Helaas geen vorderingen met de scenerie ivm andere prioriteiten. De laatste tijd veel problemen gehad met mijn oude Mac Mini uit 2012. Het kreng besloot regelmatig om onaangekondigd uit te vallen en te rebooten. Op dat moment was er dus ook geen iTrain meer en moest dus de noodstop van de ECoS geactiveerd worden. Na de reboot klopte dus niets meer van de locatie van de treinen ten opzichte van iTrain en moest ik deze handmatig herstellen. Het plezier om de treinen te laten rijden zakte hierdoor tot een onaanvaardbaar minimum.
Daarom de knoop doorgehakt en besloten om het budget van dit jaar te investeren in nieuwe hardware. Dit is uiteindelijk toch weer een Mac Mini (2020) geworden vanwege mijn voorkeur voor MacOS en IOS. Ik had even gekeken naar de iTrain PC van Domburg maar deze draait helaas op Windows.
Om de hardware compleet te maken ook de oude 22" monitor uit 2007 vervangen door een 34" ultra wide monitor van Iiyama.
De nieuwe steun voor de iiyama heb ik meteen hoger gemaakt waardoor er nu meer ruimte is onder het scherm voor scenerie. Dit was 7 cm en is nu bijna 25 cm.
Dit is het beeld na de eerste keer opstarten met het nieuwe scherm. De grootte van het iTrain venster was op de oude monitor beeldvullend. Het overzicht van de camera's stond dan of over of achter het iTrain venster. Dat was dus verre van ideaal en dus ook de reden voor de keus van een wide screen monitor.
Op deze foto is de nieuwe indeling van het scherm te zien. 12 treinbesturingen (Grid) zijn geactiveerd en het schakelbord is verder uitvergroot. De camera bewaking staat nu continu in beeld (camera 3 en 4 komen er ook nog aan) en er is zelfs nog ruimte over voor ons Forum. Ik ben dus erg blij met deze nieuwe combi die straks ook met BunderBahN 2 gebruikt wordt. De combinatie Wide Screen met iTrain is dus een echte aanrader.
Het rijplezier is weer volledig hersteld. Nu wordt het tijd om weer aan de scenerie te werken.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)