Na lang meelezen en informatie vergaren, toch ook maar eens een bijdrage van mijn zijde.
Wie weet leert iemand er nog iets van, of kan ik ergens mee helpen.
Na een zolderopruiming een hele tijd terug, weer eens een schoendoos met mijn N-spoor materiaal gevonden die ik ooit eens had gekregen (ik was 11/12 ofzo...).
Inmiddels al eens aan het spelen geweest met Arduino`s, en nu dit vinden...hmmm.. toch maar eens iets mee doen...
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een klein baantje liggen, en stuur dit aan met een Arduino Uno + Motorshield, met daarop de code van DCC++. De aansturing van de treinen (en ooit de baan) gaat via JMRI.
Ik heb eens gekeken en geïnformeerd naar de bestaande systemen (DR5000, Z21, iTrain) maar voor zo een klein baantje, vind ik dat die investering niet waard. Plus dat het knutselen met kleine elektronica, toch wel heel erg leuk is.
De baan bestaat uit 3 "modules", aan weerszijden van mijn hobbykamer 1 module, verbonden door een dubbelspoor, en dan krijg je ongeveer dit:

De onderste module bestaat nu alleen nog uit de buitenste loop. Zodra er weer PECO code 55 fatsoenlijk verkrijgbaar is, dan wordt er weer verder gebouwd.
Maar wat rijd er dan op? Een Minitrix Railion 6408 met 4 ketelwagens, een Arnold TRAXX, en verder staat er nog een Flm BR212 en een Arnold BR01 op een digitalisering te wachten.
Het maakt mij (tot op zekere hoogte) niet bijzonder veel uit of het correcte nummertje wel achter een bepaalde loc hangt, voor mij is het vooral in deze beginfase de techniek die het leuk maakt, en een rijdende trein is pas het eindresultaat.

Maar waar wil ik naartoe? Uiteindelijk een baan die digitaal wordt aangestuurd en loc`s "automatisch" kunnen rijden. Of ik daar kom, zien we vanzelf wel, het heeft allemaal geen haast, en zien wel waar het schip strand...
Groet, Marco