Omdat ik wel van exoten houd in modelspoorgebied stuitte ik op deze lok , al zoekende kwam ik uit op een ander soort lok dan de geshowde als op de foto.
Graag wil ik weten of deze werkelijk heeft bestaan , weliswaar misschien in een andere hoedanigheid , misschien voor een ander land .
Wie weet er meer van .
Zonder een expert te zijn op het gebied van de Japanse spoorwegen kan ik met vrij grote zekerheid zeggen dat het een fantasiemodel is gebaseerd op de stukken grotere DD51 Er zijn nog een paar andere locs van Microace die op hetzelfde onderstel staan die ook op wat grotere locs zijn gebaseerd.
Dank, je zou dus kunnen stellen dat dit eigenlijk een tussenweg is om of aan de hobby te beginnen of om kennis te maken met Japans ?
Op zich is het geen onaardig ding en de prijs valt ook wel mee .
Ik geloof dat deze kleine modelletjes inderdaad goed zijn om mee te beginnen (ook gezien de prijs) en als je zeer weinig ruimte hebt om een modelbaan te bouwen kan het een compromis zijn om met deze zeer korte modellen te rijden. Er zijn nog wel meer van dit soort modellen zoals bijvoorbeeld shinkansens . Kwestie van smaak.
Ik denk dat je zult zien dat de rijeigenschappen best heel goed zijn. Althans het meeste van het Japanse spul rijdt echt uitstekend. Hierbij moet ik zeggen dat ik dit type lok nog nooit in m'n handen gehad heb.
Ik heb uit deze series meerdere locs. Ze rijden prima. Dat komt omdat de middelste as met veertjes op de rails gedrukt wordt (de buitenste assen zijn aangedreven), daardoor is de stroomafname prima.
Deze serie van MicroAce behoort tot de zogenaamde "shorties". Het merk Bandai maakte tot een paar jaar geleden een heel groot assortiment.
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
En over shorties gesproken: eigenlijk is toch (bijna) iedere (model)baan een shortie.
Om bijvoorbeeld Eindhoven - Valkenswaard na te bootsen heb je al ongeveer 100 m nodig in spoor N. En wat heb je dan? Een boemellijntje.
Compromis zijn noodzakelijk in deze hobby. En ik kan prima leven met deze locjes (en ik vind het prima als anderen ze lachwekkend vinden).
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
Hans heeft mij over de streep getrokken , inmiddels is die gekocht en verwacht ik hem over een paar dagen , ik heb een zwak voor exotische of wat minder bekende dingen , bij mij zal die dan op een ssoort van rariteitenbaantje gaan rijden.
Nee ,dat komt omdat ik voor ogen heb dat ik een klein baantje ermee ga maken, hij is apart maar niet voor het doel wat ik voor ogen heb , het lokje wat ik nu gekocht heb gaat een korte trein trekken met 2 wagentjes van kato .
Maar niet zozeer een Japans geheel , eerder van een ´vreemd´land of omgeving.Denk dan aan Vietnam of Estland .
Het lokje is aangekomen , dit kun je indd zoals Hans al zei meteen gerust hart kopen , want deze rijdt super .
Ik heb de vlaggen vooraan voorzichtig verwijdert , het heeft te maken voor waar ik hem ga inzetten, een exotisch microbaantje.
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
Deze is enige tijd geleden als variant gekomen , zelfde onderstel andere opbouw , het zou dus ook goed een industrielokje geweest kunnen zijn of een lokje wat ergens op de wereld heeft gereden .