mijn eerste baanplan
mijn eerste baanplan
Ik wil me eerst even voorstellen, ik ben Hans D'Hollander 60 jaar en wil terug mijn modelspoorhobby weer opnemen.
Ik wil in N-spoor en tijdpzerk III gaan rijden.
Momenteel heb ik een baanplan uitgewerkt, maar zou graag jullie opmerkingen horen in verband met dit plan
daarom plaats ik hier enkele foto's.
Ik wil in N-spoor en tijdpzerk III gaan rijden.
Momenteel heb ik een baanplan uitgewerkt, maar zou graag jullie opmerkingen horen in verband met dit plan
daarom plaats ik hier enkele foto's.
- Bijlagen
-
- Schaduwstation 1.jpg (53.59 KiB) 3114 keer bekeken
-
- Station en niveau 3.jpg (83.76 KiB) 3114 keer bekeken
Re: mijn eerste baanplan
Dat ziet er niet gek uit: geen ovaal, maar keerlussen. Helemaal goed! Hou er wel rekening mee, dat je overal nog bij kan. Je krijgt altijd trammelant op een plek waar je niet bij kan.
Re: mijn eerste baanplan
Het blauwe deel is een bergtraject? Vier sporen voor een bergstation is m.i. wat veel voor in een bergtraject. Ik zou eerder kiezen voor drie sporen maximaal, twee aan een perron en één passeerspoor. Bedenk ook dat je maar met één spoor omhoog komt. Daarnaast ziet het er optisch ook logischer uit.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: mijn eerste baanplan
Vind ik wel een goede opmerking zal er zeker rekening mee houden.
Hieronder het bergstation met 3 sporen
Hieronder het bergstation met 3 sporen
Re: mijn eerste baanplan
Indrukwekkend ontwerp. Ik heb wel een tip voor de plek van het depot en de draaischijf. Deze ligt nu aan de zijlijn die onder het station doorgaat. De treinen over de zijlijn rijden zo ongeveer door het depot en dat lijkt me voor het rangeerproces daar niet echt handig (of realistisch). Mijn advies is om het depot en de industrie aansluitingen(?) direct te koppelen aan het station, eventueel met wat extra sporen om te rangeren.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: mijn eerste baanplan
Ik heb naar aanleiding van de vorige tips ook nog wat opmerkingen, allereerst zou ik die driewegwissel schrappen. Dingen zijn een bron van ellende en je hebt de ruimte om er 2 enkele wissels van te maken.
Als je de blauwe lus links van het station wat compacter kan maken dan zou je het grote station nog iets schuiner kunnen leggen waardoor je links iets hoger uit komt, dan zou je de paarse lus groter en ruimer over de poot links onder kunnen leggen, daarin zou je dan het depot kunnen maken. De gele lijn laat je dan buitenom langs de hoofdlijn lopen. Als je de paarse lus dan niet te groot maakt dan kun je nog beetje spelen met het gele spoorverloop. Eventueel zou je dan nog een kleine industrie aansluiting kunnen maken.
Als je de blauwe lus links van het station wat compacter kan maken dan zou je het grote station nog iets schuiner kunnen leggen waardoor je links iets hoger uit komt, dan zou je de paarse lus groter en ruimer over de poot links onder kunnen leggen, daarin zou je dan het depot kunnen maken. De gele lijn laat je dan buitenom langs de hoofdlijn lopen. Als je de paarse lus dan niet te groot maakt dan kun je nog beetje spelen met het gele spoorverloop. Eventueel zou je dan nog een kleine industrie aansluiting kunnen maken.
Re: mijn eerste baanplan
Hierbij een aanpassing met jullie opmerkingen in gedachte.
Heb ook het plan iets verkleint van 5 naar 4 m.
Ik hoor graag de opmerkingen.
Heb ook het plan iets verkleint van 5 naar 4 m.
Ik hoor graag de opmerkingen.
Re: mijn eerste baanplan
Ja dit plan lijkt mij een stuk beter. Ik zie verder geen grote bezwaren of iets. Je zou alleen nog de eerste wissel in het gele spoor wat je tegenkomt vanuit het station iets eerder kunnen leggen zodat je dat stukje inhaalspoor iets langer maakt zodat daarook een volledige trein kan staan.
