Eerste Baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Eerste Baanplan

Bericht door MrtAlways »

Hallo,

Mijn baanplan zou er zo kunnen uitzien als het helemaal klaar is.
De bedoeling is om alles in delen uit te voeren, werkend van onder naar boven.
Dus eerst schaduw station en als laatste het bergspoor.
Ik weet dat ik heel veel rails gebruik maar dat doe ik liever dan later weer alles open te moeten breken.
Er zitten voor zover ik kan overzien twee keerlussen (rood) in.

Ik wil de baan digitaal besturen met modules van Digikeijs en software iTrain

Graag opmerkingen, toevoegingen, afraders over eventuele valkuilen, blunders.

mvg, Wim


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1231
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste Baanplan

Bericht door bpieters »

De eerste indruk is dat de bereikbaarheid van de opstelsporen bekeken moet worden.Een cm of 25 tussenruimte is wel nodig om overal bij te kunnen bij ern plaatbreedte van 1,5 m.Vooral die midden op de plaat zou dan wel eens problematisch kunnen zijn.
Omdat er geen helix is worden de hellingen wel erg lang als je 25cm wilt halen met max.2,5% (10 meter).
Rechtsboven zou je een ovale helix kunnen maken,denk ik.



Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Eerste Baanplan

Bericht door MrtAlways »

Hoi Bert,
Eerste plaatje A en G laat zien dat rechtsboven al een helix ligt van 3,5 lus waardoor de tussenruimte van de opstelsporen en bovenliggende laag ruim 22 cm is.

mvg Wim


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1231
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste Baanplan

Bericht door bpieters »

MrtAlways schreef: 07 jan 2023 20:40 Hoi Bert,
Eerste plaatje A en G laat zien dat rechtsboven al een helix ligt van 3,5 lus waardoor de tussenruimte van de opstelsporen en bovenliggende laag ruim 22 cm is.

mvg Wim
Oke was me niet helemaal duidelijk.
Plaatje in 1e instantie bekeken op de mobiel en dan zie je weleens wat over het hoofd.
Bij nader bekijken staat er idd een helix.
Met mijn voorstel zaten we uiteindelijk dus wel op 1 lijn.
Dan is het prima verder.
Laatst gewijzigd door bpieters op 07 jan 2023 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.



tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Eerste Baanplan

Bericht door tv_man »

Als ik het goed zie maakt het spoor naar station noord op niveau F wel erg kleine slingers (radius van naar schatting 100mm, terwijl de gebruikelijke R1 ongeveer het dubbele is), daar gaan maar weinig treinen zonder morren doorheen. Héél misschien sommige korte tweeassertjes.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Eerste Baanplan

Bericht door MrtAlways »

tv_man schreef: 07 jan 2023 21:34 Als ik het goed zie maakt het spoor naar station noord op niveau F wel erg kleine slingers (radius van naar schatting 100mm, terwijl de gebruikelijke R1 ongeveer het dubbele is), daar gaan maar weinig treinen zonder morren doorheen. Héél misschien sommige korte tweeassertjes.
Dit tandradspoor is voor de verre toekomst. Ik heb idd niet gekeken naar de min. radius van de desbetreffende locs.
Ik houd het in gedachten tegen de tijd dat ik het maak.

mvg Wim


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal

tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Eerste Baanplan

Bericht door tv_man »

Na snel googlen staat er voor de tandradbaanlok van Fleischmann aangegeven dat de minimale radius 192mm is. Dus kleiner dan dat gaat hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Eerste Baanplan

Bericht door MrtAlways »

tv_man schreef: 08 jan 2023 11:41 Na snel googlen staat er voor de tandradbaanlok van Fleischmann aangegeven dat de minimale radius 192mm is. Dus kleiner dan dat gaat hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren.
Ik heb het idd ook gelezen, dank je. Het plan is op dit punt aangepast.


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal

WimR
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Eerste Baanplan

Bericht door WimR »

De keerdriehoek op plaatje C is erg kort.
Bij gebruik van een keerlusmodule moeten alle stroom afnemers in het baanvak passen.
Tevens gaat er van het baanvak 2 stukjes af waardoor deze nog korter wordt.
Deze 2 stukjes zijn voor inkomende en uitgaande detectie waardoor de module de juiste polarisatie krijgt, in het middelste deel moet dan de hele trein passen. Komt de trein in meerdere delen dan krijg je kortsluiting.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Eerste Baanplan

Bericht door MrtAlways »

Ik wil via de wisseltongen de achterliggende rails (kort stukje) laten schakelen via een relais.
Kan dezelfde aansturing als van het puntstuk zijn.
Dan kan ik de de keerlus detectie aan de scherpe kan van de wissel laten beginnen en dan een lengte geven van een halve helix (1,75 meter).
Toch?


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal

WimR
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Eerste Baanplan

Bericht door WimR »

Volgens de handleiding van de keerlusmodule moet dat lukken.
De rode lijn loopt niet door in de helix, vandaar mijn opmerking.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste Baanplan

Bericht door shoven »

Fors plan hoor.
Ik zou wel overwegen e.e.a. wat speelser neer te leggen. Het ligt nu wel erg alsof het langs een liniaal is gelegd, deel B bijvoorbeeld loopt erg strak langs de rand van de tafel. Je zou kunnen kijken of een mooie lange flauwe boog daar niet mooier staat, of je station in een flauwe boog neer te leggen. Als je op foto's van het grootbedrijf kijkt, zie je dat kaarsrechte stukken heel weinig voor komen. Met flexrail is dat goed te doen.
't Is maar een overweging.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste Baanplan

Bericht door shoven »

Ik zou zeker even kijken naar de bereikbaarheid. Als er 25cm tussen onder- en bovenplaat zit kom je met je arm niet zo heel ver. Haal je het midden van de plaat waars je schaduwstations liggen? Ik zou dat vooraf even goed testen om achteraf gedoe te voorkomen.

Maar leuk plan verder.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MrtAlways
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:56

Re: Eerste Baanplan

Bericht door MrtAlways »

Dank allemaal.
Naar aanleiding van de laatste twee reacties ga ik dit plan inderdaad heroverwegen en iets maken dat een stukje kleiner wordt.
Ik plaats het nieuwe ontwerp weer.


mvg, Wim

tweede baanplan, digitaal
Plaats reactie