Baden-Württemberg
Re: Baden-Württemberg
Hi Raymond,
Bedankt voor je duidelijke antwoord met bijbehorende foto, hier ben ik heel erg mee geholpen.
Ik ben ook in het bezit van een BR 120 in TEE kleuren en wil deze rijtuigen er achter zetten.
Het is moeilijk om een hele complete set te vinden (5 of 6 rijtuigen). Je kan wel hier en daar losse wagens kopen,
maar dan zijn er vaak kleur verschillen. Deze 81 serie match perfect qua kleur (heel licht creme met heel donkerrood) met de BR 120.
Maar goed ik weet nu in ieder geval de serienummers en kan op zoek gaan. Met verzamelen moet je nu eenmaal veel geduld hebben.
Met vriendelijke groet,
Hans
E 120 004-7 mit IC 562 Prinzregent München - Würzburg - Frankfurt kurz vor der Abfahrt in München Hbf am 18 Mai 1984.
Bedankt voor je duidelijke antwoord met bijbehorende foto, hier ben ik heel erg mee geholpen.
Ik ben ook in het bezit van een BR 120 in TEE kleuren en wil deze rijtuigen er achter zetten.
Het is moeilijk om een hele complete set te vinden (5 of 6 rijtuigen). Je kan wel hier en daar losse wagens kopen,
maar dan zijn er vaak kleur verschillen. Deze 81 serie match perfect qua kleur (heel licht creme met heel donkerrood) met de BR 120.
Maar goed ik weet nu in ieder geval de serienummers en kan op zoek gaan. Met verzamelen moet je nu eenmaal veel geduld hebben.
Met vriendelijke groet,
Hans
E 120 004-7 mit IC 562 Prinzregent München - Würzburg - Frankfurt kurz vor der Abfahrt in München Hbf am 18 Mai 1984.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Hi Hans,
Mooie foto. De BR120 blijft mooi. Bij mij hangen er zes achter de 120 en zes achter de 103. De 120 (TEE) stond al heel lang op de verlang lijst maar die komen niet vaak langs op eBay in goede staat. Eind vorig jaar een weten te bemachtigen in nieuwstaat en DCC.
De oudere rood/creme rijtuigen zijn vaak lichter rood en donkerder creme. De oude kun je er makkelijk uit vissen want die hebben een zwarte streep er onder. Mijn oudste zoon heeft wat van die oude (onderste in foto) daar kun je het verschil goed zien. Als je dus alle rijtuigen met of zonder zwarte streep koopt zit je denk ik goed. Alle K modellen hebben de onderkant sowieso meegenoten gekregen. Dat staat ook mooier achter de Fleischmann 120 en de nieuwere 103. De oude 103 (7375) heeft een zwarte streep dus daar staan de oudere rijtuigen weer beter bij.
De Fleischmann K Artikel nummers zijn 8160K, 8161K, 8162K (Restaurant), 8163K, 8164K, 8165K (Quick-Picc), 8166K (Restaurant zonder pantograaf) en 8168K met sluitverlichting. 8169 non K heeft ook sluit verlichting trouwens.
De rijtuigen met sluitverlichting zijn bij verre het moeilijkst te vinden. Met de restauratie daarentegen word je letterlijk doodgegooid.
Mooie foto. De BR120 blijft mooi. Bij mij hangen er zes achter de 120 en zes achter de 103. De 120 (TEE) stond al heel lang op de verlang lijst maar die komen niet vaak langs op eBay in goede staat. Eind vorig jaar een weten te bemachtigen in nieuwstaat en DCC.
De oudere rood/creme rijtuigen zijn vaak lichter rood en donkerder creme. De oude kun je er makkelijk uit vissen want die hebben een zwarte streep er onder. Mijn oudste zoon heeft wat van die oude (onderste in foto) daar kun je het verschil goed zien. Als je dus alle rijtuigen met of zonder zwarte streep koopt zit je denk ik goed. Alle K modellen hebben de onderkant sowieso meegenoten gekregen. Dat staat ook mooier achter de Fleischmann 120 en de nieuwere 103. De oude 103 (7375) heeft een zwarte streep dus daar staan de oudere rijtuigen weer beter bij.
De Fleischmann K Artikel nummers zijn 8160K, 8161K, 8162K (Restaurant), 8163K, 8164K, 8165K (Quick-Picc), 8166K (Restaurant zonder pantograaf) en 8168K met sluitverlichting. 8169 non K heeft ook sluit verlichting trouwens.
