Baanplan Wernsk
Baanplan Wernsk
Hallo,
Na zeker 25 jaar geleden gestopt te zijn met de hobby zijn er weer plannen om een baan te gaan bouwen.
De baan komt in een ruimte van 2.65 x 3.5 m . Dit kan wel nog veranderen daar er plannen zijn om te gaan verhuizen.
Maar dat kan wel even aanlopen daar ons huis nog niet verkocht is.
Vandaar ga ik nog uit van deze ruimte.
De baan gaat Wernsk heten, is in tijdperk 3/4 gelegen in Duitsland.
Wernsk is een havenstad waar goederen, containers,hout, kolen en erts verscheept worden. Naar het buitenland en binneland.
Hout van de houtzagerij (Links) en kolen van de kleine kolenstad Dosusheim (Rechts onder) Hier bevind zich het kolenwingebied. tevens touristentrekplaats.
Links vanuit Wernsk is een helix welke naar -17cm gaat waar de schaduwstations zijn.(R2 en R3) (Dubbelsporig)
Tevens gaat men direct links uit Wernsk via een helix naar +20cm waar de houtzagerij is (R1)
Na het schaduwstation is er een keerlus zodat de treinen niet altijd dezelfde kant op rijden.
De doorgaande trajact gaat via een helix (rechts onder Dosusheim) teruh naar 0cm waar via de paradebaan men weer terugkomt in Wernsk aan de rechterkant.
De paradebaan zal als er een zolder terbeschikking komt eventueel langer gemaakt gaan worden.
In het gedeelte rechtsonder gaat er een opgaande traject naar +24cm (Dosusheim) (R1)
Op de R1 trajecten zullen aleen kleine treinen en kleine wagons rijden.
Graag jullie aanmerkingen, verbeteringen.
groetjes
hans
Na zeker 25 jaar geleden gestopt te zijn met de hobby zijn er weer plannen om een baan te gaan bouwen.
De baan komt in een ruimte van 2.65 x 3.5 m . Dit kan wel nog veranderen daar er plannen zijn om te gaan verhuizen.
Maar dat kan wel even aanlopen daar ons huis nog niet verkocht is.
Vandaar ga ik nog uit van deze ruimte.
De baan gaat Wernsk heten, is in tijdperk 3/4 gelegen in Duitsland.
Wernsk is een havenstad waar goederen, containers,hout, kolen en erts verscheept worden. Naar het buitenland en binneland.
Hout van de houtzagerij (Links) en kolen van de kleine kolenstad Dosusheim (Rechts onder) Hier bevind zich het kolenwingebied. tevens touristentrekplaats.
Links vanuit Wernsk is een helix welke naar -17cm gaat waar de schaduwstations zijn.(R2 en R3) (Dubbelsporig)
Tevens gaat men direct links uit Wernsk via een helix naar +20cm waar de houtzagerij is (R1)
Na het schaduwstation is er een keerlus zodat de treinen niet altijd dezelfde kant op rijden.
De doorgaande trajact gaat via een helix (rechts onder Dosusheim) teruh naar 0cm waar via de paradebaan men weer terugkomt in Wernsk aan de rechterkant.
De paradebaan zal als er een zolder terbeschikking komt eventueel langer gemaakt gaan worden.
In het gedeelte rechtsonder gaat er een opgaande traject naar +24cm (Dosusheim) (R1)
Op de R1 trajecten zullen aleen kleine treinen en kleine wagons rijden.
