Na een lange zomerpauze, waarin verbouwd en ook ver gereisd werd, heb ik de draad om te bouwen aan de Nordbahn weer opgepakt. Nordheim Industrie lag mij nog kaal aan te staren zonder ballast en zonder concrete bestemming van de sporen...
Reeds in vorige winter had ik de sporen op Nordheim Industrie al iets verlegd omdat ik het wat stijf vond overkomen en bovendien het idee van én een broodfabriek én staalbedrijf én een dieseltankplaats mij toch wat te vol scheen.. Het idee van een dieseltankplaats werd behouden en ook het staalbedrijf. Het idee van een broodfabriek moest wijken. De spoorligging werd iets aangepast, waarbij de wissels op hun plaats bleven.
De twee sporen direct achter de dieseltankplaat kregen een lichte knik en als fictieve functie 'aankomst en vertrekspoor van achterliggende bedrijvengebied'. Daar kan dus elke willekeurige wagon neergezet worden. Het vierde spoor vanaf de dieseltankplaat werd wat ingekort en het achterste spoor kreeg als bestemming het staalbedrijf.
Toen ik het december 2022 nummer van British Railway Modeler nog eens digitaal doorbladerde viel mijn oog op de H0-modelbaan 'Brunroyd Works' (
https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... =651&dpr=1
Het sporenverloop had wel iets weg van Nordheim Industrie zoals het er nu uitzag en de staalfabriek die als centraal thema van deze Engelse baan fungeert leek mij wel inpasbaar in Nordheim Industrie. En aangezien ik een zwak heb voor grote gebouwen in de kleine modelbaanwereld toog ik naar mijn hobbykamer om in de categorie 'beter goed gejat dan slecht bedacht' aan de slag te gaan.
Eerst werd uit karton een mock-up gemaakt om de grootte te bepalen. Na wat bijstellingen gedurende enkele weken werd uit 3mm foamboard een witte mock-up gemaakt met daarop getekend de deuren. Al snel volgde de betonvloer uit 1 mm styreen, waaronder extra vulstroken van karton zijn gelijmd om het beton op bovenkant spoorstaaf te krijgen. Het zijn allemaal styreen plaatjes van 30x30mm naast elkaar. Deze zijn gespoten in een licht grijze kleur (Vallejo USAAF grey) en zullen nog voorzien worden van de nodige vervuiling.
2023-11-10_04-37-11 by
Nordbahn, on Flickr
Daarna stond het ballasten op het programma, dat deze keer vrij vlotjes verliep. Na het ballasten (tja, waarom vallen dit soort zaken altijd na het ballasten op?) bleek het puntstuk van één wissel niet helemaal lekker gepolariseerd te zijn. Direct achter het puntstuk een miniem gaatje geboord en een nieuw draadje naar de polarisatieschakelaar getrokken: probleem opgelost.
2023-11-10_04-37-35 by
Nordbahn, on Flickr
2023-11-10_04-37-54 by
Nordbahn, on Flickr
2023-11-10_04-35-39 by
Nordbahn, on Flickr
Na een poosje zo tegen dit witte gevaarte te hebben aangekeken werd styreen golfplaat aangerukt en metaalgrijs gespoten (Humbrol). Hiervan werden plaatjes gesneden en stuk voor stuk tegen het foamboard geplakt. De onderste centimeters werden voorzien van kunstof baksteenplaat van Ratio. Inmiddels ben ik ver genoeg gevorderd om hier een tussenresultaat te laten zien.
2023-11-10_04-35-03 by
Nordbahn, on Flickr
2023-11-10_04-33-39 by
Nordbahn, on Flickr
Het gebouw moet nog netjes afgewerkt worden met hoekstripjes (die witte naad bij het lage deel gaat verdwijnen) en dakbedekking, en natuurlijk ook ventilatoren etc. Vanzelfsprekend zal de grote vervuiler ook een keertje langs komen

Een bouwdoos met een Vollmer containerkraan ligt al een poosje klaar om in aangepaste toestand een plaatsje te krijgen bij Scorpions Metall Werke AG. Hekjes en vele details moeten besteld of gemaakt worden. Een uitdaging word nog een flinke truck met platte oplegger, die heb ik nog niet gevonden.
Groets, Erwin