De rijtuigen met sluitverlichting zijn bij verre het moeilijkst te vinden. Met de restauratie daarentegen word je letterlijk doodgegooid.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden-Württemberg
Hi Raymond,
Nogmaals bedankt voor je heldere uitleg en moeite.
Als ik ze koop moet het 1 serie tegelijk zijn van dezelfde eigenaar. Met rode onderkant, hoewel ik de oude belettering bij de zwarte onderkant mooier vind. Als gezegd, de een heeft ze jaren bewaard in een kast, en bij de ander hebben ze jarenlang op een baan in de zon gestaan. Ze verkleuren heel snel.
Ik heb mijn 120 (analoog) nieuw voor 50 euro kunnen kopen op Marktplaats, soms moet je een beetje geluk hebben. Je ziet het bij de 120 aan de pantografen, als die nog mooi zilver van kleur zijn, dan is die nieuw of weinig gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Hans
Nogmaals bedankt voor je heldere uitleg en moeite.
Als ik ze koop moet het 1 serie tegelijk zijn van dezelfde eigenaar. Met rode onderkant, hoewel ik de oude belettering bij de zwarte onderkant mooier vind. Als gezegd, de een heeft ze jaren bewaard in een kast, en bij de ander hebben ze jarenlang op een baan in de zon gestaan. Ze verkleuren heel snel.
Ik heb mijn 120 (analoog) nieuw voor 50 euro kunnen kopen op Marktplaats, soms moet je een beetje geluk hebben. Je ziet het bij de 120 aan de pantografen, als die nog mooi zilver van kleur zijn, dan is die nieuw of weinig gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Hans
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Hi Hans.
Hij is wel mooi ja. Die van mij is in dezelfde nieuw staat. Ik heb dat ding in September 2020 gekocht voor £53.00 van Rails in Sheffield. Ik heb in de laatste paar maanden van vorig heel veel spul daarvandaan en alles lijkt wel nieuw.
Volgens mij heeft dat ding 20 meter gereden sinds ik hem gekocht heb en de rest van de tijd in z'n doosje gezeten. Ik zal hem weer eens op de baan zetten. Ik heb teveel loks en te weinig baan...
De 120 0 is een prototype van de 120 1. Ik heb dat ding ook in Orient Rood. Hier kun je verschillen goed zien.
Hij is wel mooi ja. Die van mij is in dezelfde nieuw staat. Ik heb dat ding in September 2020 gekocht voor £53.00 van Rails in Sheffield. Ik heb in de laatste paar maanden van vorig heel veel spul daarvandaan en alles lijkt wel nieuw.
Volgens mij heeft dat ding 20 meter gereden sinds ik hem gekocht heb en de rest van de tijd in z'n doosje gezeten. Ik zal hem weer eens op de baan zetten. Ik heb teveel loks en te weinig baan...
De 120 0 is een prototype van de 120 1. Ik heb dat ding ook in Orient Rood. Hier kun je verschillen goed zien.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden-Württemberg
Mooi materieel en dito foto's Raymond. Ikzelf heb nog geen baan want geen ruimte. Vooralsnog hou ik het bij verzamelen en af en toe een testritje op een Kato Unitrack (makkelijk opbouwen en weer opbergen) ovale baantje.
Groetjes,
Hans
Groetjes,
Hans
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Baden-Württemberg
Hallo,
Heel interessant verhaal zo over die rijtuigen, zo zie je maar weer dat de modellen soms (vaak) afwijken of dat er toch varianten bestaan.
mvrgr Bob
Heel interessant verhaal zo over die rijtuigen, zo zie je maar weer dat de modellen soms (vaak) afwijken of dat er toch varianten bestaan.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Hoi Bob,
Bij de rood/creme rijtuigen valt het nog wel mee maar de turquoise/creme rijtuigen en loks is het echt verschil van dag en nacht. De 151 heb ik al ruim 35 jaar (sinds nieuw) en de 111 heb ik een paar jaar geleden tweede hands overgenomen. Ik heb echter het idee dat Fleischmann een andere kleur blauw gebruikte vroeger want ik heb twee rijtuigen (non K modellen) die de zelfde kleur hebben als de 111 en een stuk of 15-16 (K modellen) die dezelfde kleur blauw hebben als de 151 en de rest van mijn O/B loks.
Bij de rood/creme rijtuigen valt het nog wel mee maar de turquoise/creme rijtuigen en loks is het echt verschil van dag en nacht. De 151 heb ik al ruim 35 jaar (sinds nieuw) en de 111 heb ik een paar jaar geleden tweede hands overgenomen. Ik heb echter het idee dat Fleischmann een andere kleur blauw gebruikte vroeger want ik heb twee rijtuigen (non K modellen) die de zelfde kleur hebben als de 111 en een stuk of 15-16 (K modellen) die dezelfde kleur blauw hebben als de 151 en de rest van mijn O/B loks.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden-Württemberg
Voor mij toch het mooiste tijdperk. Die rode 120 roept wat herinneringen op. Die heb ik vroeger, toen ik een jr of 13 was, in H0 gehad. blijf vooral die foto's posten!
