mijN-Baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Thebigred1

mijN-Baan

Bericht door Thebigred1 »

Hallo allemaal,

Na lang meelezen en informatie vergaren, toch ook maar eens een bijdrage van mijn zijde.
Wie weet leert iemand er nog iets van, of kan ik ergens mee helpen.

Na een zolderopruiming een hele tijd terug, weer eens een schoendoos met mijn N-spoor materiaal gevonden die ik ooit eens had gekregen (ik was 11/12 ofzo...).
Inmiddels al eens aan het spelen geweest met Arduino`s, en nu dit vinden...hmmm.. toch maar eens iets mee doen...
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een klein baantje liggen, en stuur dit aan met een Arduino Uno + Motorshield, met daarop de code van DCC++. De aansturing van de treinen (en ooit de baan) gaat via JMRI.
Ik heb eens gekeken en geïnformeerd naar de bestaande systemen (DR5000, Z21, iTrain) maar voor zo een klein baantje, vind ik dat die investering niet waard. Plus dat het knutselen met kleine elektronica, toch wel heel erg leuk is.

De baan bestaat uit 3 "modules", aan weerszijden van mijn hobbykamer 1 module, verbonden door een dubbelspoor, en dan krijg je ongeveer dit:

Afbeelding

De onderste module bestaat nu alleen nog uit de buitenste loop. Zodra er weer PECO code 55 fatsoenlijk verkrijgbaar is, dan wordt er weer verder gebouwd.

Maar wat rijd er dan op? Een Minitrix Railion 6408 met 4 ketelwagens, een Arnold TRAXX, en verder staat er nog een Flm BR212 en een Arnold BR01 op een digitalisering te wachten.
Het maakt mij (tot op zekere hoogte) niet bijzonder veel uit of het correcte nummertje wel achter een bepaalde loc hangt, voor mij is het vooral in deze beginfase de techniek die het leuk maakt, en een rijdende trein is pas het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar waar wil ik naartoe? Uiteindelijk een baan die digitaal wordt aangestuurd en loc`s "automatisch" kunnen rijden. Of ik daar kom, zien we vanzelf wel, het heeft allemaal geen haast, en zien wel waar het schip strand...

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Info/links

Laatst gewijzigd door Thebigred1 op 04 jan 2021 21:31, 9 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Thebigred1

1e stapje digitale aansturing

Wat ik (onder andere) in mijn hoofd heb zitten, is om eerdergenoemde modules met elkaar te verbinden.

Per module wil ik een Arduino hebben die de signalen voor servo`s en relais uitstuurt en stroomsensoren inleest.
Het "verbindingsstukje" tussen mijn muisklik en het signaal wat naar een servo gestuurd wordt, is in dit geval een Arduino met een stukje code die de vertaalslag kan maken.
Dit stukje code is in mijn geval een "bibliotheek" die C/MRI heet.
Via google: Een bibliotheek (library) is een verzameling code met specifieke functionaliteit, die je eenvoudig in je eigen schetsen (je eigengemaakte code op de Arduino) kunt gebruiken. De Arduino IDE-ontwikkelomgeving (het programmaatje waar je de code in typt) heeft standaard al enkele bibliotheken geïnstalleerd.

Om de Arduinos van verschillende modules met elkaar te laten communiceren wil ik een RS485-bus gaan maken. Ik ben hier al enkele keren mee bezig geweest, tot nu toe zonder succes (waarschijnlijk zit de fout tussen beeldscherm en rugleuning).
Om deze reden ben ik even helemaal van vooraf aan begonnen, zonder RS485 of wat dan ook, maar gewoon met een Arduino aan de USB kabel en kijken of ik een LEDje aan en uit kan zetten.

Dus als volgt:
De C/MRI basiscode op de Arduino gezet (knippen/plakken ;-) ), een nieuw lampje aangemaakt in JMRI en jawel: het werkt!

De volgende stap wordt om hetzelfde LEDje niet via de USB kabel, maar via de RS485 bus aan en uit te zetten.

De basiscode en beschrijving hoe in JMRI een node/LEDje toe te voegen:
https://github.com/madleech/ArduinoCMRI ... _world.ino

Nog vragen? ;)

Groet, Marco

P.S. Mocht je nou denken, goh, wat is dat een slimme vent zeg, dat hij dit verzint! nou..... nee, ik heb al deze info gevonden na flink wat zoeken op internet. En code schijven? ook niet echt mijn sterkste punt, maar met een open mindset, is heel veel te leren!

