Gewürztraminer baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

WimR
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door WimR »

Je hoeft niet zo ver te gaan voor deze situatie.
In Zevenaar zie je deze indeling ook, de Internationale treinen gaan ook om het station heen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5302
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zevenaar is een geheel andere situatie met 3 perronsporen waarbij spoor 1 ook maar in een richting te gebruiken is. In Nederland hebben we zo'n situatie niet meer.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5302
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Walddrehna( lijn Berlin-Elsterwerda) komt heel dicht bij heeft alleen 2 hoofdsporen maar slechts een perron aan spoor 1( het spoor richting Berlin). De RE8 uit Berlin naar Elsterwerde loopt voor het station over naar spoor 1 om te halteren en loopt erna weer over naar spoor 2. Doorgaande treinen mogen trouwens "gewoon" met 200km/u door het station ook langs het perron, zie ook openrailwaymap.org.

Edit: het iets zuidelijker gelegen Rückersdorf heeft precies de zelfde situatie maar dan gespiegeld.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door WimR »

Blijkbaar ben ik blind.
De trein uit Duitsland kan via spoor 4, niet aan het perron, doorrijden naar Nederland.
Komend vanuit Duitsland kan hij van het rechter spoor naar het linker en na het station weer terug.
Van Nederland naar Duitsland kan hij gewoon op het rechter spoor blijven.
Als deze internationale treinen, ICE, Nichtjet ed. op tijd zijn dan kunnen ze namelijk voor Ariva of Breng richting Arnhem, anders is het boemelen voor ze.
De ICE zie ik regelmatig op wandelsnelheid voorbij komen. :lol:

Vias, de stoptrein van en naar Duitsland gaat via spoor 3 en moet richting Duitsland dan weer naar het rechter spoor.

Wat ik op Google zie wijkt dit niet zoveel af van het ontwerp van dit baanplan.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5302
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het gaat om het station van Leon, met 3 sporen waarvan 1 hoofdspoor geen perron heeft en treinen rechts naar links rijden naar spoor 2 of 1 moeten overlopen om te halteren en daarbij het verkeer in de tegen richting kruisen( indien spoor 1 word gebruikt) of tijdelijk blokkeren( indien spoor 2 word gebruikt). Dit heeft helemaal niks aan overeenkomsten met Zevenaar dus waarom je dat als voorbeeld aanhaalt is mij een raadsel.

Of je blind bent weet ik niet wat je wel vergeet is dat er in de basis rechts word gereden in Nederland en Duitsland. Je normale rijweg is dan spoor EZ-816-815-812-809-902, sporen op station Zevenaar zijn 901 t/m 904 genummerd zie sporenplan.nl. Dus onder normale omstadigheden komen treinen uit Duitsland niet op spoor 4 in Zevenaar. De normale rijweg Arnhem-Duitsland door Zevenaar is spoor VY-903(halterend)/904(doorrijdend)-810-814-FZ. De hoofd rijweg Duitsland-Betuweroute is EZ-814-KL4 indien 814 bezet is richting Duitsland kan spoor 816-815-812 als wachtspoor gebruikt worden richting de Betuweroute. Betuweroute-Duitsland is ZL4-813-FZ. De spanningssluis 1,5kv-25kv ligt in de sporen 809 en 810 onder het viaduct Babberichseweg.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door WimR »

Michiel het ging over de opmerking dat een trein van het hoofdspoor af moet om naar het station te gaan.
Dat komt ook in Zevenaar voor.
Vias moet vanaf Arnhem ook naar het linker spoor om bij het station op het derde spoor te komen.
Overigens moeten Ariva en Breng vanaf Arnhem ook naar het linker spoor om op spoor 1 of 2 te komen.
Dus ja hier moeten ze van rechts naar links.

In dit baanplan moeten de treinen van links naar rechts om bij het station te komen.
Dit ontwerp heeft 3 sporen en Zevenaar 4 verder dezelfde perron indeling.
Het principe van oversteken is dan voor mij gelijk.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5302
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

WimR schreef: 04 nov 2024 16:35 Michiel het ging over de opmerking dat een trein van het hoofdspoor af moet om naar het station te gaan.
Dat komt ook in Zevenaar voor.
Nee het ging er om dat een stoppende trein in 1 richting de tegen richting blokkeerd of kruist, beter lezen en naar de tekening van Leon kijken.
WimR schreef: 04 nov 2024 16:35Vias moet vanaf Arnhem ook naar het linker spoor om bij het station op het derde spoor te komen.
Dat is geen linker spoor dat is gewoon een van de 2 hoofdsporen waarbij de hoofd rijrichting west-oost is. Linker of rechter spoor is hier alleen van toepassing buiten het station en/of als je de sporen tegen de normale richting in gebruikt wat hier dus niet gebeurd.
WimR schreef: 04 nov 2024 16:35Overigens moeten Ariva en Breng vanaf Arnhem ook naar het linker spoor om op spoor 1 of 2 te komen.
Klopt, word daarom ook bij stremming niet meer gedaan, treinen worden dan meestal opgeheven, daarnaast kan je op de tekening van sporenplan.nl zien dat spoor 902 aan de oostzijde geen uitrijsein heeft en er dus in die richting vanaf dat spoor niet vertrokken kan worden.
WimR schreef: 04 nov 2024 16:35In dit baanplan moeten de treinen van links naar rechts om bij het station te komen.
Dit ontwerp heeft 3 sporen en Zevenaar 4 verder dezelfde perron indeling.
Het principe van oversteken is dan voor mij gelijk.
Dan heb je niet goed gekeken en gelezen zowel indeling als gebruik zijn heel anders.

Misschien is het verstandig zelf eens op stations te gaan kijken hoe het spoor werkt want voorlopig lijk je dat totaal niet te begrijpen ;) . Je kan zoveel op google kijken als je wilt maar daarmee ga je zien hoe de sporen gebruikt worden. Daarvoor moet je en gewoon met de trein reizen en observeren en gewoon eens op stations gaan kijken hoe alles werkt. Als je dat had gedaan had dat heel deze discussie voorkomen. Ik word nogal moe van mensen die doen als of ze alles weten en totaal geen idee hebben waar ze het overhebben met de nodige onnodige discussies tot gevolg.

Ps; laten we het topic van Leon niet verder vervuilen.
Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door WimR »

Sta regelmatig voor de overweg bij station Zevenaar.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5302
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dan denk ik dat jou aanname dat je blind bent zeer correct is ;) |:(

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door WimR »

_o_
Ik kijk alleen naar het sporenplan en dat komt redelijk overeen, verder ben ik geen purist.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
leon1965
Berichten: 522
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Gewürztraminer baan

Bericht door leon1965 »

Misschien maakt dit duidelijker wat de exacte bedoeling is, ik zal op zoek gaan naar de foto's waar zulke stations op staan..zijn er aardig wat (geweest) in het landelijke gedeelte van Frankrijk

Afbeelding


Groetjes
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
Plaats reactie