Voor mijn eerste baanplan heb ik wat advies nodig, ik ben nieuw in de hobby dus weet helaas niet alle do's en don't als het gaan om een baanplan.
Heb veel websites, filmpjes en forum post bekeken, en ben tot een concept plan gekomen.
Namelijk:
Thema: Harz + Monsau(omdat dit een mooi dorp is).
Tijdperk: 3
Aansturing: Digitaal
Afmeting: 2.5 x 1.20
Landschap: veel hoogte verschillen, want we zijn in het harz gebergte
Inventaris: Fleischmann 931886 & ongeveer 60 stuk rail via mp.
Wat gebeurt er op de baan?
Hiervoor heb ik een "flow" schema gemaakt, zie hieronder.

- Erts mijn, grondstoffen richting smelterij brengen, daarna kan het geëxporteerd worden.
- Voor de mijn is er ook hout nodig van zagerij en de zagerij heeft hout uit het bos nodig. (hout kan natuurlijk voor het begin ook geïmporteerd worden)
- Dropje met rivier, en personen vervoer naar de grote stad verderop
- Schaduw station, zodat de trein ook echt even onderweg zijn. Deze wil ik graag onder de bergen waarop de mijn zich bevind plaatsen
- Stippellijnen zijn optioneel (Toekomst).
Nu heb ik het programma AnyRail, maar weet niet goed waar ik moet beginnen, heb wel een mooi voorbeeld gevonden:

Echter kom ik 1 meter te kort en vind ik bijvoorbeeld het station onder te groot. Daarnaast vind ik domweg kopiëren van een plan ook niet zo leuk.
Wat zijn jullie adviezen aan een beginner, is dit alles hierboven te veel om mee te beginnen en moet ik het simpeler op gaan zetten of ben ik op de goede weg?.
En hoe kan ik het schaduwstation het beste maken zoals hierboven of meer zoals ik zelf in Anyrail heb geprutst?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Groet,
Matthijs