Na 35 jaar weer terug
Na 35 jaar weer terug
Hallo allemaal,
Mijn (echte) naam is Frank Oude Elferink. De (model)spoorhobby begon voor mij op 5 december 1979 toen ik een Minitrix startset kreeg van de Sint. Vanaf dat moment kreeg ik interesse in grote en kleine treinen. Drie jaar later begon het een beetje te kriebelen, ik wilde modellen in N die niet te koop waren. Ik begon DB-rijtuigen over te schilderen in NS-kleuren en bouwde in de lente van het jaar 1983 een heuse DE1 met houten koppen. Ik werd jaloers op mijn H0-vrienden die over allerlei modellen en ombouwspullen konden beschikken zoals Mastica ombouwsetjes en voorzetneuzen. Dat maakte dat ik in het voorjaar van 1986 de overstap naar H0 maakte. Gedurende tientallen jaren heb ik van alles ge- en verbouwd om NS-modellen in 1:87 te verkrijgen die niet te koop waren. Dat is nu bijna voorbij, want ik heb er een beetje genoeg van, ik wil nu zelf wel eens een keer rijden. Daarom wordt de werkplaats over een paar jaar verbouwd tot een kamer waar een modelspoorbaan wordt gebouwd. Tevens wordt daar een spoor 0-diorama wordt gerealiseerd, dat ook nog! Hiermee zal ik jullie verder niet lastigvallen. Een modelbaan in H0 zou wel heel eenvoudig uit komen te vallen, maar toen ik vorig jaar eens aan het meten ging, bleek een (voor mij) interessante N-baan tot de mogelijkheden te behoren. Het is nog wel wat krap maar, wat ik voor ogen heb, is te doen, althans op papier… Ik werd verrast door vooruitgang in techniek en detaillering van de N-modellen en ook de variatie in NS-materieel dat inmiddels te koop is. Mijn modelbaanplan ‘Kassenberg’, een Nederlands-Duits grensstation, staat al op enkele andere fora, maar dit ga ik t.z.t. ook hier delen. Wat dat laatste betreft, hoop ik van ervaringen hier te leren, evenals over digitale techniek. Ik kom natuurlijk ook iets brengen: op de eerste plaats kan er een beroep gedaan worden op mijn kennis van de NS tot ca. 2000, vooral de jaren ’80 is mijn specialiteit. Verder zal ik mijn ombouwervaringen in N met jullie delen, ik heb inmiddels al een paar kleine projectjes afgesloten zoals het verbouwen van een ligrijtuig tot een NS-buffetrijtuig en onlangs heb ik een Fleischmann 1600 vernummerd omdat het stadswapen teveel naar links stond.
Mijn (echte) naam is Frank Oude Elferink. De (model)spoorhobby begon voor mij op 5 december 1979 toen ik een Minitrix startset kreeg van de Sint. Vanaf dat moment kreeg ik interesse in grote en kleine treinen. Drie jaar later begon het een beetje te kriebelen, ik wilde modellen in N die niet te koop waren. Ik begon DB-rijtuigen over te schilderen in NS-kleuren en bouwde in de lente van het jaar 1983 een heuse DE1 met houten koppen. Ik werd jaloers op mijn H0-vrienden die over allerlei modellen en ombouwspullen konden beschikken zoals Mastica ombouwsetjes en voorzetneuzen. Dat maakte dat ik in het voorjaar van 1986 de overstap naar H0 maakte. Gedurende tientallen jaren heb ik van alles ge- en verbouwd om NS-modellen in 1:87 te verkrijgen die niet te koop waren. Dat is nu bijna voorbij, want ik heb er een beetje genoeg van, ik wil nu zelf wel eens een keer rijden. Daarom wordt de werkplaats over een paar jaar verbouwd tot een kamer waar een modelspoorbaan wordt gebouwd. Tevens wordt daar een spoor 0-diorama wordt gerealiseerd, dat ook nog! Hiermee zal ik jullie verder niet lastigvallen. Een modelbaan in H0 zou wel heel eenvoudig uit komen te vallen, maar toen ik vorig jaar eens aan het meten ging, bleek een (voor mij) interessante N-baan tot de mogelijkheden te behoren. Het is nog wel wat krap maar, wat ik voor ogen heb, is te doen, althans op papier… Ik werd verrast door vooruitgang in techniek en detaillering van de N-modellen en ook de variatie in NS-materieel dat inmiddels te koop is. Mijn modelbaanplan ‘Kassenberg’, een Nederlands-Duits grensstation, staat al op enkele andere fora, maar dit ga ik t.z.t. ook hier delen. Wat dat laatste betreft, hoop ik van ervaringen hier te leren, evenals over digitale techniek. Ik kom natuurlijk ook iets brengen: op de eerste plaats kan er een beroep gedaan worden op mijn kennis van de NS tot ca. 2000, vooral de jaren ’80 is mijn specialiteit. Verder zal ik mijn ombouwervaringen in N met jullie delen, ik heb inmiddels al een paar kleine projectjes afgesloten zoals het verbouwen van een ligrijtuig tot een NS-buffetrijtuig en onlangs heb ik een Fleischmann 1600 vernummerd omdat het stadswapen teveel naar links stond.
-
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
- Locatie: Amsterdam
Re: Na 35 jaar weer terug
Het begin van 35 jaar plezier 

Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Re: Na 35 jaar weer terug
Welkom terug met de hobby dan Frank en veel plezier op het forum. Ik ben zeer benieuwd naar je baan en ombouwervaringen. 

Groet Pierre.
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Na 35 jaar weer terug
Hoi Frank, welkom op dit forum
, ik volg jou baan ook al op ModelSpoorWijzer.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen al wel veel van jou modelspoor werk en kennis gezien/gelezen heeft
. De gene die dat niet hebben hebben in iedergeval het nodige gemist
Groetjes Michiel

Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen al wel veel van jou modelspoor werk en kennis gezien/gelezen heeft



Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2674
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Na 35 jaar weer terug
Hallo Frank,
Welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
Welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Na 35 jaar weer terug
Hallo Frank,
Leuk dat je ook hier op het N-spooforum bent gekomen en jij je bouwkunsten hier gaat laten zien!
Ik ben heel benieuwd, met de kennis die jij hebt moet dat wel goed komen
Groet,
Raymond
Leuk dat je ook hier op het N-spooforum bent gekomen en jij je bouwkunsten hier gaat laten zien!
Ik ben heel benieuwd, met de kennis die jij hebt moet dat wel goed komen
Groet,
Raymond
Re: Na 35 jaar weer terug
Dankjewel allemaal voor het warme welkom!
Belofte maakt schuld en dus heb ik een eerste bijdrage geplaatst in de vorm van een verslag van mijn ervaringen m.b.t. van het vernummeren van de Fleischmann 1601 naar 1629.

De eerste twee stukjes huisvlijt in N (na 1985): de vernummerde 1600 en een buffetrijtuig, verbouwd uit een ligrijtuig (nog niet helemaal af).

Belofte maakt schuld en dus heb ik een eerste bijdrage geplaatst in de vorm van een verslag van mijn ervaringen m.b.t. van het vernummeren van de Fleischmann 1601 naar 1629.

De eerste twee stukjes huisvlijt in N (na 1985): de vernummerde 1600 en een buffetrijtuig, verbouwd uit een ligrijtuig (nog niet helemaal af).
Re: Na 35 jaar weer terug
Welkom Frank op het N - forum .
Mooie combinatie hierboven
.
mvg Sjaak
Mooie combinatie hierboven

mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Na 35 jaar weer terug
a) Over iTrain en de OC32 weet ik het een en ander... Kom eens kijken bij NedTRAK.
b) Heel fijn dat je hier bent. Want van die specialiteit hoop ik bij gelegenheid gebruik te maken.
Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32
Re: Na 35 jaar weer terug
Dankjewel allemaal.
Vraag gerust, ik heb de eerste PB's met vragen over treinsamenstellingen al binnen...

Vraag gerust, ik heb de eerste PB's met vragen over treinsamenstellingen al binnen...
