Baan Max
Baan Max
Heren
Naar aanleiding van veel mooie banen en antwoorden zal ik mijn aanplant ook maar delen.
Ik wil gewoon een analoog baan maken in een simpele vorm.
Hier bij het baan plan ,de naamgever en een voorlopig bedradingen schema.
Ben van plan om in de toekomst de schakelingen van Mecktronics aantekopen .
De terugmelding en tijdelijke omleidingen ivm toekomstige aankopen zijn nog niet verwerkt
Koen
Naar aanleiding van veel mooie banen en antwoorden zal ik mijn aanplant ook maar delen.
Ik wil gewoon een analoog baan maken in een simpele vorm.
Hier bij het baan plan ,de naamgever en een voorlopig bedradingen schema.
Ben van plan om in de toekomst de schakelingen van Mecktronics aantekopen .
De terugmelding en tijdelijke omleidingen ivm toekomstige aankopen zijn nog niet verwerkt
Koen
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Een eenvoudig maar leuk plan maar wel weinig afwisseling mogelijkheden.
Ik zou proberen nog ergens een inhaalmogelijkheid te maken zodat de treinen niet op elkaar moeten wachten in het station op een volgend rondje.
Bijv. de lus rechtsboven 4-sporig maken.
Wel zou ik de bogen wat ruimer maken en de straal R1 vermijden en 15 graden wissels gebruiken.
En misschien kun je nog wat rangeer-en opstelsporen toevoegen zodat je ook nog wat kan rangeren.
Voor de ringleiding kun je vd-installatiedraad gebruiken.
Ik zou proberen nog ergens een inhaalmogelijkheid te maken zodat de treinen niet op elkaar moeten wachten in het station op een volgend rondje.
Bijv. de lus rechtsboven 4-sporig maken.
Wel zou ik de bogen wat ruimer maken en de straal R1 vermijden en 15 graden wissels gebruiken.
En misschien kun je nog wat rangeer-en opstelsporen toevoegen zodat je ook nog wat kan rangeren.
Voor de ringleiding kun je vd-installatiedraad gebruiken.
Re: Baan Max
Bedankt voor de tips ,ga er naar kijken .
Zit wel met een beperkte ruimte dus de R1 bochten kan ik niet vervangen.
Koen
Zit wel met een beperkte ruimte dus de R1 bochten kan ik niet vervangen.
Koen
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Koen,
Ben bang dat je uiteindelijk spijt krijgt van de R1 bochten. Sommige treinen komen er gewoon niet doorheen.
Links en rechts heb je bochten met in het midden een recht stuk. Dat rechte stuk zou je kunnen weglaten en de bochten wat ruimer nemen.
De krappe bochten in het “hondenbot” boven kun je verbeteren door na het recht niet gelijk over te gaan in een R1 bocht maar eerst 1 of 2 R2 bochten toe te passen. Dan wordt de bocht iets ruimer.
Groetjes,
Gerard
Ben bang dat je uiteindelijk spijt krijgt van de R1 bochten. Sommige treinen komen er gewoon niet doorheen.
Links en rechts heb je bochten met in het midden een recht stuk. Dat rechte stuk zou je kunnen weglaten en de bochten wat ruimer nemen.
De krappe bochten in het “hondenbot” boven kun je verbeteren door na het recht niet gelijk over te gaan in een R1 bocht maar eerst 1 of 2 R2 bochten toe te passen. Dan wordt de bocht iets ruimer.
Groetjes,
Gerard
Re: Baan Max
Ga er mee puzzelen.
Bedankt
Bedankt
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38
Re: Baan Max
Als je niet veel ruimte hebt zou ik de hellingen achterwege laten en alles op 1 niveau maken.
Bijvoorbeeld vooraan een zichtbaar deel met het station en achterin een schaduwstation uit het zicht met minimaal 4 sporen.
Door dat schaduwstation heb je ook virtueel een langere rijweg omdat je de treinen even kunt laten staan en op zeker moment weer tevoorschijn kunt laten komen.
Je hebt dan ook meer ruimte voor wijdere bogen en minder scherpe wissels.24 graden wissels zijn voor industriesporen oid.
