Tijd om mijn thuisbaantje hier ook voor te stellen.
Het is een Belgisch geïnspireerd baantje dat draait rond het reeds verdwenen station van La Gleize in de provincie Luik nabij Stoumont. Omwille de beschikbare ruimte werden er compromissen gemaakt wat uiteindelijk heeft geleid dat enkel het stationsgebouw waarheidsgetrouw is, de rest van de baan is gebouwd volgens eigen inzicht en wat ik er mooi zag uitzien. De baan situeert zich in tijdperk IV, meerbepaald eind jaren '80. Hoofdzakelijk wordt gereden met kleine Belgisch dieselloks met korte slepen en dieselmotorwagens waarbij af en toe ook eens een mooie Duitse een bezoekje komt brengen
Het baanplan is eigenlijk een simpel enkelsporig ovaal met vooraan een aftakking naar het station en industriezone, achteraan bevindt zich een klein schaduwstation. De baan wordt digitaal aangestuurd via een Multimaus. Voor de rails heb ik beroep gedaan op de producten van Peco Code 80, in het schaduwstation werd gebruik gemaakt van recuperatie Fleischmann rails van een vorig baantje.
In 2015 ben ik gestart met de bouw van de baan en momenteel is deze bijna in grote lijnen afgewerkt, afgezien van enkele kleine stukjes hier en daar.
Maar aangezien foto's meer zeggen dan woorden hieronder een klein overzicht van de start tot huidige toestand.
Veel kijkplezier en ik ben benieuwd naar eventuele reacties
Het prille begin : de eerste rails zijn gelegd, spoorberm is uitgezaagd
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/4319/35216029483_a6185d000d_c.jpg)
Bouw van de fries, aan de binnenzijde heb ik een vel brickkarton gemonteerd waarop met spuitbussen de achtergrond (lucht) werd gespoten. Aan de kopse voorzijde werd verlichting voorzien dmv een RGBW ledstrip
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/4309/35984890016_188c64b972_c.jpg)
Even een sprong in de tijd, de bouw van het stationsgebouw van La Gleize in afbraaktoestand zoals het midden of eind jaren 80 geweest moet zijn. Omwille plaatsgebrek heb ik het gebouw in halfrelief geplaatst compleet met binneninrichting. De bijgebouwen zijn al gesloopt. Het station werd volledig zelf gebouwd met plasticcard.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/394/31335052473_b250306d14_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/334/31335058553_4c00deb838_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/604/31303396784_c0578d872b_z.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/451/31375284873_8a14b12eab_c.jpg)
Detaillering werd niet vergeten, de typische Belgische wachthokjes, aankomst/vertrek/plaatsnaamborden, hekwerk en de typisch Belgische verlichting (werkend)
Overzichtsfoto van het station en de fabriek, deze laatste is ook weer in halfrelief geplaatst en is een kitbashing versie van een bestaand gebouw van een bekende fabrikant. Ook weer aandacht voor de nodige details. De tankwagen op de tweede foto is zelfgebouwd op basis van een oude brandweerwagen.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/7888/46681024184_4c26372280_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50694763647_f5be7f72a8_c.jpg)
In de vallei werd een kleine dorpstraat gemaakt met enkele huisjes die een mix zijn van zelfbouw en aangekochte exemplaren die aangepast werden. De kerk is voorzien van een geluidsmodule met het geluid van kerkklokken.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/48953515127_3c3a1b86a8_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/48952775368_b14dcb44bb_c.jpg)
Het verdere landschap werd ook aangelegd en afgewerkt. Voor landschapsbouw werk ik nog altijd op de oldskool manier met een onderstructuur van kippengaas (draadnet) waarop gipsdoekjes werden gelegd waarna een dikkere afwerklaag gips werd aangebracht. Na drogen wordt het gips geverfd en voorzien van strooimateriaal.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49760942381_8c506c2737_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50019849136_8fe6a749b7_c.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49938378243_4a4cd70644_c.jpg)
Tot slot nog enkele sfeerfoto's
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50593325332_d7f25cbb04_c.jpg)
rotsklimmen zonder vergunning is helaas verboden ! De politiewagen is aangepast naar Belgisch voorbeeld.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50681278913_ae6c3f6a83_c.jpg)
Werken/inspectie van het spoor, De NMBS dienstwagen is ook weer een aangepaste versie
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50694871686_a9a0a572af_z.jpg)
zomers tafereeltje
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50316085066_5cccced396_z.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/49939195232_ddf4723296_z.jpg)
De volledige baan die een afmeting heeft van 175x65 cm
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50444932012_85bf9b5756_c.jpg)