Onderwerp starter
Thebigred1

Stapje 2

Ach het is toch al laat...
Ik heb het volgende gedaan:

Zoals hierboven beschreven, met de USB kabel de code op de Arduino gezet.
Dit keer wel een andere code, die als voorbeeld met de library mee komt.
Zie:https://github.com/madleech/ArduinoCMRI ... and_tx.ino

Hardwarematig veranderd er ook iets:
Nadat ik de code met USB op de Arduino heb gezet, haal ik deze uit mn laptop.
De Arduino krijgt de voeding nu op de Vin pin (5V) en sluit ik op de laptop een USB-RS485 converter aan, die weer naar een RS485-TTL gaat, die dan weer aan de Arduino zit... 7(8)7
ja maar...hoedan? nou zo:
Afbeelding
De info hiervoor komt van de site van Steve (motorhomer): http://www.motorhomesites.org.uk/?page_id=5315
Voor mij is dit een grote bron van informatie over hoe het spul in elkaar te zetten.

Resumé: Nieuwe code, andere (meer) hardware, nieuwe instellingen in JMRI, maar: ik kan een lampje aan en uit zetten!! :o :o :o :o Zo blij als een klein kind...

Op naar de volgende stap: PCA9685...watte? iets mets 16 servo`s...

Tot de volgende!

Marco

EDIT: aangepast met eigengemaakte afbeelding ipv 3e partij.

Onderwerp starter
Thebigred1

Stapje 3

Stapje 3, jawel, we zijn weer eens stapje verder!

Maar eerst: de PCA9685... watte?
Dit is een bordje die je aansluit op de Arduino, waar je 16 PWM signalen mee kunt uitsturen. Ideaal voor servo`s, LEDjes enz...
Vandaag heb ik dat bordje eens aan de Arduino gehangen, en het wordt een aardige kabelspaghetti zo... :ugeek:

Afbeelding

De PCA9685 is het rechtopstaande bordje. het andere blauwe bordje wat in het witte breadboard zit is een Arduino nano.
Hierna de code op de Arduino gezet, en in JMRI een turnout (wissel) toegevoegd, wat er dan zo uit ziet:

Afbeelding

Ik kan nu handmatig de 2 servo`s bedienen via JMRI. Later, als ik in JMRI een bedieningspaneel heb gemaakt, dan kan ik de naam van de servo toewijzen aan het icoontje op mijn Panel.

Dus tot nu toe heb ik: een busverbinding met een Arduino, waarmee ik servo`s kan aansturen.
De volgende stap: Relais! iets met puntstukpolarisatie...
Als ik dat eenmaal werkend heb, wordt het tijd om alle hardware eens netjes op een bordje te zetten, en de 1e module van mijn baan aan te passen voor de digitale aansturing.
Als de servos dan op de plaat gemonteerd zitten, zal ik ze eerst moeten "kalibreren". in dit geval is dat de juiste waarde in de code zetten. Deze code/getallen staan voor de uitslagen naar links/rechts die de servo maakt, maar dat is voor later.

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Re: mijN-Baan

We zijn weer wat verder.
Nadat ik de servo's kon laten bewegen, heb ik de code iets aangepast, zodat bij het bewegen van de servo, ook een relay geschakeld wordt. Dit is voor de puntstukpolarisatie.

Voordat ik de relaiskaart aansluit, heb ik eerst met een LED getest of de combinatie servo/relais in de code en uitgangen van de Arduino goed werkte. Gelukkig was dit ook zo.
Daarna de relaiskaart aangesloten, en dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Kabelspaghetti 2.0, maar dit is dan ook nog steeds de prototyping fase.
Ik kon de relaiskaart nog niet goed aan de praat krijgen. Ondanks dat het LEDje op de kaart aan/uit ging als ik schakelde, "klikte" het relais niet. Dit is nog een uitzoekpuntje...

Wat verder nog een "dingetje" is, is dat het signaal van het sturen van de servo, en het schakelen van het relais, zo goed als tegelijk gaat. Het is nog even stoeien in de code om hier enige vertraging in te zetten, wat mij de meest nette oplossing lijkt. Mocht dit niet gaan/kunnen, dan zal ik aan de zijde van de wissel moeten kijken of het gelijk schakelen van beide, geen probleem/kortsluiting geeft. Klinkt als: nog wat uurtjes testen...Gelukkig regent het buiten...

