Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik gebruik ook hout lijm. Die van Bizon met de blauwe label.
Boekbinderslijm heb ik ook al geprobeerd. Ik ben daar nog niet uit van hoe of wat.
Maar dank voor je antwoordt. Ik ga het proberen met houtlijm.

Gr Sebas



Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Ik gebruik boekbinderslijm.

Grote voordeel:
- een beetje water of natte doek er op en de rails komt zo weer los.
- boekbinderslijm blijft flexibel. Toch minder contactgeluid, zonder kurk o.i.d.

Ik leg eerst mijn (flexibele) rails op juiste plaats.
Dan vastzetten met kleine schroefjes (2x12 mm), met kleine volgringetjes, tussen de bielzen. Voordeel: kleinen correcties zijn nog mogelijk.
Daarna de rails vastlijmen met verdunde boekbinderslijm (verhouding: 1 deel lijm op 3 delen water, met een klein drupje afwasmiddel)

Bij ballast instrooien: eerst ballast in orde maken en dan met dezelfde verdunde boekbinderslijm de ballast vastleggen.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Barry.

Ik strooi de sporen niet in. Ze komen koud op het hout te liggen.

Gr Sebas



Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Sebas,

Misschien niet helemaal duidelijk geweest: bij mij liggen de rails ook koud op het hout en worden dan vastgelijmd.
Als ik in later stadium dan ballast wil aanbrengen, strooi ik dat in de reeds vastgelijmde rails en zet de ballast dan vast met verdunde boekbinderslijm.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Barry.

Breng je de boekbinderslijm eerst aan voor je het spoor legt of druppel je het tussen de dwarsliggers, zodra het spoor er ligt?

Gr Sebas



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Als test hier even een videotje gemaakt met de telefoon. Hoopt dat alles werkt, en kwaliteit een beetje voldoende is enzo.



zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Sebastiaan1201 »

Dat rijdt mooi Hannes.

Gr Sebas



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Ik heb een lokomotief die wel goed achteruit loopt, maar niet zo mooi vooruit.

Als ik nu de motor omdraai, maar de aansluiting niet. (Dus die moet ik dan ff los solderen en omzetten). Zou de motor dan wel goed vooruit lopen en beroerd achteruit?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

FidOo
Berichten: 5961
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door FidOo »

Nee. Draairichting van je motor blijft gelijk dus er verandert niets!
Daarnaast zijn dit vaak problemen vanuit de overbrenging en niet de motor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Nico Essers »

Mooi filmpje Hannes, schitterend om te zien al die stoomlocjes. Ben benieuwd naar het plan van je bovenbouw.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

FidOo schreef:Nee. Draairichting van je motor blijft gelijk dus er verandert niets!
Daarnaast zijn dit vaak problemen vanuit de overbrenging en niet de motor.

Joost mijn gedachte was als volgt, maar ik heb geen idee of dat klopt.

De decoder geeft gelijkstroom af aan de motor, dus gaat de stroom via koolborstel-A erin en via koolborstel-B eruit. Door het omdraaien van de motor, gaat de stroom nu via de koolborstel-B erin en via A eruit, de aansluiting op de decoder wil ik immers ook omdraaien.

Maar goed, geen idee dus of dit klopt.

Anders wordt t wachten op nieuwe koolborstels en de boel ff schoonmaken in de ultrasoon. Ik wil liever niet de boel uitgeklaard halen als ik nog geen nieuwe borstels heb en aangezien de treinen voorlopig alleen maar vooruit lopen zou dit een eenvoudige oplossing kunnen zijn.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

FidOo
Berichten: 5961
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door FidOo »

De draairichting van de rotor en dus de motoras blijft nog steeds dezelfde richting voor vooruit en achteruit. Dus het gaat niets uithalen.

Je zou beter de motor gewoon even kunnen demonteren. Los de motor rond draaien en gelijk schoonmaken. Zolang de koolborstels niet op zijn hoeven ze niet gewisseld te worden, misschien uitgroeien als ze vol met olie zitten. Ook de lok zonder motor testen om te kijken of de overbrenging nog wel in orde is (tandwielen en dergelijke).


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Het is heel erg lang stil geweest vanaf mijn kant. Lange tijd is er ook niets gebeurd, revalideren en weer zorgen dat ik volledig aan het werk kwam hadden prioriteit. SInds alweer een tijdje ben ik bezig met het inregelen van de locomotieven. Hoewel er nog wel een aantal motortjes een supersonisch badje mogen krijgen rijden nu alle loks en is alles ook geijkt in koploper.