Graag jullie aanmerkingen, verbeteringen.
groetjes
hans
- Bijlagen
-
- wernsk4ca.JPG (79.25 KiB) 4919 keer bekeken
-
- wernsk3ca.JPG (80.03 KiB) 4919 keer bekeken
-
- wernsk2ca.JPG (83.15 KiB) 4919 keer bekeken
-
- wernsk1ca.JPG (86.95 KiB) 4919 keer bekeken
Re: Baanplan Wernsk
Laatste plaatje om het duidelijker te maken.
groeten
Hans
groeten
Hans
Laatst gewijzigd door hansw51 op 16 okt 2010 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baanplan Wernsk
Hallo Hans,
Dit is een baanplan naar mijn hart! Het toont visie, een duidelijk en consequent thema, veel rijmogelijheden, maar toch een rustig geheel. Ik heb hier amper opmerkingen bij. Ik zou zeggen, bouw! Oh ja, misschien zou ik die draaischijf onderaan opofferen voor meer duidende scenery, en er het verkeer verzorgen door tenderlocs, die hoeven niet gekeerd te worden. En als je modern zou rijden, heb je helemaal geen draaischijf nodig.
Proficiat met je creatie!
Dit is een baanplan naar mijn hart! Het toont visie, een duidelijk en consequent thema, veel rijmogelijheden, maar toch een rustig geheel. Ik heb hier amper opmerkingen bij. Ik zou zeggen, bouw! Oh ja, misschien zou ik die draaischijf onderaan opofferen voor meer duidende scenery, en er het verkeer verzorgen door tenderlocs, die hoeven niet gekeerd te worden. En als je modern zou rijden, heb je helemaal geen draaischijf nodig.
Proficiat met je creatie!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baanplan Wernsk
Mooi baanplan.
Toond dat je 25 jaar geleden bent gestopt met voldoende kennis van onze hobby.
Ik veronderstel dat je pas aan het werk gaat na de verhuizing, of ga je met modules aan de slag zodat verhuizen geen probleem vormt?.
Mvg.
Matheus.
Toond dat je 25 jaar geleden bent gestopt met voldoende kennis van onze hobby.
Ik veronderstel dat je pas aan het werk gaat na de verhuizing, of ga je met modules aan de slag zodat verhuizen geen probleem vormt?.
Mvg.
Matheus.
Re: Baanplan Wernsk
Ik twijfel nog of ik modules ga maken.
Is waarschijnlijk wel het beste ook voor in de toekomst bij eventuele verplaatsing, wat ik niet hoop natuurlijk.
Ik wil graag zo spoedig mogelijk beginnen met bouwen. Ben daarom aan het zoeken naar stukjes over modules.
Hoe krijg ik goede verbindingen etc.
Denk dat ik Dynamo als systeem neem met Koploper. Ik heb natuurlijk al wat oudere treinen. Dus deze zijn niet digitaal.
Dynamo levert het voordeel op om digitaal en analoog te rijden vanwege bloksysteem.
Ga denk ik eerst een proefstukje bouwen zodat ik de treinen weer eens kan laten rijden.
Schoonmaken dienen ze waarschijnlijk ook te worden
Als jullie wat tips hebben over de keuze, schoonmaken etc. zie ik die graag tegemoet.
groeten
Hans
Is waarschijnlijk wel het beste ook voor in de toekomst bij eventuele verplaatsing, wat ik niet hoop natuurlijk.
Ik wil graag zo spoedig mogelijk beginnen met bouwen. Ben daarom aan het zoeken naar stukjes over modules.
Hoe krijg ik goede verbindingen etc.
Denk dat ik Dynamo als systeem neem met Koploper. Ik heb natuurlijk al wat oudere treinen. Dus deze zijn niet digitaal.
Dynamo levert het voordeel op om digitaal en analoog te rijden vanwege bloksysteem.
Ga denk ik eerst een proefstukje bouwen zodat ik de treinen weer eens kan laten rijden.
