BertemmeN
Re: BertemmeN
Mooie paneeltjes Bert! Erg netjes!
Ik dacht eerst dat je een plaatje aluminium had gebruikt, maar ik begrijp dat het triplex met fotopapier is.
In het verleden heb ik voor een vorige baan een paneel uit dun MDF gemaakt. Reseda groen geschilderd en het sporenplan gewoon met een zwarte permanent marker getekend. Tenslotte een laagje beschermende lak er over.
Groet, Wim
Ik dacht eerst dat je een plaatje aluminium had gebruikt, maar ik begrijp dat het triplex met fotopapier is.
In het verleden heb ik voor een vorige baan een paneel uit dun MDF gemaakt. Reseda groen geschilderd en het sporenplan gewoon met een zwarte permanent marker getekend. Tenslotte een laagje beschermende lak er over.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel,Wim
Het was ook de bedoeling om de panelen een aluminium-look te laten hebben.
Voordeel van fotopapier is dat een wijziging bijv. door een verandering van sporenplan simpel is door te voeren.
Dat laatste is bij mij nogal regelmatig voorgekomen.
Ik heb alles aangesloten en ben nu alles aan het testen.
Op een paar kleine dingetjes na is wat ik qua bedrading bedacht had gelukkig prima geslaagd tot nu toe.
Het was ook de bedoeling om de panelen een aluminium-look te laten hebben.
Voordeel van fotopapier is dat een wijziging bijv. door een verandering van sporenplan simpel is door te voeren.
Dat laatste is bij mij nogal regelmatig voorgekomen.
Ik heb alles aangesloten en ben nu alles aan het testen.
Op een paar kleine dingetjes na is wat ik qua bedrading bedacht had gelukkig prima geslaagd tot nu toe.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN




De fiddleyard is ook gebruiksklaar.
De wissels zijn van Peco setrack.
De koppeling met het vaste baangedeelte gaat (nu nog) met een stuk flexrail en verschuifbare raillasjes.
Of dat zo blijft moet de praktijk uitwijzen.
Hij kan opgeborgen worden onder de treinbaan.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Daar bedoel ik mee de gewone metalen raillas die eerst geheel aan 1 rail zit voor het aanbrengen en na het plaatsen over de aansluitende rail schuift.Daarvoor moet je dan wel een paar bielzen wegsnijden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Inmiddels begonnen met de aankleding van het stationsgedeelte en een achterwand geplaatst.
De perrons zijn gemaakt van triplex beplakt met bestrating geprint fotopapier.
De wegen zonder de triplex maar ook van fotopapier.
e.e.a. zoals op de site http://www.modellbahn-traumanlagen.de/s ... nd-ampeln/
Na een onwennig begin is dit een prima methode al zien sommige stukken er wat steriel uit.
Maar met wat verdere aankleding is het voor mij acceptabel.
Wat ik met de achtergrondplaat ga doen is nog een vraagteken.
Misschien een blauw kleurtje want om een passende achtergrond te maken is niet zo eenvoudig.
De 2 stadshuizen zijn van Pola en dateren nog van ca. 1980.
Ik vond het eigenlijk zonde om ze niet te gebruiken.



De perrons zijn gemaakt van triplex beplakt met bestrating geprint fotopapier.
De wegen zonder de triplex maar ook van fotopapier.
e.e.a. zoals op de site http://www.modellbahn-traumanlagen.de/s ... nd-ampeln/
Na een onwennig begin is dit een prima methode al zien sommige stukken er wat steriel uit.
Maar met wat verdere aankleding is het voor mij acceptabel.
Wat ik met de achtergrondplaat ga doen is nog een vraagteken.
Misschien een blauw kleurtje want om een passende achtergrond te maken is niet zo eenvoudig.
De 2 stadshuizen zijn van Pola en dateren nog van ca. 1980.
Ik vond het eigenlijk zonde om ze niet te gebruiken.