Bij het station moeten de sporen iets verder uit elkaar om de perrons te kunnen maken. Railafstand zou ik daar dan minimaal 8cm maken.
Bijvoorbeeld vooraan een zichtbaar deel met het station en achterin een schaduwstation uit het zicht met minimaal 4 sporen.
Door dat schaduwstation heb je ook virtueel een langere rijweg omdat je de treinen even kunt laten staan en op zeker moment weer tevoorschijn kunt laten komen.
Je hebt dan ook meer ruimte voor wijdere bogen en minder scherpe wissels.24 graden wissels zijn voor industriesporen oid.
Bij het station moeten de sporen iets verder uit elkaar om de perrons te kunnen maken. Railafstand zou ik daar dan minimaal 8cm maken.
Re: Baan Max
Baan max is vande baan , er is een nieuw ontwerp gemaakt een oude bekende maar dan wat uitgekleder.
Ontwerp en foto,s gaan volgen ,maar laatste advies heb ik wel serieus genomen .
Maar met r1 bochten heb ik geen problemen onder vonden
Arjuna
Ontwerp en foto,s gaan volgen ,maar laatste advies heb ik wel serieus genomen .
Maar met r1 bochten heb ik geen problemen onder vonden
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
De nieuwe versie
Boven spoor staat vrij van Nivo O er komen 2 xT3 met 5 wagonnen op te rijden zijn in dienst regeling (toekomst)
Op nul zijn er 4 treinen mogelijk ,nog een set op marktplaats en klaar.
Alles zal vermoedelijk via IR worden bestuurt
Voor het station zijn er 15 Gr wissels aangekocht, dat advies heb ik overgenomen en de bochten worden met een lageren graden ingereden
Arjuna
Boven spoor staat vrij van Nivo O er komen 2 xT3 met 5 wagonnen op te rijden zijn in dienst regeling (toekomst)
Op nul zijn er 4 treinen mogelijk ,nog een set op marktplaats en klaar.
Alles zal vermoedelijk via IR worden bestuurt
Voor het station zijn er 15 Gr wissels aangekocht, dat advies heb ik overgenomen en de bochten worden met een lageren graden ingereden
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Nog wat foto,s
Nivo,s zijn wat lastig te onderscheiden , maar een lus verdwijnt onder de andere lus , verschil in hoogte 6 cm
Nivo,s zijn wat lastig te onderscheiden , maar een lus verdwijnt onder de andere lus , verschil in hoogte 6 cm
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Eigenlijk twee aparte lussen zonder overloopmogelijkheid? Lijkt me wel erg saai, zeker na een tijdje...
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Baan Max
Omdat je met T3 loks gaat rijden zou ik zoveel mogelijk enkelspoor proberen te maken met hier en daar een inhaalmogelijkheid.Dat geldt sowieso voor het bovenste nivo.Gezien het materieel is dubbelspoor overdone.Je hebt dan ook wat meer levendigheid op de baan want treinen moeten op elkaar wachten.
Re: Baan Max
Hoi Arjuna,
Zelf zit ik in de ontwerpfase van mijn baan en vindt het belangrijk dat de baan ook een verhaal vertelt. Je schrijft dat je een dienstregeling wil met T3 loks, maar kun je wat meer vertellen over hoe je het voor je ziet qua landschap enz.
Hartelijke groet,
Bert
Zelf zit ik in de ontwerpfase van mijn baan en vindt het belangrijk dat de baan ook een verhaal vertelt. Je schrijft dat je een dienstregeling wil met T3 loks, maar kun je wat meer vertellen over hoe je het voor je ziet qua landschap enz.
Hartelijke groet,
Bert
Re: Baan Max
Inhaal sporen IPV dubbel dan komen er dus twee keerlus een in .ga ff kijken naar de schakeling daarvan .
Wel een leuk voorstel ,op zoek naar 6 wissels 4
Landschap , zit in het hoofd.
Ik bouw schijnbaar eerst spoor en dan landschap zou eigenlijk anders om moeten zijn.
Maar het is ook leuk om dan een keer landschap architect te spelen.
Saai, kan zo zijn maar het is landschap en treintjes of anders om
Ik maak het zo moeilijk of makkelijk als het mogelijk is ,maar ik moet toegeven er zijn wat bedenkingen
Arjuna
Wel een leuk voorstel ,op zoek naar 6 wissels 4
Landschap , zit in het hoofd.
