Helaas is de beschikbare ruimte niet geheel geworden wat ik had gehoopt, dus de plannen voor een baan van 3 x 1 meter (zoals eerder besproken viewtopic.php?f=20&t=14377) gaan niet door. De beschikbare ruimte zal slechts 2 x 1 meter worden.
Dan het wensen lijstje:
- ik wil automatisch kunnen rijden (ik zal iTrain gaan gebruiken)
- Ik wil graag afwisseling met een enigzins realistische look, dus dat betekent een helix met een schaduwstation op een lager niveau, alsmede wat verborgen sporen om niet het 'rondje om de kerk gevoel' te hebben
- Wat rangeer mogelijkheden zouden wel leuk zijn, ook als afwisseling op het automatisch rijden (het is nu eenmaal leuk om aan de knoppen te draaien

- Een station zou leuk zijn. Ik heb een aantal loks met sound en dat komt helemaal goed tot zijn recht op een stationsomgeving
- Thema is Nederlands. Ik rijd Nederlands materiaal met wat stoomtraktie er doorheen
- Ruime bochten! (uitzondering in het schaduwstation en voor rangeerwerk) zodat ik geen beperkingen heb met materieel
Met behulp van AnyRail heb ik vele ontwerpen gemaakt, en eigenlijk komen er 2 opties uit.
Optie 1: 't Seinhuis: een simpele baan waar optimaal gebruik word gemaakt van de diepte. Treinen komen op het buitenspoor de helix uit, gaan langs het seinhuis (dat in een driehoek in het midden staat), gaat naar het schaduwstation om vervolgens later via de andere kant de loop naar de helix te maken. En voor afwisseling kan ik nog wat loks in tegengestelde richting sturen (voor loks die nooit de helix pakken). Daarnaast is er ruimte voor wat rangeermogelijkheden met een goederenloods. Het is simpel want er is geen keerlus nodig.
Het enige vraagstuk waar ik niet over uit ben is of er wel of niet een station in 'de driehoek' gestopt moet worden. De ruimte is eigenlijk net te krap (maximale peron lengte is zo'n 65cm), maar de start/stop opties die het geeft voegt wel weer wat afwisseling toe.... Optie 2: 't Kopstation: Geinspireerd door een baan op het StummiForum. In dit geval is het schaduwstation en de helix hetzelfde, maar word er meer ruimte gecreeerd door er een extra laag boven te zetten met een kopstation. Treinen met bestemming station gaan in dat geval eerst van links naar rechts over het "parade spoor" op laag nul om vervolgens in een tunnel te verdwijnen. Via het schaduwstation klimt de trein daarna met het blauwe spoor omhoog om wederom links op niveau 1 uit te komen. Het kopstation geeft veel 'speel mogelijkheid' want er kan gerangeerd worden, er is ruimte voor een draaischijf (leuk voor de stoomloks). Daarna kunnen ze op dezelfde weg en het groene spoor terug de helix in. Voor slepen welke niet naar het kopstation gaan moeten deze ofwel een rondje om de kerk rijden op niveau 0 (dus via het schaduwstation) of eigenlijk heel snel weer terug de helix in door alleen de linker kant van het parade spoor te pakken. Het dilemma:
Ik heb moeite met kiezen waar mijn voorkeur ligt op dit moment. Optie 1 is simpel, er is veel treinbeweging en is geschikt voor een echt nederlands thema. Optie 2 geeft heel veel mogelijkheden om 'te spelen' met veel rangeeractiviteiten. Maar tegelijkertijd word het rij schema gecompliceerder dus mogelijk bottlenecks op de baan; zijn treinen die niet naar het station gaan mogelijk heel weining in het zicht; en bovendien maak ik me zorgen over bereikbaarheid van de baan (helemaal met het stationsgedeelte - en dus veel wissel aansluitingen - boven de helix)
Dus ik heb eigenlijk 3 specifieke vragen voor mijn mede hobbyisten op dit forum:
1) In hoeverre zien jullie risico's met bottlenecks op de baan voor Optie 2 - 't Kopstation (ervan uitgaande dat ik iTrain zal gebruiken voor de aansturing)?
2) Zijn mijn zorgen over bereikbaarheid (bedrading, wissels enz) voor optie 2 ('t Kopstation) gerechtvaardigd of is dat iets waar ik me niet al te veel zorgen om moet maken?
3) Voor optie 1 ('t Seinhuis): wat zijn jullie gedachten over wel of niet een station setting te creeren (zoals op dit moment al in het baanplan staat)?
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Met vriendelijke groet,
Sander