat je wil maken. Een complete wagon of een stalen bruggetje maakt wel verschil denk ik. En eventueel kunnen dingen ook in serie gemaakt worden en daarna met de hand in elkaar gezet...

Modelbouwerke

Bericht door Modelbouwerke »

Ik heb een 3D-printer in gebruik.
Maar tekenen doe ik voorlopig nog niet.
Op Thingiverse vind ik meestal wel wat ik zoek.
Zo heb ik momenteel al enkele 20" containers geprint en enkele bovenleidingportalen.
Ben ik voordeliger uit?
Weet ik niet, maar ik heb er gewoon plezier in om dingen uit te testen.

Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Hube

Bericht door Hube »

Je zou kunnen beginnen met een keer een simpel model te laten printen bij een print shop zoals shapeways.
Het is al leerzaam een keer door het hele proces te gaan van tekenen en voorbereiden voor printen.
Uiteindelijk hoef je aan het eind pas, als shapeways jouw model al beoordeeld heeft en een prijsopgave gedaan heeft, pas op de bestelknop te drukken of juist niet.
Ik heb er zelf veel van geleerd en plezier aan gehad. En een paar leuke, unieke modellen aan over gehouden. Maar het is ook wel eens mis gedaan.

Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Als vervent printer kan ik hierin wel het een en ander voor je beantwoorden. Ik zal ze proberen hieronder zoveel mogelijk voor je op te sommen:

Wegen de kosten op tegen zelf maken:
Naar alle waarschijnlijkheid niet nee. Als je kleine onderdelen wilt maken kom je al snel op een DLP printer uit en geen FDM. De kwaliteit van DLP is vele malen beter dan FDM, alleen je printoppervlak is kleiner. Neem een Anycubic Photon of een Elegoo Mars en je bent rond de €350 kwijt voor een printer met wat resin, Isopropanol, handschoenen etc etc. Hier kun je zelf heel wat hekjes voor maken. Aan de andere kant, ben je van plan er huisjes mee te printen dan tikt het snel aan, want een leuk Faller stationnetje kost al snel €50. En de keuze is reuze qua gebouwen, je moet ze alleen niet zoeken in jouw schaal maar zelf omschalen.

DLP is echter wel extreem rommelig doordat het met resin werkt, resin voor een Photon/Mars is kei goedkoop dus dat scheelt. €35/40 voor een liter resin, als je huisjes foutloos print denk ik dat ik uit 1 liter toch snel 8 huisjes van een leuk formaat kan maken.

Zijn er STL files beschikbaar van wat ik wil:
Ja en nee. Huisjes, pallets, parkbankjes, lantaarnpalen, auto’s, de hele rimram is allemaal vindbaar op Thingiverse.com. Wel even zoeken in het Engels, want in het Nederlands ga je niks vinden. Wel de meeste objecten even omschalen maar dat is zo gedaan.

Je kan het zelf tekenen. Ga eens naar Tinkercad.com, maak een account (gratis uiteraard) en ga knutselen. Het is letterlijk paint met 3D vormpjes, makkelijker dan dat gaat het leven niet worden als beginner. Iedereen kan daarmee aan de slag. Het heeft limitaties in de vorm van dat niet alles kan wat handig zou zijn, maar als je goed je best doet kan je er heel veel mee qua wilde ideeen. Ookal ga je uiteindelijk geen printer kopen, het is goed om er even mee te knooien. Als het toch je ding niet blijkt te zijn is het zonde tijd en geld.

Is de nabewerking ellende?:
Met DLP, wederom ja en nee. Er zit na het printen nog overtollig resin om het model. Dat los je op met Isopropanol en daarna is het model schoon. Even onder een UV lamp uitharden en klaar. That’s it. Letterlijk 20 minuten werk om jouw nieuwe huisje schilderbaar te krijgen, waarvan 10 minuten wachtten op een lamp is. Het is wel snel een enorme bende, want resin is geen speelgoed.

Hoe is de detail?:
Grandioos. Een Photon kan uitstekende delen als antennes op 0.3mm dikte printen zonder problemen en uitstekende delen zoals een nummerplaat op 0.2mm. Super klein dus. Een lantaarnpaal wil je bijvoorbeeld niet dunner maken als 0.5mm, maar ik denk dat dat schaal technisch ook niet wenselijk is, wat scheelt.

Tot slot:
Als je wilt 3D printen ga je heel veel tijd achter de PC zitten. Tekenen, test printen, aanpassen, printen, print mislukt omdat de supports niet goed zijn, opnieuw printen. Is dat erg? Vind ik niet, ik heb er zelf heel veel lol aan. Het moet alleen wel je ding zijn. Hou je meer van knutselen in de praktijk, houd het lekker op oud Hollands hekjes maken van stukjes hout en draad. Heeft toch ook wel behoorlijke charmes tegenover het printen.

Kevin

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Leerzame reactie, dank Kevin.

