brandveiligheid
brandveiligheid
Hoy allemaal
Nu ik eindelijk begonnen ben aan de bouw van mijn baan, vroeg ik me af in hoever ik moet opletten met de bedrading. Ik heb het hier dan over de stroomdraden die telkens van de sporen naar de ringleiding gaan. Mits ik overweeg om men sporen op een cm brede dubbelzijdige tape te plakken (het is er zo ene die op isolatie lijkt ongeveer 1 mm dik van het merk TESA) om het geluid te dempen en ook de sporen mooi vast te krijgen zonder schroeven. Ik was van plan om op regelmatige basis een draad tussen 2 sporen in rond een verbindingsstaafje te draaien (bij Fleischmann Piccolo is dat mooi voorzien door een gaatje in de spoorbedding net onder de staaf. Maar ook achteraf wanneer je het gras etc erop/rond strooit wil ik niet meemaken dat de hele baan in brand kan staan. Ik heb echt totaal geen kennis over electriciteit dus ben hier wel wat radeloos. Moet ik er echt hard op letten dat er totaal niets van de koperdraad (de uiteinden van de draad waar je de plastiek gestript hebt) met enig materiaal in contact komt of is de stroom die we in deze hobby gebruiken verwaarloosbaar voor brandgevaar? Ik gebruik 0,5mm² draad voor de stroom, misschien is dat ook belangrijk om weten.
Groeten
José
Nu ik eindelijk begonnen ben aan de bouw van mijn baan, vroeg ik me af in hoever ik moet opletten met de bedrading. Ik heb het hier dan over de stroomdraden die telkens van de sporen naar de ringleiding gaan. Mits ik overweeg om men sporen op een cm brede dubbelzijdige tape te plakken (het is er zo ene die op isolatie lijkt ongeveer 1 mm dik van het merk TESA) om het geluid te dempen en ook de sporen mooi vast te krijgen zonder schroeven. Ik was van plan om op regelmatige basis een draad tussen 2 sporen in rond een verbindingsstaafje te draaien (bij Fleischmann Piccolo is dat mooi voorzien door een gaatje in de spoorbedding net onder de staaf. Maar ook achteraf wanneer je het gras etc erop/rond strooit wil ik niet meemaken dat de hele baan in brand kan staan. Ik heb echt totaal geen kennis over electriciteit dus ben hier wel wat radeloos. Moet ik er echt hard op letten dat er totaal niets van de koperdraad (de uiteinden van de draad waar je de plastiek gestript hebt) met enig materiaal in contact komt of is de stroom die we in deze hobby gebruiken verwaarloosbaar voor brandgevaar? Ik gebruik 0,5mm² draad voor de stroom, misschien is dat ook belangrijk om weten.
Groeten
José
Laatst gewijzigd door cepero op 05 sep 2010 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: brandveiligheid
Hoi Jose , dat valt wel mee hoor is gewoon te verwaarlozen.
groetjesss Sjaak
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: brandveiligheid
Hoi,
Geen zorgen over maken. Als jij normale trafo's of, als je digitaal rijdt, boosters
gebruikt die in een winkel gekocht zijn, dan zit er een kortsluitbeveiliging in.
Als er al brand zou ontstaan, dan zou dat zeer waarschijnlijk door sluiting
worden veroorzaakt, en daar ben je dan dus tegen beveiligd.
Open draadeinden zijn misschien optisch niet zo fraai, maar als ze elkaar niet raken
geen probleem.
Suc6
Geen zorgen over maken. Als jij normale trafo's of, als je digitaal rijdt, boosters
gebruikt die in een winkel gekocht zijn, dan zit er een kortsluitbeveiliging in.
Als er al brand zou ontstaan, dan zou dat zeer waarschijnlijk door sluiting
worden veroorzaakt, en daar ben je dan dus tegen beveiligd.
Open draadeinden zijn misschien optisch niet zo fraai, maar als ze elkaar niet raken
geen probleem.
Suc6
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: brandveiligheid
Geen zorgen is misschien overdreven
Maar een rookmelder is in ieder geval op zijn plaats. Het zijn tenslotte allemaal brandbare materialen o.a. plastic en hout. Het isoleren van blanke draden is een must om ook kortsluiting te voorkomen. Niet alleen tegen brand maar eigenlijk veel meer tegen onaangename verrassingen wat je het rijplezier kan ontnemen. Dat geldt niet voor je rails want dat zijn 2 open niet geïsoleerde leidingen
Maar een rookmelder is in ieder geval op zijn plaats. Het zijn tenslotte allemaal brandbare materialen o.a. plastic en hout. Het isoleren van blanke draden is een must om ook kortsluiting te voorkomen. Niet alleen tegen brand maar eigenlijk veel meer tegen onaangename verrassingen wat je het rijplezier kan ontnemen. Dat geldt niet voor je rails want dat zijn 2 open niet geïsoleerde leidingen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: brandveiligheid
Kortsluiting is niet zo'n probleem, de meeste trafo's zijn daartegen wel beveiligd. Juist de net-niet-kortsluitingen zijn gevaarlijk. Je trafo heeft die niet in de gaten, denkt dat er niks aan de hand is en blijft spanning op de boel houden en stroom leveren. Op de plek van die net-niet-kortsluiting wordt de boel ondertussen vrolijk loeiheet met alle smeulende en vlammende gevolgen van dien. Gewoon netjes isoleren die boel, geeft ook veel minder lastig op te sporen storingen.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: brandveiligheid
Maak je niet al te druk.
Bij kortsluiting of te veel vraag naar vermogen schakelt de voeding zich uit.
Een draadje waar geen isolatie om zit zal geen kortsluiting veroorzaken of vermogen trekken.
Wat wel brand kan veroorzaken is als de draden slecht contact maken of materiaal wat de stroom geleid als weerstand. Zo is bv kool een geleider, maar plastic niet.
De kans dat er warmte wordt gegenereerd is veel groter bij lampjes en weerstanden en dienen dus vrij de hangen van brandbaar materiaal (hout, isolatiemateriaal, etc.).
Groet,
Marcel
Bij kortsluiting of te veel vraag naar vermogen schakelt de voeding zich uit.
Een draadje waar geen isolatie om zit zal geen kortsluiting veroorzaken of vermogen trekken.
Wat wel brand kan veroorzaken is als de draden slecht contact maken of materiaal wat de stroom geleid als weerstand. Zo is bv kool een geleider, maar plastic niet.
De kans dat er warmte wordt gegenereerd is veel groter bij lampjes en weerstanden en dienen dus vrij de hangen van brandbaar materiaal (hout, isolatiemateriaal, etc.).
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: brandveiligheid
Ik sluit mij aan bij voorgaande berichten, brandgevaar is jouw minste probleem.
ben eerder bang dat je een ander probleem krijgt, namelijk jouw dubbelzijdig tape.
Dit lijkt mss leuk, maar ik zou er bij voorbaat van afzien.
Naar verloop van jaren zul je er beslist spijt van krijgen, daar dit eerder los laat door warmte dan dat er brand ontstaat door warmte.
Sowieso zal het naar verloop van tijd zijn werking kwijt raken en onaangenaam los gaan zitten her en der.
Mvg
Freddy
ben eerder bang dat je een ander probleem krijgt, namelijk jouw dubbelzijdig tape.
Dit lijkt mss leuk, maar ik zou er bij voorbaat van afzien.
Naar verloop van jaren zul je er beslist spijt van krijgen, daar dit eerder los laat door warmte dan dat er brand ontstaat door warmte.
Sowieso zal het naar verloop van tijd zijn werking kwijt raken en onaangenaam los gaan zitten her en der.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: brandveiligheid
L.S.
Ik vind het heerlijk om te lezen hoe u allen blindelings op de goede werking van electronica vertrouwd.
Het gaat altijd mis op plekken, plaatsen en tijdstippen, die men niet verwacht. Als u de statieken van brandoorzaken eens zou nakijken, zult u verbaasd hoe vaak (falende) electronica de oorzaak is van brand. En met 35 jaar ervaring in de beroepsbrandweer heb ik het te vaak mis zien gaan met electronica.
Zie geen beren op de weg, als deze er niet zijn, maar blindelings vertrouwen is ook niet goed. Denk aan uzelf en uw familie. Ik sluit mij van harte aan bij het advies voor gebruik van rookmelders (en dan niet alleen in de hobby-ruimte).
Groeten,
barry van Moll
Ik vind het heerlijk om te lezen hoe u allen blindelings op de goede werking van electronica vertrouwd.
Het gaat altijd mis op plekken, plaatsen en tijdstippen, die men niet verwacht. Als u de statieken van brandoorzaken eens zou nakijken, zult u verbaasd hoe vaak (falende) electronica de oorzaak is van brand. En met 35 jaar ervaring in de beroepsbrandweer heb ik het te vaak mis zien gaan met electronica.
Zie geen beren op de weg, als deze er niet zijn, maar blindelings vertrouwen is ook niet goed. Denk aan uzelf en uw familie. Ik sluit mij van harte aan bij het advies voor gebruik van rookmelders (en dan niet alleen in de hobby-ruimte).
Groeten,
barry van Moll
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: brandveiligheid
Barry, brandmelders kunnen mensenlevens redden, tenminste als ze goed gebruikt worden.
We zullen wel moeten kunnen vertrouwen op electronica, zelfs in brandmelders is dat gebruik
Het is net als een kaars die niet onbeheerd achtergelaten moet worden.
Groet,
Marcel
We zullen wel moeten kunnen vertrouwen op electronica, zelfs in brandmelders is dat gebruik
Het is net als een kaars die niet onbeheerd achtergelaten moet worden.
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: brandveiligheid
Hai Marcel,
Helemaal gelijk: ook de brandmelder kan falen.
Blijven opletten, is het het devies.
Groeten,
Barry van Moll
Helemaal gelijk: ook de brandmelder kan falen.
Blijven opletten, is het het devies.
Groeten,
Barry van Moll
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: brandveiligheid
En als ik slaap
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: brandveiligheid
Voor dat je gaat slapen, de baan stroomloos maken. TV etc. uit (dus niet standby). En NIET de brandmelder beschilderen. Dan hoef je dus ook niet op te letten als je slaapt
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: brandveiligheid
Val jij wel eens in slaap bij je baan Rob ??
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: brandveiligheid
regelmatig zo SAAAIIIIIIIIIIIIII
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: brandveiligheid
Tja,
Electronica is niet hufterproof en is ook niet 100% betrouwbaar.
Zeker de elektronica die in en om het huis te vinden is. Die valt doorgaans
in de 1e (laagste van 3) klasse qua productie -en ontwerpkwaliteit.
Dus: gebruik gewoon je boerenverstand, ga netjes om met elektra en schakel het
UIT als je er niet bij bent.
Collin
Electronica is niet hufterproof en is ook niet 100% betrouwbaar.
Zeker de elektronica die in en om het huis te vinden is. Die valt doorgaans
in de 1e (laagste van 3) klasse qua productie -en ontwerpkwaliteit.
Dus: gebruik gewoon je boerenverstand, ga netjes om met elektra en schakel het
UIT als je er niet bij bent.
Collin