Schoonmaken dienen ze waarschijnlijk ook te worden
Als jullie wat tips hebben over de keuze, schoonmaken etc. zie ik die graag tegemoet.
groeten
Hans
Re: Baanplan Wernsk
Dinamo is een mooi systeem, maar zowat elke schaal N locomotief is tegenwoordig te digitaliseren, zelfs die oudjes. Als je al wat elektronica-kennis hebt, mag het zelf inbouwen van decoders geen obstakel zijn. Dat wilt niet zeggen dat er geen uitdagingen zijn; sommige locs zijn wat ....weerbarstig.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baanplan Wernsk
Bedankt voor het compliment Michel,
Zal dat eens overwegen om de draaischijf eruit te halen.
groetjes
Hans
Zal dat eens overwegen om de draaischijf eruit te halen.
groetjes
Hans
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Baanplan Wernsk
Mooi ontwerp,
is het wellicht een idee om tussen de perronsporen een inhaalspoor te leggen? Omdat je vrij lange trajecten hebt zal het gebeuren dat treinen worden opgehouden door langzamere. Om helemaal te wachten tot schaduwstation is best lastig denk ik.
Dinamo is een goede keuze, ben er ook voor gevallen. Bij mij komt het nu ook, heb wel gekozen voor Itrain als besturing. Een goed overzichtelijk programma wat wellicht nog niet zo uitgebreid is als koploper maar wel de potentie heeft om groot te worden. Koploper heeft de ontwikkeling helaas gestopt en de vernieuwingen in Dinamo zullen alleen via o.a. Itrain te gebruiken zijn. Zoals de nieuwe draaischijf aansturing en handregelaars.
is het wellicht een idee om tussen de perronsporen een inhaalspoor te leggen? Omdat je vrij lange trajecten hebt zal het gebeuren dat treinen worden opgehouden door langzamere. Om helemaal te wachten tot schaduwstation is best lastig denk ik.
Dinamo is een goede keuze, ben er ook voor gevallen. Bij mij komt het nu ook, heb wel gekozen voor Itrain als besturing. Een goed overzichtelijk programma wat wellicht nog niet zo uitgebreid is als koploper maar wel de potentie heeft om groot te worden. Koploper heeft de ontwikkeling helaas gestopt en de vernieuwingen in Dinamo zullen alleen via o.a. Itrain te gebruiken zijn. Zoals de nieuwe draaischijf aansturing en handregelaars.
Re: Baanplan Wernsk
Dinamo of digitaal is gewoon een rekensommetje.
Bij Dinamo is de prijs per blok vrij hoog, bij digitaal kost het je per loc een decoder.
Ik heb het een keer uitgerekend. Hoe groter de baan, hoe minder aantrekkelijk Dinamo. Maar hoe meer locs je moet digitaliseren, hoe minder aantrekkelijk digitaal wordt.
Waar het omslagpunt ligt, kun je gewoon uitrekenen.
Bij Dinamo is de prijs per blok vrij hoog, bij digitaal kost het je per loc een decoder.
Ik heb het een keer uitgerekend. Hoe groter de baan, hoe minder aantrekkelijk Dinamo. Maar hoe meer locs je moet digitaliseren, hoe minder aantrekkelijk digitaal wordt.
Waar het omslagpunt ligt, kun je gewoon uitrekenen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Baanplan Wernsk
Hallo,
Ik heb eens gerekend naar aanleiding van de opmerking Martin over het plaatsen van een inhaalspoor.
Aan de linkerkant in de helix is er geen plaats voor.
De tijd dat een langzame trein er over doet om het schaduwstation te bereiken is +/- 1.5 min. (+/- 50KM pu)
Dus kan na een kleine minuut de volgende sneltrein vertrekken (100KM pu)
Ik vind dit wel ok ook omdat de binnenkomende trein ook binnen die 1.5 min. kan plaats vinden, tevens de opgaande trein naar de zagerij.
Ik heb wel in de andere helix 2 inhaalsporen gelegd (zie plaatje) daar daar het traject veel langer is.
Op ongeveer de helft.
Dit verdubbeld dus het aantal bewegingen.
groetjes,
Hans
Ik heb eens gerekend naar aanleiding van de opmerking Martin over het plaatsen van een inhaalspoor.
Aan de linkerkant in de helix is er geen plaats voor.
De tijd dat een langzame trein er over doet om het schaduwstation te bereiken is +/- 1.5 min. (+/- 50KM pu)
Dus kan na een kleine minuut de volgende sneltrein vertrekken (100KM pu)
Ik vind dit wel ok ook omdat de binnenkomende trein ook binnen die 1.5 min. kan plaats vinden, tevens de opgaande trein naar de zagerij.