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Ontwerp Module 3

Het euvel met de relaiskaart is bekend... het is een 24V ipv een 5V kaart, foutje zat wederom tussen beeldscherm en stoel... 8)7
Even een nieuwe bestellen...

Vandaag met "Module 3" aan de slag gegaan.
Klein ontwerpje gemaakt in Sketchup:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet alle rails en wissels staan erin, maar dit is meer een schets hoe ik het wil hebben.
het wordt een tunnel die losjes gebaseerd is op de Schipholtunnel, en als er genoeg ruimte is, komt er nog een klein station onder het rechte stukje overkapping. Dit zie ik wel als ik alles voor mij heb liggen.
De tunnel blijft aan de kant waar je tegenaan kijkt open, maar wel afgedekt met plexiglas.

De reden dat ik voor een tunnel heb gekozen is dat ik een stuk bovenleiding wil aanleggen.
Ik vind het persoonlijk niet bijzonder fraai als er een gebogen bovenleidingdraad door een bocht, langs de portalen loopt, en hoop dit zo een beetje te maskeren. Dus er loopt een recht stuk bovenleiding, zo de tunnel in.

De aankleding binnenin de tunnel staat ook niet op tekening, maar denk aan de gebruikelijke dingen die je tegenkomt: verlichting, nooduitgangen, (werk)bordesjes...

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Zojuist de nieuwe relay kaart binnen gekregen, en dan moet dat natuurlijk uitgeprobeerd worden!
Voor de vorm er een LED aan gehangen om te kijken of alles netje schakelt en warempel, als je in JMRI op een knopje drukt, beweegd er een servo en schakelt er een relais... mooi man, zo`n hobby! Vooral als het werk :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Er zit nog wat werk in de code, om alles (servo`s/timing van schakelen relais) wat soepeler te laten bewegen, maar dit werkt tot nu toe goed
Nu dit klaar is, kan ik alle elektronica op zijn plek gaan zetten, ik wacht nog op een paar onderdelen, maar dan kan alles netjes weg gezet worden.
Daarna is het inbouwen op de 1e module.

Groet, Marco

garco

Bericht door garco »

Geinig dat Arduino, ik weet er nog te weinig van, maar het lijkt potentie te hebben.
Mooi verslag zo.

Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

Onderwerp starter
Thebigred1

Thanks garco!
Ze kunnen voor ontzettend veel dingen ingezet worden, van vrij simpel verlichting tot de complexere dingen als automatiseringen.
En ze zijn goedkoop, dat scheelt ook, geeft een fijne lage instapdrempel.

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Geen kortsluiting meer!

Aan iedereen die dit leest: De beste wensen voor het nieuwe jaar! Dat het een leuk, gezellig en creatief jaar mag zijn!

We zijn weer een klein stukje verder met de baan.
Waar ik eerder al noemde dat ik bij het schakelen van de 2 wissels die ik heb, een kortsluiting op trad, heb ik dit vanavond verholpen.
De VOEding zit aan de VOEt van de wissel (heb ik ooit een in een youtube-filmpje gezien ;) ) en wat daar achter ligt, staat er los van.
Dus de 2 wissels losgemaakt, isolatiestukjes ertussen, aansluiten, boren, solderen, aansluiten en: TADAAAA! Het werkt naar behoren!
Erg leuk om gewoon tijdens het rijden eens te kunnen schakelen.
De volgende stap wordt het maken van servobeugels, die aansluiten, en de slag van de armpjes bepalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Module 1

Vandaag weer een stukje verder met module 1.
Omdat ik nog niet alle onderdelen in huis heb, maar wel verder wilde, heb ik zelf maar een insteekbordje voor de Arduino Nano gemaakt.
Daarna alle andere componenten er ook naast geschroefd en dan ziet het er zo uit:
Let wel, het is nog steeds niet de uiteindelijke versie.

Afbeelding

Is het mooi/netjes? nou...nee, werkt het? euhm ook niet..... :evil: :evil:
Blijkbaar is het wel zo handig, als je alle componenten over zet, ook de Arduino overzet waar de juiste code op staat. En niet de Arduino gaat gebruiken die je als "mal" hebt gebruikt en leeg is...tipje, gratis van mij... Dat scheelt jullie weer 20 minuten... 7(8)7
Anyweg, de juiste Arduino in het bordje gestoken en: JAWOHL!!

Ik kan nu digitaal rijden over de baan, terwijl ik ook via een bus, digitaal ook de servo`s kan aansturen! Weer een stapje verder...