Re: BertemmeN
Vandaag dit draadje voor het eerst doorgenomen. Leuk om de ontwikkelingen zo te zien.
Groet,
Rico
Groet,
Rico
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Na een aanrtal maanden waarin relatief weinig gebeurd is wat een update rechtvaardigde nu weer even een berichtje.
Na het uittesten en proefrijden kwam ik toch iets tegen wat me niet beviel.
Het na elk rondje moeten omlopen en stoomloks keren begon me wat tegen te staan.
Daar kwam bij dat ik diverse materieel niet kon gebruiken om dat het niet in het concept paste. TEE treinen bijjv.in een onbeduidend kopstation gaat gewoon niet.
Daarvandaan dat ik de fiddleyard van een keerlus ga voorzien om toch rond te kunnen rijden.
Het wordt dus de combinatie van 2 keerlussen en een kopstation.
Het realistisch rangeren blijft echter de hoofdzaak.
Nadeel is wel dat de zijlijn naar Wildenwart(=fiddleyard) nu een hoofdlijn dreigt te worden.
Ook liggen er wissels dan niet in de doorgaande richting maar een snelheidsbeperking maakt het dan wel weer leuker.
De tweede laag die er ooit zou komen gaat er nu denk ik niet meer komen.
Na het uittesten en proefrijden kwam ik toch iets tegen wat me niet beviel.
Het na elk rondje moeten omlopen en stoomloks keren begon me wat tegen te staan.
Daar kwam bij dat ik diverse materieel niet kon gebruiken om dat het niet in het concept paste. TEE treinen bijjv.in een onbeduidend kopstation gaat gewoon niet.
Daarvandaan dat ik de fiddleyard van een keerlus ga voorzien om toch rond te kunnen rijden.
Het wordt dus de combinatie van 2 keerlussen en een kopstation.
Het realistisch rangeren blijft echter de hoofdzaak.
Nadeel is wel dat de zijlijn naar Wildenwart(=fiddleyard) nu een hoofdlijn dreigt te worden.
Ook liggen er wissels dan niet in de doorgaande richting maar een snelheidsbeperking maakt het dan wel weer leuker.
De tweede laag die er ooit zou komen gaat er nu denk ik niet meer komen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN


Het gedeelte boven de al bestaande keerlus is veranderd in een stadje met tramlijn.
Boven in het midden in het vorige plaatje van het baanplan.
Dit was op de plek waar oorspronkelijk de Bietschtalbrug was gepland maar die nu samen met de 2e laag niet meer gerealiseerd wordt.
Re: BertemmeN
Dat gaat zo een prachtige baan worden Bert. Ik volg je met belangstelling. 

Groet Pierre.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je,Pierre
Bedenkend hoe ik het concept van het ontwerp gesitueerd in het zuidduitse Chiemgau enigszins realistisch gestalte kon geven kwam ik tot het volgende:
Het is een nieuw virtueel kopstation bij Frasdorf (Oberprien) dat oostwaarts verbinding heeft via Leitenberg en Umrathshausen naar Bernau en daar aansluit op de hoofdlijn naar Salzburg en een verbinding naar de wel bestaande lijn Prien-Aschau richting Prien (dit is bij mij een keerlus)
Vanaf Oberprien buigt er een zijlijn af naar Wildenwart noordwaarts (dat is bij mij de fiddleyard) en verder westwaarts door de Pfaffenbichler-tunnel naar Stephanskirchen waar de lijn aansluit op de hoofdlijn naar Rosenheim.
Deze lijn kan sporadisch bereden worden door een omgeleide D-trein of goederentrein van Bernau naar Stephanskirchen.(wat voor mij ook de mogelijkheid geeft dat materieel te laten rijden)
Het station Oberprien had voor korte tijd een verbinding met het inmiddels opgeheven kopstation Frasdorf.
Door de aanleg van de oprit naar de snelweg is deze verbinding opgeheven.(die situatie is zoals ik nu heb gemaakt.)
Het sporenverloop is ingetekend op bijgaand plaatje en verder volledig fictief.
in dit concept past dus mijn eerste idee van een tweede laag met de Bietschtalbrug niet meer en die vervalt dus.

