Ik heb even iets aangepast. Blijft wel simpel (zoals ik en anderen hebben aangegeven is dat handig om mee te starten als beginner),maar geeft wat meer mogelijkheden.

- Baanplan-1b.jpg (126 KiB) 2237 keer bekeken
Zo heb je wat rangeermogelijkheden op je stationnetje, en krijg je een zijlijntje met een eindstationnetje. Dit geeft je de mogelijkheid om te ontdekken wat je het leukste vindt aan modelbouw. Als je daaruit bent, kun je de boel gaan aanpassen als je dat wilt.
Moet nog wel wat gefinetuned worden. Ik heb nu maar wat getekend, buiten de geometrie om. Ik zou overigens nog wel in de hoofdbaan met wat ruimere bochten werken. En het station misschien iets schuin leggen t.o.v. de rand. En ook de nevenbaan wat speelser te laten lopen. Nu is alles wel erg star.
Verder schrijf je dat je analoog begint. Is dat een bewuste keuze? Zelf denk ik dat als je nu vanaf 0 begint, het verstandig is om digitaal te beginnen. En nee, dat betekent niet dat je de baan aan een computer moet hangen of geautomatiseerd moet gaan rijden. Voordeel van digitaal ten opzichte van analoog is dat de baan één stroomkring is, waar alle treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden, en de verlichting van loks en rijtuigen blijft branden. Bij analoog gaan alle treinen op de stroomkring tegelijk rijden en bij stilstaande loks is de verlichting uit (en ook bij rijtuigen die op een stuk staan waar geen stroom staat). Digitaal geeft meer mogelijkheden dan analoog, en meestal is het ook makkelijker om die mogelijkheden te realiseren. Het is wel iets duurder, omdat de loks allemaal een decoder moeten hebben. Je kunt er bij digitaal nog steeds voor kiezen om wissels wel analoog aan te sluiten.
Als het een bewuste keuze van je is om analoog te rijden, dan kun je bovenstaande negeren, want het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten wat 'beter' is.
Verder zou ik zelf als ik nu zou starten denk ik met rails van Kato gaan werken. Heb er geen ervaring mee, maar Minitrix heeft zijn beperkingen (en is wat gedateerd). Meeste mensen werken met Peco, dat is minder plug and play.