Dan komen we toch zo langzaamaan bij het punt waar ik nog steeds geen goede oplossing voor heb: Stroomdetectie die als digitale input bij de Arduino komt.
Ik ben hier al eens mee aan het spelen geweest, waarbij 2 methodes mijn voorkeur hebben: een bruggelijkrichter/optocoupler of een AC Current transformer (NCE BD20). Ik vind beide voordelen hebben, maar het de combi bruggelijkrichter/optocoupler nog niet 100% lekker aan de praat. Hierover later meer...

Omdat ik nu mijn breadboard leeg heb, kan daar de beruchte lege Arduino in. Hierop komt de code te staan zodat ik de wisselservo`s de juiste uitslagen kan laten maken. Deze waardes komen dan in de "Master-code" te staan.
Genoeg te doen dus...

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Layout Editor

Vandaag eens aan de slag gegaan met de Layout Editor van JMRI en de (deels toekomstige) baan ingetekend.
In de "Edit-mode" ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

En het scherm wat je gaat gebruiken:

Afbeelding

Voordat ik het doorhad hoe alles netjes in te tekenen en aan te sturen, toch even een paar youtube-filmpjes bekeken. Maar zoals bij elk programma: oefening baart kunst..
Erg veel dingen zijn ook qua kleur/grootte aan te passen, erg fijn, om zo tegen een voor het oog rustige achtergrond aan te kijken.

De groene/rode cirkels zijn de wissels en zijn klikbaar, de 2 servo`s voor de wissels aan de rechterkant (die rood zijn) heb ik aan de Arduino gekoppeld, en zijn vanuit JMRI aan te sturen.
Lachen man, als je voor de allereerste keer op een icoontje op je beeldscherm klikt en er een servo beweegt! :D :D Happy days...

Vandaag nog een laatste bestelling de deur uit gedaan. Zodra alle onderdelen binnen zijn, wil ik een paneel maken met daarop alle elektronica voor module 3 met de 2 wissels/dubbele engelsman, om zo een testpaneel te maken. Dit omdat: 1. De daadwerkelijke houten bak nog gebouwt moet worden (lees: ik heb nog geen hout) en 2. alles op 1 paneel is lekker handzaam, light het voor je neus en veel makkelijker bouwen/testen.

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Onderdelen

Zo, vandaag wat onderdelen binnen gekregen, en geen idee of ze dit leest, maar: Dank aan mijn vrouw om een deel van mijn hobby te sponsoren! (ik ben immers bijna jarig ;) :D ) oke, de wissels heb ik zelf besteld.... :lol:

Op een bult ziet het dan zo uit:

Afbeelding

En na even knutselen, is dan het paneeltje voor module 1 gereed.
A: Dit is de ingang van de 2 RS485 draden,
B/C: Dit zijn de + en - ingang/verdeelpunten,
D: Hier kunnen alle servos op gestoken worden.

Afbeelding

Er zijn nog schroefjes met afstandhouders onderweg, maar voor nu vind ik dit wel even netjes genoeg zo.
Eerst maar eens verder testen/bouwen/rijden...

Nu kan ik verschillende kanten op:
- Het afstellen van de servoslag van de servos op module 1,
- In de code een langzaam bewegende servo voor elkaar zien te krijgen,
- Een proefplankje maken met de onderdelen van module 3,
- Module 3 bouwen..
- Nieuwe voeding installeren,
- Loc`s opnieuw (dit keer goed) inregelen,
- Enz...
- Enz...

1 ding ben ik erg blij mee, dat ik een relatief kleine/simpele baan begonnen ben. Ik zie een aantal megagrote banen die zijn begonnen (Hier of facebook).... Succes met afbouwen! ;-) Als ik zie hoe lang ik al met al deze kleine dingen bezig ben, duren die projecten wel zo giga lang voordat je je echte succeservaring hebt om iets echt af te hebben en resultaat te zien van al je inspanning... just my 2 cents.. Happy Railroading!

Groet, Marco

Onderwerp starter
Thebigred1

Vraagje/ weer wat verder...

Vandaag toch nog iets kunnen doen.
De waardes van de 2 servos van module 1 afgesteld, in de hoofdcode gezet en voor het eerst maar eens een rondje rijden met 2 treinen.
Supervet dat dit nu tegelijk kan, waarbij ik de ene trein op een zijspoor kan zetten, de ander kan laten inhalen, en dat allemaal door een klik op mijn beeldscherm waarmee ik de wissels omzet...
Het enige minpunt is nog het bewegen van de servos als ik de voeding op de arduino zet, misschien moet hier even een vertraging tussen..
Plaatje voor de sfeer:

Afbeelding

En dan toch nog een vraagje:
Als ik de +/- (of DCC-A/B hoe je het noemen wilt) aansluit volgens onderstaande afbeelding, en de puntstukken voed door een schakelbaar relais voor de polariteit, dan moet dit toch genoeg zijn?
Oh ja, en het geheel is natuurlijk met isolatie-lasjes geïnstalleerd..