Hieronder het bewijs:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Debvd »

:) loopt lekker al zo :)

Moet ik nog even op wachten :D

Gr. Bjorn



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

uche uche uche. dik 5 jaar aan stof in dit topic. Door heel veel ziekte niet veel gebeurd, ik zal jullie de details besparen.

Maar ik krijg nu toch wel veel energie van onderstaande. en dat wil ik jullie niet onthouden.


https://youtu.be/23Gm4A_P7BE


Omlopen in iTrain, dit heeft me serieus veel tijd gekost, maar dan heb je ook wat.

Betreft een Piko locomotief met 2 SD-Modell koppelingen in combinatie met een ESU LokPilot V5 Micro Next18 DCC.De ESU decoder heeft de mogelijkheid om functies afhankelijk te maken van de rijrichting en heeft daarnaast ook nog de mogelijkheid tot een ontkoppelingscyclus waarbij de lok iets terug rijdt, ontkoppelt en naar voren rijdt. Dat hoeft dus niet in iTrain geprogrammeerd te worden.
Omdat er maar 1 versterkte uitgang over was heb ik een LogikLevel signaal versterkt met een SD-Modell versterker.

F5 vooruit, stuurt AUX6 (de achterste koppeling) en de ontkoppelingscyclus aan
F5 achteruit, stuurt AUX7 (de voorste koppeling) en de ontkoppelingscyclus aan.
De ontkoppelingscyclus is vooral heel handig. Het kan uiteraard ook in iTrain geprogrammeerd worden, maar dit is veel makkelijker.

Maar toen liep ik er tegenaan dat aankoppelen eigenlijk betekende wegduwen van de rijtuigen. De koppelingen gingen niet vanzelf omhoog. Daarom..

F6 Vooruit, stuurt AUX7 (de voorste koppeling) aan maar nu zonder ontkoppelingscyclus.
F6 Achteruit, stuurt AUX6 (de achterste koppeling) aan, ook zonder ontkoppelingscyclus.

Ik had eerst de ene koppeling op F5 en de andere op F6, maar dan loop je er tegenaan dat je veel meer moet programmeren in iTrain. Immers is de trein de ene keer achter gekoppeld en de andere keer voor. Daarmee kun je dan geen gebruik maken van 1 set aan acties en routes, maar moet je alles dubbel maken.

Ik hoop dat jullie hier net zo van kunnen genieten als ik doe. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 25 dec 2024 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch
Gebruikersavatar

Raymond (UK)
Berichten: 1386
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham (UK)

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Raymond (UK) »

dwarsligger schreef: 06 dec 2024 16:14 Ik hoop dat jullie hier net zo van kunnen genieten als ik doe. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik in ieder geval wel. Héél mooi Hannesch


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 698
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Sibbesuisje »

Prachtig! Het is zeker de moeite waard geweest. Mooie baan ook, dit draadje had ik nog niet eerder gezien!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1340
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door WimC »

Leuk dat automagisch ontkoppelen. Moet tijdens het omlopen niet het rangeersein aan (driepuntsverlichting aan beide kanten)?

Jammer dat de afbeeldingen uit je draadje zijn verdwenen, omdat abload er mee is gestopt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Wim,

Ik ben niet zo thuis in de verlichting. De meeste loks die ik heb zijn oudjes waar helemaal geen verlichting in zit. Dus ik vond dit al heel wat.

Maar je zegt dus dat rangeerverlichting 2x A sein is. Dat moet wel lukken. Bedankt voor de tip.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Peter Ruifrok
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Peter Ruifrok »

In een woord: prachtig! En uitermate slim uitgevogeld. Daar mag je trots op zijn! Dit verdient navolging. Die decoder, zit die standaard in die loc?


Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 301
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door HST »

Complimenten voor het automatisch ontkoppelen. Ga je ook nog seinen plaatsen en integreren in de cyclus?

Zonder SD-koppelingen krijg je het af- en aan koppelen niet betrouwbaar voor elkaar. Die grote klauwen hebben nogal eens de neiging om niet omhoog te veren bij het aankoppelen en dan duwt de lok de wagens alleen maar weg. Dus geniaal om ze ook bij het aankoppelen digitaal omhoog te wippen. Heb je die koppelingen zelf ingebouwd of was dat af-fabriek?

De baan ziet er ook uit als een mooi project!

Mvg. Erwin


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1340
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door WimC »

dwarsligger schreef: 06 dec 2024 20:48 Wim,

Ik ben niet zo thuis in de verlichting. De meeste loks die ik heb zijn oudjes waar helemaal geen verlichting in zit. Dus ik vond dit al heel wat.