Re: mijn eerste baanplan
hier mijn schaduwstation 1, ik heb dit ingedeeld in blokken en bezetmelders en zou graag jullie mening hierover weten aangezien dit nieuw is
voor mij.
m.v.g. Hans
voor mij.
m.v.g. Hans
Re: mijn eerste baanplan
Wat ik niet terug kon vinden is of je er rondom bij kan? Als dat niet zo is dan wordt het erg problematisch als er wat mis gaat, dan kom je er niet meer bij. Je armen zijn tenslotte niet oneindig lang.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: mijn eerste baanplan
De bedoeling is dat het op wieltjes komt te staan en met een volledige open structuur.
m.v.g. Hans
m.v.g. Hans
Re: mijn eerste baanplan
Indrukwekkend eerste plan, maar ik sluit mij aan bij de twijfels van maarten.
Je kunt het geheel dan op wielen hebben staan, en een open frame bouw gebruiken,
uiteindelijk, als alle scenery er eenmaal op ziet, zal het geheel, in deze afmeting, en nog steeds een behoorlijk gewicht hebben, maar ook niet eenvoudig te verrijden zijn.
persoonlijk zou ik meer dan meer kiezen voor een u vorm. of voor een mangat, je hebt de ruimte, laat tussen station en het paradespoor naar de helix, onder het kleine station meer ruimte, laat het geheel van station zakken, zodat je er tussen kunt staan, dmv een gangpad of een mangat.
mvg
Freddy
Je kunt het geheel dan op wielen hebben staan, en een open frame bouw gebruiken,
uiteindelijk, als alle scenery er eenmaal op ziet, zal het geheel, in deze afmeting, en nog steeds een behoorlijk gewicht hebben, maar ook niet eenvoudig te verrijden zijn.
persoonlijk zou ik meer dan meer kiezen voor een u vorm. of voor een mangat, je hebt de ruimte, laat tussen station en het paradespoor naar de helix, onder het kleine station meer ruimte, laat het geheel van station zakken, zodat je er tussen kunt staan, dmv een gangpad of een mangat.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: mijn eerste baanplan
Vooral de diagonale afstand zoals aan de rechterzijde kan wel eens voor problemen zorgen qua bereikbaarheid.
Vooral als er een hoog landschap en scenery is.
Ik zou dat eerst testen voor je echt begint met de bouw.
Vooral als er een hoog landschap en scenery is.
Ik zou dat eerst testen voor je echt begint met de bouw.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: mijn eerste baanplan
Het verrijden van de baan hoeft geen probleem te zijn als je voldoende ruimte hebt om te manoeuvreren en gebruik maakt van de juiste zwenkwielen. In dit geval zeker niet de gebruikelijke kleine wieltjes gebruiken. Zorg zeker voor zwenkwielen met een diameter van 100 mm of zelfs meer. Deze kunnen ook een zware last makkelijker dragen en laten zich beter manoeuvreren. Beknibbel niet op het onderstel maar voer dit robuust uit voor deze grootte van de baan anders kom je voor onaangename verrassingen te staan zodra je de baan wilt verplaatsen. Het blijft een erg groot oppervlak om dit mobiel te maken.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: mijn eerste baanplan
Een oppervlak van 4x5 m verplaatsen zal idd niet simpel zijn vooral niet op latere leeftijd.Nico Essers schreef: ↑05 jun 2022 12:02 Het verrijden van de baan hoeft geen probleem te zijn als je voldoende ruimte hebt om te manoeuvreren en gebruik maakt van de juiste zwenkwielen. In dit geval zeker niet de gebruikelijke kleine wieltjes gebruiken. Zorg zeker voor zwenkwielen met een diameter van 100 mm of zelfs meer. Deze kunnen ook een zware last makkelijker dragen en laten zich beter manoeuvreren. Beknibbel niet op het onderstel maar voer dit robuust uit voor deze grootte van de baan anders kom je voor onaangename verrassingen te staan zodra je de baan wilt verplaatsen. Het blijft een erg groot oppervlak om dit mobiel te maken.