Afbeelding

Groet, Marco

Hugo

Bericht door Hugo »

Het spijt mij maar ik kan geen antwoord geven op je vraag in de vorige post. Sterker nog, ik snap eigenlijk helemaal niks van je geknutsel, maar dat zegt meer over mijn beperkte kennis dan over jou. Desondanks zit ik met bewondering naar je enthousiaste geknutsel te kijken. Los van het onderwerp kan ik altijd genieten als mensen vol enthousiasme dan wel met passie met iets bezig zijn. Vooral doorgaan dus :Thumb

De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
Thebigred1

Haha, dat is helemaal niet erg Hugo, maar als er iets is waar je meer uitleg over wilt hebben, noem het gerust!

Dankjewel voor het compliment!
We knutselen gewoon lekker door! Baantje is nog lang niet af...
Mijn vakantie is helaas alweer voorbij, dus het tempo gaat wat omlaag. Mijn werk is heul erg leuk, maar best druk.

Groet, Marco

FidOo

Bericht door FidOo »

Marco het schema en je berdenatie klopt wat betreft de engelse wissel. let op dat het linker relais draadje bij de rechter wisseltongaandrijving hoort en vice versa.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Thebigred1

FidOo schreef: 15 jan 2021 12:15 Marco het schema en je berdenatie klopt wat betreft de engelse wissel. let op dat het linker relais draadje bij de rechter wisseltongaandrijving hoort en vice versa.
Hi Joost, dankjewel!
Ik had inmiddels wel zoiets gevonden op https://dccwiki.com/Wiring_Crossings, maar erg fijn om die bevestiging te hebben.
Ik ga ze aansturen met servos, en zal het relais zelf in de code op de juiste plek laten schakelen.

Groet, Marco

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Mooi om te zien dat ik niet de enige ben die naar DCC++ kijkt.
Had je DCC++Ex al gevonden.

Ik zal je werk in de gaten houden.

Onderwerp starter
Thebigred1

@matthijskuiper Cool! Ja, ik weet dat DCC-EX bestaat. Ik gebruikt nu alleen DCC++ voor de treinaansturing, en doe de baan over CMRI. Ik weet dat je de hele baan via die ene Arduino kunt doen met DCC++, maar dat vind ik niet erg lekker werken omdat: 1. Ik liever baan en treinaansturing gescheiden heb (waarom? als er met 1 iets gebeurd, ben ik niet meteen alles kwijt) 2. Alles via 1 Arduino vind ik wat te ingewikkeld. 3. Ik heb het idee dat via CMRI werken, je wat meer vrijheden hebt.

Goed, vandaag eens een poging gedaan om een trein te kunnen detecteren. Ik heb bij modelspoorelektronica.nl een detectieprintje besteld, en die functioneerd ook op N-spoor, dat ging lekker!
Fototje voor de sfeer:

LEDje AAN:
Afbeelding

LEDje UIT
Afbeelding

Anyweg, so far, so good, maaar:
Toch even de spanning gemeten: 13.2V op de baan...ja kak.... |:( |:( :evil: :evil:
Ik had juist net een 15V voeding aangeschaft zodat mijn 2 digitale loks beter reden, en nu met baandetectie blijft er dus nu nog steeds niet genoeg over voor de lok`s....ik denk nu te snappen waarom mensen met 18V rijden... :geek:

Dus wat nu?.... Weer een nieuwe voeding aanschaffen of dan toch voor een NCE BD-20 achtig iets gaan voor de blokdetectie...
Ik denk dat de kleine hoeveelheid blokdetectors niet opweegt tegen een nieuwe voeding...
Een niet-onderbroken draad naar de baan vanuit de centrale vind ik ook wel een charmant idee voor de kwaliteit van het signaal...

Mocht iemand tips hebben, ik hoor ze graag!!

Verder ligt er inmiddels wat hout, heb ik mijn vervroegde verjaardagscadeautje binnen (rails/kurk/elektronica) waarvoor dank aan vrouwlief.
Dus ik kan sowiezo verder knutselen...