Maar je zegt dus dat rangeerverlichting 2x A sein is. Dat moet wel lukken. Bedankt voor de tip.
Ja, da's rangeerverlichting in Duitsland. Ik weet dus niet zeker of ze die tijdens het omlopen aandoen, maar het lijkt me wel.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Bedankt!

Standaard zit er geen decoder in, ik heb er dus een ESU LokPilot V5 micro Next18 DCC ingezet. Het lastige is dat de lok ook SUSI aan boord heeft. De functies die daarmee geschakeld worden zijn de cabineverlichting en de machinekamer verlichting. De SUSI decoder van Piko heeft geen enkele documentatie op internet staan. Het was dus vooral heel erg uitvogelen hoe iets werkt. Trial en Error.

Nu heb ik het als volgt ingericht.
F0 wisselende frontseinen
F1 wisselende sluitseinen
F2 rangeersein. 2x A-sein dus. bedankt Wim
F3 wisselende cabine verlichting. Vooral dit was lastig zonder handleiding omdat dit door de SUSI wordt aangestuurd.
F4 machinekamerverlichting. Bijna onzichtbaar. Ik heb nog geen idee waarom dit zover gedimd wordt. Waarschijnlijk te weinig voltage.
F5 Wisselend ontkoppelen achter met ontkoppelcyclus
F6 Wisselend ontkoppelen voor zonder ontkoppelcyclus.

De 2 SD-koppeling heb ik zelf aangebracht, daarvoor moet er rechtstreeks aan de decoder gesoldeerd worden. Er is daarvoor 1 AUX uitgang met Power beschikbaar. Daarnaast is er een AUX met LogikLevel beschikbaar, door het tussen plaatsen van een Versterker kan ook die als volwaardige uitgang gebruikt worden.

De koppelingen gingen in eerste instantie heel erg stroef en niet ver genoeg open. Hiervoor moest ik kleine stukjes wegsnijden van zowel de koppeling als de koppelingsschacht op de lok. Achteraf gezien had dat wellicht iets minder gekund.

Iedere koppeling heeft 2 draden waarvan er 1 gemerkt is. In de handleiding stond iets over plus en min, maar achteraf gezien had ik dat zelf moeten meten. Blijkbaar was van 1 koppeling de draden verkeerd om gemerkt, hierdoor ging de koppeling niet open (maar werd dichtgetrokken). Dit in combinatie met het eigenlijk niet goed weten hoe eea geprogrammeerd moest worden, was dit erg lastig.

Gelukkig is eea gelukt. Dit was een proef projectje. Ik wil diverse stoomlocs gaan voorzien met een koppeling van SD-modell. Daarnaast heb ik nog een BR216, maar dan met geluidsdecoder. Ook die wil ik gaan voorzien van 2 koppelingen.

wordt vervolgd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3231
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Ik heb het aan en afkoppelen filmpje net zitten bekijken en heb 2 opmerkingen.

je duwt inderdaad de rijtuigen erg ver naar achteren bij het afkoppelen. Dat is in zijn geheel niet nodig.
Het net 2mm terug zetten is voldoende. Het gaat erom dat de trekspanning van de koppeling af is en dan gaat het ontkoppelen goed.

Bij het aankoppelen zie ik dat je de koppeling omhoog zet en dan ook weer ver door duwt. Ik lat de koppeling gewoon laag zitten (doe er dus niets mee) en koppel gewoon aan.

Ik denk dat als je naar je tijden ga kijken er nog wel wat te winnen valt.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 308
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Hé Bob er is nog zoveel te leren. Ik heb zolang niet om gekeken naar de treinbaan dat ik nu eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen. En je hebt zeker gelijk met betrekking tot de geduwde afstanden dat kan veel korter. Het aankoppelen zonder dat ik de koppeling omhoog deed wou echter niet helemaal goed lukken. Misschien omdat de trein maar uit 2 rijtuigen bestond en te licht was waardoor deze enkel weggeduwd werd. Onder tussen is er een derde rijtuig bij gekomen. Ik heb nog niet geprobeerd of het nu zou lukken.

Maar ja. Ook het volgende project diende zich alweer aan.
Ik heb een beetje lopen spelen met iMovie op de telefoon met dit filmpje. Filmpje zelf is wat langzaam. Beetje spielerei.


https://youtu.be/4Mv5yhIno1o


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch
Plaats reactie