Erik, ik denk dat de zin waar jij mee afsluit in het algemeen het belangrijkste is. Het kost mij( en mijn moeder trouwens ook) nog steeds wel moeite dat voor ogen te houden vooral als ik naar modelbanen van mensen om mij heen kijk en dan specifiek die van mijn vader.
Even verder kijkend als je wel iets wil wat enigszins realistisch is qua perronlengtes dan denk ik dat veel mensen niet de goede voorbeelden vinden terwijl die er in de meeste gevallen wel zijn. Tijd nemen je meer in het echte spoor te verdiepen zou zinvol zijn. Dat kan ook door gewoon met de trein te reizen en je ogen open te houden. Ik zat net nog de nodige
bild-sichtungen foto's op drehscheibe-online te bekijken. Daar zie ik dagelijks ladingen foto's van interessante korte treinen voorbij komen. Daarnaast juist nu als je tijdperk 6 rijd worden veel lijnen en stations gemoderniseerd waarbij perrons flink worden ingekort. Dus dat bied ook veel mogelijkheden voor modelbanen.
Dan zijn er ook voorbeelden van vrij korte stations die juist voor de modelbaan heel boeiend kunnen zijn maar heel vaak over het hoofd worden gezien. Het beste voorbeeld daarvan is Zutphen naar mijn mening. Goed dat is voor velen nog te lang want ook dan ga je over de 2 meter maar met 2x per uur 5 treinen tegelijk op 3 sporen die vaak gelijktijdig aankomen en vertrekken maakt het wel heel boeiend op een relatief beperkte ruimte. Daar zou dan ook best voor een modelbaan nog het nodige aan lengte vanaf te knabbelen zijn en het toch nog realistisch over kan laten komen.
Omdat veel mensen vaak te veel willen en zich blind staren op rondjes rijden zie je ook te weinig rangeerbaantjes en interessante zijlijnen. Vooral in vroegere periodes maar ook nu nog zou je dan koerswagentreinen, bedevaartstreinen en exoten in kunnen zetten om zo ook materieel te gebruiken op plekken waar je het niet direct zou verwachten. Zo zag ik ooit een keer een Br232 met 8 baks Lourdestrein in Kleve binnen komen terwijl getrokken reizigerstreinen toen als hard op hun retour waren daar. Een ander exotische materieel inzetten vond men tientallen jaren nog tot na 2000 op de 3,5km tussen Emden en Emden Außenhafen. Regionale treinen ook met een mix van Silberlinge en D trein rijtuigen werden getrokken door een Köf III en later V60. InterRegio's en later InterCity's werden getrokken door een Br212. Inmiddels is dat stukje toch geëlectrificeerd en is het iets minder spannend geworden. Ergens in 2012 of 2013 herleefden bij zeer grote vertraging oude tijden toen ivm rij en rusttijden de IC naar Emden Außenhafen opgeheven dreigde te worden. Een toevallig aanwezige museum Br01 heeft toen die trein op en neer gereden.
Als je zo een beetje verder kijkt zijn er altijd zat voorbeelden te vinden. Daarnaast is het denk ik met alles belangrijk vooral niet te kijken naar wat niet kan maar juist te kijken naar wat wel kan.
Groetjes Michiel