Vooral in de bouwfase zal dat regelmatig moeten gebeuren.
Voor dat het af is ben je zo 10 jaar verder schat ik zo.
Daarna zul je er bij calamiteiten, onderhoud (rails schoonmaken) en reparatie ook bij moeten kunnen.
De onderconstructie zal gemaakt moeten worden van balken van behoorlijke afmetingen.
Of je moet het verdelen in wat handzamere stukken die je aan elkaar koppelt.
Ofschoon ik het ontwerp wel interessant vind lijkt me een andere vorm waar je overal redelijk makkelijk bij kan toch handiger.
Ik had bij mijn vorige baan met 60 cm diepte al moeite om overal bij te kunnen door het landschap,gebouwen etc.
Kun je er aan beide zijden bij dan wordt het dus max. 120cm diep.
Je kunt bijv. tussen rood en groen kun tot aan blauw een looppad maken.(meer een u-vorm dus in het midden)
waar gaat trouwens dat gele spoor rechtsmidden naar toe?
Re: mijn eerste baanplan
De gele sporen gaan naar schaduwstation 3.
Wat vinden jullie van de indeling van de blokken en bezetmelders in schaduwstation 1
mvg Hans
Wat vinden jullie van de indeling van de blokken en bezetmelders in schaduwstation 1
mvg Hans
Re: mijn eerste baanplan
Wat betreft de afmetingen is het niet 4 x 5 m. maar 4 x 1.8 m (korte zijde) en 2.50 m (lange zijde).
misschien was dit niet zo duidelijk vandaar deze kleine rechtzetting.
mvg Hans
misschien was dit niet zo duidelijk vandaar deze kleine rechtzetting.
mvg Hans
Re: mijn eerste baanplan
Het was me duidelijk dat het niet 4x5m was maar door de l-vorm uiteraard anders.
Naar mijn mening is 250cm zonder hulpmiddelen te breed om aan de baan te werken.
En hoe hoger het niveau 0 vanaf de vloer is hoe erger dat wordt.
De hoogte van het landschap en scenery komen daar nog bovenop.
Is dat bijv. 1,20m dan is er al een stellage nodig om uberhaupt ergens bij te kunnen,ondanks dat het verrijdbaar is.
Bij de grote tentoonstellingsbanen hebben ze looppaden op de baan of montagebruggen voor het onderhoud of reparatie.
Wat dat betekent voor de onderconstructie laat zich raden.
Zoals bij Miniworld Rotterdam.
Voor een thuissituatie lijkt me dat onwerkbaar.
Om voor elke calamiteit de baan te verrijden lijkt me ook geen kleinigheid.
Kijk bijv. eens op pinterest naar de veelheid aan vormen van modelbanen.
Met wat aanpassingen is jouw ontwerp om te vormen naar bijv. een U-vorm.
Vandaar mijn idee van een gangpad of mangaten in het midden.
Re: mijn eerste baanplan
Bert ik ga mijn ontwerp aanpassen met uw opmerkingen in gedachte. ik denk dat ik voor een mangat zal gaan.
vanaf het moment dat dit klaar is zal ik hier posten.
mvg Hans
vanaf het moment dat dit klaar is zal ik hier posten.
mvg Hans
Re: mijn eerste baanplan
Een stoomlokomotief die vanuit het depot voor een trein gezet moet worden moet eerst naar links of rechts op de hoofdbaan rijden om vervolgens naar de trein te rijden en te koppelen. Dat zou het spoorbedrijf ernstig belemmeren. Ik denk dat je bv rechts direct na de tunnelingangen al met wissels kan beginnen. Dat zou je de ruimte kunnen geven voor een uithaalspoor.
2de dingetje, kijk eens of je van de lange rechte lijnen af kan komen, bv door de perrons op het einde smaller te maken.
2de dingetje, kijk eens of je van de lange rechte lijnen af kan komen, bv door de perrons op het einde smaller te maken.
Re: mijn eerste baanplan
TonN,
ik begrijp uw eerste opmerking niet zo goed wat betreft het uithaalspoor.
mvg Hans
ik begrijp uw eerste opmerking niet zo goed wat betreft het uithaalspoor.
mvg Hans