Ik heb de rolweerstand gemeten van 6 identieke Arnold wagons. Het is nummer 4409, G20 gesloten goederenwagon.
3 wagons wegen elk 11,3 gram en 3 wagons wegen elk 11,2 gram. Opmerkelijk.
Ook de rolweerstand blijkt niet identiek. De wagons blijken een voorkeursrichting te hebben. Nu is 4409 alleen 2e hands te koop, dus het zou kunnen dat de wagons lange tijd in een bepaalde richting hebben gereden.
Arnold 4409 gesloten goederenwagon type G20. De cijfers zijn een gemiddelde van 6 (identieke) wagons, elk 4 rolweerstand metingen met twee de ene kant en twee de andere kant op. Het gewicht is dus een gemiddelde van 6 wagons en zijn gecheckt met een tweede weegschaal.
gewicht in grammen (berekend): 11,25 (gemiddelde van 6 waarden)
neiging tot rijden in mm hoogte (berekend): 16,32 (gemiddelde van 24 waarden)
rolweerstand in mN (berekend) : 1,8009780
rolweerstand in grammen (berekend) : 0,183648651
Ik heb de 6 wagons ook even snel als treintje gemeten
gewicht in grammen (gemeten): 67,5
neiging tot rijden in mm hoogte (gemeten): 7,56
rolweerstand in mN (berekend): 5,007698
rolweerstand in grammen (berekend): 0,510643
Daaruit blijkt al dat het optellen van individuele waarden rolweerstand niet identiek is aan de rolweerstand van een gehele trein

. Ik ga dit vaker doen, wellicht zit er een omrekenfactor in die enigszins stabiel is. Het enige nadeel is dat het veel tijd kost