Ik bouw schijnbaar eerst spoor en dan landschap zou eigenlijk anders om moeten zijn.
Maar het is ook leuk om dan een keer landschap architect te spelen.
Saai, kan zo zijn maar het is landschap en treintjes of anders om
Ik maak het zo moeilijk of makkelijk als het mogelijk is ,maar ik moet toegeven er zijn wat bedenkingen
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Deze schakeling is wel heel simpel te realiseren.
Maar ga toch wat verder ,als ik het plan ga uitvoeren .
Denk al aan IR of reed
Bedankt voor de tip
Arjuna
Maar ga toch wat verder ,als ik het plan ga uitvoeren .
Denk al aan IR of reed
Bedankt voor de tip
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Leden
Ik heb na wat speurwerk I.R besturing systeem gevonden .
1 in Nederland www.modelbouwled.nl en 1 in de Verenigde staten www.Azatrax.com
Die van uit de VS heb ik gemaild,en ik ga het baan plan op sturen met het plan van rijden
De maker van het Nederlandse systeem heeft geen handleiding beschikbaar ,dus hoe lang dit gaat duren is de vraag?
Zou wel graag wat meningen willen hebben .
Arjuna
Ik heb na wat speurwerk I.R besturing systeem gevonden .
1 in Nederland www.modelbouwled.nl en 1 in de Verenigde staten www.Azatrax.com
Die van uit de VS heb ik gemaild,en ik ga het baan plan op sturen met het plan van rijden
De maker van het Nederlandse systeem heeft geen handleiding beschikbaar ,dus hoe lang dit gaat duren is de vraag?
Zou wel graag wat meningen willen hebben .
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Mijn mening, vergeet I.R. en vergeet reed contacten.. beide totaal ouderwetse en onpraktische oplossingen. Er zijn gewoon kant en klare keerlus oplossingen. (digitaal!!!)
Naast de grote merken zijn er ook nog wat goedkopere merken die net zo goed of beter zijn.. (noem daar zo even Rosoft, DTS)
Naast de grote merken zijn er ook nog wat goedkopere merken die net zo goed of beter zijn.. (noem daar zo even Rosoft, DTS)
Re: Baan Max
Ik heb naar de bijde aanbevolen merken gekeken .
Maar zoals altijd is er meer dan de keerlus in dit plan
Rosoft kwam ik niet op AVG pro gaf aan dat er een Mailware op de site was ?? en verbrak de verbinding
DTS is een optie als ik de keerlus zou maken.
Maar heb net een verhelderd gesprek via de telefoon met een lid gehad op mijn verzoek en deze werd gehonoreerd
het advies gehad om nog FF met de besturing te wacht met de drie stroom banen ,er zijn ontwikkelingen met dcc++ voor analoog rijden en besturing .
En als ik het goed begreep zonder decoders , correct of if I,AM wrong
Arjuna
Maar zoals altijd is er meer dan de keerlus in dit plan
Rosoft kwam ik niet op AVG pro gaf aan dat er een Mailware op de site was ?? en verbrak de verbinding
DTS is een optie als ik de keerlus zou maken.
Maar heb net een verhelderd gesprek via de telefoon met een lid gehad op mijn verzoek en deze werd gehonoreerd
het advies gehad om nog FF met de besturing te wacht met de drie stroom banen ,er zijn ontwikkelingen met dcc++ voor analoog rijden en besturing .
En als ik het goed begreep zonder decoders , correct of if I,AM wrong
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Re: Baan Max
Aangepast ,naar ontvangen advies .
Basis blijft het zelfde 3 rondjes met wat wissels ,maar het boven spoor is wat spannender.
Meer dan pees kamers nakijken op kakkerlakken en bedwantsen
[url=https://postimg.cc/Sj6p9sDv][/ur
Arjuna
Basis blijft het zelfde 3 rondjes met wat wissels ,maar het boven spoor is wat spannender.
Meer dan pees kamers nakijken op kakkerlakken en bedwantsen
[url=https://postimg.cc/Sj6p9sDv][/ur
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?