Bedenkend hoe ik het concept van het ontwerp gesitueerd in het zuidduitse Chiemgau enigszins realistisch gestalte kon geven kwam ik tot het volgende:
Het is een nieuw virtueel kopstation bij Frasdorf (Oberprien) dat oostwaarts verbinding heeft via Leitenberg en Umrathshausen naar Bernau en daar aansluit op de hoofdlijn naar Salzburg en een verbinding naar de wel bestaande lijn Prien-Aschau richting Prien (dit is bij mij een keerlus)
Vanaf Oberprien buigt er een zijlijn af naar Wildenwart noordwaarts (dat is bij mij de fiddleyard) en verder westwaarts door de Pfaffenbichler-tunnel naar Stephanskirchen waar de lijn aansluit op de hoofdlijn naar Rosenheim.
Deze lijn kan sporadisch bereden worden door een omgeleide D-trein of goederentrein van Bernau naar Stephanskirchen.(wat voor mij ook de mogelijkheid geeft dat materieel te laten rijden)
Het station Oberprien had voor korte tijd een verbinding met het inmiddels opgeheven kopstation Frasdorf.
Door de aanleg van de oprit naar de snelweg is deze verbinding opgeheven.(die situatie is zoals ik nu heb gemaakt.)
Het sporenverloop is ingetekend op bijgaand plaatje en verder volledig fictief.
in dit concept past dus mijn eerste idee van een tweede laag met de Bietschtalbrug niet meer en die vervalt dus.

-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Voor wie wat verder wil lezen over het spoorgebeuren in de omgeving van Frasdorf:
Het gedeeltelijk tot Rohrdorf in gebruik zijnde spoor.
Tussen Rohrdorf en Frasdorf is nu fietspad.
https://web.archive.org/web/20091024093 ... haupt.html
Het gedeeltelijk tot Rohrdorf in gebruik zijnde spoor.
Tussen Rohrdorf en Frasdorf is nu fietspad.
https://web.archive.org/web/20091024093 ... haupt.html
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Gezien de "overweldigende" respons (ca. 20 reacties van andere forumleden in bijna 3 jaar tijd ) zal ik in dit draadje geen updates meer plaatsen.
De tijd en moeite die daaraan besteed wordt kan ik beter op een andere wijze invullen.
Degene die de voortgang alsnog wel willen volgen kunnen me een PM sturen, maar in dit draadje stopt het.
De tijd en moeite die daaraan besteed wordt kan ik beter op een andere wijze invullen.
Degene die de voortgang alsnog wel willen volgen kunnen me een PM sturen, maar in dit draadje stopt het.
Re: BertemmeN
Omdat mensen niet reageren...betekend het niet dat mensen het niet volgen.
Ik volg het..maar reageer niet veel.
Gewoon lekker blijven plaatsen aub.
Mvg ronald
Ik volg het..maar reageer niet veel.
Gewoon lekker blijven plaatsen aub.
Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: BertemmeN
Helemaal mee eens. Ik volg je graag maar reageer ook niet iedere keer. Heel jammer als je stopt.

Groet Pierre.
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
Ik zeg: lekker doorgaan met posten. Als ik namelijk kijk naar het aantal weergaves van je bericht (zie plaatje), dan word je draadje meer dan goed bezocht.

Veel mensen bezoeken regelmatig draadjes zonder te reageren.
Kortom: lekker doorgaan
Ik zeg: lekker doorgaan met posten. Als ik namelijk kijk naar het aantal weergaves van je bericht (zie plaatje), dan word je draadje meer dan goed bezocht.