Ik heb wel in de andere helix 2 inhaalsporen gelegd (zie plaatje) daar daar het traject veel langer is.
Op ongeveer de helft.
Dit verdubbeld dus het aantal bewegingen.
groetjes,
Hans
- Bijlagen
-
- wernsk1da.JPG (74.61 KiB) 4608 keer bekeken
Re: Baanplan Wernsk
Hoi Hans,
Dit ziet er erg goed uit. Mooie grote boogstralen en weinig rechte stukken parallel aan de tafelrand. De enige opmerkingen die ik heb zijn:
- Houd rekening met de bereikbaarheid, als de diepte van de tafel meer dan 60cm wordt het lastig.
- Zorg dat je genoeg hoogte hebt voor je schaduwstation.
Groeten,
Edwin
Dit ziet er erg goed uit. Mooie grote boogstralen en weinig rechte stukken parallel aan de tafelrand. De enige opmerkingen die ik heb zijn:
- Houd rekening met de bereikbaarheid, als de diepte van de tafel meer dan 60cm wordt het lastig.
- Zorg dat je genoeg hoogte hebt voor je schaduwstation.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Baanplan Wernsk
Hallo Hans,
Waarom doe je er geen extra wissel en kruispunt in je baan plan, zodat de de trein die van Helix 2 komt ook weer terug kan rijden naar Helix 2. Zo krijg je meer mogelijkheden om met je treinen te rijden.
Groeten, Marc
Zie plaatje:
Waarom doe je er geen extra wissel en kruispunt in je baan plan, zodat de de trein die van Helix 2 komt ook weer terug kan rijden naar Helix 2. Zo krijg je meer mogelijkheden om met je treinen te rijden.
Groeten, Marc
Zie plaatje:
- Bijlagen
-
- Baanplan.JPG (12.92 KiB) 4564 keer bekeken
Re: Baanplan Wernsk
Hallo,
Edwin:
Ja de bereikbaarheid weet ik, is hier een klein probleempje. max 85/90cm diep.
Hier ben ik over aan het nadenken. Het daarom bewust dat het schaduwstation vooraan ligt.
De hoogte vanaf schaduwstation naar de volgende verdieping is 17cm, ook hier ga ik dat nog eens bekijken.
Eventueel moet ik de helixen nog een verdieping bij zetten.
Bedank voor je terechte opmerkingen.
Marc:
Vond ik een goed idee en heb de 2 wissels verleg en kruizing in gepast.
Geeft inderdaad meer rijplezier.
groetjen
Hans
Edwin:
Ja de bereikbaarheid weet ik, is hier een klein probleempje. max 85/90cm diep.
Hier ben ik over aan het nadenken. Het daarom bewust dat het schaduwstation vooraan ligt.
De hoogte vanaf schaduwstation naar de volgende verdieping is 17cm, ook hier ga ik dat nog eens bekijken.
Eventueel moet ik de helixen nog een verdieping bij zetten.
Bedank voor je terechte opmerkingen.
Marc:
Vond ik een goed idee en heb de 2 wissels verleg en kruizing in gepast.
Geeft inderdaad meer rijplezier.
groetjen
Hans
- Bijlagen
-
- wernsk1ea.JPG (80.35 KiB) 4534 keer bekeken
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Baanplan Wernsk
Heb toch maar de extra 2 wissels erin gezet want volgens mij heb je nu inderdaad nog meer mogelijkheden.
Als de terugkomende trein van helix2 via de keerlus 1 verder wil dan kan gelijktijdig de trein komende van de onderste schaduwstation via deze wissels verder naar helix 2.
groeten
Hans
Als de terugkomende trein van helix2 via de keerlus 1 verder wil dan kan gelijktijdig de trein komende van de onderste schaduwstation via deze wissels verder naar helix 2.
groeten
Hans
- Bijlagen
-
- wernsk1eba.JPG (109.45 KiB) 4453 keer bekeken
Re: Baanplan Wernsk
Hallo Hans,
Dat was ook de bedoeling, want zo had ik het ook getekend.
Veel plezier met het plannen / bouwen van je baan.
Groeten, Marc
Dat was ook de bedoeling, want zo had ik het ook getekend.
Veel plezier met het plannen / bouwen van je baan.
Groeten, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Baanplan Wernsk
Beste Marc,
Dat klopt maar ik wilde onterecht besparen op 2 wissels.
In ieder geval nog bedankt.
groeten
Hans
Dat klopt maar ik wilde onterecht besparen op 2 wissels.
In ieder geval nog bedankt.
groeten
Hans
Re: Baanplan Wernsk
Tweede ontwerp.
Na flink nagedacht te hebben over de bereikbaarheid van mijn eerste uitgebreide plan heb ik een 2e poging gedaan dit te verbeteren.
Door Wernsk naar het raam te schuiven maar een ruimte daarachter te houden wordt de bereikbaarheid aanzienlijk groter.
Achter Wernsk is nu een ruimte van 65 x 130cm. De gedachte is hier een luik te maken waarop een stad gebouwd kan worden.
Deze kan dat apart gebouwd worden en later op zijn plek gelegd worden. Ik wil hem ook draaibaar maken zodat er zonder weinig moeite het station vanachter bereikbaar blijft.
De Hotzagerij ligt nu lager dan 20cm, teweten +7cm. Het schaduwstation ligt nog steeds op -20cm en Dosuheim ligt op +20cm.
De functie zijn het zelfde.
In Wernsk ligt er een industrieterrein links naast het station en rechts, dus achter het station liggen de opstelsopren en de werkplaats en een klein industrieterreintje.
Er zijn nu i.p.v. 2 Helixen 3 helixen. Ik heb getracht de door jullie aangebrachte keerlussen te behouden en dat is gelukt.
Wie schiet er eens op dit ontwerp, Graag hoor ik van jullie wat jullie opmerkingen zijn en wat jullie gedachten hierover zijn.
Welk baanplan zou jullie voorkeur hebben.
Groeten,
Hans
Na flink nagedacht te hebben over de bereikbaarheid van mijn eerste uitgebreide plan heb ik een 2e poging gedaan dit te verbeteren.
Door Wernsk naar het raam te schuiven maar een ruimte daarachter te houden wordt de bereikbaarheid aanzienlijk groter.
Achter Wernsk is nu een ruimte van 65 x 130cm. De gedachte is hier een luik te maken waarop een stad gebouwd kan worden.
Deze kan dat apart gebouwd worden en later op zijn plek gelegd worden. Ik wil hem ook draaibaar maken zodat er zonder weinig moeite het station vanachter bereikbaar blijft.
De Hotzagerij ligt nu lager dan 20cm, teweten +7cm. Het schaduwstation ligt nog steeds op -20cm en Dosuheim ligt op +20cm.
De functie zijn het zelfde.
In Wernsk ligt er een industrieterrein links naast het station en rechts, dus achter het station liggen de opstelsopren en de werkplaats en een klein industrieterreintje.
Er zijn nu i.p.v. 2 Helixen 3 helixen. Ik heb getracht de door jullie aangebrachte keerlussen te behouden en dat is gelukt.
Wie schiet er eens op dit ontwerp, Graag hoor ik van jullie wat jullie opmerkingen zijn en wat jullie gedachten hierover zijn.
Welk baanplan zou jullie voorkeur hebben.
Groeten,
Hans
- Bijlagen
-
- Schaduwstation hoogte -20cm
- newa3a.JPG (80.14 KiB) 4337 keer bekeken
-
- Overzicht Helixen
- newa2a.JPG (84.74 KiB) 4337 keer bekeken
-
- Wernsk Hoogte 0cm
- newa1a.jpg (85.97 KiB) 4337 keer bekeken