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Voor mij ook het mooiste tijdperk Sjors. Ik heb vroeger ook aardig wat afgereisd in die oceaan blauw/creme slaap treinen. De 120 heb ik nog nooit in het echt gezien of ik kan het me niet meer herinneren. De 111 hing ik twee keer per jaar achter van Emmerich naar Villach. Van Utrecht naar Emmerich hing er een NL lok voor. Ik weet niet of ze tegenwoordig nog loks wisselen?
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
De nieuwe vissen hebben de eerste rondjes gereden. Er moeten nog kort koppelingen tussen dus ze staan nog wat ver uit elkaar. Hopelijk blijven de preisertjes gewoon zitten ipv van het ene naar het andere rijtuig te lopen anders flikkeren ze er zo tussen...
Dit zijn de (hele) oude vissen van FLM en zijn ook een stuk lichter in kleur dan de nieuwere modellen met de blauwe streep eronder maar dat mag de pret niet drukken....
Dit zijn de (hele) oude vissen van FLM en zijn ook een stuk lichter in kleur dan de nieuwere modellen met de blauwe streep eronder maar dat mag de pret niet drukken....
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Baden-Württemberg
Wat je zegt Raymond, we hebben idd dezelfde smaak qua rollend materiaal.
Mooie treinen!
Groets, Hans
Mooie treinen!
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Baden-Württemberg
Raymond,
je schreef
Ik verzamel al sinds 1981 en heb nu nog op de baan wagens uit die begin jaren op de baan rijden en nog sterker de stoomlocs uit die tijd zijn vele male sterker dan de z.g.n. nieuwe ontwikkelingen van heden ten dage.
mvrgr Bob
je schreef
. Helemaal gelijk.Dit zijn de (hele) oude vissen van FLM en zijn ook een stuk lichter in kleur dan de nieuwere modellen met de blauwe streep eronder maar dat mag de pret niet drukken....
Ik verzamel al sinds 1981 en heb nu nog op de baan wagens uit die begin jaren op de baan rijden en nog sterker de stoomlocs uit die tijd zijn vele male sterker dan de z.g.n. nieuwe ontwikkelingen van heden ten dage.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
@bob vermeulen
Dat is een lange tijd Bob. Vandaar dat je zoveel mooi spul hebt rondrijden Ik heb al de videos op je website bekeken deze week.
Mijn eerste lok was een 212 in zo'n FLM startset begin jaren 80. Mijn oudste zoon (13) heeft deze nog steeds analoog rondrijden op zijn baantje. De BR151 die ik een jaar of twee erna gekregen had voor mijn verjaardag rijdt nu nog netjes rond op mijn baan maar dan digitaal.
Oud is inderdaad goed.
Dat is een lange tijd Bob. Vandaar dat je zoveel mooi spul hebt rondrijden Ik heb al de videos op je website bekeken deze week.
Mijn eerste lok was een 212 in zo'n FLM startset begin jaren 80. Mijn oudste zoon (13) heeft deze nog steeds analoog rondrijden op zijn baantje. De BR151 die ik een jaar of twee erna gekregen had voor mijn verjaardag rijdt nu nog netjes rond op mijn baan maar dan digitaal.
Oud is inderdaad goed.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
De oude TEE 120 heeft eindelijk wat rondjes gereden sinds aanschaf @Hanspoor Blijft wel een mooi ding.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Baden-Württemberg
Mooie samenstelling de TEE 120. Ook die kleurstelling vind ik heel mooi.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Baden-Württemberg
Hi Raymond,
Mooi filmpje. Ik heb nu 8160 K, 8161, 8162 K en de 8163 K. De 8161 K zie ik nergens te koop staan.
Kan jij me het verschil uitleggen tussen K en niet K?
Met vriendelijke groet,
Hans
Mooi filmpje. Ik heb nu 8160 K, 8161, 8162 K en de 8163 K. De 8161 K zie ik nergens te koop staan.
Kan jij me het verschil uitleggen tussen K en niet K?
