Solderen rails minitrix

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
diny
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:24

Solderen rails minitrix

Bericht door diny »

Weet er misschien iemand of je de rails van Minitrix kunt solderen?
Zo ja, met welk materiaal?



Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door Guut »

Ja dat is te doen. Ik soldeer ze met normale 60% soldeertin en gewone koperdraad. Niks aparts. Alleen niet te veel watt erop zetten want anders smelten de bielsen. Even oefenen met een oud stukje rail.
Het mooiste is als je het aan de onderkant soldeert, eventueel beetje plastic weghalen van de biels. Je ziet het dan vrijwel niet zitten.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door Rob Fongers »

Diny,

Gebruik een beetje soldeer vet voor het beste resultaat, dan hoef je dus ook niet zo lang te verwarmen en krijg je de problemen niet die Guut aankaart


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door Guut »

Het zou inderdaad met behulp van wat vet makkelijker moeten gaan. Zelf heb ik dit nog niet gebruikt.
Een beschrijving vind je op http://www.nproject.org/nl/solderen/sol ... rails.html


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door martinb »

En gebruik NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT, NOOIT S39. Had ik algezegd dta je nooit S39 moet gebruiken? :D

Purine is prima, S39 niet.

Oh ja, gebruik NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT,NOOIT, S39. :) :)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door Guut »

Bedoel je nooit ? ;)
Als ik me niet vergis, zit er bij electronica soldeertin, die 60% wat ik gebruik niet al standaard vet in verwerkt, cq, heb je dan nog wel los vet nodig of komt het erop neer hoe handig je bent met de soldeerbout of je het nodig hebt ?
Ik moet zeggen dat het mij redelijk goed afgaat en ik soldeer ze aan de onderkant zodanig dat je het compleet niet ziet zitten. Moet alleen het gros nog solderen.


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1401
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door richard7877 »

hallo martin

waarom geen s39 gebruiken?
ik soldeer mijn fleischmann rails en gebruik hier wel vloemiddel bij

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

EVR
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2010 21:15

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door EVR »

Naar mijn mening is het het beste om soldeerdraad met lood en met harskern te gebruiken. Stannol is een merk dat dit verkoopt via conrad. Vloeimiddelen zijn daarbij niet nodig aangezien bij correcte verwerking en timing de hars voor het uitvloeien van het soldeer zorgt en de hars daarna bij de juiste verwarmingstijd daarna volledig verdampt. Dit gaat snel genoeg, zodat het kunststof van de rails niet smelt (ca. 3 seconden). Zelf gebruik ik dit type soldeerdraad en ik gebruik de soldeerbout Weller W61 (= 60 Watt) met Magnastat principe en kleinst verkrijgbare soldeerpunt. Werkt met ervaring fantastisch netjes! Wel voor het solderen de te solderen plek van de rails even met wasbenzine ontvetten. Wasbenzine verdampt volledig en laat geen chemische of vettige resten achter.


Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door Michiel »

richard7877 schreef:waarom geen s39 gebruiken?
S39 laat een dunne uitgevloeide laag achter dat bijna niet meer te verwijderen is. Deze laag is erg zuur en uiterst corrosief. Het zal gegarandeerd na verloop van tijd schade aanbrengen. Er zijn genoeg andere vloeimiddelen. S39 is best te vermijden.... sorry NOOIT te gebruiken. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door martinb »

S39 geeft uiteindelijk corrosie... kan even duren, maar komt uiteindelijk op de plekken waar je niet kunt komen wel tevoorschijn. Alleen als je het HEEL GOED schoonmaakt kun je het voorkomen, maar de ervaring leert dat 99% van de mensen dat niet goed lukt / niet goed doet. Corrosie geeft weerstand en laat de boel langzaam wegrotten.

Purine geeft geen corrosie.

Oh ja, had ik al gezegd dat je S39 NOOIT moet gebruiken? :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door Marcel »

Ik dacht op dit forum gelezen te hebben dat er 2 soorten S-39 zijn,en dat je dan wel de variant voor RVS kan gebruiken.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Solderen rails minitrix

Bericht door martinb »

Klopt. S39 is uit den boze, S39RVS kan wel, maar het beste is en blijft purine.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie