Van witte Z21 start naar zwarte Z21
Van witte Z21 start naar zwarte Z21
Ik ben voornemens over te stappen van de witte Z21 start naar de zwarte Z21.
Nu is mijn vraag of dit alleen centrale wisselen en dan rijdt de boel weer of moet er vanalles aangepast worden. Ik rijdt automatisch met koploper en maak dus gebruik van een X-press net module. Graag hoor ik hoe en wat? Alvast bedankt voor de antwoorden.
Nu is mijn vraag of dit alleen centrale wisselen en dan rijdt de boel weer of moet er vanalles aangepast worden. Ik rijdt automatisch met koploper en maak dus gebruik van een X-press net module. Graag hoor ik hoe en wat? Alvast bedankt voor de antwoorden.
Groet, Raymond
Re: Van witte Z21 start naar zwarte Z21
Hooguit wat interface instellingen en misschien opnieuw ijken van loks de baanspanning anders is.
Ik ben recentelijk ook overgestapt van wit naar zwart en dat ging echt zonder moeite. MM aansluiten en kon gelijk weer rijden. Ook aansluiten/benaderen via laptop ging zeer soepeltjes.
Met vriendelijke groet,
Victor
Victor
-
- Elektronica/Commercieel
In feite is het 1 op 1 omwisselen, de instellingen hoef je in principe niet te veranderen.
Kijk ook even naar de YaMoRC YD7010. Kan hetzelfde en meer dan de Z21, is goedkoper en word direct ondersteund door Koploper, je hebt dus geen adapter nodig.
Groetjes
Kijk ook even naar de YaMoRC YD7010. Kan hetzelfde en meer dan de Z21, is goedkoper en word direct ondersteund door Koploper, je hebt dus geen adapter nodig.
Groetjes
Re: Van witte Z21 start naar zwarte Z21oordt
Xbus en Rbus gecombineerd? Kan er dan tegelijk een MM en Rbus bezetmelder aan gesloten worden?martindomburg schreef: ↑19 okt 2024 18:02 In feite is het 1 op 1 omwisselen, de instellingen hoef je in principe niet te veranderen.
Groetjes
Gerard
-
Yep
De YD7001 kan alle protocollen (LN, RB, XB, S88n) en verbindingen USB, LAN, WiFi) tegelijkertijd gebruiken.
Bij de 7010 zit de XB geïntegreerd in de R-bus
Daarbij kan je ook nog een de programmeeruitgang gebruiken terwijl de Main Track ongestoord actief blijft. Is ook uniek.
De YD7001 kan alle protocollen (LN, RB, XB, S88n) en verbindingen USB, LAN, WiFi) tegelijkertijd gebruiken.
Bij de 7010 zit de XB geïntegreerd in de R-bus
Daarbij kan je ook nog een de programmeeruitgang gebruiken terwijl de Main Track ongestoord actief blijft. Is ook uniek.
Maar de XB gebruik je toch voor de MM ?
Heb je dan nog wel de R-bus vrij voor de bezetmelders?
Sorry voor het inbreken op dit draadje maar ik sta een keer voor dezelfde keuze.
Gerard
-
Ja de Multimaus stuur je bij de z21 aan via XB (X-bus)
Eigenlijk totaal niet nodig want beide zijn expressnet. Is in feite een bitje die anders staat of het nu X of R word gezien. Bij de YaMoRC word dit dan ook gewoon gecombineerd. En kan je naast 160 melders ook multimaus bedienen over dezelfde bus.
X-bus staat voor XpressNet. Alleen heeft Roco dit gesplitst door het bezetmeldprotocol via de RückmelderBus (R-bus) te laten lopen.
Aanvullend voordeel, zit je R-bus vol (max 160 melders) ga je gewoon verder met LocoNet. De adressen zijn per melder vrij adresseerbaar op de YD6016 lijn.
Sidenote: de YD6016RB heeft exact dezelfde functionaliteiten als de YD6016LN, dus de RB modules kunnen hetzelfde ingesteld worden en functionaliteiten krijgen als de LN. Met al als enige beperking de R-bus zelf. Is ook weer iets unieks.
Eigenlijk totaal niet nodig want beide zijn expressnet. Is in feite een bitje die anders staat of het nu X of R word gezien. Bij de YaMoRC word dit dan ook gewoon gecombineerd. En kan je naast 160 melders ook multimaus bedienen over dezelfde bus.
X-bus staat voor XpressNet. Alleen heeft Roco dit gesplitst door het bezetmeldprotocol via de RückmelderBus (R-bus) te laten lopen.
Aanvullend voordeel, zit je R-bus vol (max 160 melders) ga je gewoon verder met LocoNet. De adressen zijn per melder vrij adresseerbaar op de YD6016 lijn.
Sidenote: de YD6016RB heeft exact dezelfde functionaliteiten als de YD6016LN, dus de RB modules kunnen hetzelfde ingesteld worden en functionaliteiten krijgen als de LN. Met al als enige beperking de R-bus zelf. Is ook weer iets unieks.
Martin, bedoel je dan dat je op de x/r-bus van de yamorc de bezetmelders aan kan sluiten en op de r-bus van de yamorc dan weer je multimuis?
Iedereen bedankt voor de antwoorden. E e a is me duidelijk geworden. Zal er nog eens een nachtje over slapen.
Groet, Raymond
-
Nee zowel de X als R zijn verwerkt in 1 bus. Dus geen twee verschillende bussen meer.
Ik verwoorde het fout.
Bezetmelder in de yamorc centrale in de xr-bus.
Waar stop je dan de multimuis in? De xr-bus is al in gebruik door de bezetmelder.
Stop je de multimuis dan in de r-bus van de bezetmelder?
Of kun je een hubje aansluiten zodat je meer poorten krijgt?
Bezetmelder in de yamorc centrale in de xr-bus.
Waar stop je dan de multimuis in? De xr-bus is al in gebruik door de bezetmelder.
Stop je de multimuis dan in de r-bus van de bezetmelder?
Of kun je een hubje aansluiten zodat je meer poorten krijgt?
-
Ahhh ok, ja je kan dan de MM in de RB poort van een YD6016RB steken.
Helaas laat R-bus geen splitsing toe. Maar wellicht zou een splitter wel kunnen voor een aftakking naar RB en MM. Is het proberen waard lijkt me. Mocht ik de tijd viden kan ik dat wel eens testen.
Edit: de RB aansluiting op de YD7010 kan jebgewoon splitsen voor MM en RB met een splitter
Helaas laat R-bus geen splitsing toe. Maar wellicht zou een splitter wel kunnen voor een aftakking naar RB en MM. Is het proberen waard lijkt me. Mocht ik de tijd viden kan ik dat wel eens testen.
Edit: de RB aansluiting op de YD7010 kan jebgewoon splitsen voor MM en RB met een splitter
Toch wel een beetje een gemiste kans van YaMoRC.martindomburg schreef: ↑22 okt 2024 21:57 Ahhh ok, ja je kan dan de MM in de RB poort van een YD6016RB steken.
Dan kun je misschien beter overstappen op de LocoNet bus voor de bezetmelders.
Groetjes,
Gerard
Goed lezen Gerard, Martin heeft het berichtje nog ge-edit. Je kunt de X+R-Bus gewoon splitsen.Hube schreef: ↑23 okt 2024 09:35Toch wel een beetje een gemiste kans van YaMoRC.martindomburg schreef: ↑22 okt 2024 21:57 Ahhh ok, ja je kan dan de MM in de RB poort van een YD6016RB steken.
Dan kun je misschien beter overstappen op de LocoNet bus voor de bezetmelders.
Groetjes,
Gerard