Met vriendelijke groet,
Hans
Re: Baden-Württemberg
Als ik het goed heb staat de K voor Kurzkopplung, dus de de rijtuigen met een K zijn kort gekoppeld.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Hans,
Dat word al een mooi stammetje. Zoals Pleun zegt, de K modellen zijn kort gekoppeld. Het verschil is heel makkelijke zien. Bij de non K modellen zit de koppeling aan het draaistel vast en bij de K modellen zit deze aan een beweegbare schacht aan het rijtuig zelf.
De rijtuigen met kort koppeling blijven dicht bij elkaar op rechte delen en in bochten.
Dat word al een mooi stammetje. Zoals Pleun zegt, de K modellen zijn kort gekoppeld. Het verschil is heel makkelijke zien. Bij de non K modellen zit de koppeling aan het draaistel vast en bij de K modellen zit deze aan een beweegbare schacht aan het rijtuig zelf.
De rijtuigen met kort koppeling blijven dicht bij elkaar op rechte delen en in bochten.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden-Württemberg
Duidelijk, Pleun en Raymond bedankt voor jullie antwoord op mijn vraag.
De K staat dus voor kortkoppeling. Maar de afstand tussen een K rijtuig en een niet K rijtuig blijft hetzelfde, zie foto (links rijtuig zonder K, rechts met K). Ik heb ook een aantal rijtuigen met een Fleischmann Profi Kortkoppeling en daar zitten de rijtuigen echt tegen elkaar, zoals het hoort.
De K staat dus voor kortkoppeling. Maar de afstand tussen een K rijtuig en een niet K rijtuig blijft hetzelfde, zie foto (links rijtuig zonder K, rechts met K). Ik heb ook een aantal rijtuigen met een Fleischmann Profi Kortkoppeling en daar zitten de rijtuigen echt tegen elkaar, zoals het hoort.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Hi Hans,
Beide lijken op normale rijtuigen in de foto en niet met kort koppeling mechaniek.
Ik zal morgen na werk een foto maken van de verschillen.
Beide lijken op normale rijtuigen in de foto en niet met kort koppeling mechaniek.
Ik zal morgen na werk een foto maken van de verschillen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Hans,
Beide rijtuigen in jouw foto zijn echt zonder kort koppeling mechaniek.
Ik heb een foto gemaakt waar je het verschil goed kunt zien. Beide zijn hetzelfde type rijtuig (8199)(K) waarvan de rechter een K model is.
Ik hoop dat dit helpt.
Beide rijtuigen in jouw foto zijn echt zonder kort koppeling mechaniek.
Ik heb een foto gemaakt waar je het verschil goed kunt zien. Beide zijn hetzelfde type rijtuig (8199)(K) waarvan de rechter een K model is.
Ik hoop dat dit helpt.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Baden-Württemberg
Rechts is twee keer korter, Raymond: mechaniek én koppeling.
Nu nog even de wieltjes poetsen en dan is de binnenverlichting ook weer blij.
Groets, Hans
Nu nog even de wieltjes poetsen en dan is de binnenverlichting ook weer blij.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Klopt Hans. Dit is alleen om het verschil met of zonder k mechaniek te laten zien. Ik heb behalve wat goederen alles met deze koppelingen rijden.
Die wieltjes ja... volgens mij worden die twee keer zo snel vies met het gebruik van atf/psf. Zit gelukkig alleen sluit verlichting in.
Die wieltjes ja... volgens mij worden die twee keer zo snel vies met het gebruik van atf/psf. Zit gelukkig alleen sluit verlichting in.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Baden-Württemberg
Tja, waarom mijn oog daar nou op viel?... Idd, zelf pas ook bij een aantal wagons de wielen weer eens grondig gereinigd, dat hoort er nou eenmaal bij.
Of atf veel sneller vervuilt weet ik niet. Ik ben in ieder geval blij met het positieve effect op de geleiding, zeker voor binnenverlichting, maar ook voor 'kritische karretjes' zoals de railbusjes. Die laatsten rijden een stuk beter met atf.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1289
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden-Württemberg
Ellendig werkje inderdaad Hans.Hansepansje schreef: ↑23 mar 2021 14:22Tja, waarom mijn oog daar nou op viel?... Idd, zelf pas ook bij een aantal wagons de wielen weer eens grondig gereinigd, dat hoort er nou eenmaal bij.
Ik sta momenteel op de wachtlijst om twee hernia's te laten repareren en daarna mag ik 6 weken niet werken. Misschien is dat een goeie tijd om wat wieltjes te gaan poetsen? Om mezelf in de stemming te brengen heb ik al mijn rollend materiaal van zolder gehaald. 76 rijtuigen, 82 goederen wagons en 11 RoLa's. Ik kom die 6 weken wel door....
I like sitting in my hottub with a beer or two…...