Veel mensen bezoeken regelmatig draadjes zonder te reageren.
Kortom: lekker doorgaan

Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Re: BertemmeN
Helemaal mee eens. Ik reageer ook alleen als ik wat toe tevoegen of te vragen heb. Wat niet wil zeggen dat ik een aantal draadjes (waaronder die van jou) niet met belangstelling volg. Dus: doorgaan !
groet,
Paul
groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: BertemmeN
Bert,
Ik volg zowel de ontwikkelingen op je eigen baan, maar ook de opbouwende en vakkundige adviezen die je aan anderen geeft!
Dus vooral doorgaan!
Ik volg zowel de ontwikkelingen op je eigen baan, maar ook de opbouwende en vakkundige adviezen die je aan anderen geeft!
Dus vooral doorgaan!
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: BertemmeN
Hoi Bert, helemaal eens met de anderen. Zelf lees ik graag je draadje, ik vind het altijd leuk om te zien hoe je probeert het in een realistische context te plaatsen. Maar over het algemeen heb ik weinig toe te voegen behalve wat cheerleader geluiden zoals “mooi”, dus heb ik niet gereageerd.
Dus ik zou je ook aanmoedigen nog wel af en toe een update te posten. Het draadje word best aardig gelezen
Dus ik zou je ook aanmoedigen nog wel af en toe een update te posten. Het draadje word best aardig gelezen
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: BertemmeN
Ik heb nog niet veel bijgedragen aan dit forum, maar ik zou je vorderingen ook graag zien!
Re: BertemmeN
Hoi Bert ,
vind het wel jammer dat gestopt met update te doen hier op het forum .
Keek er altijd belangstellend naar hoe je de schakelborden en verschillende situatie's oploste .
Zelfs een vriend van mij die " H0 " heeft vond het ook leuk en interessant .
Dus aub gewoon doorgaan met de update's van je baan .
mvg Sjaak
vind het wel jammer dat gestopt met update te doen hier op het forum .
Keek er altijd belangstellend naar hoe je de schakelborden en verschillende situatie's oploste .
Zelfs een vriend van mij die " H0 " heeft vond het ook leuk en interessant .
Dus aub gewoon doorgaan met de update's van je baan .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1327
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
In de veronderstelling dat er geen belangstelling was voor mijn bijdrage blijkt uit de reacties dat er toch behoefte is aan zo nu en dan een update.
Die zal ik zo af en toe dan ook wel weer plaatsen echter waarschijnlijk niet meer zo frequent en uitgebreid als de laatste tijd.
Het kost me veel tijd en energie en het bouwtempo ligt al erg laag omdat het een plan is wat zich gaandeweg ontwikkelt en steeds aangepast moet worden omdat er dingen niet kloppen.
Zo ook weer de recente aanpassing van de fiddleyard met keerlus.
Met dat laatste ga ik komende weken beginnen.
Het reageren in mijn favoriete forumonderdeel baanplannen zal ik wel proberen regelmatig bij te houden.
Die zal ik zo af en toe dan ook wel weer plaatsen echter waarschijnlijk niet meer zo frequent en uitgebreid als de laatste tijd.
Het kost me veel tijd en energie en het bouwtempo ligt al erg laag omdat het een plan is wat zich gaandeweg ontwikkelt en steeds aangepast moet worden omdat er dingen niet kloppen.
Zo ook weer de recente aanpassing van de fiddleyard met keerlus.
Met dat laatste ga ik komende weken beginnen.
Het reageren in mijn favoriete forumonderdeel baanplannen zal ik wel proberen regelmatig bij te houden.
Re: BertemmeN
Bert,
Helemaal goed! We blijven je zeer gewaardeerde bijdragen op beide terreinen volgen.
Helemaal goed! We blijven je zeer gewaardeerde bijdragen op beide terreinen volgen.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
-
- Berichten: 1537
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: BertemmeN
Gewoon door blijven posten Bert. Ik reageer ook weinig maar ik steek er wel veel van op. Als ik iets nuttigs te zeggen heb zal ik zeker reageren.
Reageren in baanplannen is zeer gewaardeerd want ik ben zit aardig in de knoop met Baden 2
Ik blijf je volgen!
Reageren in baanplannen is zeer gewaardeerd want ik ben zit aardig in de knoop met Baden 2
Ik blijf je volgen!
I like sitting in my hottub with a beer or two…...