Ik heb een DS51K1 decoder gekocht om daarmee een Kato unitrack #4 wissel aan te sturen. Deze decoder kan in een holte in de wissel ingebouwd worden. Ik vind het prettig om voordat ik alles vast ga solderen te testen of het werkt. Ik gebruik Wago lasklemmen om de draadjes met elkaar te verbinden. Dat heb ik conform de handleiding gedaan:
Het oranje draadje van de decoder met de rode draad vanuit de wissel.
Het grijze draadje van de decoder met de zwarte draad vanuit de wissel.
Het rode draadje vanuit de decoder met de + van de centrale en het blauwe draadje van de kato connector
Het zwarte draadje vanuit de decoder met de - van de centrale en het witte draadje van de kato connector
Het gele programmeerdraadje tijdelijk verbonden met de rail die is verbonden met de blauwe draadje van de kato connector (en dus het zwarte draadje van de decoder)
Volgens de handleiding zou ik de wissel nu moeten kunnen programmeren door de wissel om te gooien op het adres dat ik aan de wissel wil geven. Er gebeurt echter niets.
Wat zou er mis kunnen gaan?
Is het uberhaupt mogelijk om de wissel op deze manier te testen? Of werkt het alleen als ik de aansluitingen soldeer? Volgens dit filmpje zou het moeten kunnen, maar de krokodillenklemmen die hij gebruikt heb ik niet.
Is het mogelijk om de decoder per ongeluk stuk te maken? Hoe zou je dat kunnen doen? En hoe kom je erachter of dat is gebeurd?
Zijn wago lasklemmen geschikt voor dit doeleind of kan ik beter een andere benadering gebruiken? Ik gebruikte eerst kroonsteentjes, maar dat leek me niet al te best voor de draadjes van de decoder.
EDIT: Ik heb nog even gecheckt of de wissel zelf misschien het probleem was, maar met de kato aansturing doet de wissel het gewoon.
Hoi Bram,
Er kunnen ook meerdere digitale oorzaken voor je probleem.
1. Veel Amerikaans DCC spul werkt niet goed als er een Railcom cutout op de baan staat. Oplossing is het uitschakelen van Railcom in de z21 Maintenancetool
2. Roco gebruikt een andere adressering van de accessoire decoders voor wissels, seinen en lampjes dan de rest van de DCC wereld met een verschuiving / offset van 4.
Welk adres heb je geprobeerd? Als de z21 in Roco modus staat reageren veel schakeldecoders niet op een adres onder de 5
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb railcom uitgezet en ook de adresseermode op 'Turnout Addressing according to RCN-213' ingesteld in de maintenance tool. Het had helaas geen effect. Ik heb nog een decoder liggen, ga die even uit de verpakking halen om te kijken of het misschien aan de decoder ligt.