Wat ooit in 2004 begon met de aanschaf van een Fleischmann startset is ondertussen uitgegroeid tot een leuke modelbaan. Na 8 jaar grotendeels stofhappen, heb ik in 2010 het startset weer tevoorschijn gehaald uit de berging, ontdaan van het nodige stof, om vervolgens op een lege zolderkamer te beginnen met de bouw van mijn huidige baan. De baan is volledig fictief, al laat ik mij uiteraard wel inspireren door voorbeelden uit het grootbedrijf .
De basis van de baan heeft een U vorm en bestaan uit een Duits deel en een Zwitsers deel. Het linkerdeel van de baan is Duitsland, het rechtergedeelte is Zwitserland. Je weet hoe dat gaat als modelbouwer, je wilt vaak meer bouwen dan dat er ruimte beschikbaar is. Hierdoor kun je helaas de werkelijkheid maar gedeeltelijk nabootsen. Zo ook op deze baan.
Het Duitse gedeelte is te vergelijken met Basel Bad Bf. Een redelijk groot station waar treinen de grens overgaan naar Zwitserland. Op deze baan betekend de grens over gaan dat je direct in de Zwitserse Alpen komt. Het stuk van de Alpen is geïnspireerd op het gedeelte tussen Frutigen en Kandersteg. Een stuk waar de trein veel klimt met behulp van keerlussen, om vervolgens achter station het kleine station van Blausee-Mitholz in de berg te verdwijnen en via een klimspiraal af te dalen naar het opstelspoor.
Uiteraard hoop ik jullie de komende tijd op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van de baan.
De opbouw van de baan een jaar of 8 geleden.

Het gebied rondom station Blausee-Mitholz zoals het geworden is.