Studiebaantje-5
Studiebaantje-5
Afgelopen maand ben ik eindelijk weer eens begonnen met modelspoor. In 2018 heb ik het betreffende baantje met 2de hands rail gebouwd om mij vertrouwd te maken met het digitaal rijden. Een minitrix analoge loc omgebouwd. Helaas ben ik het merk decoder vergeten en kan ik deze niet meer terug vinden. Maar dat moet op te lossen zijn. Na korte tijd is deze hobby weer even stil gevallen. Volledigheidshalve, dit is en wordt geen modelbaan, dit is puur en alleen voor de "studie".
De buiten en binnenbaan met de 4 wissels zijn inmiddels bruikbaar. Zowel handmatig als in de mode automaat. Hiervoor wil ik specifiek Rico (momfer) even bedanken.
Voor de bezetmelders gebruik ik een Okkie. Voor de wisselaansturing gebruik ik relais.
De buiten baan heeft twee blokken evenals de binnenbaan.
Automatisch rijdt de loc nu voor mij willekeurig over verschillende baanvakken met de correcte wissel standen. Geen idee hoe Rocrail dit berekend. Ik wil hier tzt uiteraard zelf de controle over krijgen.
Groot probleem echter: zo af en toe gaat de loc helemaal waus. Gaat op maximale snelheid achteruit rijden. Op het motorshield brandt dan nog maar 1 led ipv de 2. Elke keer gaat het mis met het (door Rocrail) omzetten van de achterste wissel in de buitenste baan. Handmatig geeft het geen enkel probleem. Geen idee wat de oorzaak is, ik kan alleen bedenken dat het een foute wissel is die kortstondig kortsluiting geeft. Ik meet echter niets, hoe vaak ik de wissel ook omzet. Helaas ben ik niet in het bezit van een andere wissel om dit uit te sluiten. De wissel aansturen via andere adressering laat geen verbetering zien. Vreemd dat het handmatig altijd wel goed gaat, maar dat het via Rocrail (onregelmatig) mis gaat.
De lichtseinen wil ik koppelen aan de buitenbaan blokken. Handmatig lukt het al, nu nog automatisch.
Dit laatste is tot dusver nog niet gelukt, maar dat komt wel.
Volgende uitdagingen nog te gaan, in willekeurig volgorde.
=> Uitzoeken waardoor de loc op hol vliegt, prioriteit 1.
=> Lichtseinen correct automatisch laten werken.
=> Baas over loc, met andere woorden, zelf de te rijden baanvakken aan kunnen sturen.
=> Een tweede loc van een ander adres voorzien (staat nu ook op adres 3) en deze in de baan opnemen en beide laten rijden, het baantje is te klein om er ook nog een stel wagons achter te hangen.
=> De opstelsporen in het baanplan opnemen.
=> Uiteraard de 2200 loc weer van een jasje voorzien.
=> De relais schakeling vervangen voor een mosfet schakeling, minder lawaai.
=> Als de lichtseinen van de buitenbaan werken, de binnenbaan voorzien van provisorische armseinen.
=> De gewone kruising vervangen voor een Engelse wissel (moet nog worden aangeschaft), dit ook als "studie materiaal".
=> Wat ik verder nog mag tegen komen.
Genoeg te doen de komende vakantie dagen.
Met vriendelijke groet en hele fijne feestdagen en een heel voorspoedig 2025 gewenst.
Jan
Re: Studiebaantje-5
Hallo Jan.
Als er maar 1 led brandt op het motorschild, dan staat er DC op de baan i.p.v. DCC. Dat zorgt ervoor dat de loc in de racemodus gaat, dus waarschijnlijk staat de analoge modus van de decoder aan.
Als je niet bewust hebt gekozen voor DC, dan heb je waarschijnlijk een pin aangestuurd (via rocrail) die in dcc-ex gereserveerd is voor het aasturen van de motor.
Ik vermoed dat je in rocrail voor het aansturen achterste wissel een foutieve pin hebt gebruikt.
De rest laat ik even voor wat het is, er moet wat uit te zoeken blijven voor jou
Als er maar 1 led brandt op het motorschild, dan staat er DC op de baan i.p.v. DCC. Dat zorgt ervoor dat de loc in de racemodus gaat, dus waarschijnlijk staat de analoge modus van de decoder aan.
Als je niet bewust hebt gekozen voor DC, dan heb je waarschijnlijk een pin aangestuurd (via rocrail) die in dcc-ex gereserveerd is voor het aasturen van de motor.
Ik vermoed dat je in rocrail voor het aansturen achterste wissel een foutieve pin hebt gebruikt.
De rest laat ik even voor wat het is, er moet wat uit te zoeken blijven voor jou
Rico ook nu weer hartelijk dank voor uw reactie. Ik ga de achterste wissel op andere pinnen zetten, nu gebruik ik voor deze wissel de pinnen 50 en 51. De rest van de punten die ik noemde ga ik de komende dagen mee bezig. 't Is juist een leuk onderdeel van het geheel. Als er echt punten zijn waar ik na eindeloos zwoegen nog niet achter ben gekomen kom ik weer terug bij het forum. Nogmaals dank.