TonN

Bericht door TonN »

Kevin, Goed verhaal

Ad_M

Bericht door Ad_M »

@Kevin Geweldige onderbouwing
Heb eigenlijk bijna niets meer aan te vullen
Ook ik.sluit aan bij jou verhaal en kan mij er goed in vinden

Ook je zooi kan je redelijk beperken, kost je alleen bakken aan alcohol
En ja, je bent best veel tijd kwijt als je het goed wilt doen
Maar daar is het hobby voor

Voor huisjes, zeker mogelijk maar zou ik een ander medium voor kiezen zoals laseren en karton of ABS

Voor al de andere details die gewoonweg schaars zijn voor onze schaal
Zeker 3D doen
Je hebt meteen wat unieks

Succes met jou / jullie keuze

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Aanvulling op mijn verhaal en tevens reactie op @Ad_M,

Inderdaad zijn huisjes niet optimaal, beter laseren oid, maar printen is zeker te doen. Ik heb foto’s van huisjes die ik heb gemaakt nu niet in de buurt, maar het is te doen. Voor de wargaming scène zijn er heel veel STL’S beschikbaar voor huisjes in WW2, Koude oorlog (oost Europees) en midden oosten huisjes. Ik heb weinig ervaring met laseren dus kan weinig zeggen over de beschikbaarheid van files daarvoor, maar ik kom ze zelf relatief weinig tegen.

Wat wel te doen blijkt te zijn, zijn N schaal poppetjes. Deze heb ik recent nog geprint met een Photon in schaal N om te kijken of dat wou en mooi word. Het printen hiervan is toch een stuk goedkoper dan een Faller setje. Stuk unieker ook.

Bundeswehr soldaten, koude oorlog, 1960/1970.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
Folkert van Wijk

Dank jullie en Kevin in het bijzonder voor het heldere verhaal.
Ga ik er nu even op zitten broeden....

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Ook hier interesse in een 3D printer. Dus Kevin bedankt voor je bijdrage. Het enige waar ik nog geen antwoordt op gevonden heb is het gebruik van isopropanol. Moet je deze nu na iedere schoonmaakbeurt vernieuwen of kun je deze vaker gebruiken om onderdelen in te dompelen. Op YouTube zie je vaak een soort tuperware augurkenpot die gevuld is met isopropanol.
Ben zelf al een beetje aan het spelen met Fusion360 (gratis voor persoonlijk gebruik). Moet zeggen dat dit met behulp van YouTube goed te leren is.
Naast de Elegoo Mars komt ook een groter model uit, de Elegoo Saturn. Even afwachten alvorens knoop door te hakken.

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Hallo,

De isopropanol kan je vaker gebruiken. 2 bakjes met isopropanol, een voor de eerste schoonmaak en een voor de tweede. Dus je vieze bak voor het ergste, daarna een bak voor de laatste restjes. Je kan ca. 2L resin prints reinigen met 600 mililiter aan IPA, maar dat ligt natuurlijk ook aan het formaat van je prints en of ze er dan helemaal in komen.

Als de verhouding resin/IPA te scheef word, dus als er te veel resin is opgelost, gooi je de oude IPA weg en gooi je je “goede” bakje over in het bakje voor de eerste reinigingsbeurt. Verse IPA in het bakje voor de tweede schoonmaakronde en je kan weer door.

Wazig verhaal denk ik. Is het duidelijk genoeg?

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Duidelijk Kevin. Bedankt.

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Kevin,
Panzer-Shop schreef: 21 dec 2019 13:07 aan IPA,
Eerlijk gezegd heb ik liever die IPA uit zo'n bruin flesje van 0,33l! ;-)

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Kleine aanvulling, 'schoonmaak' alcohol kun je gewoon online kopen. Is makkelijker en voordeliger dan die kleine trut-flesjes bij de drogist. ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Haha, heel goed Henk! ;)

Het beste is van die liter flessen of 5 liter kannen van de online chemicalienboer. Groot inslaan en gaan met die printer. Wel zo brandbaar als het maar kan, dus goed oppassen. 95% isopropanol is goed, 99 is nergens voor nodig.

Hans

Bericht door Hans »

Hallo Kevin,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zelf ga ik er nog niet aan beginnen. Ik kom al tijd tekort.
Maar je weet natuurlijk nooit en dan is het goed om er alvast wat van te weten

m.vr.gr.

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

geertvt

Bericht door geertvt »

Wow, wat een mooie poppetjes! Zelf ontworpen? Met welke apparaat heb je het uitgeprint?
Heb een 3D printer tot mijn beschikking, maar die is niet gedetailleerd genoeg.

Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

@geertvt,

Zelf ontworpen inderdaad. Deze zijn geprint op een Photon. Onderstaande poppetjes zijn ook allemaal eigen ontwerp en geprint op een Photon, maar dan zonder mooi schilderwerk. Gewoon een kleurtje zodat je kan zien hoe ze eruit zien.

Reclame alert 🚨:
Hoe kom je aan deze poppetjes? Nou, hier:

https://www.panzer-shop.nl/c-5080674/1-160-n-figuren/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
Folkert van Wijk

Zo wat mooi!
Hoewel poppetjes wel zo'n beetje het allerlaatste op de baan komen, zit ik er al wel naar te kijken
Wat me opvalt is dat er vrij weinig (bijna geen) periode twee Preisertjes en Nochjes te vinden zijn.
Het aantal Zwitsers van die periode wordt al helemaal lastig.
Dus voor de bemensing van de baan is ze zelf (Laten) printen een optie.

geertvt

Bericht door geertvt »

Echt super mooi! Mijn complimenten. Ik houd het in mijn achterhoofd voor een project waar ik mee bezig ben.
Alvast bedankt voor je uitleg.

Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie