De vele Nederlandse modellen bij Piko komen er inderdaad doordat de Nederlandse importeur zijn nek uit steekt: zoals Ronald reeds aan gaf stelt Piko Duitsland immers zijn eisen. Om modellen gemaakt te krijgen moet er op voorhand geïnvesteerd worden door de importeur!
In Genk had ik een gesprek met de verantwoordelijke van de Belgische modellen van importeur T2M: voor de Belgische markt had die modellen van de rangeerloc 73/74 en 82 in H0 laten maken door Piko. Hij had ook een variant voorzien van de 8275: een zogenaamd 'kalf', waarvan bij het grote voorbeeld de stuurcabine werd verwijderd
http://www.treinfoto2000.be/HLDR/HLDR82 ... nNoord.JPG.
In plaats van een stuurcabine in model moest dus enkel een nieuw opzetstuk ontwikkeld worden; Piko zag dat anders en beschouwde dit als een volledig nieuw model, waardoor dus ook het volledig investeringsbedrag diende op tafel gelegd te worden. Resultaat: geen 'kalf' in H0! (een doodgeboren kalf als het ware
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
)
Op de vraag aan Scaletrading of er ooit een Belgische versie komt van de NS 2200 was het antwoord dat dat een zaak is voor de Belgische importeur. De Belgische importeur zegt dan dat de markt in N te klein is voor zulke modellen!
En dat moeten we ook onder ogen zien: de N-markt in Nederland is veel groter dan die in België.
En over de Benelux Hondekop is ook al veel geschreven: daar was de verkoop in H0 blijkbaar tegen gevallen, waardoor de importeur de investering in een N-model niet zag zitten.
Er zijn wel ander merken die 'Belgisch' materieel uitbrengen, maar dat zijn dan meestal foutieve modellen in een Belgisch kleurtje. Bij Lemke staat zo een 'Belgisch' nieuwtje in de planning: ik ben dan benieuwd wat je reactie op dit fantasie-model zal zijn, Michiel.