Graag gedaan!
pinnen 50-53 kun je inderdaad beter links laten liggen. Hier vind je wat DCC-EX aanbeveelt: https://dcc-ex.com/reference/hardware/p ... #gsc.tab=0Ik ga de achterste wissel op andere pinnen zetten, nu gebruik ik voor deze wissel de pinnen 50 en 51.
Leuk, veel succes!De rest van de punten die ik noemde ga ik de komende dagen mee bezig. 't Is juist een leuk onderdeel van het geheel.
Prima toch, daar is het forum voor!Als er echt punten zijn waar ik na eindeloos zwoegen nog niet achter ben gekomen kom ik weer terug bij het forum. Nogmaals dank.
Fijne dagen!
Rico super, de pagina waar u naar verwijst heb ik volledig gemist. Uiterst waardevol!
Rico, ter info, probleem opgelost betreffende het op hol slaan van de loc. Ik blijf ver weg van de pinnen 50t/m 53.
Ik heb een vraag betreffende de voedingsspanning.
Nu maak ik gebruik van een 12V. spanningsbron.
Op de baan staat uiteindelijk een lagere spanning i.v.m. de diodes op de Okkie.
Is deze spanning te laag en is het beter om naar een 18V spanningsbron over te schakelen?
Deze heb ik namelijk nog liggen.
Voor zo ver ik gelezen heb heeft N spoor een lagere spanning nodig dan bijvoorbeeld H0.
Ik kan op het www niet een eenduidig antwoord vinden op deze vraag betreffende de maximale spanning met een Arduino Mega en een standaard motorshield met een N-spoorbaan.
Ik ben wat huiverig als ik nu de 18V spanningsbron aansluit dat mijn eerste kerstdag van 2024 in rook op gaat.
Is deze spanning te laag en is het beter om naar een 18V spanningsbron over te schakelen?
Voor zo ver ik gelezen heb heeft N spoor een lagere spanning nodig dan bijvoorbeeld H0.
Ik kan op het www niet een eenduidig antwoord vinden op deze vraag betreffende de maximale spanning met een Arduino Mega en een standaard motorshield met een N-spoorbaan.
Ik ben wat huiverig als ik nu de 18V spanningsbron aansluit dat mijn eerste kerstdag van 2024 in rook op gaat.
Ik heb een vraag betreffende de voedingsspanning.
Een eenduidig antwoord is daarop ook niet zo 123 te geven. Mijn kijk daarop:
Ervan uitgaand dat je een standaard Arduino motorschild (L298 driver) hebt, is 12-15 Volt voor N-spoor een mooie spanning. Bij volle belasting (1,5A) is de spanningsval over het motorschild circa 1,5 volt, maar bij lichte belasting ca 0,25V. dat is dus een lastige om mee te nemen.
Een EX8874 motorschild of de net aangekondigde EX-CSB1 hebben amper spanningsverlies.
Neem je stroomdetectie met een okkie in gebruik, dan mag je daar 1,4V spanningsval erbij optellen, mits je ook voor de niet gedetecteerde secties een okkie plaatst of een diodeschakeling gebruikt.
Hogere ingangsspanning zorgt voor warmere decoders en (zonder aanpassingen) sneller lopende lokjes.
Met een aantal 1n4007 diodes in serie of met een DC-DC-converter kun je de 18V voeding evt toch gebruiken.
Ervan uitgaand dat je een standaard Arduino motorschild (L298 driver) hebt, is 12-15 Volt voor N-spoor een mooie spanning. Bij volle belasting (1,5A) is de spanningsval over het motorschild circa 1,5 volt, maar bij lichte belasting ca 0,25V. dat is dus een lastige om mee te nemen.
Een EX8874 motorschild of de net aangekondigde EX-CSB1 hebben amper spanningsverlies.
Neem je stroomdetectie met een okkie in gebruik, dan mag je daar 1,4V spanningsval erbij optellen, mits je ook voor de niet gedetecteerde secties een okkie plaatst of een diodeschakeling gebruikt.
Hogere ingangsspanning zorgt voor warmere decoders en (zonder aanpassingen) sneller lopende lokjes.
Met een aantal 1n4007 diodes in serie of met een DC-DC-converter kun je de 18V voeding evt toch gebruiken.
Laatst gewijzigd door Momfer op 25 dec 2024 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Rico, duidelijk. Ik houd mij bij de 12V voeding voor dit moment. De rail niet aangesloten op de melders zijn nog niet voorzien van diodes. Staat nog op het -nog te doen- lijstje. Wederom bedankt voor uw reactie, super!!
Ik heb hier een simpele bruggelijkrichter tussen gezet, volgens dit schema; viewtopic.php?t=18434
Bij mij reden de loks op de melder/okkie gedeelte langzamer dan op de normale gedeeltes
Bij mij reden de loks op de melder/okkie gedeelte langzamer dan op de normale gedeeltes
Met vriendelijke groet,
Pascal Klinge
Pascal Klinge
Pascal, ook op mijn test (studie-)baantje rijdt de loc sneller waar de melders niet op zijn aangesloten. Ik wil op de niet aangesloten baanstukken een 2W10 gelijkrichter met weerstand aansluiten. Naar voorbeeld als op de Okkies worden gebruikt. Hiervoor ga ik tzt een aantal pcb's frezen. Deze werkzaamheden staan op het lijstje - nog te doen-. De 2W10 gelijkrichters staan al in bestelling.