Terug in de hobby | Dachnl
Terug in de hobby | Dachnl
Goedeavond,
Zoals op het voorstel subforum al aangekondigd ben ik weer begonnen met de hobby.
Het is nu alleen wel bijna 10 jaar verder en er is veel veranderd persoonlijk. Studie klaar, full time aan het werk, liefde gevonden en weer kwijtgeraakt.
Nou ja laten we dan maar beginnen met waar deze baan overgaat en wat mijn plan is.
In de 10 jaar afwezigheid heb ik veel door de Duits sprekende landen gereisd, met name Zwitserland en Oostenrijk.
In deze landen heb ik vrienden wonen die ik tijdens mijn studie heb ontmoet. Deze twee landen spreken mij erg aan.
Nu is mijn idee om met deze baan een soort combinatie te maken of te wel een link tussen de Alpen landen en Nederland.
Aan de ene kant van de baan een Nederlands landschap en aan de andere kant Alpen/Berg gebied. In het midden een station dat in de stad: Dachnl ligt.
(Dach zijn de landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mocht je er niet van gehoord hebben. Hier heb ik dan zelf Nederland achter gezet.) Het klinkt in ieder geval wel erg Zwitsers en Oostenrijks.
De baan gaat een afmeting hebben van 4 meter lang en 1 meter breed. Het is namelijk de bedoeling dat ik binnenkort uit huis ga dus wil ik het ook makkelijk kunnen nemen. Dit heb ik gedaan door de planken in 1 bij 0,5 meter op te delen. Het is verder ook de bedoeling dat ik hier een soort van show baan van maak die in mijn toekomstige woonkamer gaat staan. Daar kom ik later wel op terug.
Nu wat afbeeldingen van vanmiddag:
Zoals je kunt zien is de onder tafel nog origineel
Ik zal jullie de komende tijd meenemen over mijn bouw proces. Mochten jullie tips hebben dan graag.
Heb al vast wel een vraag: Kurk onder de rails ja of nee? Ik lees verschillende berichten hierover.
Groet Max
Zoals op het voorstel subforum al aangekondigd ben ik weer begonnen met de hobby.
Het is nu alleen wel bijna 10 jaar verder en er is veel veranderd persoonlijk. Studie klaar, full time aan het werk, liefde gevonden en weer kwijtgeraakt.
Nou ja laten we dan maar beginnen met waar deze baan overgaat en wat mijn plan is.
In de 10 jaar afwezigheid heb ik veel door de Duits sprekende landen gereisd, met name Zwitserland en Oostenrijk.
In deze landen heb ik vrienden wonen die ik tijdens mijn studie heb ontmoet. Deze twee landen spreken mij erg aan.
Nu is mijn idee om met deze baan een soort combinatie te maken of te wel een link tussen de Alpen landen en Nederland.
Aan de ene kant van de baan een Nederlands landschap en aan de andere kant Alpen/Berg gebied. In het midden een station dat in de stad: Dachnl ligt.
(Dach zijn de landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mocht je er niet van gehoord hebben. Hier heb ik dan zelf Nederland achter gezet.) Het klinkt in ieder geval wel erg Zwitsers en Oostenrijks.
De baan gaat een afmeting hebben van 4 meter lang en 1 meter breed. Het is namelijk de bedoeling dat ik binnenkort uit huis ga dus wil ik het ook makkelijk kunnen nemen. Dit heb ik gedaan door de planken in 1 bij 0,5 meter op te delen. Het is verder ook de bedoeling dat ik hier een soort van show baan van maak die in mijn toekomstige woonkamer gaat staan. Daar kom ik later wel op terug.
Nu wat afbeeldingen van vanmiddag:
Zoals je kunt zien is de onder tafel nog origineel
Ik zal jullie de komende tijd meenemen over mijn bouw proces. Mochten jullie tips hebben dan graag.
Heb al vast wel een vraag: Kurk onder de rails ja of nee? Ik lees verschillende berichten hierover.
Groet Max
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Succes met de bouw !
Ik ben ook net weer begonnen , helaas wat weinig tijd momenteel, maar vooruit. Ik ben er wel al achter dat je in ieder geval beter wel wat isolatie onder de rails kan doen, zeker als je in een rijtjeshuis woont als ik en de buren niet lastig wil vallen met het geluid van rijdende treinen
Ik ben ook net weer begonnen , helaas wat weinig tijd momenteel, maar vooruit. Ik ben er wel al achter dat je in ieder geval beter wel wat isolatie onder de rails kan doen, zeker als je in een rijtjeshuis woont als ik en de buren niet lastig wil vallen met het geluid van rijdende treinen
Smile, life is too short to be sad
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Succes met je bouwplannen Max
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Bedankt allen. Ik denk dan dat ik wat kurk onder mijn rails ga leggen.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Ik heb de 'blauwe plaat' van de Gamma er onder liggen. Is isolatie plaat voor onder laminaat. Je zal altijd wat blijven horen, of je moet echt dikke laag piepschuim oid gaan gebruiken.. Maar een beetje geluid is ook wel leuk
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Let op dat je geen houtlijm gebruikt om je rails en ballast vast te lijmen. Dat wordt keihard en doet al je pogingen om het stiller te krijgen volledig teniet. Er heeft hier iemand ooit een test gedaan met verschillende materialen om te kijken wat het beste dempt, ik meen dat dit Michiel was (die van Brussel Noord).
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Oke bedankt voor de tips. Ja ik had ook al gelezen op internet dat je het niet de rails moet vast lijmen. Ik ga even verder onderzoek doen.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Ik heb ook boekbinderslijm gebruikt! Werkt makkelijk en ook makkelijk te verwijderen van de rails met loshalen later.
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Hier ook boekbinderslijm gebruikt maar op het laatst lijm uitgeprobeerd van de Action .