Groet, Marco

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Die overweging had ik ook gemaakt, ik heb de cmri van little Wicket railroad geleend. Maar draai wel op dccpp ex, omdat ik wat problemen had met de vorige versie. Werkt overigens prima.

Ik wil zelf de bd20 gebruiken, al zullen die ook vermogen vragen. Zit er niet per ongeluk verlies in je motor shield?

Onderwerp starter
Thebigred1

Ik gebruik de DCCpp ook puur alleen voor de treinen, maar heb wel de (drempel)waardes op een tabblad aangepast. Ik zou even moeten zoeken welke dat was. Daarna deed deze het uitstekend.
DCCppEX is iets wat ik later wel zal proberen, maar ik wil eerst de basisbaan hebben draaien. Dan nog zal deze alleen de treinen aansturen.

Nee, ik denk niet dat het aan het motorshield ligt.
Ik heb het voltage puur op de rails gemeten, met en zonder detectieprint. 15V zonder, en 13,2 met detectieprint ertussen zonder lok of iets op de baan. En met 13,2V op de baan, blijft er niet genoeg sap over voor de lok...

De BD20 stijl detector neemt geen vermogen van de 15V af, omdat de signaaldraad niet onderbroken wordt. Het is slechts 1 wikkel door de AC transformer. Ik ben nu op zoek naar een DIY BD-20 iets...

Groet, Marco

shoven

Bericht door shoven »

Je constateert een lage baanspanning, maar rijdt er dan ook niks meer? Dat lees ik niet.

Met reguliere stroomdetectie heb je ook altijd een spanningsval op het gedetecteerde stuk, door de diodes/bruggelijkrichters die er in de unit zitten. Voor de niet-gedetecteerde delen bouw je dan een diodeschakeling in om de spanning op de hele baan (ongeveer) gelijk te hebben. De spanningsval is dan plm. 1,5V.
Overigens resteert bij mij dan tussen de 13 en 14V waarmee de treinen zonder probleem rijden.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Thebigred1

@shoven
Thanks! Goed punt, dus vanavond het rechte stuk van mn baan geisoleerd, lok erop en gaan!

De gebruikte lok is de Arnold NS TRAXX met een LokPilot V4.0 decoder, baanvoeding is 15V, met detectie 13.2V (nogmaals) gemeten.

1. De detectiemelder werkt nog steeds goed, maar zodra er maar 1 wielstel in het blok zit, begint de led wat te knipperen. (kan misschien opgevangen worden met een "debounce" tijd in JMRI??? :?: )
2. De lok versneld/vertraagd zichtbaar bij het uitrijden/inrijden van het gedetecteerde blok.
3. Een blok van 80cm afgetekend en met de hand getimed,
4. Omgerekend ongeveer 4 seconde per 100 cm wat 0.25m/sec is.
0.25*3.6= 0.9 km/h *160 is 144km/h schaalsnelheid.
Via Google te weten gekomen dat de dienstsnelheid overwegend 140km/h is, dus dat komt best lekker uit dacht ik...
5. ( :idea: Dit realiseer ik mij tijdens het typen..) Mijn baan is niet bijzonder groot met maar 1 recht stuk wat bijna 1m40 is... Dus in hoeverre jaag je die snelheid echt op naar de 140?? Een wat uitgevlakte gemiddelde snelheid oogt denk ik beter, en met 140 een 90 graden bocht maken...neuh... :mrgreen:

De TRAXX is wel mijn snelst rijdende lok, mijn andere Minitrix Railion 6408 met D&H10C decoder heeft een aanzienlijk lagere topsnelheid.
Daar tegenover staat wel dat het natuurlijk een vrachtlok is en óh zo mooi kan kruipen.

Dan is het heel verleidelijk om het zo te laten, en met deze print eerst eens te experimenteren om een keerlus te maken.
Toch blijf ik het idee van een BD-20 stijl detector erg charmant vinden, dus misschien experimenteer ik daar nog eens mee. Dat scheelt ook weer diodeschakeling voor de niet gedetecteerde stukken....denkvoer... :geek:

Groet, Marco

EDIT: de MaK 6408 doet max 98km/h schaalsnelheid. In het eggie is het max 120 km/h... tja, het zou misschien sneller kunnen met een andere decoder, maar zonder detectieprint gaat ook deze aanzienlijk sneller. Leun ik toch weer naar de BD-20 stijl toe... Leuk man, zo`n hobby... 7(8)7

Plaats reactie