Werkte ook heel goed Crea Patch Glue zijn handige kleine flesjes waar uit de lijm makkelijk te doceren is .
mvg Sjaak
Werkte ook heel goed Crea Patch Glue zijn handige kleine flesjes waar uit de lijm makkelijk te doceren is .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Hallo Max,
Veel succes.
Als de baan meter breed wordt, kun je dan overal nog goed bij?
m.vr.gr.
Hans
Veel succes.
Als de baan meter breed wordt, kun je dan overal nog goed bij?
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Boekbinders lijm is een goede tip! En ik kan zeker goed overal bij. Ik ben nu wat groter dan dat ik 9 jaar geleden was @Hans
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Tacky glue van Action werkt ook goed. Ik hanteer dat verdund, met wat acryl verf, om de ballast vast te leggen. De ballast is dan gelijk op de gewenste kleur. Het is later met een beetje water los te krijgen, even laten inwerken. Geleerd van Michiel.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Ik heb alleen wel piccolo rails dus ik moet even kijken hoe ik dat goed ga matchen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Hallo allemaal,
Na twee weken niks van mij te hebben gehoord, heb ik redelijk wat voortgang gemaakt.
Drukke weken achter de rug op werk en ook nog kort even een griepje gehad.
Ik heb de tafels ondertussen gemaakt, alle rails gelegd zoals ik denk dat ik het wil hebben (even een nachtje over slapen).
Voor isolatie materiaal ben ik toch voor kurk gegaan aangezien ik dit goedkoop kon vinden online.
In totaal 12 schaduwstation sporen waarvan vier of vijf voor een derde fungeren als EMU opslag.
Verder nog vijf kop sporen voor wat kortere treinen.
Volgende stap is rustig kijken naar wat ik nodig heb aan wissel aandrijvingen en de kurk isolatie vast maken.
Na twee weken niks van mij te hebben gehoord, heb ik redelijk wat voortgang gemaakt.
Drukke weken achter de rug op werk en ook nog kort even een griepje gehad.
Ik heb de tafels ondertussen gemaakt, alle rails gelegd zoals ik denk dat ik het wil hebben (even een nachtje over slapen).
Voor isolatie materiaal ben ik toch voor kurk gegaan aangezien ik dit goedkoop kon vinden online.
In totaal 12 schaduwstation sporen waarvan vier of vijf voor een derde fungeren als EMU opslag.
Verder nog vijf kop sporen voor wat kortere treinen.
Volgende stap is rustig kijken naar wat ik nodig heb aan wissel aandrijvingen en de kurk isolatie vast maken.
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Toch wel een romantisch plaatje van een hard zwoegende modeltreinbouwer die onder het minieme licht van een peertje noeste arbeid verricht
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Max,
je kunt nu iets groter zijn dan 9 jaar geleden, maar je moet wel erg groot en lenig zijn, als je ook straks, nadat je de baan ook voorzien hebt van huisjes boompjes en andere hoge items, om dan nog makkelijk aan de achterkant te kunnen werken, zonder dingen om te stoten c.q. af te breken.
uit ervaring, zullen hier ongeveer 95% van de bouwers, jouw toch adviseren om niet breder te gaan dan 80cm, en zelfs dat is soms al lastig om bij te werken.
gewoon even mijn 2 centen.
zou jammer zijn als je straks, na al de inspanning, de eerste, door velen al uit de praktijk geleerde fout gaat ondervinden, als blijkt dat die meter toch echt te veel is.
enige manier om een meter wel te kunnen behappen, zorg dat je de baan ook vanaf de achterkant kunt bewerken, dus of laat loopruimte er achter, of zet hem op wielen.
mvg
Freddy
je kunt nu iets groter zijn dan 9 jaar geleden, maar je moet wel erg groot en lenig zijn, als je ook straks, nadat je de baan ook voorzien hebt van huisjes boompjes en andere hoge items, om dan nog makkelijk aan de achterkant te kunnen werken, zonder dingen om te stoten c.q. af te breken.
uit ervaring, zullen hier ongeveer 95% van de bouwers, jouw toch adviseren om niet breder te gaan dan 80cm, en zelfs dat is soms al lastig om bij te werken.
gewoon even mijn 2 centen.
zou jammer zijn als je straks, na al de inspanning, de eerste, door velen al uit de praktijk geleerde fout gaat ondervinden, als blijkt dat die meter toch echt te veel is.
enige manier om een meter wel te kunnen behappen, zorg dat je de baan ook vanaf de achterkant kunt bewerken, dus of laat loopruimte er achter, of zet hem op wielen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Terug in de hobby | Dachnl
@Alro Ja dat is wel echt een sfeer zo op een regenachtige zondagavond.
@spoor65 Klopt ben ik ook achter gekomen tijdens het bouwen. Ik ben vrij lenig en sta wat hoger dan normaal als ik aan de baan werk, maar heb onder de tafel nu vrijgemaakt zodat ik van beide kanten bij de tafel kan.
Als ik uit huis ga is het de bedoeling dat ik hem op wielen ga plaatsen zodat ik de tafel kan verrijden.
@spoor65 Klopt ben ik ook achter gekomen tijdens het bouwen. Ik ben vrij lenig en sta wat hoger dan normaal als ik aan de baan werk, maar heb onder de tafel nu vrijgemaakt zodat ik van beide kanten bij de tafel kan.
Als ik uit huis ga is het de bedoeling dat ik hem op wielen ga plaatsen zodat ik de tafel kan verrijden.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Terug in de hobby | Dachnl
Goed begin is het halve werk. Ik was goed begonnen, maar de baan blijkt nu na 8 jaar toch wat te diep te zijn.. Achja.. Volgende baan rekening mee houden..